XVI yüzil - poema janrının Azərbaycan
ədəbiyyatında yeni yüksəliş dövrü
XII əsrdən
başlayaraq Azərbaycan ədbəiyyatında fars
dilində yaransa da, poema bir janr kimi özünün
çiçəklənmə dövrünü
yaşamağa başladı. Ənənəvi
başlanğıcla – minacat, nət, mədhiyyə və fəxriyyə
ilə başlanan poemalar silsiləsi – N.Gəncəvinin “Sirlər
xəzinəsi” (1174-1175), “Xosrov və Şirin” (1181), “Leyli və
Məcnun” (1188), “Yeddi Gözəl” (1196), “İsgəndərnamə”
(1209) yarandı. XIII əsrdən etibarən
farsdilli poemaları yavaş-yavaş ana dilli poemalar əvəz
etməyə başladı. Müəllifi bəlli
olmayan, məclislər şəklində “Avesta”dan gələn
motiv – xeyirlə şərin mübarizəsi fonunda qurulan və
Nizami Gəncəvinin məsnəvi-poemalarının aşkar
təsiri duyulan “Dastani-Əhməd Hərami”, Qul Əlinin
Yusif peyğəmbərlə bağlı Quran ayələri və
rəvayətlər əsasında qələmə
aldığı “Qisseyi-Yusif” poemaları meydana gəldi. Ana dilində poema yazmaq ənənəsi sonrakı əsrlərdə
daha geniş vüsət aldı və poema
yaradıcılığında Nizami Gəncəvi ənənələri
aşkar şəkildə özünü göstərməyə
başladı. XIV əsrdə ana dilində Suli Fəfihin
“Yisif və Züleyxa”, Mustafa Zəririn “Yusif və
Züleyxa”, Yusif Məddahın “Vərqa və Gülşa”
poemaları ilə yanaşı, fars dilində Marağalı
Əvhədinin “Cami-Cəm” və “Dəhnamə”, Arif Ərdəbilinin
“Fərhadnamə”, Əssar Təbrizinin “Mehr və Müştəri”
kimi mövzu, məzmun, ideya və sənətkarlıq
baxımından bir-birindən fərqli olan poemaları
yarandı. Ən maraqlı cəhət bu idi ki,
anadilli poemaların bəzilərinin mətninə hadisələrə
uyğun olaraq qəzəllər də daxil edilirdi. Məsələn:
müəllifi bəlli olmayan “Dastani-Əhməd Hərami”
poemasının 3-cü məclisinin “Yalvarış” hissəsinə
yeddi beytlik bir qəzəl daxil edilib ki, bundan əvvəlki
poemalarda bu hal müşahidə olunmur. Qeyd edək
ki, Yusif Məddah da 1369-cu ildə tamamladığı və rəməl
bəhrində, məclislər şəklində
yazdığı min yeddi yüz beytlik poemasına yeddi qəzəl
daxil edib. Bir məsələni də nəzərdən
qaçırmayaq ki, bu dövrün poemalarında tarixi
süjetlərdən çox, dini-fəlsəfi və əxlaqi-didaktik
məsələlər özünə yer almağa
başladı.
XV əsrdə
Azərbaycan dilində ilk divan müəlliflərindən biri
olan Şeyx Səfiəddin Ərdəbilinin böyük
oğlu Şeyx Sədrəddin Ərdəbilinin müridi
Şah Qasim Ənvarın sufi-panteist poeziyasının parlaq
nümunəsi hesab olunan “Ənisül-Arifin” poeması ilə
yanaşı, Nizami Gəncəvidən sonra Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk “Xəmsə” yaradan Əşrəf Marağeyinin
poemaları həmin əsrin poemaları barədə müəyyən
təsəvvür yaratsa da, məlum olan budur ki, XV əsr ədəbiyyatımızda
poema janrı enmə, tənəzzül dövrünü
yaşayır.
XVI əsrdən başlayaraq poema janrı yenidən Azərbaycan
ədəbiyyatında yüksəliş dövrünü
keçirməyə başlayır. Məsnəvi
formasında, “aa-bb-cc-çç” qoşa qafiyə sistemi ilə
yazılan poemaların mətni içərisinə qəhrəmanların
əhvali-ruhiyyələrini göstərmək
üçün lirik növün müxtəlif
janrlarından – rübai, qəzəl, qəsidə və
mürəbbedən istifadəyə daha çox yer verilir və
bu da janrın strukturuna bir əlvanlıq gətirir.
Şah İsmayıl Xətayinin “Dəhnamə” və Məhəmməd
Füzulinin “Leyli və Məcnun” poemalarının mətnindəki
məsnəvi arasındakı lirik janrda olan əsərlərin
verilməsi (“Dəhnamə”də qəzəllər, “Leyli və
Məcnun”da rübai, qəzəl, qəsidə və mürəbbelər)
fikrimizi təsdiqləyir. Bundan başqa, zaman
keçdikcə ənənəvi başlanğıclarda da –
minacat, nət, mədhiyyə, fəxriyyə - nəzərə
çarpan dəyişikliklər özünü göstərir.
Hökmdarların və şairlərin özlərini
tərifi (mədhiyyə və fəxriyyə)
yavaş-yavaş arxa plana keçir. Farsdilli
poemaları anadilli poemalar üstələyir. Şah
İsmayıl Xətainin ana dilində yazılmış “Dəhnamə”
(1506), “Nəsihətnamə”, Həqiri Təbri-zinin “Leyli və
Məcnun” (1525), Məhəmməd Füzulinin “Bəngü
Badə”, “Söhbətül-əsmar”, “Leyli və Məcnun”
(1537) və fars dilində qələmə aldığı “Həft
cam” poemaları bu dövrün poemaları haqqında geniş
təsəvvür yaradır.
XVII əsr
Azərbaycan ədəbiyyatında da ideya-məzmun, sənətkarlıq
cəhətdən diqqəti cəlb edən bir neçə
poema yazılıb ki, onlara Fədai Təbrizinin “Bəxtiyarnamə”,
Sadiq bəy Əfşarın “Fəthnameyi-Abbasi-namdar”, Məsihinin
“Vərqa və Gülşa”, Saib Təbrizinin “Qəndaharnamə”
əsərlərini misal göstərmək olar.
XVIII əsrdə
“epik şeirdə ənənəvi mövzulardansa, milli
folklordan gələn mövzulara daha çox
üstünlük verilir, “Şahnamə” və “Xəmsə”
mövzuları nisbətən arxa plana keçir” ki, Məhcur
Şirvaninin “Qisseyi-Şirzad” lirik-epik poeması məhz bu motivli
əsərlərdəndir. Poema XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
da aparıcı janrlarından biri olmuş, bu əsrdə fars
və doğma Azərbaycan türkcəsində həm
Güneydə, həm də Quzey Azərbaycanda kifayət qədər
aşiqanə, əxlaqi-didaktik, ictimai məzmunlu və
alleqorik poemalar yaranıb. Bunların içərisində
Əndəlib Qaracadağinin Füzulinin “Leyli və Məcnun”
poemasının təsiri ilə, eyni vəzn və üslubda
yazdığı, avtobioqrafik mahiyyət daşıyan, müqəddimə
əvəzində kiçik bir saqinamə ilə başlayan
“Qisseyi-Leyli və Məcnun”, A.Bakıxanovun farsca
yazdığı, ölümündən iki il əvvəl, yəni
1844-cü ildə tamamladığı, Nizami Gəncəvinin
“Sirlər xəzinəsi” və Şah Qasim Ənvarın
“Ənisül-arifin” əsərlərini xatırladan
“Mişkatül-ənvar”, avtobioqrafik səciyyə
daşıyan “Miratül-camal”, Mirzə Şəfi Vazehin “Məktubun
intizarında”, M.F.Axundovun “A.S.Puşkinin ölümü
haqqında Şərq poeması”, Mirzə Mehdi
Şükuhinin Füzulinin məşhur “Bəngü Badə”
poemasına nəzirə yazdığı
“Münazireyi-Əqlü Eşq”, İsmayıl Nakamın
“Nizami Gəncəvinin “Sirlər xəzinəsi” əsərinə
nəzirə yazdığı, otuz bir mənzum hekayədən
ibarət olan “Gəncineyi-ədəb”, “Xosrov və Şirin”ə
nəzirə yazdığı “Fərhad və Şirin”,
“Leyli və Məcnun” poemasına isə cavab olaraq
yazdığı “Məcnun və Leyli”, Məhəmmədbağır
Xalxalinin XIX əsr Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
yaranan realist-satirik poeziyanın müqəddiməsi hesab olunan
“Sələbiyyə” poemaları ədəbi aləmdə daha
çox tanınıb və sonrakı poemaların
yaranmasında əhəmiyyətli rol oynayıb. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında yaranan
poemalar barədə məlumat verməyi artıq hesab edirik.
Tədqiqat boyu Güney Azərbaycanda yazılmış
poemalara münasibət bildirəcəyimizdən, sadəcə,
Şimali Azərbaycanda yaranmış bir neçə
monumental poemanın adını çəkməklə kifayətlənəcəyik:
Məhəmməd Hadinin “İnsanların tarixi faciələri,
yaxud əlvahi-intibah”, Hüseyn Cavidin “Azər”, “Peyğəmbər”,
“Səyavuş”, Abbas Səhhətin “Şair, şeir pərisi
və şəhərli”, Səməd Vurğunun “Muğan”,
Süleyman Rüstəmin “Yaxşı yoldaş”, Mikayıl
Müşfiqin “Azadlıq dastanı”, Məmməd Rahimin
“Leninqrad göylərində”, Rəsul Rzanın “Qızıl
gül olmayaydı”, Nəbi Xəzrinin “Günəşin
bacısı”, Bəxtiyar Vahabzadənin “Gülüstan”,
“İstiqlal”, “İkinci səs”, “Muğam”, Hüseyn Arifin
“Yolda”, Cabir Novruzun“İxtiyarım olsa idi…”, “Azərbaycan”,
Sabir Rüstəmxanlının “Didərginlər”, Zəlimxan
Yaqubun “Böyük ömrün dastanı”, Nəriman Həsənzadənin
“Nəriman”, “Zümrüd quşu”, “Atabəylər”, “Pompeyin
Qafqaza yürüşü”, “Midiya sarayı”, Fikrət
Qocanın “Xose Risal”, “Li Vi Tom” və s. Siyahını kifayət
qədər artırmaq da olar.
Deməli,
fil.ü.e.d., prof. Rafiq Yusifoğlunun bu qənaəti
poemanın inkişaf tarixi boyu öz parlaq təsdiqini
tapıb: “Poema Azərbaycan, eləcə də dünya ədəbiyyatı
tarixində ən qədim və ən müasir janrlardan
biridir. Epik və lirik, tənqid, tərənnüm
və təhlil vasitəsilə həyatın ən dərin
qatlarını açan, tarixin ibrət dərslərini, insan
məişətinin mənəvi-əxlaqi ahəng və təzadlarını,
cəmiyyət və təbiət problemlərini
aşıqlayan süjetli, obrazlı, emosional bədii
formadır. Əsrlərin
sınağından uğurla çıxmış bu janr XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində də
aparıcı yerlərdən birini tutmuşdur. Necə deyərlər, “yüz ildə də poeziya
öz iri addımlarını poema ilə atıb”.
Verdiyimiz qısa məlumat, adlarını çəkdiyimiz nümunələr poema janrının keçdiyi tarixi inkişaf yolunu, bu yanrın ədəbiyyatımızdakı mövqeyini, bədii imkanlarını, sənətkarlıq xüsusiyyətlərini öyrənmək baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu əsərlərin həcmi, mövzuların bədii həlli, təhkiyə və tərənnüm üsulu poemanın şifahi xalq yaradıcılığının əsas janrlarından olan dastanlarla birbaşa bağlılığını bir daha təsdiq edir. Qeyd olunduğu kimi, klassik ədəbiyyatda poemalar əksər hallarda dastan adlandırılıb. Buradan belə bir nəticəyə gəlirik ki, şifahi, yəni ağız ədəbiyyatında dastan kimi tanınan əsər, yazılı ədəbiyyatda elə poemadır. Deməli, poemanın epik şeir adlandırılması təsadüfi xarakter daşımır.
Esmira Fuad
ədəbiyyatşünas-publisist
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 16 noyabr.-
S.14.