1945-1946-cı illərdəki hərəkat zamanı buraxılmış səhvlər

 

S.C.PişəvəriDüşmən hədələri bizi tutduğumuz haqq yolundan qaytara bilməz. Ya ölüm, ya azadlıq, üçüncü yol yoxdur

 

1941-1946-cı illərdə Güney Azərbaycandakı azadlıq hərəkatının öndəri olmuş S.C.Pişəvərinin həyatının keçdiyi mübarizə yolunun bütün mərhələlərinin öyrənilməsi tarixşünaslığımız cəmiyyətimiz üçün şübhəsiz vacib aktual mövzulardandır. Araşdırmalar göstərir ki, S.C.Pişəvərinin çoxşaxəli: maarifçilik, siyasi-ictimai, bədii, elmi s. sahədəki irsinin daha dərindən ətraflı tədqiq olunmasına ehtiyac var. Əlbəttə, S.C.Pişəvəri haqqında Azərbaycanın həm Güneyində, həm Quzeyində xeyli yazıların olduğunu inkar etmək olmaz. Ancaq bu yazılarda S.C.Pişəvərinin keşməkeşlərlə dolu həyatının mübarizəsinin bütün cəhətlərindən yetərincə öyrənildiyini demək mümkün deyil.

Yuxarıda dediyimiz kimi, S.C.Pişəvəri haqqında İranda yazılanların çoxu şovinist ünsürlərin pulu sifarişi ilə yazıldığından onlar Pişəvəri şəxsiyyətini onun fəaliyyətini bütövlükdə təhrif böhtanlara məruz qoymuş qoyurlar. Bu işdə onların əsas hədəfi S.C.Pişəvəri ilə birlikdə 1941-1946-cı illərdə Güney Azərbaycandakı hərəkatı ləkələmək, onu ictimaiyyətin gözündən salmaq, eləcə hərəkatın milli xarakterini hədəfini şovinistlərin istək ruhuna uyğun şərh etməkdir. İran İslam Respublikasının keçmiş prezidenti M.Xatəmi İrəvana rəsmi səfəri zamanı (avqust, 2004) erməni müxbirinin S.C.Pişəvəri onun başçılıq etdiyi hökumət haqqında fitnəkarcasına verildiyi suala cavabında M.Xatəmi: «Həm Pişəvəri, həm o hərəkat xaricdən gəlmə olduğu üçün xaricə çıxıb getdi. Azərbaycandakı zəminlə onun heç bir əlaqəsi olmamışdı» deməsi əslində Pişəvəri əleyhdarlarının Azərbaycan xalqının azadlığına düşmən olanların dəyirmanına su tökmək idi. Belə bir durumda biz «ağzımıza su alıb» dayanmamalıyıq. Həqiqəti olduğu kimi ictimaiyyətə çatdırmalıyıq şərəfli keçmişimizi şərəfsizlərin basqı təhqirlərindən qorumalıyıq. Bu, bizim hər birimizin vətəndaşlıq borcumuzdur. Bunu bizdən həm obyektiv qərəzsiz tədqiqatçılıq vəzifəmiz tələb edir.

 

* * *

 

S.C.Pişəvərinin 35-40 illik mübarizə yolunun eniş yoxuşları ilə az-çox tanış olduqdan sonra onun fəaliyyətinin qüsurlardan tam xali olduğunu demək çətindir. S.C.Pişəvəri dövrünün MH- bağlı olayların şahidi, ən başlıcası S.C.Pişəvəri şəxsiyyətinə hörmət qail olan bir adam kimi onun fəaliyyəti dövründə buraxdığı səhvləri qələmə gətirmək, bu haqda öz fikir mülahizələrimizi oxucu ilə bölüşdürmək; qədər ağır olsa da bunlar deyilməlidir. Deyilməlidir ona görə yox ki, biz keçmişimizi «təftiş» etmək istəyirik. Deyilməli yazılmalıdır ona görə ki, «Keçmiş gələcək yolun aynasıdır». Biz bu «aynada» S.C.Pişəvəri şəxsiyyətinin hərtərəfli cəhətlərini görməli, ağı-ağ, qaranı-qara yazmalıyıq.

S.C.Pişəvərinin Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin Azərbaycançılıq məfkurəsindən uzaqlaşması, sosial-demokratlıqdan kommunistlik məsləkinə keçməsi onun ilk ciddi səhvlərindən biri sayılmalıdır. Özü sonralar, bir qədər gec olsa: "İranda kommunist məsləkinin yayılması üçün milli zəmin yoxdur" deməklə vaxtilə buraxılmış səhvin etirafı kimi başa düşülməlidir. Onun baxışlarında başqa yalnış mövqe 1918-ci ilin mart qırğını ilə bağlıdır. Bolşevik-daşnakların fitvası ilə Bakıda ətraf bölgələrdə ermənilər tərəfindən türklərə qarşı kütləvi qırğının həyata keçirilməsi tarixdə məlum inkar olunmaz fakt olsa da, S.C.Pişəvəri bu qanlı olayda müsavatla daşnakları eyni dərəcə günahlandırır.

Rza xan kimi qəddar şovinist bir tiranın şahlıq taxtına yiyələnmək üçün əvvəlcə özünü «respublika» tərəfdarı kimi hiyləgər vədinə S.C.Pişəvərinin inanmaq meyli onun sonrakı həyatı mübarizəsi üçün ağır başa gəlmişdi. S.C.Pişəvərinin əvvəl inandığı arxalandığı sovetlərin 1920-1921-ci illərdə Gilan hadisələrinə etdikləri açıq-aydın xəyanət İran vətənpərvərləri sırasında S.C.Pişəvəriyə ibrət dərsi olmalıydı. 1946-cı ilin yazında Moskva rəhbərliyinin «məsləhəti» təzyiqi ilə Tehrana, Qəvam dövləti ilə «dil» tapmağa getməməliydi, üstəlik Təbriz radiosundakı çıxışında (13 iyun 1946) Əhməd Qəvam kimi hiyləgər qatili tərifləməməliydi. Təzyiq zorakı buyruqlarla edilmiş bu işlər S.C.Pişəvəri şəxsiyyəti üçün uğur sayıla bilməz. Tehranın nümayəndəsi, S.Qəvamın müavini M.Firuzla bağlanmış təslimçi müqavilənin altında S.C.Pişəvərinin imzası olmamalıydı. Müqavilə əsasında Tehran qoşunu Zəncana daxil olarkən törədilmiş vəhşilik özbaşınalıqlar hüquqi cəhətdən əsas verirdi ki, Azərbaycan bir tərəfli olaraq bağlanmış müqavilədən çıxsın özünü hər tərəfli müdafiəyə hazırlasın.

1945-1946-cı illərdəki hərəkat zamanı buraxılmış ciddi səhvlərdən biri AMH rəhbərliyinin İranın başqa bölgələrindəki demokratik antirejim qüvvələrlə zəif təmas saxlaması, onların köməyindən faydalana bilməməsi idi. (1946-cı ilin martında M.C.Bağırovla görüşdə S.C.Pişəvəri bu səhvi özü etiraf etmişdi) Halbuki Azərbaycan Kürdüstan kimi Bəluc, Ərəb, Türkmən, Lor, Qaşqay s. xalqlarda rejimin zorakılığından şovinist əməllərindən əzab çəkmiş insanlar idi. Onlarla dil tapmaq, əlaqə yaratmaq, vahid cəbhədə çıxış etmək Azərbaycandakı milli qüvvələrin mübarizəsinə böyük əvəzsiz kömək olardı, Tehranın bütün qüvvələri birbaşa Azərbaycana yönəltmək planını pozardı.

1946-cı ilin sonundakı real vəziyyət, arxasızhq Azərbaycandakı hərəkatın süqutunun mütləqləşdirirdi. Belə şəraitdə mübarizənin gizli formasına keçmək, fədai dəstlərindən partizan qrupları düzəltmək, «Babək» adına yaranmış könüllülər dəstəsini istiqamətləndirmək, firqə rəhbərlərini, fədai başçılarının müqavimət hərəkatına cəlb etmək bu işdə şəxsi nümunələr göstərmək S.C.Pişəvərinin rəhbərlik etdiyi təşkilatın hökumətin göstərəcəyi ümdə işlərdən olmalı idi.

Mübarizənin ağır mürəkkəb vaxtında S.C.Pişəvərinin verilmiş vədlərə inanıb qəflətən Təbrizi tərk etməsi əhalidə ruh düşkünlüyü, mənəvi sarsıntı yaratdı. Başsız qalmış şəhərdə çaşqınlıq başıpozuqluq artdı... İctimai fikir belədir ki, S.C.Pişəvəri nəyin bahasına olsaydı belə, bu ağır vaxtda Təbrizi tərk etməməli idi. O, fədailəri ilə birgə Tehran qoşununa müqavimət göstərib qəhrəman kimi həlak olmağı Arazı bu taya keçməkdən üstün tutmalıydı s.i.a... Firuz HeyətVarlıq» dərgisinin naşiri Cavad Heyətin qardaşı) ABŞ-da çap etdirdiyi «Reform» dərgisinin 1997-ci il iyun nömrəsində (¹3) Məmmədrza şahın generallarından olan, Azərbaycanan hücumu iştirakçısı Foladinin «xatirələr»indən parçalar çap etdirib. Foladi öz xatirələrində yazır ki, «Biz 1946-cı ilin noyabr-dekabr aylarında (Aban-Azər) aylarında Azərbaycana hücum edərkən əgər qarşı tərəf 300 mütəşəkkil hərbi qüvvə ilə bizə müqavimət göstərsəydi, Təbrizi tutmağımız müşkül olacaqdı».

Əhali arasında çaşqınlıq, orduda fədai dəstələrində başlı-başına qalma istiqamətsizlik halı əvəzinə müstəqil dirənişi təşkil etmək olsaydı, nəticədə yəqin ki, başqa cür ola bilərdi. Ürək yanğısı ilə bu deyilənlər müəllifin olmuşlara əsaslanan subyektiv fakir mülahizələridir. Bunlar S.C.Pişəvəri şəxsiyyətinə, onun irsinə fəaliyyətinə kölgə salmaq niyyətindən tam uzaqdır. Bunu yəqin ki, Pişəvərisevər oxucu da sezməmiş deyil. Biz keçmişimizin kəm-kəsirlərini ona görə dilə gətirmirik ki, onun uğurlarına kölgə salaq. Burada məqsəd keçmişin ağır acı olaylarını yada salıb onlardan nəticə çıxarmaqdır. Buraxılmış səhvlərə büdrəmələrə təkrar yol verməmək istəyidir.

S.C.Pişvərinin həyatı, keçdiyi şərəfli mübarizə yolu, özünün dediyi kimi, ancaq ancaq xalqının azadlığına həsr edilmişdi. Bu işdə onun hər hansı taktiki mülahizə yanlışlığı da şübhəsiz, onun öz məqsədinə çatmaq istəyi ilə bağlı olmuşdu. Həm ictimai-siyasi xalq hərəkatlarında səhvlərə yol verilməməsi nadir istisnalardandır. S.C.Pişəvəri ideyaları Güney Azərbaycanda azadlıq demokratiya mücadiləsinin hədəf qayəsi olaraq bu gün yaşamaqdadır. S.C.Pişəvəri ilə bağlı araşdırmalara onun sözləri ilə yekun vuraq: «Düşmən hədələri bizi tutduğumuz haqq yolundan qaytara bilməz. Ya ölüm, ya azadlıq, üçüncü yol yoxdur

 

Əkrəm Rəhimli

AMEA Şərqşünaslıq İnstitutunun

"Güney Azərbaycan elmi araşdırmalar" şöbəsinin müdiri

 

Xalq cəbhəsi.- 2017.- 12 yanvar.- S.14.