Əcdad kultu və oğuz dövlətçilik
ənənəsi
1-ci yazı
“Əcdad kultu” humanitar-antropoloji tədqiqatlarda işlənən
kateqoriya kimi əcdad ruhlarına inamı və pərəstişi
(tapınmanı) əhatə edən termindir. “Əcdad” ərəb
mənşəli söz kimi “ata-babaları” bildirir.
Dilimizdə bu sözün yenə də ərəb mənşəli
“cədd”, yəni “baba” sinonimi də var. Seyidlərə aid
olan “Cəddim sənə kömək olsun”, yaxud “Cəddim sənə
qənim olsun” kimi dualarda onlar birbaşa öz peyğəmbər
babalarını – Məhəmməd salavatullahı (s.a.s.) nəzərdə
tuturlar. Türkiyə sahəsi tədqiqatlarda
eyni mənada “atalar kultu” termini işlədilir.
“Əcdad
kultu” termini iki mühüm anlayışdan təşkil
olunur: əcdad və kult. Burada “əcdad” nəsli,
kökü bildirən obyekti, “kult” isə həmin obyekt ətrafında
qurulan pərəstiş sistemini əhatə edir. Bu
sistemin də öz növbəsində bir-biri ilə
bağlı iki tərəfi, yaxud səviyyəsi var: inanc və
mərasim. İnanc tərəfi əcdad kultunun
mifoloji şüurda, yəni dünya modelindəki səviyyəsini,
mərasim tərəfi isə etnokosmik davranış səviyyəsini
bildirir. Başqa sözlə, əcdad
ruhuna inanıldığı kimi, onun ətrafında kult
sistemi qurulur. Bu kult sistemi əcdad ruhuna
inancı və gerçək həyatdakı insanların əcdadlarla
əlaqəsini təmin edən ritual rejimini (yəni mərasimi)
nəzərdə tutur. İnsan belə
hesab edir ki, ölmüş valideynin ruhu o biri dünyaya
adlayaraq yaşamını davam etdirir. Ömrü boyu
öz valideyninin qayğı və sevgisi ilə əhatə
olunan insan onun valideyn(lər)i o biri
dünyada olarkən də bu sevgi və qayğıdan
yararlanmaq istəyir. Bu isə xüsusi rituallar
vasitəsi ilə həyata keçirilir. Beləliklə,
əcdad kultu birbaşa ritual sistemi ilə bağlıdır.
Əcdad
kultu ritual sistem kimi üç ünsürdən təşkil
olunur:
1. Öləndən
sonra öz yaşamını o biri dünyada sürdürən
əcdad;
2.
Əcdadın bu dünyada yaşayan və ona ehtiyacı olan
törəmələri, nəsli;
3. O
dünyadakı əcdadla bu dünyadakı törəmələr
arasında əlaqə-ünsiyyəti həyata keçirən
mediator.
Statuslarına
görə: əcdad – ölü, onun nəsli – diri, mediator –
ikili statusa malikdir: yəni o həm ölü, həm də
diri ola bilir. Mediatoru
oğuzlar qam adlandırırdılar. Türk
xalqlarında yerinə görə bu obrazın adları fərqlidir.
Azərbaycan tədqiqatlarında, əsasən,
qam-şaman terminindən istifadə olunur. Əcdad
kultunun subyekti olan əcdadlar üç paradiqmada təzahür
edir:
1.
İnsan paradiqması; 2. Heyvan paradiqması;
3. Təbiət
obyektləri paradiqması.
Gerçək həyatda insanın törədicisi, əcdadı
insan olsa da, mifoloji düşüncədə ilk əcdadlar
daha çox heyvan, yaxud müxtəlif təbiət obyektləri
şəklində təsəvvür olunub. Məsələn, “Kitabi-Dədə
Qorqud”da Təpəgözün “Sən kimsən?” sualına
cavab verən Basat üç valideyninin adını çəkir:
Qaba Ağac, Qağan Aslan və Aruz.
Təpəgöz
soruşur:
-
Qalarda-qoparda yigit, yerin nə yerdir?
Qaranıu dün içində yol azsan, umun nədir?
Qaba ələm
götürən xanın uz kim
Qırış güni ögdin?
Ağ saqallu baban adı nədir?
Alp ərən
ərdən adın yasurmaq eyb olur,
Adın nədir,
yiğit, degil mana! – dedi.
Basat cavab
verir:
-
Qalarda-qoparda yerim Günortac!
Qaranŋu
dün içrə yol azsam, umum Allah!
Qaba aləm
götürən xanımız – Bayındır xan!
Qırış
güni ögdin dəpən alpımız Salur oğlı
Qazan!
Anam
adın sorar olsan, – Qaba Ağac!
Atam
adın deirsən, – Qağan Aslan!
Mənim adım sorarsan, – Aruz oğlı Basatdır.
Heç
şübhəsiz, Basatla bir evdə böyüyən, onun
“süd qardaşı” (mətndə: “əmdi qardaş”) olan Təpəgöz
Basatın real həyatdakı atasının Aruz olduğunu
bilirdi. Bu halda Təpəgöz onun soy-kökü,
əcdadı, etnokosmik kimliyi ilə maraqlanır. Yəni Basatın gücü qarşısında təslim
olan Təpəgöz ona qalib gələn qəhrəmanın
hansı sakral qaynaqlardan güc aldığını bilmək
istəyir. Bu sakral qaynaqlar, heç
şübhəsiz ki, hami kult sistemidir. Genetik baxımdan Qonur
Qoca Sarı Çoban xətti ilə Oğuzun “bir
parçası”, “üzvi elementi” olan Təpəgöz ana xətti
ilə fövqəl gücə – Pəri qızına
bağlıdır. Məhz Pəri qızı
onun bədənini tilsimləyərək, Təpəgözü
ox batmaz, qılınckəsməz varlığa çevirib.
Bu baxımdan, Təpəgözün anası olan
Pəri qızı onun həm də qoruyucusu, hamisidir. Məhz belə sakral qoruyucuya və fövqəl
gücə malik olduğu üçün Oğuzda heç
bir qüvvə onun qarşısında duruş gətirə
bilmir. Təpəgözün
qarşısında yalnız özü kimi fövqəl
güc qaynağına malik olan qəhrəman duruş gətirə
bilərdi. Basatla döyüşdə məğlub
olan Təpəgöz anlayır ki, onun süd qardaşı
olan Aruz oğlu Basat da öz fövqəladə qüvvəsini
sakral ruhlardan – hami əcdadlardan alır. Onların
arasındakı dialoqdan aydın olur ki, Basatın hami əcdadlarından
biri heyvan, o birisi ağacdır.
“Kitabi-Dədə
Qorqud”da Salur Qazan özünün dörd heyvan əcdadının
adını çəkir: qaplan, aslan, qurd, sunqur quşu. Demək,
Basat kimi Salur Qazanın da heyvan əcdadları (hami ruhları)
var. Eləcə də “Parasarın Bayburd hasarından
pırlayıb uçan” Beyrək də öz kosmogenetik zənciri
etibarilə bir tərəfdən börüyə, o biri tərəfdən
quşa bağlanır. Oğuzların 24-lük
sistemində hər bir tayfanın onqonu var. Onqon quş şəklində
təsəvvür olunurdu. Bu cəhətdən
Beyrəyin Parasarın Bayburd hasarından quş kimi
“pırlayıb uçması” onun quş ipostası ilə
bağlıdır. Beyrəyin quş ipostası “Kitabi-Dədə
Qorqud”da təkrarlanan struktur semantemi kimi daşlaşıb:
“Parasarın Bayburd hasarından pırlayıb uçan... Beyrək”...
Zooipostas üçüncü boyda bəzirganların
əsirlikdə olan Beyrəyə ayıtmalarında
“Parasarın Bayburd hasarından uça görgil” şəklində
eyni semantik strukturda qəliblənib.
Qeyd edək ki, Kamil Hüseynoğlu Beyrəyin quş
ipostasını Çin və Göytürk qaynaqları əsasında
bərpa edib.
Alim diqqəti belə bir fakta cəlb edib ki, əski
çinlilər Bayat oğuzlarının yurduna Baysi deyiblər.
“Bayrık” adının çin dilində berkut
– qartal mənasında olmasını da təhlilə cəlb
edən müəllif göstərir ki, Bamsı Beyrəyin
öz adı, çox güman ki, ilkin variantda “Baysi Bayrık”
(Baysı qartalı) olub.
Burada Bayat oğuzlarına çinlilərin “Baysi” deməsi
diqqəti xüsusi cəlb edir. Bu, o deməkdir ki,
Çin etnokosmik düşüncəsində “Oğuz”
semantemi “Baysi” adı ilə işarələnib. Bu da
öz növbəsində “Baysi Beyrık” adında “Oğuz
qartalı” paradiqmasını bərpa etməyə imkan verir:
Baysi Bayrık // Baysi qartalı // Oğuz qartalı.
Bamsı Beyrəyin içoğuz tayfasından
olmasını, eləcə də 24 oğuz tayfasının hər
birinin quş onqonu – əcdadı olmasını yada salsaq, Beyrəyin
quş zoomodeli asanlıqla bəra olunur.
Bəzi tədqiqatçıları kult sisteminə daxil
olan əcdadların çoxluğu “narahat edir”. Belə hesab edirlər ki,
bir insanın bir ata-anası olduğu kimi, kult əcdadlar da iki
olmalıdır: bir ata, bir ana. Lakin bu, mifoloji
gerçəkliyə bizim malik olduğumuz tarixi şüur
modelindən yanaşmadır. Mifoloji
şüur modeli isə tamamilə fərqli quruluşa
malikdir. Oğuz mifologiyasında genetik zəncir
erkək ünsürlərdən təşkil olunur.
“Kitabi-Dədə Qorqud”da Salur Qazanın dörd erkək heyvan
əcdadı var:
1.
Qazanın dörd kökü – heyvan əcdadı var: qaplan,
aslan, qurd, quş.
2. Qazan
öz aslan əcdadına görə Basatla bir paradiqmada,
quş əcdadına görə Beyrəklə bir paradiqmada
durur.
3.
Qazanın bu totem əcdadlarının hamısı erkəkdir.
Əcdad xəttini təşkil edən
ünsürlərin hamısı erkək elementlərdən təşkil
olunur.
Bu sonuncu
maddə Basatın mifoloji ata-anası məsələsi ilə
ziddiyyət təşkil edir: onun mifoloji anası – Qaba
Ağac, mifoloji atası – Qağan aslandır.
Lakin Basatın mifoloji atası, doğrudan da, Qağan
Aslandır. Lakin mifoloji ana məsələsi tədqiqatçıların
uydurmasıdır. Belə ki, mətnin Drezden nüsxəsinin
əlyazmasında Basat hər iki halda “atam” “ٲٺٲم “ deyir. Lakin mətni nəşr
edən tədqiqatçılar belə hesab ediblər ki,
bunların hər ikisi “ata” ola bilməz:
biri hökmən “ana” olmalıdır. Beləliklə,
Basatın mifoloji əcdadlarının “cinsi” üzərində
mübahisə yaranıb və bu məsələ Azərbaycan
və Türkiyə alimlərini iki “cəbhəyə”
ayırıb. O.Ş.Gökyay və M.Erginin ağacı
– ata, aslanı – ana, H.Araslı, F.Zeynalov və S.Əlizadə
isə əksinə, ağacı – ana, aslanı – ata kimi
götürüblər. Qeyd edək ki, Azərbaycan
alimlərinin mövqeyi V.V.Bartoldun fikirləri ilə eynidir.
Sonradan bu
mübahisəyə bir çox alimlər qoşulub,
Basatın mifoloji valideynlərinin “cinsini tapmağa”
çalışsalar da, onların hansının “kişi”,
hansının “qadın” olması hələ də qəti
şəkildə müəyyənləşdirilməyib.
Əzizxan Tanrıverdi yazır: “Fikrimizcə, Drezden nüsxəsinin
232-ci səhifəsində ardıcıl işlənmiş
cümlələrdə eynilə təkrar olunan
yazılış şəklinin (ٲٺٲم) birinci cümlədə
(ardıcıl verilmiş cümlələrdəki sıra nəzərdə
tutulur) “atam”, ikinci cümlədə “anam” (O.Ş.Gökyay,
M.Ergin), yaxud əksinə, birinci cümlədə “anam”, ikinci
cümlədə “atam” (H.Araslı, Zeynalov-Əlizadə)
şəklində transkripsiyasını məqbul hesab etmək
olmaz. Çünki Drezden nüsxəsindəki
hər iki yazılış şəkli məhz “atam” kimi
oxunur. Dəqiq desək, hər iki yazılış
şəklində ikinci hərfin te (ت) olması açıq-aydın
görünür...”
Totemlər fərdin mənsubiyyətinin vizual işarələridir. Hər bir fərdin
dünya modelində mənsub olduğu səviyyə, o
cümlədən baş¬qa səviyyələrlə əlaqələri
totemlər vasitəsilə işarələnir. Totemlərin özləri, sayları, hansı
heyvanları, bitkiləri, quşları təmsil etmələri
həmin fərdin oğuz cəmiyyətindəki yerini, rolunu,
vəzifəsini, statusunu, təsir dairəsini, əlaqələr
sistemini işarələyir. Ona görə
də əsas məsələ dünya modelini, onun səviyyələrini,
həmin səviyyələri təşkil edən elementləri
bərpa etməkdir. Bu iş həyata keçirildikdə
totemlərlə bağlı istənilən məlumatın
sxemi və ötürülmə kodu bizə çox
asanlıqla məlum olacaq.
Basatın onqon (quş) əcdadının da olduğunu
nəzərə alsaq, bu halda onun totem qohumlarının
sayı 3-ə qalxır. Lakin o, yenə də öz totem
qohumlarının sayına görə Qazana “çata bilmir”.
Qazan bütün hallarda öz totem əcdadlarının
sayı baxımından əksər oğuz bəylərindən
fərqli hadisə olaraq qalır. Hətta
Qazanın totem qohumlarının sayını 5-ə də
çatdırmaq olar. Mifoloji dünya
modelinin strukturuna əsaslansaq, Basatın ağac mənsubiyyəti
olduğu kimi, Qazanın da ağac mənsubiyyətinin
olmasını ehtimal etmək olar. Bu cəhətdən
Qazan fərqli hadisədir.
Bəs bu fərq nə ilə bağlıdır?
Seyfəddin Rzasoy
Filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 17 noyabr.-
S.13.