Azərbaycan eposu etnoenergetik
sistemin əsası kimi
1-ci yazı
Epos – hər bir xalqın
etnokosmik düşüncə
tərzini özündə
yaşadan bədii düşüncə sistemidir.
O, janr tərkibi etibarilə epik, lirik və dramatik
janrları öz içinə alan
meqajanr səviyyəsidir.
Epos bugünün gözü ilə daha çox epik janrları əhatə edən bədii sistem olsa da, o, tarixi
kökləri və mahiyyəti etibarilə ümumən bədii düşüncə sisteminin
bütün arxetipik başlanğıclarını əhatə edir və şərti başlanğıcı etibarilə
mifə gedib dayanır. Epos bu mənada mifologiyanın tarixi düşüncə çağındakı
paradiqmatik varisidir.
Mifin əsas funksional aspekt və səviyyələri mifik şüurun parçalanaraq
tarixi şüura keçidi zamanı eposa transformasiya olunur. Məhz bu cəhətdən
epos bir sözlü mətn, bədii janrlar sistemi olmaqdan daha iri
anlayış olub, ilk
növbədə milli
düşüncə sisteminin
əsasını təşkil
edir.
“Epos” anlayışı üç
məna səviyyəsini
əhatə edir: Paradiqmatik səviyyə: etnosun gerçəklik haqqında epik təsəvvürlər sistemi
– epik dünya modeli. Sintaqmatik səviyyə: epik dünya modelini gerçəkləşdirən sözlü mətn – dastan. Janr səviyyəsi:
bütün epik janrları birləşdirən
sistem.
Hər bir xalqın epos sistemi onun folklorunda daşınır. Bu mənada
“epos” və “folklor” anlayışları bəzən
müəyyən bir səviyyədə hətta
bir-birinə bərabər
olur. Folklor – bütövlükdə etnokosmik düşüncə
modeli, etnik özünüifadə və
davranış kodudur.
Folklor eposdan daha geniş
anlayış olub, onu öz içərisinə
alır. Məsələyə tarixi-diaxron müstəvidə
yanaşdıqda mifologiya,
epos, folklor müəyyən
paradiqmaların biri-birini
törətməsinin yaratdığı
silsilə, zəncir, pillələr şəklində
təsəvvür olunur.
Bu cəhətdən diaxroniya ilahi təkamül enerjisinin hələlik (müəyyən
limit daxilində) qırılmayan
inkişaf xəttidir.
Bu xəttin struktur
əlvanlığı ona
sinxron müstəvidə
yanaşdıqda çox
mürəkkəb və
qatbaqat quruluşda gürünür. Burada hər
bir sistem özü olmaqla eyni zamanda ya
başqa sistemin tərkib hissəsi, ya da onunla
ortaqlaşan, kəsişən
sistemdir. Bu cəhətdən, tutaq ki, diaxron müstəvidə
bizdən əlçatmaz
dərəcədə uzaq
olan mifologiya sinxron müstəvidə elə bizimlə birgədir. Başqa sözlə, törəmə
zəncirində müəyyən
ritmik ardıcıllıqla
düzülən mif,
epos, dastan və s. struktur vahidləri mənsub olduqları müasir milli düşüncə sistemində
– folklorda diaxron törəmə ardıcıllığını
da yaşatmaqla fərqli yerləşmə
strukturu da nümayiş etdirir. Hər biri etnokosmik düşüncə sisteminin
energetik nöqtələri
(strukturun səviyyə
və vahidləri) olan bu ünsürlərin
qarşılıqlı münasibətlər
sistemində götürülərək
öyrənilməsi Azərbaycan
humanitar düşüncəsinin
qarşısında duran
problemdir. Burada məsələnin milli elmi düşüncə məkanına gətirilməsi
bir neçə cəhətdən vacibdir:
Birincisi, milli düşüncə
sisteminin energetik strukturu ümumbəşəri
problemdir. Dünya bu problemlə
müxtəlif istiqamətlərdən
məşğuldur. Lakin tədqiqatlarda
Azərbaycan materialından
heç bir halda istifadə olunmur. Bu, o deməkdir
ki, milli düşüncə materialı
nə beynəlxalq tədqiqatlara cəlb olunaraq tanınmır, nə də onun energetikasından ilk növbədə istifadə
etməli olan Azərbaycan xalqı ondan məhrum qalır.
İkincisi, epos – etnosun yaşamasının
bütün genetik struktur sxemlərini özündə qoruyan bədii düşüncə
sistemi və etnosu düşüncə
enerjisi ilə təmin edən milli energetik sistemdir. Vaxtilə Avrasiyanın tarixini
yaradan və sürdürən əsas
etnoslardan olan türkün milli düşüncə sistemi
bütövlükdə onun
eposunda yaşamaqla milli enerji qaynağı
idi. O, dünyanın
siyasi, mədəni və mənəvi simasını milli epos sisteminin enerjisindən ritmik ardıcıllıqla
qidalanmaqla dəyişirdi.
Epos dövrü və düşüncəsinin
tarixin alt səhifələrində
qalması müasir türk xalqlarının və ümumiyyətlə,
müasir xalqların eposdan gələn enerji qaynağı ilə əlaqəsini, demək olar ki, sıfıra endirib. Bu isə
türkü (və digər xalqları) əsrlər boyu qidalandıran epos enerjisinin
istifadəsiz qalaraq toplanması, müəyyən
mənada “qara enerjiyə” çevrilərək
onun ehtiyatlarını
artırması deməkdir.
“Qara enerjini” – xaotik entropiyanı (xaosu) milli yaşam
enerjisinə sublimasiya
edən (sadə mənada: çevirən)
“Kitabi-Dədə Qorqud”,
“Koroğlu” və məhəbbət dastanları
kimi möhtəşəm
etnoenergetik mexanizmlərə
malik olmuş Azərbaycan eposunun məhz bu istiqamətdə
araşdırılması milli
humanitar-elmi düşüncənin
yeni istiqamətini və ondan doğan
vəzifələri müəyyənləşdirir.
Rus alimi Nikolay Laverev müsahibələrinin birində
deyir ki, XXI əsrin simvolu olacaq alim fiquru,
mənim fikrimcə, meydana çıxmayacaq. Bu yüzillikdə həmin rolu Yer planetinin
bütün artmaqda olan əhalisini təmin edəcək enerjinin, prinsipial olaraq, yeni qaynaqlarını
kəşf edən alim və mühəndislər
qrupu oynayacaq. Karbohidrogen ehtiyatları qurtarır və tez-tez belə bir sual meydana
çıxır: bəs
sonra nə olacaq? Mümkündür ki, müasir bəşər tarixinin ən əhəmiyyətli
hadisəsi adına
“qara enerji” deyilən enerjinin təbiətinin kəşf
olunması və istifadə texnologiyasının
mənimsənilməsi olacaq.
Bütün kainatda onun miqdarı son dərəcə
nəhəng, hətta
bütün digər məlum qaynaqların enerjisindən milyonlarla dəfə çoxdur.
Akademik burada, heç şübhəsiz,
fiziki enerjini nəzərdə tutur. Lakin enerji, bizcə, fəlsəfi mahiyyəti ilahi potensiyaya müncər olunan geniş anlayış olub, təkcə fiziki enerjidən ibarət deyil: geniş məna tutumuna malik mənəvi enerji də var. Və bizim burada “etnoenergetika”,
“etnik enerji”, “etnokosmik enerji” adları altında vurğuladığımız enerji
ümumən mənəvi
enerjinin tərkib hissəsidir. Lakin eyni zamanda belə hesab edirik ki, bütün
tiplər arxetipə, bütün formalar arxeformaya gedib çıxdığı kimi,
bütün enerjilər
də ilahi potensiya olan vahid enerjiyə dayanır. Bu vahid enerji varlıq
aləmində yaradılışın
ilahi təsnifat strukturuna uyğun şəkillənib. Etnoenergetika vahid
enerjinin tərkib hissəsi, yaxud sublimativ şəkillənməsi
olaraq öz mahiyyəti etibarilə fiziki enerji ilə
eyni yuvaya girir. Biz bu
tədqiqatımızda Azərbaycan
eposunu etnoenergetik sistemin tərkib hissəsi kimi öyrənməyi qarşımıza
məqsəd kimi qoymasaq da, ümumən
bu və digər axtarışlarımızın
fəlsəfi-metodoloji müstəvisi
kimi ondan bəhs etməyə bilmirik.
Azərbaycan eposunun, ümumiyyətlə,
folklorunun etnoenergetika baxımından tədqiqi
materiya anlayışını
hallandırmağı tələb
edir.
Materiya elmdə daha çox fiziki mənada götürülür:
1. İnsan şüurundan kənarda və ondan asılı olmayaraq mövcud olan obyektiv varlıq;
maddə;
2. Təbiətin fiziki cisimlərini təşkil
edən maddə;
3. Parça, arşınmalı, material.
Göründüyü kimi, “materiya”ya materialist yanaşmanı əks etdirən bu anlayışda “insan şüurundan kənarda və ondan asılı olmayaraq mövcud olan (bütün – S.R.) obyektiv varlıq” əhatə olunmur. Materiya – ümumən yaradılışın maddəsidir və “mənəvi maddədən” heç bir halda kənarda deyil.
Biz bir sıra tədqiqatlarımızı artıq “materialın materiya modelində təhlili təcrübəsi” qrifi ilə işarələmişik. Bu, bizə epik materialı (mətni) elmdə məkan hadisəsi kimi təsəvvür edilən materiya kimi götürməyə, başqa sözlə mənəvi materiyanı maddi materiya ilə analogiyada təsəvvür etməyə imkan verir. Bu cəhətdən belə hesab edirik ki, “özünüdərk istər bəşəri-universal səviyyədə “bilmək üçün bilmək” (İsmayıl Tunalı) paradiqmasında, istərsə də fərdin “özünüqoruma və özünüyaşatma instinktindən doğan idraki fəaliyyət” (Füzuli Qurbanov) paradiqmasında varlığın öz hərəkət ritmini teoqonik energetikadan alan universal qanunauyğunluğudur: canlı (və cansız) materiya şüur daşıyıcısıdır; şüur idraki fəaliyyətdə gerçəkləşir; özünüdərk idrakı idrak miqyaslarını da ehtiva etməklə universal funksiyadır.
Azərbaycan folklorşünaslığı bir fəaliyyət hadisəsi kimi özünügerçəkləşdirmənin bütün səviyyə və təzahürlərində özünüdərk sxemini reallaşdırıb. Folklorşünaslıq düşüncəsinin dünəni ilə bugünü arasında hansı ideoloji marağa qulluq etməsindən asılı olmayaraq, nə yazılıbsa, nə deyilibsə, nə edilbsə, nəticə etibarilə özünüdərkə xidmət edib. Bu, böyük, ulu bir yoldur”.
Yolun müasir mərhələsi bizim humanitar-elmi düşüncədən təkrar istehsalın “Sizif əməyi” modelindən imtina edib, folklor materiyasını onun energetik strukturu baxımından araşdırmağı və bu enerjinin “istifadə texnologiyasının mənimsənilməsini” tələb edir. Bu istiqamət özü ilə metodologiya, fəlsəfi baza, yanaşma metodları kimi problemləri gətirir. Bu cəhətdən, müasir inteqrativ elm sahələrinin, məsələn, sinergetikanın əsas tezisləri bizim nəzərdə tutduğumuz istiqamətin fəlsəfi bazasının əsas tezislərini verə bilir. Təbii ki, söhbət, mexaniki, başqa sözlə, sinergetiklərin özlərinin dedikləri kimi, metaforik sinergetikadan yox, onun fundamental nəticələrinin kreativ düşüncə dövriyyəsinə buraxılmasından gedir. Bizim tədqiqatlarımızda lap əvvəldən “struktur”, “semiotika”, “xaos”, “sinergetika”, “mətn” və s. kimi anlayışlar və onlara bağ¬lı yanaşma modelləri düşüncəmizin təbiətindən irəli gələrək öz doqmatik-kateqorial modellərində götürülməyib. Kreativ yanaşmalara xas olan yenilik keyfiyyəti fasiləsiz kombinasiyaların yaratdığı yeni paradiqmalarda üzə çıxır. Bu cəhətdən problemini “Azərbaycan dastanlarında şaman-qəhrəman arxetipi” kimi müəyyənləşdirdiyimiz bu tədqiqatda Azərbaycan eposu istər etnoenergetik sistem hadisəsi, istərsə də mətnin materiya modelində təhlili təcrübəsi baxımından eksperimental aprobasiyadan keçiriləcək. Bu prosesdə əsas diqqət etnoenerjinin yaranmasına, təbiətinə, mahiyyətinə deyil, onun ötürülmə mexanizmlərinə yönəldiləcək. Başqa sözlə, təhlilin predmetini, əvvəlki araşdırmalarımızda olduğu kimi, yenə də strukturun öyrənilməsi təşkil edir. Lakin bu tədqiqatımızda əvvəlki araşdırmalarımızda “xırda gəzişmələr” şəklində etdiyimiz eksperimentləri genişləndirib, etnoenergetikaya gedən yolu məkan-zaman kontinuumu baxımından (ilk növbədə özümüz üçün) aydınlatmaq istəyirik.
“Xırda gəzişmələrə” gəlincə, Azərbaycan eposunun etnoenergetik struktur baxımından öyrənilməsi istiqamətində bəzi “tezislər” bizim folklorşünaslığımızda artıq var. Bu cəhətdən diqqəti ilk növbədə prof. Cəlal Qasımovun Azərbaycan folklorşünaslıq düşüncəsinin prosessual strukturu və onun mexanizmlərini tədqiq edən kitabında (2011) “Qurbani” dastanı ilə bağlı deyilmiş bir məqama cəlb etmək istərdik. O, Ço-ban imzalı bir müəllifin həmin dastanla bağlı bir fikrinə münasibət bildirərək yazır: “Bizim fikrimizcə, Çoban imzalı müəllif Qurbani dastanı haqqında öz antitezisi ilə, əslində, özü də bilmədən, bu dastana həm də tarixə düşəcək şəkildə etnopsixoloji qiymət verib. Çoban dastanı “başqa dastanlarla”, yəni “Koroğlu” və s. kimi qəhrəmanlıq dastanları ilə müqayisədə “dinc” bir epoxanın inikası, “xanlarla xalqın arxayınca” və “ağalı, nökərli”, “səliqə” ilə yaşadıqları bir vaxtın məhsulu” hesab edir. Bax bu nöqtə “Qurbani” dastanının əsil mahiyyətini üzə çıxarır.
Seyfəddin Rzasoy,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq cəbhəsi.- 2018.- 3 avqust.-
S. 14.