S.C.Pişəvəri
ömrünün son 172 günü...
Culfaya, sonra isə Naxçıvana gətirilən S.C.Pişəvərini burada Azərbaycan sovet rəhbərliyi tərəfindən bir neçə nəfər qarşılamışdı. S.C.Pişəvərini
qarşılayan rəsmilər mübarizəni yaxın vaxtda
hər hansı formada davam etdirməyə Moskvanın hələlik
razılıq vermədiyini ona bildirdikdə ruslarla «oyunda»
növbəti dəfə tam uduzduğunu başa
düşdü. Qulamyəhya öz xatirələrində yazır: «Sərhəddi
keçən günü bizi Naxçıvana apardılar. Onun sonrakı günü, daha doğrusu, Azərin
22-də (dekabrın 13-də) yoldaşlarla
görüşdük (sovet nümayəndələri nəzərdə
tutulur - Ə.R). Ümumi görüşdən
sonra ADF MK üzvləri, Milli Məclis nümayəndələri
bir yerə toplaşıb ümumi vəziyyətimizdən,
geri çəkilməmizdən danışdıq. Əlbəttə, belə hazırlıqsız,
plansız geri çəkilmə işimiz bərk tənqid
edildi. Hər halda tənqidi
çıxışlar nə qədər ağır olsa da əncam
olub, bitmiş faktın müqabilində vaqe olmuşdu. Bu haqda danışmaqda yubandığımız
hamıya məlum idi».
S.C.Pişəvəridən
sonra sərhədi keçib Quzey Azərbaycana pənah gətirən
insanlar (fədailər və fədai ailələri) bir
müddət Jdanov (indiki Beyləqan) rayonuna gətirildi. Burada ərazisi
qapalı olan sovxozlarda 2-3 ay saxlanıldıqdan sonra Azərbaycan
rayonlarına paylanıldı. Fədailərdən
iki dəstə, biri Kirovabad (indiki Gəncə), digəri isə
Nuxa (indiki Şəki) rayonlarında kompakt şəkildə
yerləşdirildi. Tezliklə geri
qayıdıb, mübarizəni davam etdiriləcəyi fikri ilə
onlarla hərbi təlimi təkmilləşdirmək nəzərdə
tutulmuşdu. Bu ideya bilavasitə S.C.Pişəvəriyə
şamil edilir. (S.C.Pişəvərinin
faciəli ölümündən sonra fədai düşərgələri
də ləğv edilmişdi). S.C.Pişəvəri
sərhəddi keçmiş soydaşlarını Jdanov rayonu
sovxozlarında yerbəyer etmək işi ilə məşğul
olduğu bir vaxtda onu və Qulamyəhyanı M.C.Bağırov
görüşə çağırır «Bizi MK-də qəbul
etdilər. Orada bir sıra mövzularda
söhbət oldu. M.C.Bağrov əlini
bintlə sarmışdı. O, dedi ki, həkimlərin
dediklərinə görə, əsəb pozğunluğundan
baş verir. O, dedi ki, həyatında ikinci dəfədir əli
belə olur. Birinci dəfə oğlunun
Böyük Vətən müharibəsində həlak
olması xəbərini eşidəndə belə olmuşdu.
Bu dəfə də sizin hadisə ilə əlaqədar
əlim belə oldu. O, Stalindən alınmış
teleqramı bizə oxudu. Teleqramda ümumiyyətlə,
bizə səbirli olmaq, işdə ciddi və möhkəm
olmağımız tövsiyyə edilirdi».
Qulam Yəhyanın xatirələrindən
bəlli olur ki, M.C.Bağırov S.C.Pişəvəri ilə
növbəti görüşdə qarşıdan gələn
Novruz bayramına necə hazırlaşdıqlarını
soruşduqda S.C.Pişəvəri cavabında: «Hələ
bayrama çox qalır...» deməklə yəqin ki məğlub
olmuş hərəkatm gələcək qələbə
bayramını nəzərdə tutmuşdu. S.C.Pişəvəri
mühacirətdəki qısa ömrünün (cəmi 6
aydan da az) son dövrünü ailəsi ilə
birlikdə (xanımı Məsumə, onun anası və yeganə
oğlu Daryuşla) Bakıda, Mərdəkanda ona
ayrılmış bağ evində və şəhərdə
Xaqani küçəsində 13 ¹-li mənzildə
keçirmişdi. O, ömründən qalmış qısa
dövrdə Güneydəki olayları ardıcıl izləməklə
yanaşı, mübarizəsini dirənmiş dalandan necə
çıxartmaq haqda düşünür, variantlar
cızır və vaxtaşırı M.C.Bağırovu, digər
sovet rəhbərliyini öz təklif və mülahizələri
ilə «narahat» edir. Məğlubiyyətlə
barışmayan və onu sovetlərin namərdlik mövqeyi ilə
bağlayan S.C.Pişəvəri Stalinlə görüşmək
və fikirlərini ona demək istəyirmiş. Bu fıkirləri S.C.Pişəvərinin
yazılarını makinada yazan və mühacirət
dövründə onun şəxsi katibəsi və köməkçisi
olmuş mərhum doktor Humay xanım Ruindej bizimlə söhbətində
söyləmişdi. Humay xanımın dediklərindən
məlum olurdu ki, S.C.Pişəvəri mühacirətdə
öz siyasi fəaliyyətini bir an belə
dayandırmamış, firqə təşkilatını, cənubla
bağlı təşkilat-təbliğat işini hadisələrin
və günün tələbinə uyğun qurmağa
çalışmışdı. Bununla birlikdə o, rayonlara
səpələnmiş soydaşlarının və təlim
düĢərgəsindəki fədailərin vəziyyəti
ilə yaxından tanış olmaq
üçün qısa müddətli səfərlərə
çıxır və onlara baş çəkirmiş.
İmkan ələ düşən
kimi S.Pişəvəri Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqında (indiki Birlikdə) 3-cü mərtəbədə
onun ixtiyarında qoyulmuş kiçik otağa gəlir, firqə
tarixini, hərəkatla bağlı xatirələrini və bəzən
bədii səpgili yazı, feleton, şeir və hekayələrini
əlyazmasından makina yazısına keçirirmiş. Təəssüflə qeyd etməliyik ki, S.C.Pişəvərinin
mühacirət dövründə makinada
yazdırdıqları və o yazıların əlyazmalarının
xeyli hissəsi (çox güman sovetlərin güneylə
bağlı əməllərindən bəhs edən hissələr)
aradan aparılmışdı. Şübhəsiz,
bu «it-bat» edilmiş hissə bir çox həqiqətlərin
ortaya gətirilməsində, Güney Azərbaycandakı
olayların və bununla bağlı edilmiş xəyanətlərin
üstünün açılışında
tarixşünaslığa və cəmiyyətimizə
çox böyük kömək olardı.
QƏZA YA QƏSD?
Başlığa
çıxartdığımız bu sual 60 ildən
çoxdur ki, sirri tam açılmamış müəmmalı
ölümlərdəndir. Bu haqda mövcud olan məlumatlar
və yazılar məzmunca biri digərindən fərqlənir
və bəzən ziddiyyət təşkil edir. Biz də
bu barədə qəti nəticəyə gəlməkdə
çətinlik çəkdiyimizdən, S.C.Pişəvərinin
1947-ci il iyunun 11-də dünyasını dəyişməsinin
«Qəza, yoxsa qəsd?», «Ölüb, ya
öldürülüb?» haqda suala cavab tapmağı kitabda
verilmiş yazılar əsasında oxucunun mühakiməsinə
vermək qərarına gəldik.
HADİSƏNİN QISA
ŞƏRHİ: Azərbaycan Milli Hökumətinin
süqutundan sonra Quzey Azərbaycana pənah gətirən
güneylilər 1947-ci ilin mart-aprel aylarında yaşamaq və
işləmək üçün müxtəlif rayon və
şəhərlərdə məskunlaşdırıldı. S.C.Pişəvərinin təklifi ilə
say-seçmə subay fədailərdən iki dəstə təşkil
edilib, biri Gəncə şəhəri
yaxınlığındakı Hacıkəndə, digəri
isə Şəki şəhərinə göndərilmişdi.
Hacıkənddəki fədailərə
Tağı Musəvi (sonra tarix elmləri namizədi olmuş),
Şəkidəki dəstəyə mayor Həsən Nəzəri
(sonra iqtisadi elmləri doktoru olmuş) başçı təyin
edilir. «Qızılbaşlar» adlanan bu dəstələrə
düşərgədə müntəzəm hərbi təlim
keçirilir və onlar Azərbaycanı işğal etmiş
şah qoşununa qarşı güman edilən partizan və
müqavimət hərəkatı üçün
hazırlaşdırıldı. S.C.Pişəvəri
kompakt halda saxlanılan bu hərbi dəstələrin
saxlanılmasında və hərbi təlimlə təkmilləşdirilməsində
çox israrlı idi.
S.C.Pişəvərinin bu
işdə israrlı olması, yenidən müqavimət hərəkatına
başlamaq meyli Sovet rəhbərliyini, şəxsən Stalini
razı salmırdı. Arxiv sənədlərinə istinad edən bir məqalədə
S.C.Pişəvəri tərəfindən deyilmiş
aşağıdakı sözlər diqqəti çəkir:
«Şurəvilər təlim batalyonlarına baş çəkməyimdən
və hərbi hazırlıq işlərində iştirak etməyimdən
narazıdırlar. Aldığım məlumata
görə, bu işi Stalinə də çatdırıblar».
Arazın o tayında olduğu kimi bu
tayda da Sovet rəhbərliyi, xüsusən Stalin-Mikoyan bloku
Güneydə müstəqil türk dövlətinin
olmaması üçün Tehrana qarşı güney azərbaycanlıların
hər hansı dövlət qurumu formasında dirçəlməsi
əleyhinə olublar. Maneə və çətinliklərə
baxmayaraq S.C.Pişəvəri 1947-ci ilin iyunun 10-da Təbrizdən
yaxşı tanıdığı konsul müavini, DTK-nın
nümayəndəsi Nuru Quliyev və general Qulamyəhyanm
müşayəti ilə Bakıdan Hacıkəndə yola
düşür. Məqsədi fədailərə
baş çəkmək, onlardakı ruh yüksəkliyini
qoruyub saxlamaq olur. Düşərgədəki
fədailərin Vətənə qayıdıb
döyüşmək istək və əzmi S.C.Pişəvərini
çox məmnun etmişdi. Düşərgədəki
Ərdəbil fədaisi Zülfəli kişinin oğlu Səmədə
dediklərindən: «Pişəvəri düşərgəyə
gəldi, «Qızılbaş»ların istək və
arzularını öyrəndi. Ondan
hamımızın yeganə xahişimiz və istəyimiz Vətənə
qayıtmağı, düşmənlə haqq-hesab çəkməyi
tezləşdirmək oldu. O, bizim dediklərimizdən
çox qayğılandı və məmnun oldu. Mən onun bir gözündə sevinci, digərində
isə kədəri sezdim. Sevinci fədailərin
yüksək ruhiyyədə qalması idisə, kədər
onun düşüncələrini buxovda saxlayan, əl-qol
açmasına imkan verməyənlərin əməlləri
idi. O, bizim dəstəmizdən xoş əhval-ruhiyyə
ilə ayrıldı və tezliklə onların yanına təkrar
gələcəyinə söz verdi. Lakin biz bilmədik ki, böyük rəhbərlə
bu bizim son görüşümüz olacaq. O, getdi, iki
gün sonra onun qara xəbəri bizə çatdı.
Bütün bölük matəmə batdı...».
S.C.Pişəvəri
Hacıkəndə etdiyi səfərdən əvvəl
Qazanbulaq, Qasım İsmayılov (indiki Goranboy) və Gəncədəki
həmvətənlərinə baş çəkmiş,
onların vəziyyətini və çətinliklərini
öyrənib dəftərinə qeydlər etmişdi. 11 iyun 1947-ci il səhər
saat 6-da S.C.Pişəvəri, Nuru Quliyev, Qulamyəhyanın əyləşdiyi
və erməni sürücü Qarnik Melikyanın idarə
etdiyi «Ford» markalı maşında (Pişəvəriyə məxsus,
ABŞ istehsalı olan “Buyuk” markalı maşın məlum
olmayan səbəbdən işə düşmədiyindən
o, “Ford”la getməli olub- Ə.R.) Gəncədən
Yevlağa doğru yola düşür. Həmişə
arxa oturacaqda əyləşən Pişəvərini bu dəfə
qabaq oturacaqda, sürücünün sağında əyləşdirirlər.
Yevlaxa 14-15 km. qalmış
«Ford» yolun sağındakı beton divarcığa zərbə
ilə dəyir. Sürücüdən başqa sərnişinlərin
üçü də xəsarət alsa da xəstəxanada
dünyasını dəyişən təkcə S.C.Pişəvəri
olur. Bu müəmmalı avtomobil qəzası ilə
bağlı şahidlərin ifadələrində və
yazılarda biri-birinə uyğun gəlməyən və bəzən
ziddiyyət təşkil edən motivlər var. Bu motivlər
aşağıdakı sualları yaradır:
1. Qəza ilə bağlı
S.C.Pişəvəri xəstəxanada öz əcəli ilə
ölüb, ya öldürülüb?
2. Keçmişi bir qədər
şübhəli olan erməni sürücü
maşını
beton divarcığa qəsdən vurub, ya
sükan arxasında yatıb?
3. Bu müəmmalı
ölümdürsə, sifarişçisi kimdir, hansı
orqandır?
4. S.C.Pişəvərinin qəsdən
qətlə yetirildiyini M.C. Bağırovun 1956-ci ildəki məhkəməsində
deyən Yevlaxın o zamankı DTK nümayəndəsi Lətif
Salayev verdiyi ifadələr həqiqətdirmi?
5. Rəsmi toplantıda S.C.Pişəvərinin
əmioğlusu və bacısı əri Murağa Azərinin
general Qulam Yəhyaya müraciətilə: «Qulam, Pişəvərini
sən öldürdün ki, onun yerinə keçəsən»
ifadəsinə inanmaq olarmı?
6. «Pişəvərinin ölməsi
ruslar üçün yaşamasından sərfəli idi» -
deyən bir neçə kitabların müəllifi X.Məmmədi
nə dərəcə haqlıdır?
Baş vermiş avtomobil qəzası
və S.C.Pişəvərini həlak olası ilə
bağlı daha çoxsaylı suallar, şübhəli məqamlar,
uyurma və rəvayətlərə oxşar söz-söhbət
var. Fakt bundan ibarətdir ki, günümüzədək
S.C.Pişəvərinin ölümü «Qəza idimi, ya qəsd?» - sualı cavabsız qalan suallardandır.
Əkrəm Rəhimli
AMEA Şərqşünaslıq İnstitutunun
"Güney Azərbaycan elmi araşdırmalar"
şöbəsinin müdiri
Xalq cəbhəsi.-
2017.- 10 yanvar.- S.14.