Oğuz eposu ilə
bağlı kitab
“Oğuz eposunun ritual əsasları” monoqrafiyası
maraqlı tədqiqat əsəridir
Ağaverdi Xəlilin “Oğuz eposunun ritual əsasları”
monoqrafiyası oğuz
eposunun arxaik ritual əsasları, genetik və tipoloyiya xüsusiyyətlərindən bəhs
edir. Kitabın elmi redaktoru,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Sərxan Xavəri, rəyçiləri filologiya
üzrə elmlər doktorları, professorlar Kamil Hüseynoğlu, Ramil Əliyev və İslam Sadıqdır. AMEA Folklor
İnstitutu xəttilə
buraxılan kitab alman şərqşünas
alimi, “Kitabi-Dədə
Qorqud”un ilk tədqiqatçısı Henrix
Fridrix fon Ditsin xatirəsinə həsr olunub.
İngilis tədqiqatçısı M.Vilsonun
“Ritual insan cəmiyyətini
anlamağın açarıdır”
cümləsinin kitaba
epiqraf verilməsi təsadüfi hal daşımır. Çünki müəllifin 11 səhifəlik giriş yazısının məğzi
başdan-başa ritualın
insan həyatında və eposdakı yerini və mahiyyətini aydınlaşdırmağa
yönəldilib və
burada ritualın cəmiyyət hadisəsi kimi mühüm rolu təhlil olunub.
“Əski oğuz
cəmiyyətinin ritual mədəniyyəti
özünün qədimliyi,
zənginliyi və rəngarəngliyi ilə seçilir. Buraya oğuzların soy, boy, toy, düyün, şölən,
sığır, yağma
və s. ritualları,
bayramları, şənlikləri
daxildir. Əski oğuz
ritual kompleksi özünün
ən aydın əksini oğuz eposunda tapır. Bu baxımdan oğuz
eposu həm də əski oğuz mədəniyyətinin
öyrənilməsi üçün
zəngin qaynaqdır.
“Ritual” Avropa mənşəli
bir termindir və öz başlanğıcı etibarilə
ibtidai cəmiyyətin
hərəkət və
söz kompleksindən
ibarət mədəni
hadisəsini bildirir. İbtidai
cəmiyyət dövrünə
aid olan rituallara “arxaik ritual”, orta əsrlər dövrünə
aid olanlara isə
“ritual”, “mərasim” və
ya konkret ritualın adı ilə müraciət edirik. Bu baxımdan
ritual terminologiyasında da
rəngarənglik müşahidə
olunmaqdadır”.
Bu cümlələrdən aydın görünür
ki, Ağaverdi Xəlil ritual kompleksinin oğuz eposuna transformasiya olunmaqla günümüzədək gəlib
çatdığı fikrindədir. Məhz
məsələyə bu
kontekstdən yanaşdığındandır
ki, o, eposun ritualdan qaynaqlandığına
işarə edərək
yazır: “Arxaik ritualdan qaynaqlanan oğuz eposunun orta əsrlərin sonlarında yarandığını
düşünmək tamamilə
yanlışdır. Çünki eposun içində daşıdığı və
eposu strukturlaşdıran
və modelləşdirən
sxem, kod və məlumatın önəmli bir hissəsi ritual mənşəlidir.
Ritualın tarixi isə
çox qədimdir və hətta qeyri-müəyyəndir. Ən qədim
insanların da özlərinin oynadıqları
oyunlar olmuşdur.
Bu, yaradılışın
təbiətində və
təbii şəkildə
mövcuddur. Animist görüşlərin, ruhlara
inanmanın, magiya və sehrin nə zaman meydana
gəldiyi də bilinmir. Əldə olan arxeoloji materiallar bu tarixi 400 min il
öncəyə qədər
hesablamağa imkan verir. Daha çox tarixi
və siyasi inkişafı nəzərdə
tutan etnos nəzəriyyəsi də
ən qədim dövrə münasibətdə
özünü doğrultmur”.
Burada yürütdüyü nəzəri
fikirlərini alim bir qədər sonra konkret epos mətnləri üzərinə
isnad etməklə davam etdirir: “Oğuz eposunun məlumat səviyyəsində
arxaik ritual və mifoloji qatdan sonra animist və totemist təsəvvürlər
dövrü bitir. Totemizm və tanrıçılıq
görüşlərinin hər
biri eposda bir qat formalaşdırır.
Bununla yanaşı, eposda eramızdan əvvəl
III-I minilliklər dövrünün
hadisələri özünün
motivlənmiş şəkildə
ifadəsini tapır.
Bu dövr öz
izlərini “Yaradılış”,
“Köç”, “Ərgənəkon”
və başqa bu kimi arxaik
eposda saxlayır.
“Şu xaqan”ı
Saka imperatorluğu dövrü ilə, “Oğuz Kağan”ı Hun imperatorluğu dövrü
ilə, “Boz qurd”u” Aşina Göytürk Kağanlığı
ilə əlaqəli izah etmək lazımdır. Bundan sonra
orta əsrlər dövrünə aid tarixi
hadisələrin izlərinə
rast gəlmək tamamilə təbiidir.
Çünki epos şifahi ənənədə
uzun zaman mövcud olub və söyləyici öz dövrünün çox önəmli hadisələrini ora daxil edib. Məsələn, Osmanlı dönəmində
“bu dediyin Osmanlı nəslidir” deyilməsi söyləyici
ozan üçün hətta vacib sayılmalıdır. Dövrün padşahına xoş sözlər söylənilməsi
bir ənənə hadisəsidir. Həmin yerdə
“Oğuz nəslidir” ifadəsi olsaydı, eposda yenə də heç nə dəyişməyəcəkdi.
Elxanilər dövrünün, Bayındırın, Salur Qazanın da adları Hülaki hakimiyyəti şəraiti
üçün ifaçı
ozan tərəfindən
söylənilməsi vacib
məsələlərdəndir. Oğuzların İslam dinini
qəbul etdikləri X
əsrdən sonra islami elementlər həm islamın təbliği üçün,
yəni auditoriya üçün, həm də müsəlman oğuz ozanı, yəni söyləyici üçün önəm
daşıyır. Bundan
kənarda qalan məlumatların nə orta əsrlərin tarixi hadisələri ilə, nə də islam
dini ilə əlaqəsi yoxdur. Bəzi “boy”larda, məsələn, “Duxa Qoca oğlu Dəli Domrul boyu”nda İslam dininin ölüm mələyi Əzrayılla
tanrıçılıq dininin
bənzər funksiyanı
icra edən “yumuşçı”sı Domrulun
qarşıdurması əski
oğuz sivilizasiyasının
özünü mühafizə
gücünün tükəndiyini
və süqutunu göstərməkdədir. Bu mənada boyları əski oğuz sivilizasiyasının epik nümunələri olaraq dəyərləndirə bilərik.
Oğuz eposu bu bitmiş
epoxanı bütün
dəyərlər sistemi
ilə birlikdə orta əsrlər mədəniyyətinə ötürə
bilib”.
Göründüyü kimi, Ağaverdi müəllim ayrı-ayrı
eposların adlarını
çəkməklə onların
hər birinin öz məhvərində
müxtəlif dövlətin
tarixi hadisələrinin
izlərini qoruyub saxladığını açıb
göstərir. Eyni zamanda şifahi
ənənədə eposun
söyləyici repertuarı
vasitəsilə əlavə
yüklənmələrə məruz qaldığını
bildirir. Və bunun
hər dövrə müvafiq olaraq dəyişə biləcəyini
göstərir. Yəni əski
oğuz eposu qaynaqlandığı əski
ritualları özündə
qoruyub saxlamaq şərti ilə söyləyicinin ona elədiyi kuntaminasiyaları,
əlavə xalları
ilə birlikdə özündən sonrakı
mədəni sivilizasiyaya
gətirib çatdıra
bilib. Bu zaman sadəcə tədqiqatçıdan bu
layları-eposun özündən
gələn qədimliyi
və eposa edilən əlavələri
bir-birindən ayırd
etmək düşüncəsi
tələb olunur ki, məhz A.Xəlil
də bu kimi incə məqamların hansı nöqtədə kəsişməsi
və bitişməsi
hallarını şərh
edir. Bütün
bu kimi məsələləri
dərinliyinəcən araşdıran
alim hətta eposun ritualla iç-içə girən
struktur-modelinə də
elmi baxımdan aydınlıq gətirərək
yazır: “Bütün
bunlarla yanaşı, oğuz eposunun əsas qaynağı arxaik ritualdan başlanır və ritual
sxemi, kodu və məlumatları eposun əsas strukturunu formalaşdırır.
Ritualın bir gerçək
əhvalat kimi danışılması, onun
təsvir olunduğu hekayət eposun əsas qaynağıdır.
Ritual eposa hazır
sxemlər verir, ritualın personajı obraza, ritual hərəkətləri
motivə, ritual prosesi
süjetə çevrilir.
Bir və ya bir
neçə ritual eposun
süjetini formalaşdırır.
Ritual təhkiyə yolu ilə genişlənir
və ritualda baş verənlər dastan şəklinə düşür. Bu prosesi biz “ritualın narrativləşməsi” adlandırırıq.
Ovla bağlı ritual
ova getmə süjetində,
doğumla bağlı
ritual övladsızlıq süjetində,
ad vermə ilə bağlı ritual qəhrəmanın
ad alması motivində
və s. transformasiya olunaraq davam edir. İnisiasiya (ölüb-dirilmə) və statusdəyişmə
ilə bağlı rituallar eposun buna uyğun süjetlərində öz
əksini tapır”.
Bu minvalla Ağaverdi
Xəlil ritualın eposa hazır sxemlər verdiyini və bütövlükdə
isə eposun süjetini formalaşdırdığını
təkzibedilməz bir
şəkildə əsaslandırır. Özünün də qeyd etdiyi
kimi, “monoqrafiyada türk xalqlarından biri olan oğuzların
zəngin ritual mədəniyyətinin
eposa transformasiya olunması prosesinin filoloji və kulturoloji aspektləri araşdırılıb. Ritual
strukturlarının epik
sistemə transformasiyası
və eposun bir janr kimi
yaranmasında oynadığı
önəmli rolu aydınlaşdırılıb. Ritualın “narrativləşməsi” konsepsiyası
oğuz eposunun materialları əsasında
şərh edilib.
Eposun
ritual əsaslarının təhlili
ilə mənəvi dəyər seqmentləri və epik modelləşdirici
sistemin sintezi, strukturu və tipoloji xüsusiyyətləri
müəyyənləşdirilib”.
Bəli, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent, bir sıra dəyərli elmi kitablar müəllifi kimi tanınan folklorşünas alim Ağaverdi Xəlilin “Oğuz eposunun ritual əsasları” adlı fundamental araşdırması ilə ritual və epos mədəniyyəti arasında tarixən mövcud olan qırılmaz bağların sirlərinə aydınlıq gətirdi. Eposa transformasiya prosesinin ardıcıl mərhələlərini elmi şəkildə izah etdi və söyləyici repertuarında zamanla eposun dəyişikliyə uğramasının səbəblərini açıb göstərdi. Özünəqədərki tədqiqatçıların da əsərlərinə istinad edərək, mövcud elmi fikirləri davamlı şəkildə inkişaf etdirdi və orijinal bir tədqiqata imzasını qoydu. Ritual və eposun struktur-tipoloji əlaqələrini araşdırıb, Azərbaycan folklorşünaslığına dəyərli bir elmi əsər bəxş etdi. Folklorşünaslıqda özünəməxsus yaradıcılıq dəsti-xətti olan Ağaverdi müəllimə elmi fəaliyyətində bundan sonra da yeni-yeni nailiyyətlər arzulayırıq.
Şakir Əlifoğlu
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Xalq cəbhəsi 2018.- 14 avqust .- S. 14.