“Qeser” dastanı və etnik-mədəni,
tarixi-coğrafi mühit
2-ci yazı
“Qeser”lə avropalıların ilk
tanışlığından başlayaraq dastanın
gerçək tarixi-mədəni əhəmiyyətini, qiymətini
almasınadək Avropa, rus folklorşünaslığında
bəzi tədqiqatçılar tərəfindən bunu yaradan
ural-altay xalqlarının bütün maddi-mənəvi dəyərlərinə,
nümunələrinə belə səhv vulqar-şovinist,
irqçi münasibət göstərilib. Hiss olunduğu kimi, Steyn,
Şou, Qryünvedel və bunlar kimi düşünənlər,
maddi və ruh dünyaları arasındakı
qarşılıqlı tarazlıqları, əlaqələri,
birinin o birində əks olunub təzahür etməsini,
çevrilmələri olduğu kimi dərk etməyə cəhd
göstərməyiblər. Bəşəriyyət tarixində
türklər tərəfindən ilk dəfə Tək
Tanrı (Uca Göy) ruh anlayışının dərk edilməsinə
(bunlardan şumerlərə, sonra da semit-hamitlərə təsir
edib), qədim Çində hind-avropalılar səviyyəsində
fəlsəfi-dini, mədəni-mənəvi cərəyanların,
müasir elmi inkişafın bir-çox sahələrinin ilk əsaslarının
qoyulmasına baxmayaraq, sarı-monqol irqə mənsub olan
xalqlarda əsas genetik maddi-ruh xüsusiyyəti, keyfiyyəti əxlaqi-mənəvi
dəyərlərə, örf-adətlərə, törələrə
bağlılıq, qəhrəmanlığa, fatehliyə aludəçilik
alışqanlığı, haqq, ədalət uğrunda
özünü qurban vermək – alturizmdir. Təsadüfi deyil
ki, məhz bu yüksək keyfiyyətlərinə, xüsusiyyətlərinə
görə də ural-altayları xristianlıqda
“tanrının qamçıları”, Qoq-Maqoqlar, islamda isə
“allahın əsgərləri, haqqın qoruyucuları”, Yəcuc–Məcuclar
adlandırıblar. Bununla yanaşı,
sarı-monqol irqə mənsub ural-altay xalqlarından
monqol-mancurlarda və ön cəbhədə duran türklərdə,
macarlarda qəhrəmanlıq, fatehlik dəyərləri daha
qabarıq keyfiyyətdədir.
Semit-hamit mənəvi-ruh dünyasında dinlər
arasındaki fərqliliklərə, ayinlərdəki bənzərsizliklərə,
halal-haram qanunlarındakı kəskin təzadlı
qadağalara baxmayaraq, son məqamda peyğəmbərlərin
şəcərəsində, onların müqəddəs
sayılmasında, ümumi və ortaq əcdadlar kimi qəbul
edilmələrində birlik yaranır. Zahiri cəhətdən
fərqli, mahiyyətcə uyğun-yaxınlıq
hind-avropalı xalqlar arasında da mövcuddur. Onlar da soydaşları olan qədim yunan, ellin mədəniyyətini
özləri üçün milli-genetik
ölçü-etalon, əcdad ruhu səviyyəsində mənimsəyib
təbliğ edirlər, qoruyurlar. X əsrdən dünya
tarixində varlıqları məlum olmağa başlayan
ruslar, slavyanlar özlərinin məchul qədim tarixləri əvəzinə
yunan mədəniyyətini, bunlardan əxz olunmuş ortodoks
(pravoslav) xristianlığı ifrat dərəcədə
qısqanclıqla özəlləşdirib mənimsəyblər.
Müasir dövrdə də, orta əsrlərdə
olduğu kimi, slavyan-rus əsilli elm-din xadimləri İstanbulu
Konstantinopol – Çarqrad adlandırırlar. Həmin ruslar, digər hind-avropalı xalqlar, yəhudilər,
ərəblər, bilərəkdən və ya bilməyərəkdən,
hind-avropalıların, semit-hamitərin öz qapalı daxili
aləmlərində bir-birlərinə olan
yaxınlıqlarından da yaxın maddi-mənəvi birliklərə
malik ural-altay xalqlarını, onların digər
soydaşlarını, irqdaşlarını fərqli, yad
maddi-ruh aləmlərinə aid edib bölürlər.
Müasir dünyanın qloballaşma, mədəniyyətlərin
yaxınlaşması adı altında yaranmış
siyasi-iqtisadi, mədəni həyatından açıqca hiss
olunur ki, pərdə arxasında daha çox etnik, genetik dəyərlərin,
ortaqlıqların çıxarları güdülür. Bütün mənfi,
müsbət cəhətlərinə baxmayaraq, bəşəriyyət
tarixinin son dövrü üçün yeni inkişaf mərhələsi
olan və fərqli dil ailələrinə, irqlərə, dinlərə
aid yüzlərlə xalqları, dövlətləri birləşdirən
sosializm quruluşu, SSRİ dövləti bilərəkdən
dinc yolla dağıdıldı. Buradan
ayrılmış bir sıra dövlətlər, xalqlar
açıqca etnik, genetik yaxınlığa, keçmiş
xristian mənəviyyatına görə Avropa Birliyinə
daxil edildi, bu ənənə yenə də davam etdirilir.
Ural-altay xalqları arasındakı ortaq genetik birlik,
maddi-mənəvi yaxınlıq fərz edilən səviyyədən
də yüksəkdir. Bu ortaqlıq, yaxınlıq nə qədər
güclüdür ki, bu gün də hun imperatoru Attila, I, II
Göy Türk xaqanlığının qurucuları olan
Bumın, İstəmi, Bilgə, Kül-Tigin xaqanların
hansı soydan, tayfadan (monqol, türk, hun, syanbi), Çingiz
xanın monqol, yaxud da türk olmaları heç bir əhə¬miy¬yət
daşımır. I Göy Türk
xaqanlığının qurucularından İstəmi
xaqanın adı da türkcə deyil, uqor (finmacar) mənşəli
əcdad ruhunu bildirir. Onların hər biri
ortaq qəhrəmanlıqlarına, şanlı-şöhrətli
tarixlərinə görə monqollar, türklər, fin-macarlar
üçün eyni dərəcədə, səviyyədə
əziz, müqəddəsdirlər.
Türklərlə
monqollar arasında m.ö. III, m.s. XIII əsrlərdə
(şərqi sarı hunlar, Mətə xan, Çingiz xan) və
türklərlə macarların əlaqəsi m.s. IV-X əsrlərdə
(qərbi ağ hunlar, Atilla) müasir oğuz, qıpçaq
türklərinin birliyi səviyyəsində idi. Təsadüfi deyil ki, yaşı iki min ildən də
çox olan "Qeser" dastanlar silsiləsinin baş qəhrəmanı
Qeser eyni səviyyədə monqol, tibetli, yaxud da türk qəbul
edilir. Eyni dərəcədə də
oyratlar, buyratlar monqollara və ya türklərə,
çuvaşlar fin - macarlara, yaxud da türklərə aid
edilirlər. Müasir elmi dünyada
şorlar, qaraçay-balkarlar, başqurdlar, tatarlar haqda da bənzəri
ikili fikirlər hakimdir. XX əsrin ikinci
yarısına qədər altay nağıllarını,
dastanlarını (kay çörçök) çox zaman
oyrat (monqol-kalmık) epik yaradıcılığı kimi də
qiymətləndirirdilər. Bütün
bunlar yaxın tarixi keçmişdə ural-altaylar
arasındakı milli-genetik yaxınlığın
hind-avropalılardan da, semit-hamitlərdən də yaxın
olmasını şərtləndirən səbəblərdəndir.
XIII əsrin
ortalarından başlayaraq iki əsrdən çox davam edən
zaman ərzində monqollar İran, Azərbaycan, İraq,
Suriya, Kiçik Asiyada və s. yerlərdə yerli türklərlə
qaynayıb-qarışırlar, islamı qəbul etməklə
birdəfəlik türkləşirlər. Müasir dövrədək
həmin ərazilərdə monqolların uzun müddətli
var olmaları ilə əlaqəli minlərlə
yaşayış məskəni, ərazi, dağ, tayfa və
s. adları özlərini qoruyub saxlayıb. Bu
mövzu iri həcmli, hərtərəfli dərin və
geniş araşdırmanın işi olduğu
üçün, nümunə olaraq bəzi misallar vermək
yetərli olardı.
Qədim
dövr mifoloji düşüncəsinə görə
tayfaların, tayfa birliklərindən ibarət siyasi-hərbi təşkilatların,
onların başçılarının adlanması əsasən
yüksək səviyyəli ruh anlayışlarından,
köklü dünya təsəvvürlərindən, hami
ruhlardan yaranırdı: hurrit, etrusk, massaget-skif, hun, oğuz,
kuman, İstəmi, Tonyukuk və s. Orta əsrlərdə
artıq bu təsəvvür dastançılığa
keçidlə əlaqəli hiss olunacaq dərəcədə
zəifləyir və tayfa, xalq, dövlət adları daha
çox törəməsində, quruculuğunda təsir
etmiş nüfuzlu şəxslərin ad-sanını qoruyub
saxlayır. Bunlardan tarixdə səlcuqlar,
danişməndilər, artukoğulları, şeybanilər, səfəvilər,
osmanlılar və s. məlumdurlar. Həmin
səbəblərdən – məşhur şəxsiyyət və
tayfa adlarından, həm də yaşayış məskənləri
ad alırdı. Hülakilər
dövrü ilə əlaqəli Cənubi Azərbaycanda Sulduz
yaşayış məskəninin adlanması da birbaşa
monqol tayfası sulduzla əlaqəlidir. Naxçıvanda,
Təbriz yaxınlığında Xalxal yaşayış məskənləri,
çox yəqin ki, xalxa buryat-monqol tayfası ilə
Naxçıvandakı Badaşqan kənd adı da Orta
Asiyadakı Bədəkşan əyalət adının nisbətən
dəyişilmiş şəkilləridir.
Ağbaba-Şörəyeldə (Şirak-El)
Qazançı (Culfada da eyni adlı yaşayış məskəni,
körpü adı var) Cələb, Cəbəçi
yaşayış məskən adları böyük ehtimalla,
Qazan xanla, Cəbə noyonla, çələb monqol-türk
tayfa adları¬nın təsiri ilə yaranıb. Ciloyxanın
yaylası (Ağbaba) “Manas”da kalmık xanı Ciloyxandan yaranma
addır.
Tibet, Lin
“Qeser"inin kam mətnində qəhrəman 9-cu hissədə
Cənubun hökmdarı Çan-Kriya qarşı
yürüş edir. Ankara
yaxınlığındakı böyük yaşayış
məskəninin Çankırı adlanması, yəqin ki, təsadüfi
oxşarlıq deyil, hülakilərin birbaşa bu bölgələrdə
varlığı ilə əlaqəli yaranıb. "Qeser" dastanının bəzi mətnlərində
qəhrəmanın taqziklərlə (Tazik), İran dövləti
ilə müharibələri təsvir olunub (Tibet
dastanının kam "Lin Qeser" mətni), Steynin yazıya
aldığı mətndə. Yəqin ki,
Çan-Kriyə yürüş Hülaki xan dövründə
xalq tərəfindən dastanlaşdırılıb və bəzi
monqol-türk tayfalarının sonralar geri, öz vətənlərinə
qayıtmaları ilə də "Qeser" dastanına əlavələr
edilib. Digər cəhətdən də həmin
dastanın 9-cu hissəsində Xi-tşo ölkəsinin cənubundakı
monların xanı Çin-Kxrının tabe edilməsi hadisəsi
monqolların yaddaşında Kiçik Asiyaya gətirilərək
Çankırının adlanmasında təsirini göstərə
bilərdi. Çan-Kri, Çankırıdaki çan
kökü çin mənşəli “çen” – ictimai dərəcə
(titul), monqollarda “çino” (şena) qurd mənası birdirməklə
“Çənlibel” dağ kultunda da özünü göstərib.
Kri kökü də tanrı, tenqri
anlayışının dəyişik şəkli kimi adda
tanrının kutunu (qoruyuculuğunu) almış xeyirxah qurd mənası
daşıyır. Çan-Kri
özünü “Çingirdağ” (Tanrı dağ, Azərbaycan)
şəklində də qoruyub. Çin
kökü həm də İstəmi xaqanın adında
iştirak edən “tam” (əcdad) kökü ilə birlikdə
Çingiz xan və Temuçində əcdad börü ruhu
bildirir. Dastanın fərqli mətnlərindəki
belə hissələr (boylar) yaranmasına təsir etmiş
tarixi qatlıq cəhətdən diqqəti cəlb edir.
Çin qaynaqlarında verilmiş “çenli qudu şanyuy”
ad-sanında “çenli”nin “göy” kimi mənalandırılması
ilə “Koroğlu”da Çənlibelin uca dağın
başında yerləşməsi (tanrıya yaxın olmaq,
müqəddəs dağ inancı) arasında da birbaşa
mifoloji-genetik əlaqə var.
F.Rəşidəddinin
“Oğuznamə”sində monqolların (moğolların) mənşəyinin
Kür xan, Küz xan, Or xanla əlaqələndirilməsi
də təsadüfi hal deyil, türklərlə,
monqolların qədimdən ekiz qardaş kimi bir genetik maddi-mənəvi
dəyərlərə malik olmalarının doğru dərk
edilməsidir. Bu cəhətdən də
Əbül-Qazinin “Türkmənlərin şəcərəsi”ndə
Monqol-Tatarı Oğuz xandan da önə çəkməsi
xüsusi qeyd edilməlidir. Oğuz atası Qara xanın
dövlətini iki hissəyə bölüb “Bir Tanrı”ya
inanan öz tərəfdarlarından fərqli olaraq atası
Qara xanı, əmiləri Kür xanı və Küz xanı
müdafiə edənlərə “moval”, “moğal”(monqol) tayfa
adını verir. Bu hal da Qara xan (Kayra xan,
“Yaradılış”) dövründə mifoloji şüurun
hakimliyinə, ural-altay xalqlarının genetik-etnik birliyinə
işarədir. Gerçək tarixi siyasi-mənəvi və
ruh səviyyəsində ural-altay xalqlarının hər biri:
fin-macarlar, monqol-mancurlar, türklər öz aralarında belə
irqi-mənəvi saflıqlarına çox qısqanc olurlar. Lakin böyük qədim genetik-etnik ruh makro həcmdə
buna şans vermir. Buna görə də hər
biri üçün bunlara aid hami ruhlar, ilkin əcdadlar,
böyük tarixi, nüfuzlu şəxsiyyətlər eyni dərəcədə
yüksək dəyərdə tutulur. Bəzi
“Oğuznamə” mətnlərdə monqolların Oğuz xandan
törəməsi qeyri-adi görünməməlidir. Bu cəhətdən türkmən mətnlərindən
bəzilərində Salur Qazanın Kalmık xanın oğlu
kimi verilməsi həmin ortaq ruh birliyinin əks
olunmasıdır. Qəlibləşmiş
müasir elmi ölçülərlə, tarixi-siyasi məqsəd
ilə belə vəziyyətləri qəbul etməmək ruh
birliyini inkar etmək nəticəsində yaranır.
Tahir Nəsib
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 10 fevral.-
S.14.