“Şah İsmayıl” dastanında
obrazların səciyyəsi
5-ci yazı
Yüksək dəyanətli sevgi, sadiqlik, əhdinə vəfa,
hisslərinin yüksəkliyi, xarakterindəki mətinlik,
öz hissi uğrunda mübarizə, inadkarlıq, əyilməz
iradə – bütün bu yüksək mənəvi və əxlaqi
keyfiyyətlər Şah İsmayılı xalq tərəfindən
sevilən əsl qəhrəmana çevirir. “Bütün
xalq romanlarımızda təsvir edilən aşiqlər kimi
Şah İsmayıl da öz əhdinə sadiq, məhəbbəti,
eşqi, vəfanı müqəddəs sayan bir qəhrəmandır.
Sevgilisi yolunda əziyyətlərə
qatlaşmaq, hətta candan keçmək belə qəhrəmanların
həyat kitabının ilk səhifələrində
yazılıb”. Bütün epizodlar, hadisələr
məhz qəhrəmanın bir bütöv olaraq ortaya
qoyulmasını şərtləndirir. Rəmdar
Pəri ilə ailə quran İsmayıl, onu yoldaşı
kimi qəbul etmir. “Mən Türkmana
Gülzarın dalınca gedirəm. Bəlkə
getdim, qayıtmadım. Onda sizin
bacınızın yanında üzüqara olaram. İndiyə kimi sizin bacınızla
bacı-qardaş kimi dolanmışam. Əgər
gedib sağ-salamat Gülzarı gətirə bilsəm, onda
sizin bacınızı da alaram”.
Dastanı yaradan xalqın sevgisi bütünlüklə İsmayılın
tərəfindədir. Dastançı öz qəhrəmanına
biganə yanaşa bilmir. İsmayılın
hər bir uğuru onu sevindirir, yaşadığı
bütün uğursuzluqlar qəmləndirir. Qəhrəmanının daha da cəzbedici olması
üçün ona çoxlu mənəvi keyfiyyətlərlə
bəzək vurur. Dərdli Pərinin yanından
etinasız keçə bilməyən İsmayıl öz
yolçuluğunu saxlayıb Pərinin qardaşlarına
kömək edir. Xalq kamil insana aid
bütün əxlaqi və daxili gözəlliyi bu obrazda
parlaq təcəssüm etdirib.
Dastanının qadın qəhrəmanı Gülzar digər
məhəbbət dastanlarının sevgili-məşuq
obrazlarından heç nə ilə fərqlənməyən
statik sevgi ilə sevən bir qızdır. Öz vəziyyəti
ilə o, Şərq qadınlarının taleyin
paylaşır. Gülzar hüquqsuz, məzlum,
şəxsi azadlıqdan və insan hüquqlarından məhrumdur.
Lakin hüquqsuz olsa da, bütün məhəbbət
dastanlarının məşuqə qəhrəmanı kimi
öz sevgisinə sədaqətlidir. Gülzar
mülayim, sadə, həssas ürəkli, öz hisslərinə
sadiq olan ləyaqətli Azərbaycan qızıdır.
O, İsmayılı bütün qəlbi ilə sevir və
öz xoşbəxtliyini İsmayılın sevgisində
görür. Toy günü məşşatələri
saçını bəzəməsini qoymur, ah-zar çəkib
ağlayır, otağına heç kəsi buraxmır.
O, bütün qəlbi ilə inanır ki, son məqamda da olsa
İsmayıl gəlib çıxacaq. Şərait
Gülzarı öz hisslərini sərbəst göstərmək,
öz ürəyinin səsinə görə hərəkət
etmək hüququndan məhrum edib. O, bütünlüklə
valideynlərinin iradəsinə tabedir. Gülzar
obrazında sadə Azərbaycan qızının bütün
müsbət cəhətləri cəmlənib.
“Şah İsmayıl” dastanı irfani boyalarla bəzədilmiş
məhəbbət dastanıdır. "Şah
İsmayıl" dastanında təsəvvüfi məhəbbət
arxaik məhəbbəti özünə tabe edərək,
sosial semantikanı arxa plana keçirir. İsmayıl
öz aşiqliyini İlahidən alır. İsmayılın
aşiqliyi haqq aşiqliyidir. Haqq aşiqi
olmaq isə Allaha aşiqlik deməkdir. “Vəhdətə
aparan ilahi eşqin bəxş etdiyi Hüsnü-Mütləqi
və ona qovuşmağa can atan haqq aşiqini vəsf edən
eşq dastanları əski kökə
bağlılığına baxmayaraq, yeni hadisə idi. Bu nə arxaik dastanlarda təsvir edilən sevgi, nə
də klassik dastanlarda vəsf olunan qoşa badam sığmayan
dar ağızlı, aydan aydın, gündən parlaq
bahadır qızın məhəbbətidir. Bu könlünə Haqqın ilham etdiyi, Haqqilə
qovuşmağa can atan aşiqin ilahi eşqidir".
İsmayıl Gülzarda təcəlla olan Tanrıya
aşiqdir. Gülzar məcazi mənada Allahı
simvollaşdırır. Şah
İsmayılın isə Allahın ehtiyacındadır.
Ona görə də onun ardınca getməlidir.
Beləliklə, dastanın özəyini
Gülzarın simasında təcəlla olunmuş İlahi liə
qovuşmaq təşkil edir. Məhz
Şah İsmayıl İlahi ilə qovuşaraq onda vahidləşir.
Dastanımızın əsas obrazları
İsmayıl və Gülzar olsa da onların bu dastanda
iştirakının fiziki çəkisi qeyri-bərabərdir.
Əvvəldən sonadək bütin hadisələrin,
təsvirlərin, baş verən olacaqların içərisində
və mərkəzində İsmayıl yer alır. Olanlar onun ətrafında baş verir. Gülzarı isə dastanın əvvəlində və
sonunda görürük. Lakin buna baxmayaraq,
həm İsmayıl, həm də Gülzar dastanda eyni
funksional-semantik yüklü obrazlardır.
“Şah İsmayıl” dastanında təhlilləri zəruriləşdirən,
mahiyyətin aydınlığına yardımçı olan
dərviş obrazıdır. Məhəbbət
dastanlarında dərviş obrazı xüsusi statusa malikdir.
Ümumiyyətlə, dastan mətnində iki
dünya özünə yer alır. Bu
bütünlükdə dastan düşüncəsi
üçün xarakterik xüsusiyyətdir və dünya
düzümünün yaddaş nizamına hesablanır.
Birinci, dastan qəhrəmanlarının
mövcud olduqları, fəaliyyət göstərdikləri,
yaxşı və pislikləri ilə üz-üzə
dayandığı dünyadır. Digər
dünya isə qəhrəmanlarımızın
yaşadıqları dünyaya bir nizam gətirən, hadisələrə
istiqamət verən sakral dünyadır. Dərviş
məhz ikinci dünyanın nümayəndəsidir.
Birinci və ikinci dünya arasında vasitəçilik
dərviş vəsiləsi ilə reallaşır. Şah
İsmayılın dünyaya gəlişində də dərviş
məsləhətçi, yolgöstərən funksiyasında
çıxış edir. Daha sonra dərvişi
İsmayıla ad qoyma səhnəsində görürük.
Məhəbbət dastanlarında dərvişin
vasitəçiliyi özünün xilaskar statusu ilə səciyyələnir.
Dastanın Sadaxlı variantında dərviş
(Xıdır) xilaskar şəklində təzahür edərək
İsmayılı quyudan çıxarır.
Dastandakı obraz zənginliyində ata müxtəlifliklərlə
müşahidə olunur. Rəngarəng obrazlar qalereyasında iki
ata görürük. Birincisi, övlad
sahibi olmaq üçün nəzir-niyaz verən, oğlunun
dünyaya gelişini sevinclə qarşılyan, onun təliminə-təhsilinə
xüsusi yer ayıran, oğlunu hədsiz məhəbbətlə
sevən bir atadır. Oğlunun aşiq
olduğunu bilən ata, onu eşq bəlasından qurtarmaq
üçün Qəndəharın bütün
qızlarını “Gülşən” bağçasına cəm
edir. Dastanın sonunda
qarşılaşdığımız ata, birinci atanın tam
əksi - qəddar, gözləri şəhvət
ehtirasından dumanlanmış, övlad sevgisini inkar edən mənfur
bir atadır. Çirkin ehtirası onun
gözlərini bircə balasının ölümünə
fərman verəcək qədər örtüb. Oğlu nə qədər “amandır şah baba, zay
etmə məni” desə də, ata ona rəhm etmir, gözlərini
çıxartdıraraq quyuya (Cəzirani düzünə)
atdırır. Dastanın Təbriz və
Quba variantında qəddar ata obrazı yoxdur. Təbriz variantı sırf tarixi reallığa əsaslanır.
Təsvirlərdən görünür ki,
Şeyx Heydər dünyadan köçüb. Quba variantında isə ata oğlunun sevdiklərinə
göz dikmir, özü oğluna toy edərək xoşbəxtlik
arzulayır.
Ana obrazı dastanda təbii boyalarla, balasını dərin
sevgi ilə sevən, öz dəyanəti ilə seçilən
müsbət səciyyəli bir obraz kimi təsvir olunub. Övladının
uzaq səfərə çıxmasından çox
narahatdı. “Ay oğul, amandı, gəl belə uzaq səfərə
getmə, daşı ətəyindən tök. Aldı
Şah İsmayıl görək anasına nə dedi:
Qəmərdayı
sürdüm yola,
Ərənlər
də mənlə ola...
Köməkdi
Şah İsmayıla,
Mən oldum xak-turabı.
Dastanın sonunda sevgililəri ilə geri qayıdan
İsmayılı qarşılamağa yalnız Ədil
şah gəlir, ana oğlunun intizarına dözməyərək
dünyadan köçmüşdü. Bütün
variantlarda ana obrazı müsbət verilib, yalnız türk
variantında fərqli tərəfləri ilə səciyyələnir.
Məsələn, türk variantında ana
padşaha gəlinləri ilə evlənməyi məsləhət
görür.
Dastanda Şah İsmayılla birgə çiyin-çiyinə vuruşan igid qadın tipinin təmsilçisi olan Ərəb Zəngidir. O, Şah İsmayılın həm silah dostu, həm də sevgilisidir. Ərtoğrul Cavid onların sevgisini “aktiv və iradəli sevgi” adlandırmışdır. “Şah İsmayıl qalib gəldikdən sonra Ərəb Zəngi ömrü boyu ona dost, sirdaş olacağına söz verir. Doğurdan da belə olur. Dastanın sonuna qədər Ərəb Zəngi Şah ismayılı bütün çətinliklərdən qoruyur. Hətta sevgilisi Gülzarı qəddar atanın əlindən alan da Ərəb Zəngi olur. Deməli, Ərəb Zəngi dastanda dostluğun bir rəmzi kimi verilmişdir”. Dastançı bu obrazı dastanın baş qəhrəmanı olan Gülzardan daha qabarıq və əzəməlti təsvir edib. Ərəb Zəngi kişi kimi at minən, qılınc vuran, ox atan, güləşən bahadır qadının bir örnəyidir. “Ərəb Zəngi istər mənəviyyatına, istərsə də fiziki gücünə, igidliyinə, qüvvətinə görə qədim türk etnik düşüncəsindəki “bahadır qız” təsəvvürünün folklorlaşmış ifadəsidir. Onun daxili aləmi, eləcə də bu daxili aləmlə həmahəng olan qəhrəmanlığı Dədə Qorqudun Banuçiçəyini, Selcan xatununu xatırladır. Dastanın hətta Gülzarı götürüb geri döndükləri zaman bulaq başındakı vuruş epizodu “Qanturalı” boyunun həmin epizodunun demək olar ki, eynidir. Yoldan keçənləri öldürərək başlarından imarət tikdirən, vəhşi quldur kimi qarşımıza çıxan Ərəb Zəngi bəy qızıdır. O, özünə qalib gələcək biri ilə evlənmək niyyətindərir. Şah İsmayıl bu evliliyi qəbul etməyib, Gülzarı axtarmağa getdiyini bildirəndə, o, İsmayılı bu səfərə yalqız burax¬mır, Gülzarı tapmaqda ən yaxın yardımçısı olur. İsmayıla bütün qəlbi ilə bağlanan Ərəb Zəngi, onu başqa qadınlarla paylaşacaq qədər fədakar, sevgilisinin Gülzarını axtaracaq qədər iradəli və ağıllıdır. O, Gülzarı qaçırandan sonra dallarınca gələn qoşunla təkbaşına vuruşub, yuxuda olan İsmayılı narahat etməyib. Ərəb Zəngi dastanın sonuna qədər yenilməz qəhrəman kimi qalır. Adil şah oğlunun gözlərini çıxartdırıb quyuya atdırsa da, Ərəb Zəngi onun arzusunu gözündə qoyur. Sevgisinə sadiq olan bu “bahadır qız” Adil şahın göndərdiyi qoşunu qıraraq Gülzarı aparmağa yol vermir. Ərəb Zəngi eyni zamanda saz çalmaq, şeir söyləmək bacarığına da malik idi. Pəri də İsmayılı çox sevən ikinci bir sevgili obrazıdır. Pəri dəfələrlə rəml ataraq İsmayılı ölümdən xilas edir (variantlarda Pəri İsmayılı Gülzarın dalınca tək buraxmayaraq, özü də onunla gedir).
Dastanda atın obrazlaşması, statusal xarakteri xüsusi ciddiliyi ilə nəzər-diqqəti cəlb edir. Qəmərdayın qeyri-adi doğuluşu təsvir olunur. Məhəbbət dastanlarımızda bu nadir haldır. Qəhrəmanın atı və atının fəallığı ilə biz həmişə qəhrəmanlıq dastanlarında qarşılaşmışıq. Qəmərday ən ağır vəziyyətlərdə İsmayılla bir yerdədir. Yalnız dastanın sonunda zalım ata Qəmərdayı oğlundan alır, oğlunun gözlərini çıxartırıb quyuya atdırır. Dastanın Şamaxı variantında ata oğlunun gözlərini çıxartdırıb səhraya atandan sonra İsmayıl 40 gün ac qalmışdı. Qəhrəmanın vəfalı atı öz sahibinin vəziyyətini hiss edərək onun kimi 40 gün ac qalmış, padşahın tövləsində ona verilən hər şeydən imtina etmişdi. Rəmdar Pəri də açdığı rəmllərlə hər zaman öz sevgisinə kömək edən sadiq sevgili obrazıdır. Göründüyü kimi, “Şah İsmayıl” dastanında təsadüfi heç bir obraz yoxdur. Bütün hadisələr, təsvirlər, zəngin obrazlar mühiti hamısı məhz mahiyyətin müəyyənliyinə, ictimai düşüncənin yaratdığı təsəvvürlər sisteminə hesablanıb. Məhz bu baxımdan dastan vahid sxemi, məzmunu işarələyən mükəmməl mətn hadisəsidir.
Kəmalə
İsmayılova
araşdırmaçı
Xalq cəbhəsi 2018.- 25 avqust .- S.14.