Çağdaş Güney Azərbaycan
epik şeirinin qaynaqları
3-cü yazı
Haşım Tərlanın “Şahin və simurq” poemasında isə Şahin azadlığı əlindən alınaraq Qaf dağının zirvəsində ayaqlarından zəncirlənmiş Simurq quşunu azad etməsinin müqabilində onu öz ağasının yanına ərməğan aparmaq istəyir. Lakin azadlığı dünyanın hər şeyindən-hətta qızıl qəfəsdən, ən dadlı yeməklərdən də üstün sayan Simurq onun təklifinə boyun əymir. Boyunduruqda və hər cür naz-nemətin içində yaşamaqdansa, Qaf dağının zirvəsində azad şəkildə ölməyi üstün tutduğunu bildirir.
Güney şairlərinin nağıl, rəvayət, dastan motivləri, folklorik deyim tərzləri, bayatı, sayaçı sözlər, atalar sözləri, zərb-məsəllərdən və s. yüksək sənətkarlıqla, yaradıcı surətdə faydalandığını görürük. Aşağıdakı beşliyə diqqət yetirək:
Qarı nənə gecə nağıl deyəndə,
Külək qalxıb qap-bacanı döyəndə,
Qurd keçinin Şəngülüsün yeyəndə,
Mən qayıdıb bir də uşaq olaydım,
Bir gül açıb, ondan sonra solaydım.
İlk baxışdanca Şəhriyarın cəlbedici,
füsunkar bədii portret yaratmaq ustalığı
bütün aydınlığı ilə görünür. Səhifələrə
yerləşəcək əhvalat və hadisələri
yığcam, eyni zamanda mükəmməl, bitkin şəkildə
ifadə etmək ustalığı, təkrarsız sənətkarlığı
oxucunu riqqətə gətirir. O, bu misralarda əksər
kənd uşaqlarının yaşadığı canlı, bənzərsiz
məişət mənzərələri, həyat səhifələrini
göz önündə canlandırır və bir-birindən
gözəl tablolar yaradır. Yaradıcılığı
boyu folklor ənənələrinə söykənən
şair Azərbaycan xalqının dühasının min illər
boyu qətrə-qətrə yaratdığı tükənməz
bədii sərvətin, müdriklik səltənətinin qədrini
bilmiş, oradan zərgər dəqiqliyi ilə incilər
seçə¬rək onları estetik idealına, bədii məqsədinə
müvafiq surətdə ya olduğu kimi, ya da dəyişərək
əsərlərinə gətirib.
Güney şairləri bəzən əfsanə, yaxud rəvayətlə
əlaqədar obrazlara, həmçinin obrazlarla bağlı təhkiyələrə
bədii idealından, məqsədindən asılı olaraq
müxtəlif yöndən yanaşır, əfsanənin bu və
ya digər xüsusiyyətinə, daşıdığı mənaya
işıq salırlar. “Harut və Zöhrə, Harut və Marut, Yusif və
Züleyxa, Süleyman və Bilqeyis, Mahmud və Ayaz, Musanın
əsası, Şəqqul-qəmər, Nuh peyğəmbərin
qarğışı, Kəlilə və Dimnə, Veys və
Ramin, Bəhramın şir əlindən tac alması,
Prometeyin od oğurlaması, İsa Peyğəmbərin son
şamı və nəfəsilə ölü diriltməsi,
Sara və Xançoban, Nuhun gəmisi, Dirilik suyu, Xıdır
İlyas-Xızr Peyğəmbər, Simurq quşunun fəndi,
Əzrayılın can bəxş etməsi, Divin canı,
Göyçək Fatma və s. obraz və süjetlər bu
silsilədəndir”. Ustad Şəhriyar, B.Q.Səhənd,
K.M.Sön- məz, H.M.Savalan, M.Ş.Yalqız, H.Cəfəri və
b. kimi şairlər poemalarında bu əfsanə, rəvayət
və əsatirlərlə bağlı obraz və hadisələrə
toxunurlar. Çox vaxt da bu əsaslanma,
istinad yerinə düşür; təbiiliyi, təravəti ilə
qarşıya qoyulmuş məqsədin, amalın
açılmasına xidmət edir. Şəhriyarın
“Səhəndim” poemasına müraciət edək:
Zöhrənin
qəsri, brilyant, hasarı incidi, yaqut,
Qəsri
cadudu, mühəndisləri Harut ilə Marut,
Orda Mani
dayanıb, qalmış o surətlərə məbhut,
Qapı qulluqçusu Harut.
Əfsanəyə
görə, Zöhrə (Nahid) ulduzu - Venera planeti (gözəllik,
musiqi və sehr, cadu ilahəsi) gözəllikdə tayı-bərabəri
olmayan, çalğıçı (qaval
çalarmış), şən, məsud bir qadın
imiş... Tanrının yerə göndərdiyi
iki mələk - Harut və Marut işvəkar Zöhrəni
gördükdə hər ikisi ona vurulur. Zöhrə
xanıma heyran qalaraq ona sehr, cadu öyrətdiklərinə və
gözəl ilahə ilə eşqbazlıq etdiklərinə görə
hər iki mələk Tanrı tərəfindən cəzalandırılır,
qanadlardan məhrum edilir və əfsanəvi Babil quyusunda
başıaşağı asılırlar. Tanrı
Gözəllik, musiqi və şənlik, sehr ilahəsi, əli
qavallı Zöhrəni isə huri-qılmanlarla
eşqbazlıq etdiyinə görə cəzalandıraraq yerdən
göyə qovur və o, Zöhrə ulduzuna çevrilir. Beləliklə, klassik poeziyada Harut, Marut, Babil quyusu
sehr, əfsun, tilsim rəmzi kimi geniş şəkildə
işlədilir.
Əlbəttə, Şəhriyar bu əfsanəvi
obrazlara “Səhəndim” poemasında yenidən həyat verməklə,
Azərbaycanın şimal parçasında yerləşən
Şirvanı tayı-bərabəri olmayan əsrarəngiz
gözəlliyə malik cənnət bağı kimi tərənnüm
edir. Şəhriyar
daha sonra ulu Nizamiyə söykənərək göstərir
ki, şir əlindən tac alaraq şeir, sənət
dünyasının sultanı olmuş Səhənd həm də
bu əlçatmaz şöhrət zirvəsinə əfsanəvi
Simurq quşundan fənd alaraq ucalıb, uca Səhənd
dağının da adını ədəbi aləmdəki qəhrəmanlığına
görə qəbul edib. Burada şair şifahi xalq ədəbiyyatından
və ulu Nizami obrazlarından istifadə etsə də, yenə
də orijinal yol seçir və “Şir əlindən tac
almaq”, “Simurq” detalları vasitəsilə təfərrüatı
oxucunun təsəvvüründə canlandırır. “Yeddi gözəl” əsərinin qəhrəmanı
Bəhram Gur səhər tezdən iki ac, yırtıcı
şirin arasına qoyulmuş şahlıq tacını bu vəhşi
heyvanların amansız pəncəsindən alaraq taxt-taca
sahiblənir. Şəhriyar fərəhlə
bildirir ki, şair Səhənd də poeziya aləmində belə
qeyri-adi gedişlər etməyə qadirdir.
Azəryar Danişvərin (1971) “Ey-vay, ana!”
poemasının adı belə M.Şəhriyarın “Ey-vay,
anam!” poemasını xatırladır. Şairin “Gecənin əfsanəsi”
poemasının məzmunundan, zəngin obrazlar silsiləsin¬dən
yaradıcılıqla bəhrələnən A.Danişvərin
“Ey-vay, ana!” əsərində əsas fərqli cəhət
odur ki, ana ilə övlad arasındakı doğal sevginin onun
ölümündən sonra da yaşadığını,
Günəşin isə yerin, bütün kainatın anası
kimi obrazlaşdırılmasıdır.
“Qürub”
adlanan I fəsildə doğanın qanunlarını, Günəş,
Ay, Yer, Yel-külək, Bulud, İldırım, Şimşək
və Yağış kimi ənənəvi obrazların
köməyi ilə uşaqlara gecəylə
gündüzün bir-birini əvəzləməsi prosesini, təbiət
hadisələrinin, tutaq ki, yağışın niyə
yağdığını sadə və anlaşıqlı
dillə başa salır. Dialoq şəklində
qurulmuş poemanın uşaqlar üçün
yazıldığı şübhəsizdir və bu cəhəti
daha önəmlidir. Ayla Günəşin sevgi əfsanəsini
də özünəməxsus tərzdə nəzmə
çəkən şair “Sara və Xançoban” rəvayətini
də unutmur, III fəsli “Apardı sellər Saranı!”
adlandıraraq gənc ananın ölümünü və
kiçik Sarasını meşənin dərinliklərində
yalqız qoyması ilə əfsanədəki Saranı sel
aparması hadisəsi arasında paralellər yaradır.
Özünü Günəşin parçası, onu doğma
balası sayan və vüsalına yetib qoynunda yatmaq istəyən
Ayın “qaranlıqdan usanmışam” ifadəsinin alt
qatında gizlənən məna uşaqlara çatmasa da,
böyüklər yaxşı anlayır:
Öldürürdü Ay özünü, görsün
Günəşin üzünü.
Amma, buludların canı, almışdır ondan
imkanı.
Bulud
qaldırıb başını verdi
Ayın cavabını.
İndi gərək Günəş bata, o, yorğundu, gərək
yata.
Yoxsa səhər çıxanmaz o, qaranlığı
yıxanmaz o.
Sən də başından at bunu, bu, Tanrının
öz qanunu.
Bu bir ana
sevgisidir, Xilqətin öz vergisidir
Bu
dünyanın həqiqəti, İnsanların məhəbbəti!
Azərbaycan
xalqının problemlərlə üzləşməsi, milli
haqq və hüquqlardan məhrum edilməsi, ana dilinin
yasaqlanması və dili bağlı qalan uşaqların orta məktəbin
ilk siniflərindən başlayaraq yaşadıqları mənəvi
sıxıntı, təhqir və aşağılanmaya məruz
qalması XX əsr Güney yazarlarının
yaratdığı bir sıra əsərlərin baş
mövzusuna çevrilib. Evdə türkcə dil açan
uşağın məktəbdə fars dilində
danışmağa və təhsil almağa məcbur edilməsi
gerçəyini özü də yaşayan Azəryarın bu
nisgil “Bağışlama məni!”, “Eşidirəm səni!”,
“Vətən pülüşü”, “Lalam mən”
poemalarını yazmasına nədən olmuşdur. Firudin bəy
Köçərli xalqın, millətin və hər bir şəxsin
varoluşunun nədənini, xoşbəxtliyini onun ana dili ilə
bağlayaraq yazırdı: “Hər bir millətin ruhani həyat
və səadəti bağlıdır onun ana dilinə. Necə ki, dili azadə dillərdə caridir, o millət
baqi qalacaq. Bir millət nə qədər zillət və
üsrətə düşsə də, nə qədər xar
və zəlil olub ixtiyarını itirsə də, nə qədər
aciz, zəif və məğlub olsa da, fövt olmaz, itib batmaz,
bəşərti ki, onun ana dili əlindən alınmaya, o dilə
cəlb olunmaya, onun hürriyyət və istiqlaliyyətinə
mümaniət göstərilməyə və əliuzunluq
olunmaya”. Hər bir xalqın ana dilini qoruyub gələcək
nəsillərə ötürən ən mötəbər mənbə
isə məhz onun folklorudur.
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatında, folklor
nümunələrində şeytan əsasən şər
qüvvələrin, insanları bəlalara salan pisliklərin,
bəşəriyyəti haqq yolundan azdıranların simvolu
kimi verilir. Mənsub
olduğu ulu xalqın təfəkkür gücünə
arxalanan ustad Şəhriyar uluların tutduğu yol ilə gedərək
“şeytan” simasında yurdunu fəla-kətlərə
sürükləyən, xalqı zülm, işgəncə və
sonsuz mənəvi əzablara məruz qoyan, Allah yolunu
azmış Rza şahı və onun nökərlərini,
onların xarici havadarlarını, imperializmi və ümumiyyətlə,
şər qüvvələri yana-yana təsvir edir, və
pislikləri, xəbislik və murdarlıqları ümumiləşmiş
rəmzi şeytanın obrazında təsvir edir. Xalqın düşdüyü ağır vəziyyətin,
səfalətin, zülm və haqsızlığın əsas
səbəbkarı kimi şeytan-iblisi günahlandırır,
lənətləyir. Şəhriyar
düşündüklərini, kəskin, alovlu tənqidi
fikirlərini ədəbi priyom kimi şeytan simvolunun vasitəsilə
verərək ayıq-sayıq oxucusuna dövrünün eybəcərliklərini
çatdırır və onu bu pisliklərə qarşı
mübarizəyə səsləyir.
Azərbaycan
xalqı dərin mənalı deyimləri təsadüfi
yaratmayıb, bu nümunələrdə iç
dünyasını, sevinc və kədər
duyğularını, həyata münasibətini bildirib. “Bu
işdə şeytan barmağı var”, “Şeytan yıxan evi,
Tanrı da tikə bilməz”, “Lənət şeytana” və s.
deyimlərdən əsərlərində bacarıqla istifadə
edən Şəhriyar, Səhənd, Sönməz, Savalan,
Sahir, Yalqız, Haray, H.Cəfəri, M.C.Hüseyni və b. əsərlərində
əvvəl zərrə boyda olan, sonra bir insanın, bir evin,
daha sonra bir elin, xalqın faciəsinə çevrilən
şeytanın - şər qüvvələrin mahiyyətini rəngarəng
bədii forma və üsullarla açırlar. Yalqız
məhz cahil, nadan xudpəsənd, meşşan, imansız
adamları şeytan sayır. Manuçöhr Əzizi
Harayın “Yandırılan sazlar” poemasında isə
“şeytan” şərin obrazı kimi daha geniş dairədə
təqdim edilir: “Bu musiqi alətləri, Bir Allahın bəndələrin,
mömünlərin, düz yollarından azdıran,
behiştindən məhrum edən, şəyatinin ən kəsərli
hərbəsidir. Bu şeytani vəsilələr
öz sehrli səsləriylə, mömünlərin evlərindən,
gözəl göyçək mələkləri qovur geri!”
Şair
din xadimlərinin xalqın işıqlı əməllərini,
musiqi sahəsindəki fəaliyyətini, duyğularını
qaranlıqlara məhkum etdiyini o qədər sadə,
anlamlı bir dillə ifadə edir ki, əlavə şərhə
lüzum görmürük... Haray təsvir etdiyi cəmiyyətin
musiqi alətlərini “Şeytan əməli” hesab edən və
onlardan qurtulmaq üçün ölüm hökmü verəcək
məhkəmənin hakimlərinin də din xadimlərindən
geri qalmadığını, doğrunu dandıqlarını
vurğulayır: Şeytana bir lənət edib,
duyğuları bütün danır, pərdə çəkir
həqiqətə.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 4 dekabr.-
S.14.