Azərbaycanda Xalq Cümhuriyyəti
ədəbi həyatda böyük canlanmaya təkan verdi
Məhəmməd
Hadi, Hüseyn Cavid, Abdulla Şaiq, Cəfər Cabbarlı,
Əhməd Cavad, Ümgülsüm Sadıqzadə, Əli
Yusif poeziya sahəsində uğur qazandılar
1-ci
yazı
XX yüzil Azərbaycanın ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni
həyatında elə bir dövrdür ki, onda daha
böyük oyanış var, bu yüzil milli azadlıq hisslərinin
güclənməsi, dövlətçilik, azadlıq və tərəqqipərvər
hisslərlə zəngindir. Bu milli
azadlığın şirinliyini XX yüzilin ilk onilliyində
daddıq, sonra itirdik və yüzilin son onilliyində yenidən
əldə etdik. Azərbaycanda Xalq Cümhuriyyətinin
qurulması ölkəmizdə ictimai həyatda olduğu kimi,
mədəni, ədəbi həyatda böyük bir canlanmaya təkan
verdi. Xalqımızın
milli-azadlıq, dövlət müstəqilliyi uğrunda
mübarizə apardığı və arzularına nail
olduğu və qurduğu Xalq Cümhuriyyəti fəaliyyət
göstərdiyi qısa müddətdə milli ideya mübarizəsində,
o cümlədən, romantizm və realizm yaradıcılıq
axınında birləşir. Və bu
dövrdə fəaliyyətə başlayan parlament Azərbaycan
dilini dövlət dili elan edir. XX
yüzilin əvvəlindən Azərbaycan ədib və
şairləri müəyyən məktəblər,
üslublar üzrə qruplaşmaqda idi. Həmin
birliklər ədəbiyyatın get-gedə daha çox
ideoloji məzmun kəsb etdiyini, zamanın siyasi
konyukturasına tabe olduğunu göstərirdi. Bu və
ya digər siyasi-ideoloji mərama mənsubluq ilk
yaradıcılıq təşkilatlarının, yaxud cəmiyyətlərinin
fəaliyyəti ilə yanaşı adında da
özünü göstərirdi: "Yaşıl qələm",
"Qırmızı qələm"... Ədəbiyyatın
bu cür "rənglənməsi" sənət
baxımından o qədər təbii olmasa da, bədii təfəkkürün
cəmiyyət həyatına yaxınlığından irəli
gəlirdi. XX yüzilin ilk iki onilliyində
Azərbaycan çox mürəkkəb, ictimai-siyasi cəhətdən
ən ağır dövrünü yaşadı. Rusiya-Yaponiya müharibəsi, rus imperiyasının məğlubiyyəti,
ictimai-siyasi proseslər, Azərbaycanda güclənən
milli-azadlıq hərəkatı ədəbi prosesə də
öz təsirini göstərdi. Ölkədə
maarifçilik hərəkatının güclənməsi,
maarifçi ədəbiyyatın inkişafına kömək
etdi. Milli problemlərin həlli
yollarını axtarmaqda ziyalılar bir araya gəlməkdə
idilər. "Şərqi-rus", "Hümmət",
"Molla Nəsrəddin", "Füyüzat",
"İrşad", "İqbal", "Tərəqqi",
"Təkamül", "Yoldaş", "Məktəb",
"Dirilik" kimi mətbu orqanlar fəaliyyətə
başladı, ana dilimizdə yaranan bu mətbu orqanlar
xalqımızın ədəbiyyatının
inkişafına kömək etmiş olurdu. Bunlarda
ictimai-siyasi və milli-mənəvi problemlər öz əksini
tapırdı. Bu dövrdə realizm və
romantizm ədəbi məktəbləri dövrün ədəbi
proseslərini özündə əks etdirirdi. "Molla
Nəsrəddin", "Fyüzat" jurnalları ətrafında
toplanan maarifçi ziyalılar realist və romantizmin
ideya-estetik düşüncələrini ifadə edirdilər.
Cəlil Məmmədquluzadənin nəşrə
hazırladığı "Molla Nəsrəddin"
jurnalı realist şair və yazıçıları öz
ətrafında birləşdirir, mollanəsrəddinçilər
kimi tanınan ədiblər ədəbi dili xalqın
danışıq dilinin bazası əsasında
yaratmağı düşünürdülər. Ə.Hüseynzadənin
başçılıq etdiyi "Füyüzat"
jurnalı romantiklərin ideya və düşüncələrini
müdafiə edir və füyüzatçılar kimi
tanınan ziyalılar isə "orta türk dilinin
formalaşdırılması ideyası"nı əsas bilir
və "bu məsələdə Türkiyə türkcəsinin
əsas götürməyi düşünürdülər.
Rusiyada 1905-ci il inqilabı məğlubiyyətə
uğradı və bu azadfikirli, maarifçi Azərbaycan
ziyalılarının işini
ağırlaşdırırdı. 1908-1910-cu illərdə Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd
bəy Ağaoğlu kimi ziyalılar Azərbaycanı tərk
etməyə məcbur olmuş, təqib olunduqlarından
İranda (Məhəmməd Əmin Rəsulzadə),
Türkiyədə (Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd
bəy Ağaoğlu) fəaliyyətlərini davam etdirməli
olmuşdular. 1905-1911-ci illərdə Səttarxan
hərəkatı bütün İrana, eləcə də
Şərqə, məşrutə hərəkatının qələbəsi
ictimai-siyasi hərəkata, eləcə də ədəbi
prosesə ciddi təsir göstərir. Bu
hadisələri Məhəmməd Əmin Rəsulzadə,
Əli bəy Hüseynzadə silsilə məqalələrlə
dərindən izləyir. Məşrutə
hərəkatını yaxından izləyən M.Ə.Rəsulzadə
yazdığı silsilə məqalələrlə milli mətbuatda
ictimai tendensiyanın, vətəndaşlıq amalının
güclənməsinə təkan verib. Əli
bəy Hüseynzadə isə "Siyasəti-fürusət"
adlı fəlsəfi-publisistik traktatında şərti-simvolik
üslubun imkanlarından bəhrələnərək diqqəti
Azərbaycanın Güneyində cərəyan edən siyasi
hadisələrə yönəldir, hər bir millət
üçün azadlığın qaçılmaz olduğu
zərurətini vurğulayırdı. "Səfa",
"Nəşri-maarif", "Cəmiyyəti-xeyriyyə"
kimi ədəbi mədəni mühitə təsir edən cəmiyyətlərin
rolu xüsusilə qeyd edilməlidir. Onların
köməyilə keçirilən yubiley tədbirləri, nəşr
olunan kitablar, səhnələşdirilən dram əsərləri
ədəbi prosesin inkişafına göstərilən dəyərli
köməklər idi. M.Ə.Rəsulzadə
"Açıq söz" qəzetinin nəşrinə
başlamaqla Azərbaycan mətbuatı tarixində yeni bir yol
açır. Bu qəzet "milli ideologiyanın
formalaşdırılmasında müstəsna rol oynadı.
Onun səhifələrində dərc olunan
yazılar Azərbaycan ədəbiyyatının, mədəniyyətinin
inkişafına böyük təkan idi.
Qısa bir müddət yaşasa da, Azərbaycandakı
müstəqil milli dövlət böyük çətinliklərlə
qurulan bir dövlət idi və bu yolda Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin, ziyalılarının xüsusi fəallığı
nəticəsində 1918-1920-ci illər millətimizin həyatında
xüsusi bir mərhələ olub və onun gələcək
inkişafına ciddi təsir göstərib. Bu dövrdə
xalqımızın yüz ildən artıq sürən
köləlik zəncirindən xilas olması, müstəqil həyata
qədəm qoyması, yalnız ictimai-siyasi sferalarda deyil, ədəbi-mədəni
sahələrdə də köklü dəyişikliklərin
gerçəkləşdirilməsi üçün zəmin
yaradıb. Azərbaycanda 1919-cu ildə
Bakı Dövlət Universiteti fəaliyyətə
başladı. Bununla yanaşı "Azərbaycan
Dövlət Teatrı", "Teatr xadimləri cəmiyyəti",
"Müsəlman Mühərrir və Ədiblər Cəmiyyəti",
"Yaşıl qələm" ədəbi birliyi
yarandı, fəaliyyətə başladı. Milli
mətbuat bu illərdə öz inkişafında uğurlar
qazandı. Belə ki, bu dövrdə "Azərbaycan"
(rusca, türkcə), "Azərbaycan hökumətinin əxbarı",
"İstiqlal", "Al bayraq", "Bəsirət",
"İttihad", "Gələcək",
"Şeypur", "Doğru yol", "El",
"Əfkari-nəfisə", "Xalq sözü",
"Hürriyyət", "Zəhmət sədası",
"Məşəl" və s. qəzet və dərgilər
çap olunub. Ümumiyyətlə, 1919-cu ildə
Azərbaycanda 92 adda qəzet və dərgi nəşr olunub
ki, 42-si türkcə, 44-ü rusca, 6-sı isə digər dillərdə
yayılıb.
1918-1920-ci
illərdə Məhəmməd Hadi, Hüseyn Cavid, Abdulla
Şaiq, Cəfər Cabbarlı, Əhməd Cavad,
Ümgülsüm Sadıqzadə, Əli Yusif poeziya sahəsində
uğurlar qazandılar. Məhəmməd Hadi "Əsgərlərimizə,
könüllülərimizə", "Məfxureyi-aliyəmiz",
"Şühədayi-hürriyyətimizin əhvalinə-ithaf"
kimi şeirlərində əldə edilən milli
azadlığın qorunub saxlanması uğrunda millətini
mübarizəyə səsləyir. "Şühədayi-hürriyyətimizin
əhvalinə-ithaf" şeirlərində 1918-ci ildə erməni
daşnaklarının törətdikləri qanlı cinayətlərdən,
erməni-müsəlman faciəsindən, tökülən
günahsız qanlardan sarsılmış şair bu yolda şəhid
olanlarımıza ağlayır. "Əsgərlərimizə,
könüllülərimizə" şeirində müstəqillik
uğrunda mübarizədə igid vətən
oğullarına üz tutur, onları vətənpərvər
olmağa, torpağı, milləti, dövləti qorumağa
çağırır. M.Hadinin bu sətirlərində
M.Ə.Rəsulzadənin "Ah, Azərbaycan! Biz sənin
haqqını tələb etmək deyil, yalnız adını
söyləmək üçün... nə qədər
töhmətlərə məruz qaldıq..." kəlmələrində
yaşayan bir ruh, amal, ideya var. M.Hadi bolşeviklərin hakimiyyətə
gəlməsinə, Xalq Cümhuriyyətinin süqutuna
dözməyərək Gəncə üsyanında
yaxından iştirak etmiş, bu amal, məqsədə xidmət
etmiş, bu yolda həlak olmuşdu.
Türkçülük, turançı ideyaları ilə
köklənmiş Abdulla Şaiqin
yaradıcılığında Xalq Cümhuriyyətinə bəslənən
hörmət və ehtiram əsasdır. "Yeni Ay doğarkən",
"Marş", "Vətənin yanıq səsi",
"Arazdan Turana" şeirlərində vətəndaş
şairin qəlbinin səsi duyulur. Bu şeirlərdə
azad, müstəqil dövlətə, Xalq Cümhuriyyətinə
sevgi yaşayır. Milləti, xalqı
haqsızlığı yıxmağa, "Turanda gün
doğunca" zülmətlə çarpışmağa, irəlidə
mübarizə yolu ilə qazanılacaq qələbələrə,
orada doğacaq Günəşə-yeni dövlətə, dövlətin
qurduğu gözəl həyata səsləmə var.
Milli ədəbiyyat
tarixində "istiqlal şairi" kimi tanınan Əhməd
Cavadın "Türk ordusuna", "Şəhidlərə",
"Azərbaycan bayrağına", "Elin
bayrağı", "İngilis", "İstanbul",
"Bakı deyir ki" və s. şeirlərində ölkədə
milli azadlıq uğrunda gedən mübarizələr tərənnüm
olunur, bu yolda canını qurban verənlərə hörmət
və ehtiram göstərilir. Bu şeirlərdə "Bir kərə
yüksələn" və bir daha enməyən, onu endirməyə
çalışanlara qarşı xalqın
apardığı mübarizə, bu mübarizədə
"müvəqqəti məğlubiyyət", beşiyində
boğulmuş müstəqil Azərbaycan dövlətinin
bayrağının 70 ildən sonra yenə başımız
üstündə dalğalanması həqiqəti
yaşayır, xalqın mübarizə dolu həyatı,
qanı canı bahasına əldə etdiyi müstəqilliyə
yenidən qovuşması, milli duyğular yaşayır. Bu
gün də şairin "Azərbaycan bayrağına"
şeiri, buradakı milli qürur, milli dövlətçiliyimiz
atributlarından biri kimi öyülən bayraq, şeirdəki
hər vaxt, hər zaman özünü qoruyub saxlayan
müasirlik hissi - qan bahasına əldə edilmiş dövlətə,
onun bayrağına hörmət və ehtiramdan
yoğrulmuş misralar yada düşür:
Türküstan
yelləri öpüb alnını,
Söylüyor
dərdini sana, bayrağım!
Üç
rəngin əksini Quzğun dənizdən,
Ərmağan
yollasın yara, bayrağım!
Əhməd Cavad yaradıcılığında ölkəni
yenidən işğal edən rus imperiyasına nifrət hissi
var. "Göygöl" şeirinin ideya məzmununda
azadlıq göynərtisi, müstəqillik arzusu, milli-istiqlal
yanğısı ilə yanaşı üsyankar bir qəlbin
səsi duyulur.
Türkçülük,
turançılıq ideyalarına gənc yaşlarından
böyük rəğbəti olan Cəfər Cabbarlı milli
hərəkatın genişləndiyi ilk illərdə
"Trablis müharibəsi" və "Ədirnə fəthi"
pyeslərini yazdı və bu əsərlər Türkiyədə
baş verən inqilabi-tarixi hadisələri, türk
xalqının suverenliyi, ərazisini qoruyub saxlamaq uğrunda
mübarizəsini əks etdirirdi.
Gülxani Pənah
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 20 aprel.-
S.14.