Güney Azərbaycan poemasında yeni təmayüllə
XX əsrin əvvəllərində,
Rza şah istibdadı dövründə və II Dünya
müharibəsi illərində poema janrının
inkişafı (1900-1950-ci illər)
4-cü yazı
Şairin xalq adət-ənənələri parlaq şəkildə
ifadəsini tapdığı “Çərşənbə
bazarı” poemasında məişət mövzusu geniş yer
tutur. Novruz bayramını, yazın gəlişini
qarşılamağa hazırlaşan xalqın bütün təbəqələrinin
bayram əhvali-ruhiyyəsini, sevincini,
narahatlığını xarakterik cizgilərlə təsvir
edən əsərdə mühüm milli-mənəvi,
ictimai-sosial problemlərlə ilgili düşüncələr,
dünyagörüşü, əxlaqi məsələlər,
etik normalar başlıca problem kimi seçilir. Ədib bir çox hallarda konkret hadisələrin təsviri
ilə kifayətlənmir, baş verənlərə öz
mövqeyini bildirməkdən çəkinmir. Şair ümid edir ki, onun oxucusu “əhli-ədəb”
olacaq, dediklərinin mənasını anlayacaq. Bu səbəbdən o, tez-tez mövzudan kənara
çıxır, məsələ ilə bağlı sərrast
və müdrik düşüncələrinə meydan verir,
arif oxucu üçün sətiraltı “etiraz aktı”
işarəsini də verir.
“Çərşənbə bazarı” poemasında Novruz
bayramı ilə bağlı Azərbaycan xalqının əsrlərdən
bəri yaddaşında yaşadaraq bu günümüzədək
qoruyub saxladığı milli adət-ənənələr,
mətbəx mədəniyyəti, şirniyyat və xörək
növləri böyük ustalıqla təsvir edilir. O, bəzi Novruz adətlərini
elə incəliklə nəzmə çəkir ki, oxucu
özünü həmin şənliklərin içində
hiss edir. Subay qızların bayram axşamı öz bəxtlərini
sınamaq üçün qapı pusmağa - qulaq falına
çıxmalarını, yeniyetmə və uşaqların
bacadan şal-qurşaq sallamalarını, axır çərşənbədə
tonqal yandırıb üstündən atılan gənclərin
“Çərşənbə mahnısı” oxumalarını
ustalıqla təsvir edən şair yazır:
Atılan
vaxtda arvad, kişinin virdi budur,
Deməyib hər kəs atılsa, saralan günləridir.
"Diş,
baş ağrım, bədən ağrım, qolumun
ağrısını,
Tökürəm
bu oda yansın ”, - sayılan günləridir.
Şair bu poemada ictimai həyat hadisələri ilə də
bağlı bir sıra haşiyələr verib. Bu haşiyələr
poemada ya ayrıca bir bölmə təşkil edir, bəzən
də bir-iki beytdə öz əksini tapır. Belə bölmələrdən birinə müəllif
“Qoyma haqqın batsın” başlığı verib.
Ah çəkmək,
yaxa yırtmaq eləməz dərdə dəva,
Dayan, al həqqini,
fikr etmə, batan günləridir,
- deyən şair soydaşlarını milli dərdlərin
həlli yolunu bulmağa, xalqını həm də mətin,
iradəli olmağa, öz haqq və hüquqlarına
qovuşmaq üçün mübarizə aparmağa səsləyir.
Şair
Novruz şənliklərinə, qayğılarına əhalinin
müxtəlif təbəqələrinin - tacirlərin, əsnafların,
satıcı, usta kimi sadə peşə adamlarının, eləcə
də sənətkar və din xadimlərinin müstəvisindən
baxır, bu insanların əhval-ruhiyyəsinə,
keçirdiyi hisslərə şərik olur, sevinc və
narahatlıqlarını aydın şəkildə təsvir
edir. “Gəlinlər bəzəyi" kimi, “Çərşənbə
bazarı” poemasının da ən gözəl cəhətlərindən
biri şairin obrazların dili ilə haşiyələr
çıxması, cəmiyyətdə hökm sürən bəzi
eybəcərlikləri, çatışmazlıqları
ifşa hədəfinə çevirməsi, çətinliklə
dolanan, bayram süfrəsinə qoymağa azuqə tapmayan
işsizlərin, bayram süfrəsi aça bilmədiyindən
uşaqlarının üzünə baxmağa xəcalət
çəkən və özünə ölüm arzulayan
yoxsul təbəqənin, bütövlükdə xalqın
real həyatının aynası səviyyəsində təqdim
etməsidir:
Barilaha,
bizə rəhm eylə, aman günləridir,
Bazar əhlinin övzayi-yaman günləridir.
Kəsilib
alverimiz, mal dayanıb, nisyə batıb,
İtiribdir özünü, lap dayanan günləridir.
Hər
kimi dindirisən, "ox, necə olsun”da qalıb,
Dalısınca
yekə bir dastan açan günləridir...
Etimad millətinin, xalqının eyiblərindən
yazır, onu nadanlıq və cəhalətə sürükləyən
səbəb və hadisələri tənqid edir, bu yolla ictimai
ədalətsizliyi islah etmək istəyirdi. Ədibin həyatda
da, əsərlərində də məqsədi idealı mədəniyyətin,
elmin və təhsilin inkişafı, Vətən
balalarını qəflət yuxusunda deyil,
gözüaçıq, savadlı, intellektual səviyyəli,
“can deyib, can eşidən, heç bir halda xalqına xəyanət
etməyən” vətəndaş kimi görmək idi. Düşünürdü ki, xalqının xoşbəxt
gələcəyi üçün texnika, fabrik, zavod, silah,
qoşun, güc strukturları qədər mədəniyyət
də, elm və təhsil də gərəkdir. Bu müqəddəs
arzusunu "Çərşənbə bazarı"
poemasında o, aşağıdakı kimi poetikləşdirirdi:
Vətənə
mədrəsə,fabrik, maşın, konka,
qoşun,
Əsləhə, ayroplan lazım olan günləridir.
Aç
gözün, yatma dəxi, xabi-cəhalətdən oyan,
Elm oxu,
elm bu gün yer üzünü abad edib,
Yatmağın vaxtı deyil, elm oxunan günləridir.
Mir Mehdi Etimad “klassik ədəbiyyatın bir çox
priyom və bədii təsvir vasitələrindən
yaradıcı surətdə faydalanaraq novatorluqla ənənələri”
uğurla əlaqələndirib, yazdığı əsərlərlə
bütöv Azərbaycan ədəbiyyatına və mədəniyyətinə
öz töhfələrini verib. Güney şairlərinin
XX əsrin 50-ci illərinə qədərki poema
yaradıcılığından bəhs edərkən M.Şəhriyarın
da yaradıcılığına toxunmaq vacibdir. 1937-ci ilədək
sürgün həyatı yaşayan ustad Şəhriyarın
həmin illərin müşahidələrinin məhsulu olan
“Nişapurda Günəş ba- tarkən”, “Nişapurda”,
“Tehranı yad edərkən” və s. əsərlərində
əsasən qürbətdə çəkdiyi əzab və
iztirabların yaratdığı pessimist əhvali-ruhiyyəs
hiss olunursa, 1943-cü ildən sonrakı
yaradıcılığında onda nikbinlik, həyata inam,
yaşamaq həvəsinin artması özünü göstərir.
Dövrün mühüm ictimai-siyasi hadisələrinə
obyektiv münasibət Şəhriyar “Stalinqrad qəhrəmanları”
poemasını 1941-1945-ci illərdə baş vermiş,
bütün dünyanı lərzəyə salmış
İkinci Cahan savaşının qəlbində
yaratdığı təbəddülatlar əsasında
yazıb.
Müharibənin dünya xalqlarının həyatında mənfi
təsirinin təsvir edən M.Şəhriyar igid rus
qızı Zoya Kosmedemyanskayanın simasında qəlbində yuva
salmış humanizm duyğularını, ümumbəşəri
hissləri, mərdliklə, qürurla yaşayan sadə
insanların lazım gələrsə, Vətənin yolunda
canından belə keçməyə hazır
olduqlarını poetik sözün qüdrəti ilə nəzmə
çəkib. Bu dövrdə və ondan sonra ərsəyə
gəlmiş poemalar bir çox tarixi əhəmiyyətli
hadisələri özündə ehtiva edən və ən
ziddiyyətli dövr olan Rza şah istibdadı illərində
(1925-1941) İrandakı ictimai-siyasi, ədəbi mühiti
öyrənmək baxımından faydalıdır.
İctimai şüurun formalaşması, yeni insan tərbiyəsi,
maarif və mədəniyyətin inkişafı, Güney
xalqının körpə fidanlarının sağlam ruhda
böyüməsi və doğma dildə mükəmməl təhsil
alması uğrunda yorulmadan çalışan Cabbar Əsgərzadə
Bağçaban (1885-1966) böyük maarifpərvər
şair və fəal ictimai xadim kimi tanınırdı. Uşaqlar
üçün yazdığı bir-birindən maraqlı
şeir və hekayələr ədibin
yaradıcılığında mühüm yer tuturdu. “Qızıllı yarpaq, yaxud zəkalı Ənvər”
poemasının da qəhrəmanları dərslərini
yaxşı və pis oxuyan, çalışqan və tənbəl
məktəblilərdir. Uşaq
auditoriyasının qavrama səviyyəsini diqqətdə
saxlayan şair-pedaqoq əsəri şifahi xalq ədəbiyyatından
gələn sadə süjet əsasında qələmə
almış və poemasında ölkənin, cəmiyyətin
və insanların inkişafının, yüksəlişinin
təhsildə, elm və maarifdə olduğu fikrini təbliğ
etmişdir.
Ancaq
Ənvəri sevməyən, ona paxıllıq edən,
uğurlarını gözü götürməyən və
vaxtını oyun oynamaqla keçirən tənbəl
yoldaşları da az deyil. Onlar Ənvərin
“Bütün günü oyun oynamaqdansa, dərs oxuyun,
imtahanlara az qalır” kimi çağırışlarına
rişxəndlə yanaşaraq: “Ənvər, Ənvər, can
Ənvər; Oyundan qorxan Ənvər” - kimi xitab edərək
məsxərəyə qoyurlar. Lakin Ənvərin
yoldaşlarına ağıllı, düşüncəli
cavabı iki qütbə bölünmüş
uşaqların səviyyəsini, elm və maarifə
münasibətini müəyyən edir:
Uşaq,
uşaq, can uşaq,
Gəlir imtahan, uşaq.
Mənə
rişxənd edərsiz,
Belə atılıb-düşərsiz.
Sonra
sözümü bilərsiz,
Onda başa düşərsiz.
Çox keçmədən başlanan imtahanlarda Ənvər
məntiqli və tutarlı cavabları ilə müəllimlərini
heyran qoyur. Onun oyunçu sinif yoldaşları isə suallara
cavab verə bilmir, acizlikləri, bilgisizlikləri ilə müəllimləri
qarşısında pərt olur, peşimançılıq
çəkir və ürəklərində Ənvərə
haqq qazandırırlar. Sonda xorla ucadan: - Sağ ol, zəkalı
Ənvər! Var ol, zəkalı Ənvər! - nidaları ilə
onu alqışlayırlar. Əxlaqi-didaktik məzmunu ilə
seçilən “Qızıllı yarpaq, yaxud zəkalı
Ənvər” poemasında “müəllim-şagird münasibətləri,
valideynlərin uşaqlarını oxutmaq üçün
onları həvəsləndirməsi, çəkilən zəhmətin
öz bəhrəsini verməsi həm bir şair, həm də
müəllim-öyrədici ustalığı ilə öz bədii
əksini və həllini tapmışdır”.
Haşım Tərlanın xalq həyatına dərindən
bələdliyi ona bu həyatı və şahlıq rejiminin
çoxyönlü siyasi gedişlərini bütün
ayrıntıları ilə təsvir etmək imkanı
yaradıb. Bu
bələdlik şairə xalqın milli azadlıq hərəkatının
baş qəhrəmanlarının: Sərdari-milli Səttar
xan, Ş.M.Xiyabani, S.C.Pişəvəri və F.İbrahiminin
bədii obrazlarını yaratmaq şansı da verib. Hətta şairin sevə-sevə yaratdığı
obrazlardan birinin prototipi Milli Hökumət dövründə
prokuror işləmiş alovlu vətənpərvər Firudin
İbrahimidir. F.İbrahiminin keçdiyi həyat
yolu, azadlıq idealları təkcə nəsr deyil, nəzm əsərlərinin
də baş mövzusu olub. Haşım Tərlan, Həbib
Sahir ona şeir, Mədinə Gülgün “Firudin”, Hökumə
Billuri isə “Ölməz qəhrəman” poemalarını
xalqın ədalət mücəssəməsi
saydığı gənc prokurora həsr ediblər.
Haşım
Tərlan “Toxucu qız və Savalan”, Behruz Dövlətabadi
“Xatirələr dünyası” və Heydər Xətibi
“Püstə nənə” poemalarında, Həbib Sahir isə
“Toxucu qız” əsərində əməkçi
insanların, xalça karxanalarında çalışan
xalçaçı qız və qadınların ağır
iş rejimini bədii dillə təsvir edir, bu sahədə
çalışan insanların iş gününün
dözülməzliyinə baxmayaraq, böyük ideallarla,
istiqlal arzuları ilə yaşayıb
çarpışdıqlarına diqqət çəkirdilər.
XX əsrin I yarısında Güneydə “milli
şüur və məfkurənin təzahürü sətiraltı
fikir qatlarında təcəssüm olunurdusa, 80-90-cı illərin
yaradıcılığında bu, aşkar ideya keyfiyyətinə
çevrilib.
Həmin ideya-məfkurənin canlı təcəssümü
əsasən, imperiyanın kəskin ifşası, Azərbaycan
xalqının milli müstəqilliyi, suverenliyi, dövlətçilik,
yeni istiqlalçılıq ideologiyası ilə
bağlıdır”. Həmçinin, qeyd
edilən istiqamətdə dövrünə görə
müasir və mütərəqqi ideya
qığılcımlarının etnoqrafik mövzular və
pedaqoji motivlər içində aşkarlanması Güney ədəbiyyatında
yeni ədəbi-bədii keyfiyyət göstəricisinin
yaranmasından xəbər verir.
Esmira Fuad
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 28 dekabr.-
S.14.