Xudafərin – həsrət
körpüsü
İki min ildən artıq Azərbaycanı
dünyanın ölkələri, qitələri ilə birləşdirən
karvan yolları Araz çayı yatağında - Xudafərin
dərəsində bir-birinə qovuşub. Gözəl təbiətli
bu dərədə atılmış körpülər təkcə
Arazın iki sahilini - Qaradağı Qarabağa birləşdirmirdi,
eləcə də Doğunu Batıya, Güneyi Quzeyə,
Asiyanı Avropaya calayırdı. Böyük
İpək Yolunun bir qolu da bu körpülərin
üstündən keçirmiş. İki
əsrə yaxındır ki, bu dərə əlçatmaz,
ayaqdəyməz yer olub. O çağdan - Araz Vətənin
ortasında sərhəd çayına çevriləndən
hər iki sahil bir-birini bir bayatı ilə haraylayır:
Əzizim
bu yan dağlar,
Al qana boyan dağlar.
Bu yan
zülmətxanadır,
Necədir o yan dağlar?!
Mürəkkəb relyefli yer quruluşu, ərazisində
çayların sıx şəbəkəsinin olması səbəbindən
Azərbaycanda körpütikmə ənənəsi çox qədim
dövrlərə gedir. Ölkədaxili yollar üstündə
olan maneələrin azaldılması, eləcə də ərazisindən
keçən iri beynəlxalq ticarət marşrutlarında hərəkət
rahatlığının təmin edilməsi üçün
zaman-zaman kiçik körpülərlə yanaşı
çoxlu monumental körpülər də tikilib. Mülki memarlığın bu zəngin irsinin yerli və
regional əhəmiyyətinə, eləcə də yüksək
bədii-texniki göstəricilərinə görə ən məşhur
abidələri iki Xudafərin körpüsüdür. İkiyə parçalanmış Azərbaycanın
ortasında XIX əsrdən başlayaraq sərhəd
çayına çevrilmiş Araz üzərində yerləşməsi
bu körpüləri xalq düşüncəsində vətənin
ərazi bütövlüyünün simvolu statusuna yüksəldib.
1213 və
1220-ci illərdə Azərbaycanda olmuş məşhur ərəb
səyyahı və coğrafiyaçısı Yaqut Həməvi
Arazı «möcüzəli
çay» adlandıraraq eşitdiklərini: «Deyirlər, Araz
boyunca min şəhər olub» şəklində ifadə
etmişdi. Şəhərlərin sayı bu
deyimdə xeyli şişirdilsə də Arazın hər iki
sahilində ən qədim dövrlərdən sıx yurdsalma
şəbəkəsinin olduğu şübhəsizdir.
Y.Həməvi öz əsərində başqa bir ərəb
müəllifinə istinad edərək yazırdı: «Araz
çayının çıxdığı Balasaqan
çölündə beş min tərk
edilmiş kənd var ki, dağıntılardan salamat
qalmış divar və tikililəri bu günəcən də
qalmaqdadır. Deyirlər ki, bu kəndlər ulu
Allahın Quranda xatırladığı Araz hakimlərinə
mənsub olub».
Hər iki sahilində belə sıx yaşayış məskənləri
olan çayın üzərindən çoxlu körpülər
atılması təbii zərurət idi. Tarixi mənbələrdə
də ölkəni qərbdən şərqə kəsib
keçən bu daxili çayın üzərində
körpülər tikilməsi haqqında müəyyən məlumatlar
qalıb. Araz çayı üzərində
çoxlu körpülər salınsa da, onlardan ən işləyi
və ən məşhuru Xudafərin körpüləri idi.
Bu, onların tikildiyi ərazinin əlverişli
coğrafi mövqeyi, eləcə də qədim körpü
tikintisi üçün yüksək təbii
imkanlarının olması ilə əlaqədardır.
Bir-birinə yaxın on beş və on bir
aşırımlı iki monumental körpünün olması
Xudafərin dərəsinin Araz çayı üzərində
kommunikasiya baxımından əsas keçid olduğunu
sübut edir. Transkontinental yollar üstündə
yerləşən Xudafərin keçidi yüzillərcə
ölkədaxili və ölkəarası əlaqələrdə
mühüm rol oynayıb. Xudafərin
körpüləri Azərbaycan ərazisində Böyük
İpək yolunun əsas qovşaqlarından biri olaraq
böyük beynəlxalq nüfuz qazanmışdı.
Müxtəlif dövrlərdə ayrı-ayrı tayfaların
və qüvvələrin yerdəyişməsini -
miqrasiyasını, böyük ticarət karvanlarını
istiqamətləndirən Xudafərin körpüləri Azərbaycan
ellərinin baş köç yolunun - hər il
cənubdan Arana və Qarabağa gedən güclü
mövsüm axınlarının da mərkəzi
qovşağı olub. Tarixi qaynaqlarda Xudafərin
körpülərinin böyük hərbi-strateci əhəmiyyət
daşıdığı qeyd olunub. Tarixi
hadisələr isə bu körpülərin böyük
qoşun birləşmələrinin qısa bir zamanda Araz
çayını keçməsi üçün çox əlverişli
olduqlarını göstərməkdədir.
İlk öncə mühəndis qurğusu olan
körpünün dayanıqlığı və
uzunömürlüyü keçmişdə onun
üçün seçilən yerdən birbaşa
asılı olub. Belə ki, qədim dövr və orta əsrlərdə
körpü dayaqları üçün çay
yatağında təbii özüllərin -
qayalıqların olması mühüm tələb
sayılırdı. Sal qayalar üzərində
tikilmiş dalğaqıranlar və tağ dayaqları
üstündən böyük insan kütləsi və
ağır karvanlar keçən körpünün möhkəmlik
qarantı idi. Təbii və möhkəm
qayaların çay yatağında çox olması səbəbindən
Xudafərin dərəsi qədim körpütikmə tələbləri
baxımından çox əlverişli yer olub. Araz üzərində tikilmiş çoxsaylı
körpülərdən yalnız Xudafərin körpülərinin
salamat qalmasında bu təbii amil həlledici rol oynayıb.
Azərbaycanın qədim memarlıq abidələrinin
çoxu kimi Xudafərin körpüləri haqqında da
tarixi mənbələrdə məlumatlar son dərəcə
azdır. Üstlərində inşaat kitabələri
qalmadığından onların dəqiq tikilmə tarixini
aydınlaşdırmaq mümkün deyil. Xudafərin
körpüləri dəyərli tarix-memarlıq abidəsi
olaraq keçən əsrdən tədqiqatçıları
özünə cəlb etmiş və onların çoxu hər
iki körpünün özüllərinin antik dövrdə
qoyulduğunu ehtimal edir. Bu məşhur
çay keçidində hələ eradan əvvəl Vİ əsrdə
- Urartu dövründə körpü tikildiyini irəli
sürənlər də var. Xudafərin körpüsü haqqında
hələlik ən qədim məlumat tarixçi və
coğrafiyaçı Həmdullah Qəzviniyə məxsusdur.
O, XİV əsrdə bu haqda belə yazıb: «Zəngiyan
yaxınlığında Araz çayı üzərində
Xuda-Afərin körpüsü var ki, onu hicri 15-ci ildə
(miladi 636) Məhəmməd peyğəmbərin (ə. s.) silahdaşlarından biri olmuş Bəkr ibn
Abdullah tikdirib». Bu məlumatda tarixi
yanlışlığa yol verilib. Belə
ki, sərkərdə Bukayr ibn Abdullah xəlifə Ömərin
əmri ilə 643-644-cü illərdə ərəb ordusunun
Azərbaycana hərbi yürüşünü təşkil
edib.
XIX əsr
tarixçisi A.Bakıxanov da «Gülüstani -İrəm» əsərində
hicri 22 (miladi 644)-ci il hadisələrindən
bəhs edərkən mənbə göstərmədən
bildirir ki, «Muğan vilayətlərini işğal edən
zaman Bukayr ibn Abdullah Araz üzərində Xudafərin
körpüsünü tikdirdi». Araşdırıcılar
(Ə. Salamzadə, K. Məmmədzadə) bu tarixi məlumatlara
əsaslanaraq VII əsrdə ərəblərin Xudafərin dərəsində
ordunun sürətli keçişini təmin etmək
üçün müvəqqəti körpü
quraşdırdıqlarını, ya da mövcud uçuq
körpünü təmir etdiklərini güman edirlər.
XVII əsrin Osmanlı-türk alimi Münəccimbaşıya
görə, Azərbaycan Şəddadi hökmdarı I Fəzl
1027-ci ildə Araz çayı üzərində böyük
və möhkəm bir körpü tikdirmişdir. Münəccimbaşının
«əsəri əzim» (böyük əsər)
adlandırdığı bu körpünü tarixçi
V.Minorski onbeş aşırımlı Xudafərin
körpüsü hesab edir. Ancaq Səlcuq tarixçisi Sədrəddin
Əli ən-Hüseyni Sultan Alp Arslanın 1068-ci il Tiflis
yürüşündən qayıdarkən ordusu ilə Araz
çayından «gəmisiz və matrossuz» keçərək
sağ sahildə olan Laryanis (indiki Xudafərin dərəsindən
cənub tərəfdə olan Larcan) kəndinə gəldiyini
bildirsə də, Xudafərində əsaslı
körpünün olduğu haqda məlumat verməyib. Bütün bu məlumatlara və
memarlıq-konstruktiv xüsusiyyətlərinə əsaslanaraq
həm Avropa, həm də Azərbaycan alimləri onbeş
aşırımlı Xudafərin körpüsünün XII əsrdə
Azərbaycan Atabəylərinin ən qüdrətli
çağında indiki görkəmini aldığı
fikrini irəli sürüblər.
Böyük
Xudafərin körpüsünün dayaqları çay
yatağında sıralanan təbii qayalar üstündə
tikildiyindən onun tağ aşırımları müxtəlif
ölçülüdür. Aşırımları
qayaların təbii yer quruluşuna uyğun
atıldığı üçün körpünün
planı düzxətli olmayıb bir qədər əyintilidir.
Uzunluğu 200 metrə yaxın olan körpünün eni 4,5 metr, ən iri tağ aşırımı 10
metrdən çox, çay səthindən ən böyük
hündürlüyü təqribən 10 metrdir. Körpünün üst səthi yanlara doğru
yüngül enişli olduğundan onun həcmi mövcud
relyeflə tam uyarlıqdadır. Böyük
körpüdə dalğaqıranlar yaxşı yonulmuş
daşlardan hörülüb. Müşahidələr
göstərir ki, körpünün 15
aşırımının bütün tağları müsəlman
dövrü memarlığı üçün səciyyəvi
olan sivri formadadır və tağların arxivoltları da ilk
dövrdə daşdan yığılmışdı. Körpünün qalan bütün kütləsi isə
yonulmamış çay daşından tikilib. Üst keçid hissəsində körpü məhəccərləri
bişmiş kərpicdəndir. Tikinti
materiallarının faktura və rəng uyarlığı
böyük Xudafərin körpüsünə aydın
tektonik quruluş və özümlü bədii görkəm
verib.
Onbeşaşırımlı körpü bu gün də
işlək durumdadır. Ancaq dəfələrlə
dağıntılara uğrayıb təhrif edilmiş bu qədim
abidənin üzərində sonrakı dövrlərin təmir
və yenidən qurma işlərinin izləri qabarıq
görünməkdədir. Bu körpü,
görünür, son dəfə Qacarlar dövründə -
Azərbaycanın şimal hissəsində xanlıqların
yaranması zamanı çox ciddi dağıntıya məruz
qalıb. Tarixçi A.Bakıxanovun
yazdığına görə «Ağa Məhəmməd
şah Qacar 1795-ci ildə Qarabağı fəth etmək istəyəndə
qarabağlı İbrahim xanın uçurtduğu Xudafərin
körpüsünün tikintisini bərpa etdi». İran tarixçisi Z.Mənsuri də təsdiq edir
ki, Qarabağ xanı İbrahim Xəlil Cavanşir gözlənilən
hücum zamanı Ağa Məhəmməd şah Qacarın
ordusunun qarşısını almaq məqsədi ilə
böyük Xudafərin körpüsünü
dağıdıb. Müəllif bu hadisəylə
bağlı bunları da bildirib: «Şah Xudafərin
körpüsü yaxınlığında Zövrəqli (?) bir yeni körpünün tikilməsini və
eyni zamanda dağıdılmış körpünün təmir
olunmasını əmr etdi. Cavanşirin
adamları körpünün dayaqlarını dağıda bilmədiklərindən
yalnız tağlarını uçurmuşdular. Şah
həmin körpülərin yenidən ən keyfiyyəli
tikinti materialları ilə inşa edilməsi barədə
göstəriş verdi». Xudafərin
körpüləri 1797-ci ildə - Ağa Məhəmməd
şahın Qafqaza ikinci hərbi yürüşündən
öncə də dağıdılmışdı. Onbeşaşırımlı Xudafərin
körpüsünün bu günkü vəziyyəti
tarixçilərin məlumatlarını təsdiq edir. Belə ki, körpünün yenidən qurulan
tağlarında arxivoltların uçurulmuş üst hissələri
bişmiş kərpicdən yığılıb. Tağlararası hissələrdə də həmin
dövrün təmir işləri kərpicdən
aparılıb və bu yenidənqurma işləri
körpünün qədim hissələrindən aydın
seçilir.
Milli simvol olmaqla yanaşı, Xudafərin körpüləri
gözəl dağlıq landşaftlı təbiətə
üzvi daxil olduğundan bu gün də insanın ətraf
mühitlə qarşılıqlı münasibətlərinin
uğurlu örnəklərindən sayılmağa layiqdir. Ümumdünya
əhəmiyyətli tarixi hadisələrə və proseslərə
bağlılığına, füsunkar təbiətlə
sıx birliyinə, yüksək mühəndis-memarlıq həllinə
və s. görə Xudafərin körpüləri universal dəyərli
abidələrdir. Ancaq təəssüf
ki, bütün bu keyfiyyətləri nəzərə
alınmadığından Xudafərin körpüləri illər
boyu lazımınca qorunmayıb və onların taleyi bu
gün daha çox təhlükə altındadır. Xudafərin körpüləri indiki tarixi durumda Azərbaycan
xalqının ən müqəddəs abidələridir.
Bu ulu tapınaqların bəşəri dəyərlərin
düşmənlərinin əlində girovda saxlanması təhlükəlidir
və təhqirdir. Xudafərin körpüsünün
üstündən 1068-ci ildə böyük səlcuq
sultanı Alp Arslan qələbə yürüşü ilə,
XVI yüzildə isə Aşıq Qurbani əsir kimi
keçib:
Qolubağlı keçdim Xudafərindən.
Üzüm
gülməz, heç açılmaz, ah, mənim!
Nə yazıqlar ki, bu gün də Xudafərin adı gələndə
o taylı, bu taylı Azərbaycan türkünün
üzü gülmür.
Cəfər
Qiyasi
Professor
Xalq cəbhəsi 2018.-
9 avqust .- S. 14.