“Qeser” dastanı və etnik-mədəni,
tarixi-coğrafi mühit
1-ci yazı
Dünya xalqlarının epik ənənələri
tarixində “Qeser” qədimliyinə görə ilk sıralarda,
həcminə, genişliyinə, çoxsaylı mətnlərinə
görə isə birinci yerdə durur. Son məlumatlara
görə “Qeser”in məlum fərqli mətnlərinin cəmi
120 cild kitab təşkil edir və yeni dastanların
tapılması ehtimalı da çox yüksəkdir. Ural-Altay xalqlarından monqollar və buryatların, eləcə
də türklərin (xakasların, tuvaların, altayların,
salarların və s.), tibetlərin ortaq qəhrəmanlıq
dastanının nəhəngliyinə, möhtəşəmliyinə
uyğun olaraq ona dünya folklorşünaslığında
maraq göstərilib; bu ənənə müasir dövrdə
də davam edir. Onlarla tanınmış və
yeni nəsil ədəbiyyat tarixçiləri,
folklorşünaslar dastan haqda sanballı elmi əsərlər,
tədqiqatlar ərsəyə gətiriblər. Bəllidir ki, dünya ədəbiyyatında “Qeser”ə
belə geniş marağın yaranması təsadüfi deyil.
İlk növbədə bu cür köklü marağın
oyanması, ümumiyyətlə, ural-altay mənşəli
xalqların: monqolların, türklərin, fin-macarların qədim
massaget-sak, hun dövrlərindən başlayaraq
yaratdıqları Şərqi və Qərbi Hun, I, II Göy
Türk, Avar, Bulqar, Xəzər xaqanlıqları, Səlcuq,
Monqol-Tatar, Qızıl Orda, Moğol, Məmlük, Səfəvi,
Osmanlı imperiyaları vasitəsi ilə fasiləsiz olaraq
siyasi-hərbi, mədəni cəhətdən bütün
dünyanı idarə edib nüfuzlarını
yaymalarını öyrənməklə əlaqəlidir. Dünyanın, tarixin dialektik ikili və ziddiyyətli
sabit, pozulmaz qanunauyğun inkişafı nəticəsində,
bəşəriyyətdə bəlli bir zamanda aparıcı
olmuş mədəniyyət öz daxili enerjisini təbii
inkişafa, xarici siyasi-hərbi, mədəni təsirlərə
görə tükədərək durğunluq dövrünə
çatır. Bununla belə cücərtilərlə
gələcək dəyişikliyə təkan verərək
onda öz izlərini yaşadır.
XVII-XVIII əsrlərdə
artıq durğunluq dövrünə çatmış Şərq,
türk-islam mədəniyyəti yeni yaranan və sənaye,
siyasi-hərbi, elmin dəyişik sahələri üzrə
inkişaf cəhətdən gənc, güclü olan, xristian
dininin getdikcə zəifləməyə
başladığı, müstəmləkəçilik
iştahası ilə alovlanan Qərb, Avropa mədəniyyətinin
hər növ təsirinə məruz qalmağa
başlayır. Burada bütün Şərq dedikdə,
türklərin həm etnik-gen cəhətdən ural-altay və
irqdaşları Uzaq Şərq xalqlarının, həm də
islam-şərq mədəniyyətinin əsas siyasi-hərbi,
mədəni daşıyıcıları, aparıcı təkan
verən qüvvəsi olması, eyni zamanda XVIII-XIX əsrlərdə
artıq müstəmləkə təsirinə düşmək
üzrə olan semit-hamit, ural-altay köklü, irqli xalqlar nəzərdə
tutulur.
Yeni işğal olunmuş ərazilərin sakinlərinin
tamamilə yad mədəniyyətinə, ruh aləmlərinə
müstəmləkəçilərin maraqları ilk dövrdə
siyasi-hərbi məqsədli olmaqla bərabər, eyni zamanda,
ehtiyatlı, “kəşfiyyat” səciyyəli idi. Zaman
keçdikcə özlərinə nisbətən daha qədim
və təkrarsız, humanist, sülhsevər yerli mədəniyyətlərə
münasibət ayrı-ayrı vicdanlı qərblilər tərəfindən
tədricən sevgiyə, marağa çevrilir. Bu dövrdə, XVIII-XIX əsrlərdə,
bütün Şərqdə geniş arxeoloji
qazıntılara, qədim mədəniyyətləri
aşkarlayıb öyrənməyə və yerli xalqların
şifahi, yazılı ədəbiyyatına, həyatlarının
bütün sahələrinə dərin maraq daha da genişlənir.
Göy Türk yazılı daş abidələrinin, Şumer, Babil mifologiyasının
tapılıb oxunmasına bənzər taleyi “Qeser” dastanı,
yerli çoxsaylı xalqların digər şifahi,
yazılı ədəbi tarixi abidələri də
yaşayır. Bütün bunlar təbəqəli
maraq mərhələlərindən – toplanma və
araşdırma səviyyəsindən keçir.
XX əsr elmi fikrində xalqların keçmiş
tarixini və inkişaf mərhələlərini qiymətləndirmədə
iki əks, eyni zamanda əsassız düşüncə hakim
idi. Bir tərəfdə fikirləri irqçiliklə
yoğrulmuş vulqar şovinistlər, xalqları
seçilmiş yüksək səviyyəlilərə və
təbiətən zəif inkişaf edənlərə bölənlər
dayanırdı. Digər tərəfdə
də dialektik materializmin inkişaf qanunlarını əsas
tutaraq və bunu yanlış olaraq xalqların maddi-mənəvi
tarixlərinə aid edənlər – onların (xalqların) bərabərhüquqlu
olmaqla birlikdə mütləq eyni inkişaf mərhələlərindən
keçəcəklərinə inananlar dururdu. Lakin dünya tarixinin son dövr inkişafı bunların
hər ikisinin də sınaqlardan çıxa bilməyəcəklərini
təsdiqlədi.
İkili qütblü maddi, mənəvi varlıqlar aləminin
inkişaf qanunlarında şüursuz və şüurlu
canlı aləmə, irq, soy, etnik birlik dünyasına aid elə
kodlaşmalar var ki, heç bir güc, din, ideologiya bunların
əsasını qopara bilmir, pozmağa da qadir deyil. Necə ki, canlı,
şüurlu insanın ruhu və maddi-fiziki varlığı
onu ayrılmaz bir bütöv şəklində təşkil
edir, daimi qarşılıqlı tarazlıqdadır, bunlardan
birinin pozulması mütləq digərinin də
dağılmasına gətirir, makro həcmdə xalqların
maddi-mənəvi ehtiyatları, yaşanılmış
keçmiş tarixləri də onların var olmasının əsasını
təşkil eləyir, qoruyub saxlayır. Buna görə də,
belə düşünülsə ki, xalqların artıq gen
kodlarına çevrilmiş dünyabaxışları,
inancları, örf-adətləri, törələri,
yaşayış tərzləri, ana dilləri bunlar
üçün “dünyəvi dinlərdən” də dəyərlidir,
yanlışlıq olmazdı. Hansı xalq
sıralanan bu milli ölçüləri tarixin
dolaşıq labirintlərindən itirmədən olduğu
kimi gətirib müasir dövrünə çatdırıb
və öz gələcəyinə ümidlə baxa bilirsə,
o, əbədilik kimliyi almağa haqq qazanıb. Ural-altaylar və bunların irqdaşları da maddi-mənəvi-tarixi
inkişaflarında bu cür özünütəsdiqləmə
mərhələlərindən keçiblər. Qədimdən hakim olmuş etnik-gen dəyrələri
milli varlığı şərtləndirən səbəblərin
nüvəsini təşkil edərək,
daşıyıcılarını bütün dünyaya təsir
edəcək siyasi-mədəni inkişafa gətirib
çatdırıb.
Məlumdur ki, son yüzillikləri əhatə edən
Avropa siyasi-mədəni həyatında qeyri-irqli xalqların
maddi-mənəvi dəyərlərinə münasibət o qədər
də müsbət xüsusiyyətli deyildi. Bu gün,
müasir zamanda həmin baxış ənənəsi zahirən
zəifləmiş görünsə də, mahiyyətdə
özünü yenə də göstərir. Bu cəhətdən XIX əsrdə, “Qeser” mətnlərini
toplayıb tədqiq etmədə Sorbon universitetinin professoru
R.A.Steynin, ingilis səyyahı R.Şounun, alman şərqşünası
Qryünvedelin fikirləri elmi əsassızlığı və
irqçiliyi ilə seçilir. Bunlara
görə ural-altay xalqları, tibetlilər özlərinin
milli ədəbiyyatlarını yarada bilməzdilər, ancaq
başqalarının mədəniyyətlərini
özününkiləşdirə bilərdilər.
A.N.Veselovski də epik düşüncənin
rüşeymləşməsinin başlanğıcını
mifoloji şüur dövrü ilə əlaqələndirməklə
yanaşı, həmin qədim ənənələri qoruyub
saxlayan xalqları ictimai-mədəni həyatlarında
“donmuş” səviyyədə qalanlar kimi qəbul edir. Ural-altay mənşəli
finlərin, estonların, “Kalevala” dastanına həmin
ölçüdən yanaşmaqla o da Steynin, Şounun,
Qryünvedelin səhv fikirlərini təkrarlayır. Buradan da XIX-XX əsrdə qərb elmində “avropa mərkəziyyətçiliyi”
düşüncəsinin hakim olması bir daha təsdiqlənir.
A.N.Veselovskinin ikinci mübahisəli
yanaşması epik ənənəyə malik xalqları tarixi
olan və tarixi olmayanlara bölməsindədir. Üçüncü yanlışlığa isə
tarixi olan xalqların epik yaradıcılığını
ümumiləşdirib müəyyənləşdirdiyi zaman
ispanlar nümunəsində yol verir. İspan
epik ənənəsini (həm də bütün avropa) iki
müstəqil hissəyə, sadə xalq və hakim feodal təbəqəyə
aid yaradıcılıq sahələrinə bölməklə
bunlar arasında əlaqənin çox zəif olmasını
vurğulayır. Əgər ispanlarda sadə
xalq yaradıcılığı qədim əlamətləri
olduğu kimi qoruyubsa, bu tipoloji olaraq bütün dünya
xalqlarının eyni epik yaradıcılıq mərhələlərindən
keçməsini əsaslandırır. Hakim
varlı feodal təbəqənin özünə ayrı epik əsərlər
yaratması bir tərəfdən avropalı xalqların
türklərdən, monqollardan 4-5 əsr sonra xalq halına
(orta əsrlərdə, XIV-XV) düşməsini təsdiqləyir.
Digər tərəfdən də onların həm
də öz xalq yaradıcılıqlarına vulqar-şovinist
yanaşmalarını əsaslandırır.
Halbuki türk-monqol dastanlarında xalqın və qəhrəmanın,
xanların həyatı ayrı-ayrı səhnələrlə
verilsə də, bir bütöv halında yaradılır. A.N.Veselovski
belə səviyyəni iki fərqli epik yaradıcılıq
sahəsi kimi qəbul edir. P.Rayn
A.N.Veselovskini təkrarlayaraq fransız epos
yaradıcılığının Böyük Karlla əlaqəli
(X-XIII əsr ərzində) yarandığını müdafiə
edir. Tanınmış monqol
folklorşünas alim S.Damdinsuren bunları haqsız fikirlərinə
görə qətiyyətlə təkzib və tənqid
etmişdir. Göründüyü kimi,
avropalı tədqiqatçılar ural-altay xalqlarının
maddi-ruh dünyasının inkişafının dərinliklərinə
enə bilməyib, qabarıq da olsa, onlardakı təkrarsızlığın
incəliklərini müəyyənləşdirməyə
elmi-nəzəri cəhətdəın hazırlıqsız
olublar. Yenə də həmin dövrdə, Qərb elmi
mühitində, dolayı yolla da olsa, ural-altay
xalqlarının dünya tarixindəki danılmaz və
müqayisəolunmaz siyasi-hərbi üstünlüklərini
diqqət mərkəzində tutmaqla, eyni zamanda belə bir
ciddi daxili nizama, tarazlığa çatmış cəmiyyətin
həm də bərabər səviyyədə yüksək mədəniyyət
yaradacaq gücə sahib ola bilməsinə haqq
qazandırılıb. Məntiqi olaraq əks cəhətdən
də özünəməxsus, təkrarsız yüksək mədəniyyət
yaratmış xalq, etnik-genetik dünya mütləq bunu
qoruyacaq siyasi-hərbi, iqtisadi əsasları da
yaratmalıydı.
Qədim dəyərləri canlı olaraq qoruyub saxlamaq,
hiss olunduğu kimi, bəzi avropalılar tərəfindən
inkişafda geri qalma kimi qəbul olunur. Halbuki, qədim yunan, Roma
dövründə, m.ö. VII, m.s. IV əsrlər,
bütün sahələrdə yüksək dərəcədə
inkişaf etmiş avropa mədəniyyəti öz
kökündən imtina edib yad ruha, xristian (semit-hamit) mənəviyyatına
qulluq etdiyi üçün on üç əsr ərzində
qəflətdə qalır. Tarixin də əsaslandırdığı
kimi, onlarda XVIII əsrdə xristianlığın zəifləməsi
və təkrar qədim etnik-genetik dəyərlərə
qayıtmaqla elmdə, cəmiyyətin bütün sahələrində
irəliləyiş, yüksək inkişafa zəmin
yaranır.
Türklərin,
ural-altayların öz genetik tarixi maddi-mənəvi dəyərlərinə
sıx bağlılıqları, tarixdə siyasi-mədəni
cəhətdən güclü olmaları ilə əlaqəli,
bunların keçmişi və gələcəyi
düşünməmələri haqda məntiqli fikir də
yaranıb: “Türklər tarixi yaradırlar, onlar haqda
başqaları tarix yazırlar”, Türklər tarix yaratmaqdan,
tarix yazmağa zaman tapmayıb. Tarixi yazanlar da, dəfələrlə
sübut olunduğu kimi, çox vaxt subyektivliyə vararaq
gerçəklikləri təhrif edirlər. Əgər
türklər, tarixin də hər dövrdə dəfələrlə
təsdiqlədiyi kimi, özlərinin maddi-mənəvi cəhətdən
digər irqlərdən, xalqlardan açıq
üstünlüklərini irəli çəksəydilər,
onda Steyn, Şou, Qryünvedel və bunlar kimi düşünənlər
bir suala cavab vermək məcburiyyətində qalardılar: IV əsr
Hun dövründən XVIII əsrdə Osmanlı
imperiyasının zəifləməsinə qədər on
dörd əsr siyasi-mədəni cəhətdən Avropa mədəniyyətinin
yarıdan çoxunu yaradanlar haqlıdır, yoxsa bunların təsirinə
düşüb canla-başla quluq edən avropalılar?
Tahir Nəsib
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 9 fevral.-
S.14.