Güney Azərbaycan
poemasında yeni təmayüllər
XX əsrin əvvəllərində,
Rza şah istibdadı dövründə və II Dünya
müharibəsi illərində poema janrının
inkişafı (1900-1950-ci illər)
3-cü yazı
“Bir
qoca kəndlinin, yaxud Eşqinin idealı” poemasında Mirzadə
Eşqi siyasi motivləri daha çox qabardıb, mütərəqqi
ideyalara üstünlük vermiş, xalqın içərisindən
çıxmış müsbət qəhrəman obrazı
yaradıb. Poemada təsvir olunan hadisələr, müsbət
qəhrəman obrazının həyatla əlaqəsi onun təkmilləşməsinə,
tipik bir xarakter kimi yetişməsinə gətirib
çıxarır. Əsərin qəhrəmanı oxucunun
gözlərinin önündə böyük bir inkişaf
yolu keçir, məmurluqdan xalq hərəkatının, Məşrutə
inqilabının öncüllərindən biri səviyyəsinədək
inkişaf edir. Məşrutə inqilabına bu kəndli kortəbii
qoşulmayıb. Onun başına gələn olaylar həyatda
getdikcə formalaşmış bir idealın, azadlıq
amalının yaranmasına gətirib çıxarıb.
Mövcud istibdad rejiminin rəhbərlərinin, dövlət
xadimlərinin satqınlığını, xalqı
riyakarcasına aldadaraq xüsusi amansızlıqla istismar etdiklərini
gördükcə, sadə kəndlinin qəlbində mənfur
quruluşa qarşı nifrət, qisas hissləri coşub, məhvi
labüd olan hakim üsuli-idarəni yıxmaq idealı həyat
amalına çevrilib.
Məşrutə
inqilabının ilk çağlarından əlinə silah
götürən, iki oğlunu da bu amal uğrunda şəhid
verən azadlıq aşiqi inqilab boğulduqdan sonra ərizə
verib, heç olmasa, əvvəlki işinə - məmurluğa
qayıtmaq istəyir. Lakin sipəhdarın ərizəsinə
candərdi cavab verməsi kəndlinin bütün ümidini
puça çıxarır. O, sadə bir dehqan-əkinçi
kimi gündəlik ruzisini qazanmaq üçün torpaqda
çalışmaq qərarına gəlir. Eşqi kəndlinin
düşdüyü acınacaqlı vəziyyəti və
inqilabda çəkdiyi əzab-əziyyətlərin, əməyin
onun uğurlarından faydalanan nadan səlahiyyət sahibləri
tərəfindən qiymətləndirilməməsini
inandırıcı şəkildə, poetik dillə təsvir
edib.
Kəndli
düşdüyü acınacaqlı vəziyyətə
görə dərin peşmançılıq hissi
keçirir. Sipəhdarın sözləri sanki iti xəncər
olub ürəyinə sancılır. Təbii ki, onun çəkdiyi
iztirablar sonsuzdur, acıları, ağrıları intəhasızdır.
Lakin bir incə məqamı da nəzərdən qaçırmamalıyıq
ki, Mirzadə Eşqi novator-modernist bir şair kimi sadə kəndli
obrazını baş qəhrəman səviyyəsində təqdim
etməklə ədəbiyyatda, poeziyada yenilik etmiş,
şeirə yeni nəfəs, yeni obrazlar gətirib. Lakin onun
yeni tipli müsbət qəhrəmanının
düşüncə tərzi hələlik məhduddur,
idealı dumanlıdır. Hər sahədə, xüsusilə
xalqın inqilabi mübarizə cəbhəsində təmənnasızlığı
başlıca amil sayan şair əsərdə
vurğulayır ki, əgər hər bir inqilab fədaisinin
qoşulduğu hərəkatın sonunda ondan öz mənafeyi,
şəxsi maraqları naminə hansısa gözləntiləri,
istəkləri olarsa, o zaman onun inqilaba gəlişi təmənnalıdır.
O halda, həmin inqilabların qələbə
çalacağına və idarəetmədə
qüsurların olmayacağına ümid azalır.
Çünki Eşqinin qəhrəmanı da sonda inqilabdan
gözlədiklərini əldə edə bilmir, bəxtiyar
olmaqla bağlı arzularına qovuşmur:
Mən
inqilab adına çəkdim ol qədər zəhmət,
Dedim
məni edəcək bəxtiyar hürriyyət!
Qoca
çağımda mənə oldu bel, külüng qismət.
Bəs
inqilab bu isə, var olsun istibdad!
Həzar
mərtəbə xoşdur, cəfası müstəbidin.
Şair
qocanın bu halında da ürəyində gizli bir
amalının, həyat idealının olduğunu öz dili
ilə bəyan edir. Ağır vəziyyətdə
yaşayışını zindan sayan, mərdanə
ölümü sürünə-sürünə
yaşamaqdan üstün bilən qoca kəndli qəlbində
xalqın yenidən inqilab edəcəyinə, xoşbəxt gələcəyə
qovuşağacağına inanır. Gec-tez zəhmətkeş
kütlənin qələbəsi ilə azad, bəxtiyar
günlərin gələcəyinə əminliyini ifadə edərkən
qocanın gözlərində V.İ.Leninin rəhbərliyi ilə
gerçəkləşmiş Oktyabr inqilabının
şöləsi bərq vurur. Qoca qəti əmindir ki, gün
gələcək azadlıq arzuları çin olacaq, inqilab qələbə
ilə başa çatacaq və o vaxt xalq öz
intiqamını zalimlər səltənətindən alacaq,
cinayətlərin kökünə balta çalacaq.
Xalqını
səfalətə sürükləyənləri, ağır
vəziyyətə salanları, Vətənin sərvətini
talayanları kəskin tənqid atəşinə tutan, eyiblərini
göstərən, bu yolla, yəni öz eyiblərini gülə-gülə
islah etmək istəyən “kəskin qələmli, azad
düşüncəli, aydın təfəkkürlü”
müdrik şair olan Mir Mehdi Etimadın (1900-1981) poema
yaradıcılığı, xüsusilə də
1930-40-cı illərdə yazdığı "Gəlinlər
bəzəyi" və "Çərşənbə
bazarı" mənzum əsərləri bu janrın yeni
inkişaf mərhələsində mühüm yer tutur.
Güney ədəbiyyatında janrın inkişafını,
tutduğu mövqeyi, bədii imkanlarının təşəkkülünü
öyrənmək və doğru-düzgün qiymətləndirmək
baxımından xüsusi əhəmiyyət daşıyan bu əsərlərdə
də əsas məzmunu Azərbaycan türkünün
yaşadığı real həyat gerçəkliklərini
özündə yansıdan hadisə və əhvalatlar təşkil
edir.
Mir
Mehdi Etimad ən çox sevilən, kütləvi şəkildə
oxunan, dəfələrlə nəşr olunan “Gəlinlər
bəzəyi” poemasında Güney Azərbaycan xalqının
həyatında əsrlərdən bəri kök
salmış köhnə üsulları, keçmişin
qalıqlarını, insanların, xüsusən gənclərin
xoşbəxtliyinə əngəl törədən zərərli
adətləri, eyni zamanda, mövhumatı, cəhaləti,
fanatizmi, nadanlığı, var-dövlət, pul, sərvət
hərisliyini ifşa edir. Müəllif dövrünün evlənmə,
ailəqurma mərasimini, bu prosesdə mövcud olan problemləri,
çatışmazlıqları bütün təfərrüatı
ilə, aydın cizgilərlə əsərində nəzmə
çəkib. İlk baxışda milli-etnoqrafik element effekti
verən poemada sosial çatışmazlıqlar tədricən
etiraz motivli ictimai hədəfə istiqamətlənir.
Şair öncə evlənmə prosesinin "bəzi
qaydaları” ilə oxucusunu tanış edir:
Qanun
qoyub burda biz əşəri-mütəhhəq,
Oğlan
qızı almaqda gərəkdir ola əbsər.
Yəni,
qızı caizdir özü eyləyə röyət,
Beş
gün sonradan çəkməyə bir bollu müsibət.
Oğlan
ki, qızı bilmədi çirkindi, gözəldir.
Toydan
sonra işlər görürsən cəngi-cədəldir.
Etimad
ictimai-sosial problem kimi bütün zamanlarda insanları daim
düşündürən evlənmə, yeni ailə qurma mərasiminin
bəzi mənfi cəhətlərini, eybəcərliklərini
tənqid edir, bəzən isə incə yumorla məsxərəyə
qoyur. O, poemanın ilk sətirlərindən toy mərasiminin xərcinin
kəndlinin qazancına uyğun gəlmədiyinə, bu xərcin
hədsiz yüksək olduğuna etirazını bildirir və
uzun illər əzab və zəhmətlə qazanılan pulun
sel kimi axıdılmasını yersiz və artıq hesab edirərək
yazır:
Pul
da becəhənnəm, dağılır orda, bu yanda,
Oğlan
ki, qızı görmür, dərd ondadır, onda.
Elçi
bəyənən qızla yəqinimdir, iş olmaz,
Gər
olsa da beş günlük olar, insana qalmaz!
Bir
kisə çaya, bir çubuğa oldular rabənd,
Fövrən
üzüyü barmağına etdilər peyvənd.
Heç
bilmədilər rəsmi-rusuma ta bələddir
Təhsili
nədir, xülqü nədir, yaxşıdı, bəddir?!
Bir
böylə qızı lazım olar validə alsın,
Əngaltı
olub, ev süpürüb, tambura çalsın.
Gələcək
ailə münaqişələrinin, iki gəncin bədbəxtliyinin,
faciəsinin kökləri məhz bundadır. Xoşbəxtlik
hesab olunan, lakin çox hallarda bədbəxtliyin əsası
bu addımdan başlanır.
15 il
yeni üsullu məktəbə rəhbərlik etməklə bərabər
müəllimlik də edən M.M.Etimad uşaqların təlim-tərbiyəsində
mövcud çatışmazlıqları yaxşı
görürdü və ailə-məişət məsələlərinə
məhz tərbiyəvi-didaktik mövqedən
yanaşırdı. O, ailənin möhkəm təməl
üzərində qurulmasına, evlənən gənclərin
xoşbəxtliyinə xələl gətirən, çox hallarda
uğursuz nikaha gətirib çıxaran köhnə
qaydaları düzgün hesab etmirdi. Cəhaləti,
nadanlığı, xalqın kor-koranə uyduğu
mövhumatı tənqid atəşinə tuturdu. Bu məsələlərə
əxlaqi-didaktik nəzərdən yanaşaraq oğlanın
qızı, qızınsa oğlanı görmədən,
sevmədən evlənməsinə etiraz edirdi. “Gəlinlər
bəzəyi” poemasının birinci hissəsində
M.Etimadın qənaəti, oxucularına aşılamaq istədiyi
fikrin məğzi budur: Qarşılıqlı məhəbbət
olmadan, oğlanla qızın xasiyyətləri uyuşmadan,
bir-birlərini, az da olsa tanımadan ailə möhkəm təməl
üzərində qurulmur və hər an dağıla bilər.
Şair
vətəndaş ziyalı kimi daha bir vacib məsələni
də önə çəkərək yazır ki, qız da,
oğlan da müəyyən olunmuş yaş həddində
nikah bağlamalı, ailə qurmalıdır. Əgər
övladlarının vaxtında ailə qurub evlənməsinə
valideyn etiraz edərsə, onların səhv yola düşməsinə,
düz yoldan sapmasına şərait yaratmış olur.
Poemanın “Ataların öz oğluna təklifi” hissəsində
şair oğlunun vaxtında evlənmək istəyinə
qarşı çıxan atanın bəhanələrini bu
cür təsvir edir:
İndi
o uşaqdır hələ, evlənməyi neynir?
Çox
yeyiri anlamayır, çox qələt eylir.
Bədbəxt
əlinin dal-qabağın anlamayıbdır,
Bir
yer, bilirəm, yoxdu ki, banlamayıbdır.
Yox,
söyləsə bir kimsə: Hanı nəğdi qranın?
Yainki
bazarda hanı bir tozlu dükanın?
Bu
şövqə düşən insana lazımdı əzəldə,
Heç
olmasa, öz qarnını əvvəlcə düzəldə.
İşləməyən,
heç bir qazancı olmayan, lakin evlənmək istəyən
oğlunu zəliyə bənzədərək, hətta
hücrəsinə gələrsə, öldürəcəyi
ilə hədələyən cahil ataların tövsiyə
ruhlu sözlərini anlayacağına inanmayan Etimad: “Bu sözlərimin
hüsnünü əhli-ədəb anlar; Lakin
özünü anla- mayanlar tərəb anlar”, - deyir və
qız anasının övladını tərif etməsini, sətiraltı
mənalarla məziyyətlərini söyləməsini izzəti-nəfsə
toxunan hal kimi qiymətləndirir, ancaq əsas məsələ
də məhz bu tərifdən sonra həll olunur. Oğlan
adamları qız anasının sözlərindən
qızın “kar, kor, keçəl, şil” (naməhrəm
görməyib, heç yeri gəzməyib, heç kəsin
sözünü eşitməyib) və ən əsası,
qohum-əqrəbasının dövlətli olduğunu bilən
kimi elçilərin ağbirçəyi deyir:
Gər
fərz eləyək, bir quru kəllə, içi boşdur,
Olsa
nəmənə, bil ki, qəbuldur, bizə xoşdur,
Bir
görmək ilə anladıq, hər iş bacarandır,
Ev qədri
bilən, əlləri düz, yaxşı mamandır.
Elçilər
razılıqlarını bildirib evə gəldikdən sonra
şair “oğlan bacısı”nın sözlərini nəzmə
çəkir. Bacı qardaşına qızı və ailəsini
tərifləyir. Onun təriflərindən bəlli olur ki,
qız dövlətli, şəhərdə
tanınmış ailədəndir. Qardaşı
adlı-sanlı tacir və karxana sahibidir. Bütün bunlardan
hali olan oğlan razılaşır, sevincindən hətta
bacısını qucaqla¬yıb öpür. Oğlan, bacı
və ana bu təriflərlə atanı da yumşaldırlar və
tələm-tələsik izdivaca hazırlıq görməyə
girişirlər. Xalq adət-ənənə-lərinin
canlı ensiklopediyası olan toyu şair bütün təfərrüatı
ilə təsvir edir. Ən sonda isə bu cür saxta evliliyin
acınacaqlı aqibətini qələmə alır.
Yalnız toy günü gəlini görməyə müyəssər
olan oğlan evləndiyi qızın zahiri eybəcərliyi
qarşısında donub qalır. Evlənmək kimi ciddi, həyat
əhəmiyyətli bir məsələdə tələsdiyini,
ürəyinin səsini dinləmədən ötəri həvəslərə,
dünya malına aldanaraq qərar verdiyinə görə dərin
peşimançılıq hissi keçirir. Sevmədiyi,
könül vermədiyi qızla yaşaya bilməyəcəyini,
valideynlərinin təhriki və təbliği ilə baş
tutan evliliyin yürüməyəcəyini anlayır.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə elmlər
doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.-27 dekabr.-
S.14.