Şumer və Oğuz eposunun
bənzərliyi
2-ci
yazı
Bilqamısın da, Qorqudun da türk bilgə institunda
birləşməsi onların arxaik ritual qaynaqlarının
ortaq olmasından irəli gəlir. Ritual
başçısının söyləyiciyə doğru dəyişməsi
ritualın sakral funksiyasının arxaikləşməsi ilə
paralel olaraq baş verib. Ritual arxaikləşdikdən
sonra insanlar kahinin deyil, kahin insanların ardınca gedir.
Bu prosesdə kahin söyləyiciyə çevrilir:
“Qolça qopuz götürüb eldən elə, boydan boya
ozan gəzər. Ər namərdin, ər nakəsin
ozan bilir. İləyinizdə
çalıb-aydan ozan olsun”. Oğuz
eposunun yazıya alındığı orta əsrlərin
ortalarına doğru oğuz ozanı artıq sehrkarlıqla məşğul
olmur, çalıb-oxuyan söyləyiciyə, əyləndirmə
funksiyası daşıyan sənətçi tipinə
çevrilir. Onunla eyni
başlanğıcdan gəldiyini
düşündüyümüz baxşı isə ozana nisbətən
magik funksiyadan gec ayrılıb. Ola bilər
ki, Orta Asiya sahəsi əski ənənələrə daha
mühafizəkar yanaşıb və yeni təsirlərə
daha çox müqavimət göstərə bilib. Dədə Qorqud kitabının nümunəsindəki
oğuz eposu isə daha əski dövrlərin məlumatını
özündə saxlayıb, ozan obrazının hər iki
funksiyasını (magik, əyləndirmə) göstərən
elemenetləri qoruyub. Dədə Qorqud
kitabındakı magik funksiyalı kahin vəzifəsini
itirmiş, ritualdan ayrılmış, qopuzunu
götürüb eldən elə gəzən ozanın
profanlaşan nümunəsi keçən əsrin əvvəllərində
təriqətdən qopmuş aşığın simasında
bənzər şəkildə özünü göstərib.
Təsəvvüf düşüncəsini və sufi ritualları ətalətlə xatırlayan
Aşıq Ələsgərin şeirində Bilqamısdan gələn,
Qorquddan keçən həmin düşüncə bir daha təkrarən
ifadə olunub:
Aşıq
olub diyar-diyar gəzənin,
Əzəl başdan pür kamalı gərəkdir.
Burada bilgə institutu şəklində türk ənənəsində
əsrlərcə davam etmiş müdrik qoca arxetipinin izləri
aydın şəkildə görünür. Xüsusilə əski şumer şəhəri Uruk qalasının
özülünə daş qoymaqla bağlı element
özündə arxaik ritualı ifadə etməkdədir:
“Yeddi müdrikmi qoyub qalanın himinə daş?” – deyə ritorik bir sual şəklində ifadə
edilən misradakı müdrik qocanın ritual funksiyası
daşıması və bilgəliyi təmsil etməsi
türk ənənəsindəki “toquz qoca” ilə
üst-üstə düşməkdədir. Bilqamıs
obrazında insanın ilahiləşdirilməsi hadsisəsi
özünü göstərir:
O
insandır, yarıdan çoxu Tanrıdır ancaq,
Heç
kəs ona tay olmaz, onun görkəminə
bax.
Şumerlərin
yardım üçün müraciət etdikləri ilahi
qüvvələr içərisində Arurunun kosmoqoniyada
iştirakı diqqət çəkicidir:
“Gildən
bir şey yoğurub, göylərdən yerə atdı,
Qüvvətli bir qəhrəman-Enkidunu yaratdı”.
Demək,
şumer dastanı insanın Tanrı tərəfindən
torpaqdan yaradılması düşüncəsini bu və ya
başqa şəkildə ifadə edib. Enkidunun
yaradılması insanın yaradılması düşüncəsini
rəmzləşdirir. Burada həm ilk
yaradılış, həm də ibtidai yaşayış
öz əksini tapır. Enkidu təbiətdə,
heyvanlar içərisində yaşayır. Bədəni tüklü, yabanı bir şəkildə
çöldə heyvanlarla yaşayan Enkidu ilə oğuz
eposunun qəhrəmanları arasında müqayisələr
aparmaq mümkündür. Aşina əfsanəsi, Boz
qurd, Törəyiş kimi əski dastan nümunələrində
qəhrəman zahirən və davranışları ilə şumer eposunun qəhrəmanlarını
xatırladır. Çünki o da “vəhşi
heyvanların döşündən süd əmib”, “aslanlara
güc gəlmiş, dil tapmış qurdlarla”. Vəhşi təbiətdə vəhşilər
içərisində yaşamaq motivi müxtəlif şəkillərdə
oğuz eposundan keçir. Aşina əfsanəsindəki
qurddan doğulma, Basatın aslan südü əmməsi
, Məcnunun biyabana qaçması və başqa elementlər
şumer eposunun qəhrəmanı Enkidu ilə müqayisə
edilə bilir.
“Dədə Qorqud kitabı”ndakı Təpəgöz –
Basat qarşıdurması təhlükənin aradan
qaldırılması baxımından eposun sosial konteksti
üçün, hadisələrin təsvirini, alt qatında
isə ritualın izlərini qoruyub. Bu boyda ritualın aktiv
iştirakçılarından biri olan Basat inisiasiyadan
keçir, sakrallaşır və oğuz elini xilas edir. “Basat adi oğuz deyil, Tanrı mənşəli qəhrəmandır.
Təpəgözü öldürmək
üçün onu Tanrı özü yaradıb xilaskar
missiyasında Oğuz elinə göndərib. Basatın uşaq ikən itməsi və aslan
südü ilə bəslənməsi onun qəhrəman
statusunun təməlqoyma mərhələsi kimi başa
düşülməlidir. Eyni sözləri
Bilqamıs və Enkidu obrazları haqqında deyə bilərik.
Enkidunu tanrı özü yaradıb və
Humbabanı öldürmək məqsədilə onu
Bilqamısla görüşdürüb. Basat
və Enkidu obrazları həm geneloji, həm də tipoloji cəhətdən
qohumdur”.
Bilqamısın yuxu görməsi və onun anası tərəfindən
yozulması Kitabi-Dədə Qorqudda “Salur Qazanın evinin
yağmalanması boyu”nda Qazanın gördüyü yuxu və
onun yozulması ilə müqayisə edilə bilər. Bilqamısın anası
Ninsun Bilqamısa bərabər bir igidin zühur etdiyini bildirir
və onunla dost olmağı tövsiyə edir. Özünə
bərabər bir igidlə qarşılaşmaq motivi oğuz
eposunda geniş yayılıb. Koroğlunun Dəli Həsənlə,
Dəmirçioğlu ilə, Giziroğlu Mustafa bəylə
qarşılaşmaları bu motivin müxtəlif təzahür
formalarıdır. “Bilqamıs”dakı hərəmxana
və nikah diqqəti çəkir. Buraya hər
kəs sərbəst gələ bilmir. Sərbəst
gediş-gəliş yalnız başçıya aiddir. Enkidu hərəmxananın yolunu kəsir və ora
heç kimi buraxmır. Bu motivin
poliqamiyadan mono¬qamiyaya keçidi ifadə etdiyini
düşünürük. Oğuz eposunda
da ekzoqamiya və monoqamiya müşahidə olunmaqdadır.
Oğuzun müxtəlif mətnlərə
görə bir, iki, üç arvadı olursa, Dirsənin,
Qazanın, Beyrəyin və b. bir arvadı olur.
Bilqamısın Humbaba ilə döyüşü məsələsi
də epos strukturunda önəmli bir yer tutmaqdadır. Humababa ilə
döyüşə gedərkən Bilqamıs və Enkidu
ritualdan keçirlər. Bilqamısın
anası Ninsun ritualdan öncə yuyunur və təmiz paltarlar
geyir. Bu hərəkət mövcud
ritualların icrası zamanı da yerinə yetirlən qaydalara
aiddir. Burda ibadətin yüksək yerdə
edildiyini görürük. Məsələn, Ninsun evin
damına qalxır, əlini göyə açır və un qurbanı deyir. Sonra da “igidlərin
ardınca bir cam təmiz su atır”. Yola, səfərə
çıxan adamın ardınca su atmaq ənənəsi əlbəttə
ki, su ilə bağlı icra edilən arxaik ritualdan
qaynaqlanır. Türk inanc təcrübəsində
“su aydınlıqdır”.
“Dirsə
xan oğlu Buğac boyu”nda olduğu kimi ,
“Bilqamıs”da buğa ilə döyüş motivi var.
Buğacdan fərqli olaraq burada Enkidu və Bilqamıs buğa
ilə birlikdə döyüşürlər. Buğanı
öldürüb ilah Şamaşın qarşısına gətirib
qoyurlar və səcdə edirlər. Tanrıların
toplaşdığı Sidr meşəsinin
qırılması və Humbabanın öldürülmsəi
Tanrı Ellili qəzəbləndirir. Tanrıların
atası Anuya yalvarırlar ki, onları
bağışlasın:
“Şamaş bunu eşidib göydən ona üz tutdu.
“Ey
şah, altun sərf edib bütə, yorma özünü
Tanrı geri götürməz söylədiyi
sözünü.
Atılmış
püşkü daha geri qaytarmaq olmaz,
İnsan gəldi-gedərdi, dünyada heç nə
qalmaz”.
Bilqamıs dostu Enkidunun ölümü ilə
bağlı tanrıların qərarını dəyişməyə
çalışır. Bunun üçün o tanrılara mal
verib dostunun canını xilas etmək üçün
bütün gücü ilə səy göstərir. Lakin tanrılar onun təklifini qəbul etmirlər.
Nəticə etibarilə o, dostunun canını
satın alıb onu xilas edə bilmir. “Kitabi-Dədə
Qorqud”dakı “Duxa Qoca oğlu Dəli Domrul boyu”nda boyun qəhərmanı
Dəli Domrul İslam dininə görə ölüm mələyi
Əzrayılla qarşılaşır, onu tanımır, qəbul
etmir. Bu qarşılaşma ilk növbədə
əski inanclarla islami görüşlərin
qarşıdurması, köhnənin mühafizəkarlığı,
yeninin təzyiqi proseslərini özündə əks etdirir.
Bununla yanaşı burada “can alma” arxaik
ritualı boyun əsas strukturunu təşkil edir. “Can alma” arxaik ritualının əski türk ənənəsində
müxtəlif təzahür formaları mövcud olmuşdur.
Ayrı-ayrı qaynaqlardan aldığımız məlumata
görə bu ritualın üç əsas forması
mövcuddur:
1.Can
verib can alma.
2.Mal
verib can alma.
3.Pul verib can alma.
Şübhəsiz ki, bunların içərisində “can verib can alma” ritualı daha qədimdir. “Duxa Qoca oğlu Dəli Domrul boyu”nda da “can verib can alma” ritualı öz əski şəklini mühafizə edərək epos strukturuna transformasiya olunmuşdur. Təbii ki, burada can yerinə can tələb olunur, can yoldaşı canını qurban verməyə hazır olduğunu bildirir, yəni can yerinə can təklif olunur və Allah tərəfindən bu canlar bağışlanır və heç kimin canı alınmır. Allahın rəhmindən Domrul da öz nəsibini alır. Ritualda canı canla alırlar. Bu arxaik inisasiya ritualının şəkillərindən biridir. Bu ritualdan keçən, onda ölüb - dirilən can var. Epos ritualdan öz əsas ideyasına görə qaynaqlanıb. Burada islami görüşləri izah etmək, ölüm mələyini tanıtmaq, Allahın rəhmini və mərhəmətini insanlara anlatmaq məqsədi də izlənilib. Canı malla almaq da islam öncəsi türk ənənəsində mövcud olub. Ona görə də bizim xalq deyimlərində “cana gələn, mala gəlsin” deyilir. Mal qurban şəklində verilir və can xilas edilir. Bu da eyni ritualın natural mülkiyyət münasibətlərinin meydana gəldiyi dövrünə aid şəklidir. Pulla can almaq isə artıq mülkiyyət münasibətlərinin natural formadan pul tədavülü formasına keçdiyi dövrü əks etdirir. Domrul arxaik “can vermə” ritualı ilə canını xilas edir, “can yerinə pul vermə” ritualı ilə özü əski dövrün ölüm mələyini oynayan ritual icraçısı kimi pul alıb canları (adamları) bu sahildən o sahilə, bu dünyadan “o dünya”ya keçirir. “Can vermə” ritualında Domrul ritual personajıdır, özü inisiasiyadan keçirilir, “pul verib can alma” ritulında isə o ritualın icraçısıdır, başqa deyilişlə o, “pul alandır”. Eposda isə o. əski türk inanclarına görə inisiasiya ritualını icra edən mühafizəkar bir kahindir və İslam ideyasına qarşı müqavimət göstərir. Nəzərə alsaq ki, mal və pul verib can almaq, tarixi inkişaf baxımından və diaxron yanaşmaya görə can verib can almaqdan sonra yaranıb, o zaman oğuz eposundakı ritualın şumer eposundakı analoqundan daha qədim olduğu qənatinə gəlirik. Əgər bu arxaik elementlər oğuz eposunda bu qədər aydın ifadə olunubsa və əski ritual motivləri zədəsiz şəkildə qorunubsa və bütün bunlar 4-5 min il yaşı olan şumer eposundan daha əski formaları mühafizə edibsə, o zaman biz oğuz eposunun yaşını yenidən müəyyənləşdirməliyik. Eposun ilk tədqiqatçısı Henrix Fridrix fon Dits də hələ 200 il əvvəl oğuz eposunun ən azı üç min il əvvəl Azərbaycanda və Qara dəniz bölgəsində yaşayan oğuzlar tərəfindən yarandığı fikrini irəli sürmüşdü. Bu fikri də diqqətdə saxlamaq lazımdır.
Ağaverdi Xəlil
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 11 aprel.-
S.14.