Çağdaş Güney Azərbaycan
epik şeirinin qaynaqları
2-ci yazı
Yazıçı və şairlər bütün
dövrlərdə öz xalqının, eləcə də
dünya xalqlarının folkloruna, şifahi xalq ədəbiyyatına
sıx tellərlə bağlı olub, bu mötəbər
qaynaqlardan yaradıcılıqla bəhrələniblər. Güney Azərbaycanda milli
hökumətin qurulması, demokratik mətbuatın güclənməsi
Əli Kəmali, Məhəmmədəli Fərzanə, Mirzəli
Möcüz, Əli Təbrizi, Məhəmmədbağır
Niknam kimi dil, yurd, vətən təəssübkeşlərini
də ana dilində yazıb-yaratmağa, zəngin klassik
irsimizi araşdırmağa, folklor nümunələrini
toplayıb xalqa çatdırmağa ruh-landırıb. Həmin
dövrdə Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı,
folklor məsələləri üzərində tədqiqatlar
aparan Məhəmmədəli Fərzanə (1923-2006) “Azərbaycan
milli dastanları” adı ilə silsilə məqa-lələr
yazaraq nəşr etdirib, “Kitabi-Dədə Qorqud”un boylarına
xüsusi diqqət və məhəbbətlə
yanaşıb. Alim müsahibələrinin birində deyir:
“Heç şübhəsiz, bu nümunələri oxuyanlar
arasında sevinənlər də var idi, rahatlığı
pozulanlar da. Artıq ədəbiyyatşünaslıqda
“Dədə Qorqud” mübahisəli məsələyə
çevrilmişdi. “Dədə Qorqud” boyları üzərində
ədəbiyyatşünaslıqda mübahisələrin davam
etdiyi günlərin birində sinəsi sözlü-söhbətli
anama “Buğac boyu”nu oxudum və dedim ki, sözlərə diqqətlə
qulaq ver, anlaşılmaz sözlər varsa, söylə. Anam
axıradək dinləyərək cavab verdi:
“Oğlum, burda anlaşılmaz nə var ki, boy da bizimdir, soy da
bizim, söz də bizimdir, qan da bizim”.
Bulud
Qaraçorlu Səhənd (1926-1979) “Kitabi-Dədə Qorqud“
boylarından böyük ustalıqla istifadə edərək
dədə-babalarımızın, nənələrimizin hikmət
dünyasından, qədim əsatirlərimizdən, əcdad-larımızın
həyat problemlərindən, çətinliklərindən bəhs
edir, haqq və nahaqı, xeyir və şəri, bir-birilə
ziddiyyət təşkil edən hər iki məfhumu
qarşılaşdırır. Şair insan və onun iç
dünyasının sirlərini əsərdəki
obrazların dili ilə açıqlayır, ilahi qanunlar, tale
yazısı və qəzavü-qədər məsələlərini
önə çəkir. Dünyanın,
bütün yaranışın, gözlə görünən
hər zərrənin belə özbaşına
yaranmadığını, bütün bunların mahiyyətində
ilahi, fövqəl bir qüvvənin durduğunu təsdiqləyir.
Folklor təfəkkürlü bədii ümumiləşmənin
ən tipik nümunəsi olan bu əsərdə ziddiyyətli
hadisələri, təzadlı obrazları
qarşılaşdıran şairin əsas məqsədi ulu
Yaradanın haqq nurunun onun xəlq elədiyi insanların sevgisi
və şəfqəti üzərində təcəlla
etdiyini, qəhrəmanının ata, ana sevgisinin də əslində
İlahiyə - Yaradana sevgi olduğunu bir daha anlatmaqdır. Dövrünün əsl söz, sənət
ustadı olan Səhənd mənəviyyatın, müqəddəs,
ülvi duyğuların hər şeydən dəyərli
olduğunu önə çəkir.
Səhəndin nəzərində ürək, ruh birliyi
- məhəbbət haqqa qovuşmanın, əbədiyyətə
çatmağın yeganə yoludur. Ümumiyyətlə,
mənəviyyat, eşq-məhəbbət, haqqı dərk
etmək, haqqa qovuşmaq, əbədiləşmək, müqəddəsləşmək
və Allahın buyruğu ilə yaranan dünyəvi nemətlərin,
varlığın dəyərini bilmək, Səhənd
yaradıcılığının əsas ideya və qayəsidir.
Eposun müvafiq boylarını sadəcə nəzmə
çəkməklə kifayətlənməyən coşqun
təbli şair poemalarında “müasir dövrün bədii-estetik,
milli-mənəvi normaları ilə səsləşən sənətkar
konsepsiyasını da reallaşdıra bilib”.
R.Təhməzoğlunun “Dədəm Qorqut”
poemasını bütövlükdə “mənəvi
qaynağın poetik biçimi” kimi səciyyələndirən
fil.ü.e.d.
İsmayıl Öməroğlunun (Vəliyev) bu əsərlə
bağlı qənaətini eynilə “Sazımın
sözü“ poemalar silsiləsinə və “Dədə Qorqud”
boylarına yazdığı “Başlanış“ və
“Qurtarış“lara da şamil etmək mümkündür:
“Əsər eposun məlum boylarının süjeti əsasında
formalaşsa da, şairin çağdaş lirik “mən”i, onun
bu günün ucalığından keçmişə
baxışı, bu baxışdakı öygü,
öyünmə və qınamalar olduqca təsirlidir”.
Bədii-poetik sözün, deyimin zirvəsi, müdriklik
səltənəti sayılan “Kitabi-Dədə Qorqud”
boylarını Səhənd yenidən nəzmə çəkərkən
yüksək bədiiləşdirmə üsulu nümayiş
etdirib, obrazlaşdırma texnikasından böyük
ustalıqla yararlanmış, bədiiləşdirmə
mexanizmlərini xüsusi bir həssaslıqla işləmişdir. Elə bu
özəlliklərinə görə də onun poemalar silsiləsində
etnoqrafik məqamlar daha çoxdur və bu məqamların
sırasında ov səhnələri, döyüşlər,
toy şənlikləri, məişət mərasimlərinin
poetik təsviri xüsusilə diqqəti cəlb edir.
Şair Dədə Qorqudun adı ilə bağlı əhvalat
və hadisələrə müasirlik gözü ilə nəzər
salır, obrazlar, dastan qəhrəmanları yenidən
“dindirilir“, çağdaş insanla üz-üzə gətirilir,
qınamalar şəxsiyyətin tarixdəki hərəkətini
saf-çürük etmək üçün vasitəyə
çevrilir. Etnoqrafik səciyyəli əsərdə
tarixdən və dastandan alınan ibrət dərsi, əxlaqi təəssüratlar
vətəndaşın milli tərbiyəsi üçün
önəm qazanır.
“Sazımın
sözü“ poema silsiləsində
“Başlanış“ və “Qurtarış“lar forma və
mövzu rəngarəngliyinə görə də bir-birindən
tamamilə fərqlənir. Əsərin
başlıca müsbət keyfiyyəti müxtəlif
baxışlı, müxtəlif taleli, müxtəlif
dünyagörüşlü obrazların baş verən hadisələrə
fərdi yanaşmaları ilə həm də öz
psixologiyalarını açması, insanın dəyərini,
məna və məqsədini bəlirləməsi, oxucunu
düşündürməyi bacarması, dövrünün həqiqətlərini
ortaya qoymasıdır. Təbiətin insan duyğusu,
baxışı ilə vəhdəti ”Dədəmin
kitabı”ndakı ”Dirsə Xan oğlu Buğac“
bölümündə də lakonik formada özünü
göstərir. Təbiətlə həmahəngliyi hər
misrasından duyulan, ilahi varlıqların insan
düşüncəsində təzahür etdiyini apaydın
yansıdan və əsasən qəhrə-manlıq motivləri
üzərində qurulan, qədim dövrün
ab-havasını çağımıza gətirən
“Sazımın sözü“ kitabındakı poemalar silsiləsi
bu günümüzlə tamamilə səsləşir.
Şair bu əsərlərdə xalqımızın milli-mənəvi
dəyərlərinə bağlılığım, milli-mədəni
irsimizə ehtiram və sevgisini sərgiləyib,
xalqımızın odu-ocağı qutsal
saydığını vurğulayıb,
işığın-çırağın hələ də
and yeri olduğunu “Duxa Qoca oğlu Domrul” poemasında belə
ifadə edib:
Hələ
də, hələ də bizim yerlərdə Sadə
insanların andı "çıraq”dır,
Xalqın arasında, kənddə, şəhərdə
Müqəddəs yerlərin adı "ocaq”dır.
Səhənd yaratdığı obrazların simasında
baş vermiş hər hansı bir zorakılığa
qarşı çıxır və zaman-zaman təkrarlanan bu
kimi hallardan qurtuluş yollarını axtarır. Bədii məqsəd
və qayəsinə nə dərəcədə nail olur, ya
olmur, bunu çözməyi oxucunun ixtiyarına buraxır.
Xalqın həyatına və folkloruna sıx tellərlə
bağlı olan şair poemada təlmih yaradaraq Nizami və
Füzulinin də müraciət etdiyi qədim ərəb əfsanəsi
“Leyli və Məcnun“a işarə edir və
insan oğlunun itirdiyi həqiqətin, haqqın arayışını
Məcnunun səhrada ilk eşqini aramasına bənzədir. Həmin
gündən insan:
Dəli Məcnun
kimi gəzir çölləri,
Sanki unudanmır ilk məhəbbətin.
Şəhriyar yaradıcılığında folklor
mövzusu, folklor motivləri və poetikasından bəhrələnmə
halları daha intensivdir”. “Heydərbabaya salam” poemasının ifadə tərzində,
şairin təhkiyəsində müdrik bir ağsaqqal
sözü, düşüncəsi var. Xalq ruhunun zənginliyi,
incəliyi və təbiiliyi ilə rövnəqləndirilən
bu mənzumə oxucularda dərin emosiya yaradır, duyan kəsin
daxili dünyası təlatümə gəlir, duyğular seli
kükrəyir. Bu, şairin poetik
yaradıcılığında folklor nümunələrinin
mühüm yer tutması, onun xalqın bədii təfəkkür
məhsullarından nağıl, dastan, əfsanə, rəvayət
detallarından, zərb-məsəl və atalar sözlərindən,
mifik obraz və əsatirlərdən bəhrələnməsi
ilə də əlaqədardır. Məsələn:
Heydərbaba,
gecə durna keçəndə,
Koroğlunun
gözü qara seçəndə,
Qıratını
minib, kəsib-biçəndə,
Mən də
burdan tez mətləbə çatmaram,
Eyvaz gəlib çatmayınca yatmaram.
-
misralarını oxuyanda “Koroğlu” dastanında təsvir
olunan hadisələri gözümüz qarşısında
canlandırmaqla, şair həm də xalqın tarixi qəhrəmanlıq
ənənələrinə çiyin verib onu yaşadır,
eyni zamanda, igidliyə, mərdlik və cəsarətə rəğbət,
şər qüvvələrə, xəyanət, xəbislik və
pisliyə nifrət ruhu aşılayır. Yeri gəldikcə,
ardıcıl olaraq xalq ədəbiyyatında geniş
yayılmış, xeyirlə şərin, işıqla
zülmətin əbədi mübarizəsi məsələsini
qoyur, şər qüvvələrin yer üzündən
silinməsini, xeyirin qəti qələbəsini, insanların
azad, xoşbəxt yaşamasını diləyir.
Onun xalq qəhrəmanı
Qaçaq Nəbiyə ayrıca şeir həsr etməsi
“Əsli və Kərəm şeirinə bir haşiyə”, məşhur
el aşığı Xəstə Qasımdan iqtibas edərək
“Yalan dünya” şeirlərini yazması, “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanının qəhrəmanları Dədə
Qorqudu, Dəli Domrulu və b. vəsf etməsi şairin məhz
azadlıq, humanizm idealından doğub. Xalqın
dilində yaranıb öz varlığını əsrlərcə
saxlayan folklor inciləri - əfsanə, rəvayət,
nağıl, dastan, hekayə və qissə motivləri təkcə
Şəhriyarın deyil, sələflərinin, həmçinin
bir çox müasirlərinin də
yaradıcılığı üçün ilham
qaynağı olub. Şəhriyar qədim
rəvayət, əsatir və əfsanə obrazlarına
müraciət edərkən ancaq işarə, xatırlatma ilə
kifayətlənir, obrazı, onunla bağlı hadisəni - təhkiyəni
bütünlüklə vermir, bunu oxucunun hafizəsinin, məlumat
və biliyinin öhdəsinə buraxır. Əfsanə və ya rəvayət detallardakı təsəvvürlər
şairə bədii məqsədini açmaq
üçün imkan verir, doğma bir bədii üsul vasitəsinə
çevrilir. Məsələn:
Heydərbaba,
dünya yalan dünyadı,
Süleymandan,
Nuhdan qalan dünyadı,
Oğul
doğan, dərdə salan dünyadı,
Hər
kimsəyə hər nə verib alıbdı,
Əflatundan bir quru ad qalıbdı.
Şairin bu əfsanəvi şəxsiyyət-obrazları
xatırlamaqda hansı məqsəd güddüyünü
açıqlamağa çalışaq. Süleyman
padşah öz dövründə bütün başqa dillərdə
danışan insanların, heyvan və quşların, bitkilərin
dilini bildiyinə görə təbiət qüvvələrinin
yer üzünün hökmdarı, möhtəşəm
var-dövlət sahibi olmuşdu. Amma nə
yazıq ki, o var-dövlət də, hökmranlıq da
ölümün qarşısında acizdir. Şairin qənaəti
budur ki, hər şey ötüb keçir, insandan bu
dünyada yalnız xeyirxah əməlləri, yaxşı
adı qalır...
M.S.Şami
“Qartal”, M.T.Zehtabi “Şahin zəncirdə”, Haşım Tərlan
“Şahin və simurq” poemalarında folklordan qaynaqlanmaqla ədəbiyyata,
şeir sənətinə yeni keyfiyyət dəyişiklikləri,
milli ruh gətiriblər. Çünki folklor
xalq ruhunun, milli koloritin, xalq psixo-logiyasının, xalqın
dini, mifoloji görüşlərinin və dilinin əks-sədası,
əslində səsidir.
“Şahin
zəncirdə” poemasında qarğanın 300 il
yaşaması haqqında bu gün də mövcud olan əfsanəyə
istinadən M.T.Zehtabi bir sıra mətləblərə eyham
vurur və bu təlmihlər fikirlərini
üstüörtülü şəkildə ifadə etmək,
senzuradan yayınmaq üçün əslində vasitə
rolunu oynayır. M.T.Zehtabi bir əfsanəyə istinad verməklə
öz bədii məqsədini də bəlirləmiş olur:
Hər gün sinəsi xəncərlə didilən mənəm,
mən! - deyərək özünün
timsalında təqib və zindanlardan qurtularaq yurdundan perik
düşüb yad ölkələrdə siyasi
sığınacaq tapmış minlərlə
soydaşının möhnətdə keçən
ömrünü, hər gün yurd həsrətinin
yanğısından ölüb-dirilən mücahidləri və
qara qüvvələrin məhv etmək istədikləri Vətəni-Azərbaycanı
nəzərdə tutur.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 1 dekbar.-
S.14.