Hesabı bitmədi yenə
dünyanın…
Dünya ədəbiyyatında ölməzlik
problemi antik dövrdən başlayıb,
bu günə qədər həmişə
böyük mütəfəkkirləri,
filosofları və yazıçıları narahat
edən ən vacib məsələlərdən
biri olub. Çünki ölüm, həyat anlayışları bəşər
tarixinin bütün mərhələlərində bir-birinə
zidd, antaqonist anlayışlar kimi insan fikrini, bəşər təfəkkürünü
daima məşğul
edib. Bu məsələ
demək olar ki, elmin və
sənətin bütün
sferalarında birinci sırada dayanan ən ağır sual kimi cavab
axtarıb. Təbabət aləmində İbn Sinalar, fəlsəfə aləmində Şərqin
və Avropanın ən işıqlı təfəkkür sahibləri,
bədii ədəbiyyatda
isə dahi sənətkarlarımız bu
problemin həlli üçün ömrülərinin
ən qiymətli hissəsinin itirməkdən
çəkinməyiblər. Hələ ki, dünya mədəniyyətinin ilk ocağı
hesab edilən şumerlərdə birinci
olaraq bu problem «Bilqamıs» dastanında öz əksini tapıb.
Başqırd xalq qəhrəmanlıq dastanı olan «Ural Batır» dastanı da bu konteksə
aid olan əsərlərdəndir. Böyük Azərbaycan
şairi Nizami Gəncəvi də bu məsələdən yan keçməyib, «İsgəndərnamə» poemasında
bu problemə öz münasibətini bildirib. O, belə nəticəyə gəlib
ki, materiyanın bir zərrəsi olan insan dünyada
əbədi qala bilməsə də, onun əməlləri ölümsüz ola bilər.
Ümumiyyətlə, adını yuxarıda qeyd etdiyim əsərlərə
əsaslanıb belə
bir fikir irəli sürmək olar, ölümsüz həyat axtarışı
ona görə mümkün deyil ki, həyat əbədi hərəkətdədir
və bir şəkildən başqa
bir şəkilə çevrilməlidir. Ölüm haqqdır. Həyatda
kim nə
qədər çalışsa
belə ölümdən
yaxasını qurtara bilməz. Bir gün bu dünyaya təşrif buyuran insan, bir gündə bu dünyanı tərk edəcək.
Xalqın müdrik fəlsəfəsi
belədir. İnsanlar anlayırlar
ki, ölüm qarşısında ağıl
da, güc də, mal-dövlət də acizdir. Yalnız insan xeyirxahlığı
yaxşı ad qoyub getməsi, igid və nəcib nəsil törətməsi,
nəsillərinin ömrü
sayəsində mənəvi
ölümsüzlük zirvəsinə
yüksələ bilər.
Bu əslində insanın öz arzısına - yəni ölməzlik arzusuna çatması deməkdir.
Ölməzlik, əbədi həyat
anlayışları ətrafında
narahat olan insan düşüncələri,
ölümə məhkumluğunun
qanunauyğunluğunu dərk
edərək qətiyyən
pessimizmə qapılmır,
əksinə, ölümü
həyatın başqa
bir təzahürü
kimi qəbul edir və qərara
gəlir ki, hamı yaşamaq növbəsini gözləyir
və ölüm olmasaydı, həyat əbədi ola bilməzdi və onun qiyməti də bilinməzdi. Bəli, xalqın işıqlı
təfəkkürü bizə
həyatı belə anladır.
Dostu Enkudunu itirən Bilqamıs onun da nə vaxtsa
ölümlə üzləşəcəyi
təhlükəsini hiss edib
çox narahat olur. Sidr meşəsindəki Humbabanı məhv edən, göylərdən
enib gələn buğanı vurub yıxan, şirlərlə
döyüşdə qalib
çıxan Bilqamıs
indi ölüm qarşısında aciz qalmışdı. Fiziki qüvvənin
ona kömək edə bilməyəcəyini
duyan qəhrəman ölümdən xilas olmaq üçün müxtəlif variantlara əl atmalı olur. Belə ki, Bilqamıs
ölümsüz həyat
sorağı ilə səyahətə çıxır,
o səyahət zamanı
rastlaşdığı hər
kəsə öz məqsədini açıb
söyləyir.
Ölüm məni qorxudur,
qoymur dayanım rahat,
Tapa bilərəmmi
mən görən əbədi həyat?
Lakin ona bu axtarışın mənasızlığını və ölümsüz həyat tapa bilməyəcəyini söyləyirlər.
«Sən hara can atırsan, gəzsən də kainatı,
Heç
vaxt tapa bilməzsən axtardığın
həyatı!
Tanrılar xəlq eyləyib
insanı yaradanda,
Ölümü insan üçün buyurmuşlar onlar».
Çox
maneələrlə üzləşməsinə
baxmayaraq, Bilqamıs nəhayət, axtardığı
ölümsüzlüyün çarəsini(yəni buna
dərman hesab edilən çiçəyi
tapa bilir. O, çiçəyi əldə
edib, geri dönərkən isə gözlənilmədən belə
bir hadisə baş verir.
İlan
çiçək ətri
duyub, yuvasından baş çıxardı
O çiçəyi oğurlayıb,
sakitcə çəkib
apardı.
Cavanlaşdı, təzələşdi yuvasına dönən kimi,
Köhnə qabığından çıxıb,
o dəyişdi qabığını.
Bilqamıs isə çox məyus olaraq, kor-peşiman öz vətəni olan Uruka döndü. Ölməzlik problemi bir çox
şərq xalqlarının
əsərlərində olduğu
kimi Başqırd xalq dastanı olan «Ural Batır» dastanının da əsas mövzusunu təşkil edir. Bu dastanda məsələ
daha qabarıq şəkildə qoyulub.
Belə ki, əsərdə «İnsan
güclüdür, yoxsa
ölüm?» sualına cavab axtarılır. «Ural Batır» dastanında ilk ər-arvaddan Şulqen və ural doğulur.
Bu ər-arvad çox sağlamdırlar,
ölümü tanımırlar.
Bütün ov heyvanlarını
özləri öldürürlər.
Ata-ananın heyvan
öldürdüklərini görən oğullar «insan hər şeydən güclüdür»
– qənatinə gəlirlər.
Dastanın sonrakı gedişində isə oğlanların atası Yənbirdə övladlarını əbədiyyat
bulağını tapmağa,
ölümü tapıb
başını kəsməyə
göndərir. Bu minvalla
oğlanlar uzun səfərə çıxırlar.
Bu qəhrəmanlar ölüm gətirən qüvvələrlə vuruşanda
qoca bir ağsaqqal onlara belə məsləhət
görür ki, əbədi ömür bulağını axtar¬masınlar,
əbədiyyät bulağından
su içməsinlər.
Dünya
bir bağdır.
Hər quruyan ağacı kəsərlər, kök
atmayan bitkini yerdən üzərlər,
əvəzinə cavan
ağac əkərlər.
Belə
«ölüm və dirilmə» dünyanın gərdişidir.
Azərbaycan ədəbiyyatanda da bu problem aktual bir məsələ olaraq bir sıra
sənəd əsərlərində
öz əksini tapmışdır. Belə ki, görkəmli
Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin «İsgəndərnamə» (İqbalnamə)
poemasında bu mövzuya rast gəlinir. Şərqdən Qərbədək böyük ərazilər
fəth edən böyük sərkərdələri
qarşısında diz
çökdürən, bütün
dünyanı ələ
keçirən İsgəndər
ölümlə qarşılaşanda
isə tamam gücsüz bir vəziyyətdə qalır.
Təbabət aləmində böyük
nüfuza malik olan alimlər də İskəndərin
xəstəliyindən baş
aça bilmirlər.
Hətta
hər dərdə çarə bilən Ərəstu da bu dərdin önündə çarəsiz
qaldı.
Ölüm bir bəladır,
çarə edilməz,
Onun çarəsini
tapmayıb heç kəs.
Ölüm qızdırması hücum
edərkən,
Gizlənir əlacı onun həkimdən.
Ümumiyyətlə, Nizami belə bir ümumi
nəticəyə gəlmişdir
ki, materiyanın bir zərrəsi olan insan dünyada
əbədi qala bilməsə də onun əməlləri ölümsüz ola bilər. Yuxarıda misal gətirdiyim əsərlərə
əsaslanıb bir ümumi fikirə gəlmək olar: Belə ki, ölümsüz
həyat axtarışı
ona görə mümkün deyil ki, həyat əbədi hərəkətdədir
və bir şəkildən başqa
bir şəkilə çevrilməlidir.
M.V.Lomonosovun «Maddənin itməməsi və çevrilməsi» qanunu əslində təbiətin, həyatın
dialektikasının, həyatın
əbədi metamarfozasın
göstərən bir
ideya kimi, Şərqdə daha qədimdən mövcud idi. XII əsrdə Məhsətinin «Dün kaşi kuzəni daşlara çaldım»
- misrası ilə başlanan rübaisinin poetik dillə ifadə olunan fəlsəfi mənası
bir həqiqəti sübut edir ki, həyatda heç nə əbədi deyil və hər şey əbədidir.
Yəni bu gün itirdiyimiz hər şey, sabah başqa
şəkildə təzahür
edir və əslində heç nə itmir.
İnsanın özü də təbiətin həyatın
bir parçası, zərrəsi kimi öləndən sonra da itmir, torpağa
qarışır, torpağa
şərik olur, torpaqda başqa bir həyat elementi kimi təzədən
dünyaya gəlir, yaxud canlı orqanizmdən canlı əməllərə çevrilir. Yaradan insan
öz yaratdıqlarında
əbədi təcəssüm
olunur və deməli, o əbədi yaşayır. Bu sirli-soraqlı dünyada ölməzliyin əsas əlaməti və sirri bundadır.
Ölüm haqqdır. Həyatda kim nə
qədər çalışsa
belə ölümdən
yaxasını qurtara bilməz. Bir gün bu dünyaya gələn insan, bir gündə
bu dünyanı tərk edəcək.
Xalqın müdrik fəlsəfəsi
belədir. Ölməzlik – əbədi həyat anlayışları ətrafında
narahat olan insan düşün¬cələri,
ölümə məhkumluğun
qanunauyğunluğunu dərk
edərək qətiyyən
pes¬simizmə qapılmır,
əksinə ölümü
həyatın başqa
bir təzahürü
kimi qəbul edir və qərara
gəlir ki, hamı yaşamaq növbəsini gözləyir
və ölüm həyatın qiymətinin
ölçüsü, meyarıdır.
Mövzunu dahi Nizaminin misraları ilə tamamlamaq istəyirəm:
Bu dünya belədir, düşünsən bir az,
İnsanı ucaldar, ancaq saxlamaz.
Ömrü sona çatdı
saysız insanın,
Hesabı bitmədi yenə dünyanın.
Səbuhi
BƏDƏLOV
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 4 aprel.-
S.14.