“Şah İsmayıl”
dastanında qəhrəman prototipi
3-cü yazı
"Şah
İsmail Hikayesi Üzerine Mukayeseli Bir Araştırma” adlı
doktorluq tezi işləyən Faruk Çolak obrazın prototipi
haqqında ona ünvanladığımız suala belə cavab
vermişdir: “Türkiye araştırıcılarına
göre, bu obraz Sultan Səlimin çağdaşı
olmuş I Şah İsmaildir. Lakin Türkiyede ve
Azerbaycanda yaşayan bezi Elevi Bektaşiler bu obrazı I Şah
İsmayılın prototipi olması fikri ilə
razılaşmır, bunu Şeyx Heydərə təhqir
saymışdır”. Lakin yenə də
qeyd edirik ki, hər hansı bir tarixi şəxsiyyət tarixi
qəhrəmana çevrilərsə, onun tarixdə olan
mövqeyi, tarixiliyi silinir və sırf dastan qəhrəmanı
kimi xalq romanlarının qəhrəmanına çevrilir.
S.Paşayev
də Şah İsmayıl obrazının prototipi haqqında
fikirlərini ümumiləşdirərək yazır: “Bundan əvvəlki
tədqiqatlarda “Şah İsmayıl və Gülzar”
dastanında toponomik adlara görə, bəzən Şah
İsmayılın Şah Xətai olmadığı iddia
edilirdi. Biz İran səfərimizdə öyrəndik
ki, indiki Ərdəbilin adı Qəndahar olub. Bura isə İsmayılın doğulduğu yurddur.
Dastanda Gülzarın Türkmən
paşanın qızı olduğu deyilir. Biz
öyrəndik ki, Şiraz yaxınlığında türkmən
boyları yaşayır və Gülzar da bu coğrafi məkanla
bağlıdır. Eyni zamanda, dastanın
bu yerlərdə cərəyan etməsi ilə bağlı
xeyli real faktlar mövcuddur”. Alim dastan yaratmanın mahiyyəti
müstəvisində məsələyə yanaşaraq
yazır: “Novruz”, “Şah İsmayıl”, “Nəcəfxan”,
“Alı xan-Pəri xanım”, “Dilsuz-Xəzangül”, “Məsum-Diləfruz”
dastanları ... qədim epos və dastanlardan ən əsaslı
nağıllardan, əsatir, əfsanə, rəvayətlərdən
istifadə yolu ilə yaradılmış xəyali
dastanlardır. Bunlar bir fərddən çox,
bir neçə fərdin, hətta neçə-neçə
ozan və aşıq kollektivinin yaradıcılıq məhsuludur.
Bu dastanların müəyyən olunmuş yurdu
da yoxdur, şəxsiyyəti bilinən müəllifi də.
Doğrudur, real tarixi dastanlar da bir qayda olaraq,
zaman-zaman dəyişir, təkmilləşir, zənginləşmə
prosesi keçirir, yeni-yeni çalarlar qazanır”. Bütün bunlar dastan yaratma ənənəsində
zənginliyi və “Şah İsmayıl” dastanının qəhrəman
prototipinə konseptual səviyyədə yanaşmanı zəruri
edir.
Dastanın variantlarında, elecə də qara
variantlarında olan bəzi motivlər (Kalay Lama, Qazax
variantında dirilik suyu və s.) dastanın Şah
İsmayıl dövründən əvvəl
yarandığını göstərir. Öz
hökmdarını hədsiz məhəbbətlə sevən
xalq hekayəsi yaradıcıları qədim bir hekayəni
götürərək, Şah İsmayılı həmin
hekayənin qəhrəmanına çevirib. Beləliklə, aşağıdakı fikirlər
“Şah İsmayıl” dastanının Şah İsmayıl Xətaiyə
ithaf olması haqqında düşünməmizə əsas
verir.
1. Həm
surətin, həm də prototipin adı Şah
İsmayıldır;
2. Dastanda
olan toponomik adlar;
3. Şah
İsmayıl Xətai Ərdəbil təkkəsinə
sığınır, etnosun ideallarını
reallaşdıracaq bir qəhraman kimi yetişdirilməsi
üçün xüsusi təlim-tərbiyə alır.
Dastanda da İsmayılın təlimi və tərbiyəsini
qaranlıq mahzendə, kimsənin görmədiyi bir otaqda
alır;
4. Şah
İsmayılın təlimi, yetişdirilməsi 15
yaşında sona çatır və 15 yaşında Səfəvi
dövlətini qurur. Dastanımız da Şah İsmayıl təhsilini
15 yaşında tamamlayır, “işıqlı dünyaya”
çıxır;
5.
Dastanımızın qəhrəmanı öz sevgilisindən
əlavə Ərəb Zəngi və Rəmdar Pəri ilə
evlənir. Bu isə məhəbbət
dastanları üçün nadir hallardan sayılır.
Türkiyə tarixçisi Yılmaz Öztuna “Türkiyə
tarihi” əsərində Şah İsmayılın
üç zövcəsi olduğunu qeyd etmişdi;
6. Şah
İsmayılın xalq tərəfindən sevilməsi;
7. Tarixi
faktlara söykənən dastanın Təbriz variantı.
Bütün bunlar son olaraq qəhrəman prototipində
ciddi istiqamətlər kimi qənaət¬lərin ümumiləşməsinə
və Şah İsmayıl Xətai kimi böyük şəxsiyyətin
dastan qəhrəmanı olmasına daha çox əsas verir. Fikrimizcə,
dastan boyu mübahisə doğuracaq epizodlar söyləyici
düşüncəsində təsadüfün hadisəsi
kimi təsir bağışlayır. Əsas
olan “Şah İsmayıl”ın cövhərini təşkil
edən qəhrəman obrazı və dastan yaratma ənənəsinin
spesifikliyidir ki, bu da qənaətlərimizin təsdiqinə əsas
verir.
Şah İsmayıl folklor məkanında obrazlaşmış,
ictimai-kulturoloji hadisələrin gedişində yaddaşa
ötürülmüş hadisə kimi səciyyələnir. Bunun isə
tarixi reallığa, etnosun istək və arzularına daha
çox yaxın olması kimi güclü səbəbləri
var. Zəngin folklor mühitləri bütün müstəvilərdə
etnosun varlığını, münasibətlərini ifadəyə
və onu təlqinə hesablanıb. Şah
İsmayıl obrazının da folklor hadisəsi olaraq
yaşamının reallığa əsaslanan qaynaqları
lazımı qədər çoxdur. Onu da
əlavə edək ki, Azərbaycan folklorunda bədii təxəyyüldən
keçən şah obrazları çoxdur. Şah
obrazları həyatda nə qədər zalım olsalar da,
daşıdığı ictimai funksiyaya görə, yəni
xalqı idarəetmə işinin ədalətli
olub-olmadığına görə, eyni zamanda xalqın
arzuladığı şah meyarlarına uyğun gəlib-gəlməməsinə
görə zalım və ya ədalətli ola
bilərlər. Ədalətli və ya zalım
olmaq sosial cəmiyyət üçün tələb səviyyəsində
olanda şah ya yararlı, ədalətli, ya da ədalətsiz,
yararsız mahiyyət daşıyır.
Xalq öz hökmdarını ona görə sevir ki, onun
arzularına uyğun gəlir. Şah İsmayıl
da belə xoşbəxt hökmdarlardan olub. Bunun bir səbəbi də Şah
İsmayılın xalq içindən çıxması
olub. Onun ata-babaları xalq içərisində
hörməti olan müqəddəs şəxsiyyətlər
olub, şeyx kimi xalqı öz arxalarınca apara bilmişdilər.
XIV-XV əsrlərdə ictimai-siyasi mühit
ciddi təlatümlərlə, ayrı-ayrı qrupların kəskin
mübarizəsi, feodal müharibələri, teymurilərin,
monqolların cahangirlik savaşları ilə səciyyələnir.
Ağqoyunlu, Qaraqoyunlu, Şirvanşah xanədanında baş
verən ziddiyyətlər böyük narahatlıqlara gətirib
çıxarmışdı. Məlum olduğu kimi, Şah
İsmayıla qədər həmin mərhələdə
xalqın həyatında rol oynayacaq hökmdarlar az olub. Ölkə kiçik əyalətlərə,
tayfalara bölünmüşdü. Şah
İsmayılın əsas xidməti bu kiçik əyalətləri,
tayfaları birləşdirib xalqı xarici basqınlardan, vergi
və xəraclardan azad etməsidi. Həsən
bəy Rumlu yazır ki, Şah İsmayıl hakimiyyətə
gələndən sonra ilk tədbiri rəiyyətin vəziyyətini
yüngülləşdirməkdən ibarət olub.
Şah İsmayılın geniş
dünyagörüşü, hadisələrə fərqli
münasibəti ilə xalqın arzuları üst-üstə
düşdüyündən onun haqqında xoş təəssüratlar
yaranıb, Şah İsmayıl obrazı xalq düşüncəsində
özünə möhkəm yer tapıb. Bu obraz xalq
yaddaşında çoxalıb, özünün mükəmməl
folklor obrazlarını yaradıb. Onun
folklor obrazlarında Şah İsmayıl rəvayət qəhrəmanı,
nağıl qəhrəmanı, dastan qəhrəmanı səviyyələrində
sabitləşib. Şah İsmayıl
haqqında olan bu mətnlər bir-birinin formalaşmasında
yaxından iştirak ediblər. Nəğmə,
əhvalat, rəvayətdən nağıl və dastan qəhrəmanı
olmaya qədər zəngin bir inkişaf yolu keçib. Bunların hamısının əsasında Səfəvilərin
apardığı müqəddəs mücadilə, etnosun gələcək
taleyinin müəyyənləşməsi kimi ideyalar
dayanırdı. XIII əsrdən
başlayan bu mücadilə (nəsil anlamında) Şah
İsmayıl Xətainin şəxsində reallaşması
ilə folklor təfəkkürünü daha da hərəkətə
gətirdi. Bu nəsillə bağlı olanların
böyük əksəriyyətinin Şah İsmayıl adına bağlanması prosesi getdi. Xalq öz
qəhrəmanı haqqında nəğmə, rəvayət,
əfsanə, dastan, nağıl və s. ibarət zəngin
bir ədəbiyyat fondu yaratdı və istək,
arzularını bununla bir istiqamətdə gələcəyə
ötürdü.
Şah İsmayıl haqqında rəvayətlər öz məzmununa və ideyasına görə ilkin yaranan mətnlər sırasındadır. Şah İsmayılla bağlı ilkin rəvayətlərin yaranma tarixi qaranlıq olsa da, bunların xalq yaddaşında uzun əsrlərdən bəri yaşaması hökmdara olan sevgidən asılı olub. Belə rəvayətlərdə əsas mövzu İsmayılın qeyri-adi gücü, məhəbbəti, onun şəxsiyyətinin ilahiləşdirilməsi və s. ola bilir. İsmayıllıdan toplanmış “Şah İsmayıl” haqqında rəvayətdə də onun igidliyindən və məhəbbətindən bəhs edilir. Rəvayətin qısa məzmunu belədir ki, Şah İsmayıl sevdiyi qıza məhəbbətini sübut etmək üçün meşədə ceyranın ayağını oxla qulağına yapışdırır. Bundan sonra qız onun sevgisinə cavab vermək üçün 3 il vaxt istəyir. Bu müddət ərzində qız atasına bir inək aldırır, gündə 3 dəfə bu inəyin balasını üçillik olana qədər ikinci mərtəbəyə çıxardıb düşürür. Bundan sonra Şah İsmayıla xəbər göndərir. Şah İsmayıl gələndə inəyin balasını ikinci mərtəbəyə üç dəfə çıxardır, düşürür. Deyir: “Oğlan, mənim igidliyimi gördünmü? Şah İsmayıl deyir ki, onu vərdiş elətdirmisən. Qız ona deyir ki, sən də belə vərdiş eləmisən. Mən igidəm, belə bir heyvanı çıxardıb düşürtmüşəm” (söyləyəni Məmmədov İdris Mahmud oğlu. İsmayıllı rayonu Hacıhətəmli kəndi, 1902-ci il təvəllüdlü, 1985).
Bu rəvayətin formalaşmasında folklor motivlərindən
istifadə olunub. Bəhram Gurla bağlı rəvayətlərdəki
motivlər sonradan yaranmış rəvayətə
köçürülüb, təkcə obrazların
adları dəyişdirilib. Bu rəvayətin
yaranmasının səbəbi isə yuxarıda deyildiyi kimi
Şah İsmayıla olan məhəbbət olub. Göründüyü kimi, Şah
İsmayılın qəhrəmanlığı qeyri-adiləşdirilib.
Rəvayətin məzmununda da o dövrlər
üçün qızların nişanlı seçərkən
onların igidliyə üstünlük verməsi faktı hiss
olunur. Şah İsmayıl da bu parametrə
uyğun gəldiyindən “nişanlı” kimi rəvayət qəhrəmanı
seçilib.
“Qoyunölümü keçidi” adlanan rəvayətdə
Şah İsmayılın Şirvana yürüşü
zamanı meydana çıxan br çətinlikdən bəhs
olunur. Kür-Araz qovşağının
Qoyunölümü adlı yerində payız
daşqınları yolları kəsir. Keçid
axtarışı ilə qoy-götür uzanır. Şah İsmayıl müəyyən bir yer
seçib atını gözlənilmədən suya vurur.
Böyük hökmdar çayın ortasına
çatmamış, qızılbaşlar da atlarını
suya vuraraq asanlıqla, tələfatsız sudan
keçirlər. “Şah dağı”nda nəql
olunur ki, Şah İsmayıl ölümündən bir həftə
əvvəl Şəki mahalına gəlmiş, Şah
dağına ova çıxmaq istəyib. Yerli
əhali onu bu işdən çəkindirərək bildirir
ki, keçmiş çağlardan burda heç kəs, hətta
şahlar da ov ovlamır. Deyilənlərə
qulaq asmayan şah ova gedir. Ov şənliyi
qurtarar-qurtarmaz Şah İsmayıl xəstələnir, bir
neçə gündən sonra ölür. Başqa bir məşhur
rəvayətdə isə “görünür Şah
İsmayıl qılıncı qardaşından
qızırqalanıb, vermək istəməyib” deyən
Osmanlı sultanına “qılınc haman
qılınc, qol haman qol deyil” cavabını verir. Qeyd edək ki, məşhur Çaldıran
döyüşündə qoşun sayı
Qızılbaşlardan çox olan Osmanlı qoşunu üzərinə
gecə hücum etmək barədə təklifə, Şah
İsmayıl “mən karvanbasan quldur deyiləm ki, gecə
hücum edim” cavabını verir. Bütün
bu igidliklər, qorxmazlıqlar, yaxşılıqlar onu
xalqının gözündə dəfələrlə
yüksəkliklərə qaldırıb, onun haqqında rəvayətlər,
nağıllar, dastanlar yaratmağa zəmin verib. Şah
İsmayıl obrazına az da olsa
nağıllarda da rast gəlinir. Belə
nağıllar xalq yaddaşında uzun müddət
yaşamayıb. Bunun səbəbi isə belə
nağılların qeydiyyata alınmasından sonra qəhrəman
adlarının dəyişdirilməsi olub, bu nağılların
arxaik mətnini ancaq süjetinə görə bərpa etmək
mümkün ola bilər.
Kəmalə
İsmayılova
Araşdırmaçı
Xalq
Cəbhəsi.- 2017.- 25 oktyabr.- S.14.