Addəyişmə rutualı
1-ci yazı
Xaosdan kosmosun yaranması, sonra kosmosun öz mövcudluq
ritmini başa vuraraq yenidən xaosa çevrilməsi, daha sonra
həmin xaosdan yeni kosmosun yaranması, başqa sözlə,
“xaos-kosmos-xaos-kosmos...” əvəzlənməsi ritmik prosesdir. Elmin müasir
inkişaf səviyyəsi mifoloji materiyaya məxsus bu
mövcudluq dinamikasının təkcə mif
dünyasının yox, həm də müasir şüurla mənimsənən
gerçək dünyamızın öz təbiəti
olduğunu ortaya qoyub.
Xaos şərti olaraq «nizamsız» dünya kimi səciyyələndirilməklə
nizamlı dünyanın əsasını təşkil edir. Dünya
mifologiyalarının hamısında dünya öz
quruluşu etibarilə iki hissəyə bölünür:
kosmos və xaos. Kosmos nizamlı dünyanı,
xaos onun əksi olan nizamsız dünyanı bildirir. Onlar arasında olan əks-lik xaosu - «antikosmos», kosmosu
- «antixaos» adlandırmağa imkan verir. Lakin
əkslik onlar arasındakı münasibətlərin bir tərəfidir.
Belə ki, kosmos və xaos bir-birinə bağlı, biri o
birindən ayrı mövcud ola bilməyən
(“yarım”) dünyalardır. V.N.Toporov göstərir
ki, məkan arxaik dünya modelində
canlaşdırılmış, ruhlaşdırılmış
və keyfiyyətcə yekcins deyil. O, ideal, mücərrəd,
boş deyil, onu dolduracaq şeylərdən əvvəldə
gəlmir, əksinə, həmin şeylərlə təsbit
olunur. O, həmişə doludur və həmişə əşyavidir.
Məkanın olmamasının (qeyri-məkanın)
təcəssümü yaradılışa qədərki
xaosdur. Yaradılışın artıq
mövcud olduğu şəraitdə isə (yəni artıq
qarşıdurma yaranarkən) məkanın varlığı
kosmosda (mərkəzdə), yoxluğu isə xaosdadır
(ucqardadır). Kosmos istər zaman
baxımından, istərsə də onu təşkil edən
elementlərin tərkibinə görə xaosa nisbətən
ikincidir. Kosmos həm zaman baxımından və həm də
bir çox hallarda xaosdan, yaxud xaosla kosmos arasındakı
aralıq elementlərindən törəyir... Kosmos
və xaosun münasibətləri həm zaman, həm də məkan
daxilində həyata keçir. Bu halda
kosmos əksərən onu çöldən əhatə edən
xaosun içinə aid olan bir şey kimi təsəvvür
olunur. Genişlənən və
özünü təşkil edən kosmos xaosu periferiyaya
sıxışdırır, onu bu dünyadan qovur, lakin aradan
qaldıra bilmir. Yeri gəlmişkən,
C.Bəydili də yazır ki, xaos kosmosun bir parçasıdır,
kosmosdan qıraqda nə varsa xaosdur və o, ümumən,
qarışıqlıqlar aləmi və təsadüflərdən
ibarət bir dünyadır. V.N.Toporov
göstərir ki, “...xaosun ən əhəmiyyətli cizgisi
dünya üçün bünövrə (zəmin) rolunu
oynamasında və onda yaranışı şərtləndirən
hansısa enerjinin olmasındadır”.
Qeyd edək
ki, V.N.Toporovun “məkanın varlığının kosmosda (mərkəzdə),
yoxluğunun isə xaosda (ucqarda)” olması haqqındakı
fikri məkanın kosmos və xaosdan ibarət bir bütöv
olduğunu göstərdiyi kimi, onun “xaosun dünya
üçün bünövrə (zəmin) rolunu oynaması
və xaosda dünyanın yaranışını şərtləndirən
hansısa enerjinin olması” haqqındakı fikri də kosmosun
xaossuz mövcud ola bimədiyini və
ardıcıl şəkildə xaosdan enerji
aldığını göstərir. A.F.Losev də
xaosdan kosmosun fasiləsiz yaradılışını kosmoqoniyanın
“universal prinsipi” kimi səciyyələndirərək yazır
ki, xaos kosmik vəhdətin əzəmətli və tragik
obrazı kimi təsəvvür olunur. Bütün
varlıq aləmi bu obrazda əriyib; varlıq aləmi xaosdan
törəyir və xaosdaca məhv olur. Ona
görə də xaos bütöv və fasiləsiz, sonsuz və
hüdud-suz təşəkkülün universal prinsipidir.
Qanunauyğun və maraqlıdır ki, qeyri-xətti
özünüyaratma/özünütəşkiletmənin
mürəkkəb koqnitiv sistemi olan sinergetika elminin xaos
anlayışı xətti düşüncəyə əsaslanan
klassik və qeyri-klassik rasionallığın indiyəqədərki
təsəvvürlərindən tamamilə fərqli olub, bir
növ, mifoloji xaosla səsləşməkdədir. Filosof-sinergetik
F.Qurbanov göstərir ki, «sinergetika xaos anlayışına
XX əsrin sonunda yeni «pasport» verən elm sahəsidir.
Bununla elmin mahiyyəti və haqqında olan təsəvvürlər
sistemi kökündən dəyişməli oldu... İndiyə
qədər nizamlılığın mütləqliyinə və
onun şübhəsiz pozitivliyinə öyrənən
(öyrəşən, adət edən – S.R.) təfəkkür
həmişə «lazımsız əşya», «ziyanverici
qarışıqlıq» kimi kənara atılan xaosun yaradıcılıq
potensiallığını qəbul edib, ona baş vurmağa
o qədər də hazır deyil. Təbiətdə
qanunların hazır durub, bizi gözlədiyinə diqqət
yetirirdik, qarşımıza tərsi çıxdı –
qanunların özləri dəyişir. Sinergetika
hazır və dəyişməz qanunların daim dəyişən
münasibətlər sisteminə keçidini həyata
keçirir. Burada xaosdan müəyyən münasibətlər
sisteminin dinamik təşəkkülü, sonradan yenə xaosa
çevrilmə var. Proses daim dəyişən, hərəkət
edən, özündə müxtəlifliyin ayrı-ayrı
görüntülərdə vəhdətini əks etdirən
bir şey olur... Sinergetika bifurkasiya
adlandırdığı kəsimlərdə
nizamlılığın «qoynunda yatan» xaosun, fluktuasiyanın
(həyəcanlanmanın – S.R.) oyanması ilə prosesin bizim
bilmədiyimiz duruma keçəcəyini təsdiq edir. Konkret anda bizim üçün «heçlik» olan yerdə
prosesin (sistemin) taleyinə «sifarişlər» gəlir. Elmi kateqoriyalar sistemi prizmasından baxdıqda kifayət
qədər paradoksal durumdur».
Beləliklə,
yuxarıda deyilənlərə görə:
– Xaos
kosmosun əsasını təşkil edir;
– Məkan
bir bütöv kimi xaos və kosmosun vəhdətindən təşkil
olunir;
– Xaos
kosmosun enerji – həyat qaynağıdır;
– Xaosdan
kosmosun yaradılışı bütöv və fasiləsiz,
sonsuz və hüdudsuz təşəkkülün universal
prinsipidir;
–
“Xaos-kosmos-xaos-kosmos...” əvəzlənməsi dinamik təşəkkül,
yaranış prosesidir;
– “Xaos-kosmos-xaos-kosmos...” əvəzlənməsi rasional
düşüncə üçün hələlik (bəlkə
də, əbədilik) dərk olunmayan ritmik prosesdir.
Gerçəkliyin bu ilahi ritmi özünü
materiyanın istisnasız olaraq bütün növ və şəkillərində
təzahür etdirir. Başqa sözlə,
“xaos-kosmos-xaos-kosmos...” ritmik əvəzlənmə strukturunu
materiyanın istənilən növ və şəkillərində
görmək, bərpa etmək mümkündür. Çünki bu, yaranışın universal
özünüyaratma prinsipidir. Canlı-cansız,
maddi-mənəvi materiya özü-özünü təkrar
edərək yaradır. Bu prinsip
sinergetikada fraktallıq adlanır. F.Qurbanov
yazır ki, fraktallıq sistemlərin hər bir nöqtəsində
bütövün struktur oxşarlığını göstərir.
Müəyyən fasilələrlə bu, sistem
boyu təkrar olunur. Onda dünyanın
bütövlükdə hər hissəsində
özünü təkrar etdiyi nəticəsini
çıxarmaq olar.
Demək, dünyanın strukturu onun hissələrində
təkrarlanır və bu, yaradılışın
üsuludur.
K.Levi-Stros mifin strukturunu təkrarların yaratdığı
sistem kimi təsəvvür edir: “Hər hansı bir mif qatbaqat
struktura malikdir və o struktur üzdə, belə demək
mümkünsə, təkrarlanma üsulunda və onun sayəsində
aşkarlanır”.
“Xaos-kosmos-xaos-kosmos...”
əvəzlənməsi, fraktallıq və təkrarlanma ilə
bağlı deyilənləri ümumiləşdirib belə
bir nəticəyə gəlmək olur: varlıq aləmi
xaosdan kosmosun əmələ gəlməsi şəklində
təşkil olunub. Bu, daimi bir prosesdir: xaosla kosmos vəhdətdə
olub, daim biri o birinə keçir. Bu, əbədi
“yaradılış – kosmoqoniya – dünyayaratma” prosesidir.
“Xaos-kosmos-xaos-kosmos...” əvəzlənməsi
yaradılışın universal prinsipidir. Materiyanın hər bir növ, şəkil və
ünsürünün mövcudluğu bu prinsip əsasında
mövcud olur. Hər bir ünsür öz
“bətnindəki” ilkin struktur sxemini fraktal şəkildə təkrarlayaraq,
özü-özünü yenidən yaratmaqla
yaşamını sürdürür.
Materiyanın istənilən təzahürünə aid
olan bu unuversal yaradılış prinsipi “Əsli-Kərəm”
dastanında da təkrarlanır. Övladsızlıqla
yaranmış xaos, övladların doğulması ilə
kosmosa keçir: Kərəm və Əsli doğulur. Onlar on beş yaşına çatırlar. Bu, həddi-büluğ
dövrüdür: uşaqlıq və yeniyetməlik
dövrü başa çatır. Yəni insan on beş yaşla ömrünün bir dövrəsini
başa vurur. Dövrənin başa vurulması
ömrün bu fazasının başa çatması və
yenidən yaranışa ehtiyacın meydana çıxması
deməkdir. Başqa sözlə, yenidən
kosmos-xaos-kosmos əvəzlənməsi baş verməlidir.
Kərəm
və Əslinin on beş yaşa
dolmaları ilə onların ömrünün birinci fazası
başa çatır. İkinci fazaya keçid
hökmən ölüb-dirilmə, yəni ölərək
yenidən doğulmaqla baş tuta bilər. Bir ömür çərçivəsində belə
ölüb-dirilmə inisiasiya (keçid) ritualları vasitəsi
ilə gerçəkləşdirilir. Bu,
“Əsli-Kərəm”in süjetində Kərəm və
Əslinin adlarının dəyişməsi motivində ifadə
olunub.
Kərəm və Əsli anadan olan kimi oğlanın
adını Mahmud, qızın adını Məryam qoyurlar. Onlar on beş
yaşına qədər bu adlarla tanınırlar. On beş yaşında Mahmud ova
çıxır. Onun ov quşu – tərlanı
Məryamın bağına gəlir. Mahmud
və Məryam burada qarşılaşırlar. Mahmud
qıza ilk müraciətində “əsli” sözünü
işlədir:
Ay gözəl
qız, səd afərin əslinə,
Ala
gözlüm, tərlanımı gətir ver!
Mənəm
o tərlanın ovçu səyyadı,
Ala
gözlüm, tərlanımı gətir ver!
Məryam
də ona cavabında “kərəm” sözündən istifadə
edir:
Mən
bilirəm bu tərlanın işini,
Kərəm eylə, tərlanını gəl apar.
Tərlan
gərək yesin ovun döşünü,
Kərəm
eylə, tərlanını gəl apar...
“...Söz
tamama yetdi, qız dedi:
–
Oğlan, kərəm eylə, tez çıx buradan get,
keşiş babam gəlib bizi burada görməsin.
Mahmud
dedi:
– Bu
gündən mənim adım Kərəm olsun, sənin
adın Əsli. İndi quşumu ver, varım
gedim.
Aldı
Əsli cavabında nə dedi:
...Bülbüllər
oxuyur baharın fəsli,
Gözlərin
olubdu canımın qəsdi,
Adım Məryam
idi, sən qoydun Əsli,
Kərəm oğlan, kərəm eylə, quşun al!”
Beləliklə,
göbəkkəsmə-beşikkərtmə nişanlılar
olan Mahmud və Məryəm on beş
yaşına çatanda bir-birinə rast gəlirlər. Bu görüşdə onlar bir-birini sevirlər.
Həmin görüşdə Kərəm
özünə və Məryəmə yeni ad qoyur. Onlar həmin gündən Kərəm və
Əsliyə çevrilirlər. Bu çevrilmə
oğlan və qızın on beş
yaşına çatması ilə baş verir. On beş yaşda onlar uşaqlıq-yeniyetməlik
dövrünü başa vurub, ömürlərinin ikinci mərhələsinə
– evlənmə həddinə çatırlar. Demək,
Kərəm və Əslinin bu iki ömür fazası
arasındakı görüşü həm də
ölüb-dirilmə səciyyəsi daşıyan keçid
rutualıdır. Keçid rutuallarının əsas
mexanizmi ölüb-dirilmədir: ritual subyekti bir ömür
fazasını başa vuraraq ölür, yeni fazada doğulur. Fərd bu zaman bütün köhnə statusunu tərk
edir, yeni status əldə edir. Onun cəmiyyətdəki
yeni statusu yeni adla təsdiq olunur. Başqa
sözlə, fərdin bir fazadan o birinə adlaması həm də
addəyişmə ilə müşayiət olunur. Bu ritual mexanizmi “Əsli-Kərəm”də arxaik
epizod, anlaşılmaz motiv şəklində qalıb.
Seyfəddin Rzasoy
filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 21 dekabr.-
S.14.