“Qeser” dastanı və
etnik-mədəni, tarixi-coğrafi mühit
Ortaq dünyabaxışlar,
kultlar, inanclar, mənəvi ruh qavrayışlarının dastanlarda
əksi
5-ci yazı
Bütünlüklə bəşəriyyət
tarixinə bu ölçüdən baxılsa
həm sarı-monqol irqə mənsub xalqlara aid köklü dünyabaxışlarının, təsəvvürlərin, inancların
və s. mürəkkəbliyi,
müxtəlifliyi bəlli
olar, həm də bunların digər irqlərə aid mədəniyyətlərə etdikləri
güclü təsirlər
müəyyənləşər. Hər nə qədər insan cəmiyyətinin ümumi protodil dövrü haqda maddi-mənəvi ölçülər
cəhətdən birliyindən
danışılsa da,
antropoloji cəhətdən
hər üç irqin təşəkkül
tapıb ayrılması
kimi, həmin zaman ərzində də dünyanı dərk eib qavramada
onlar arasında hiss olunacaq dərəcədə
fərqliliklər yaranmağa
başlayır. Mifologiyada həmin
yaxınlıqlar və
müxtəlifliklər tipoloji,
genetik cəhətdən
ayırd edilib ümumiləşdirilir. Qarşılıqlı təsirləri (diffuziya) müəyyənləşdirdikdə özünəxas cəhətlər
də üzə çıxır. Bəşəriyyət
tarixinin son 7-5 min ilində
irqlər, xalqlar, mədəniyyətlərarası əlaqədə “qələvi”
(katalizator, - prosesi sürətləndirən, maraqlıdır
ki, tarixin son üç min ili üçün ural-altaylara
da eyni dəyər
verilir) əhəmiyyəti
daşımış şumerlərin
danılmaz təsirləri
seçilib ayrılsa,
onda hər üç irqə aid köklü dünya təsəvvürləri bəlli
olar. İrqi-genetik deyilə biləcək
bu fərqlilikləri müqayisə yolu ilə Şərqin qədim Çin, Qərbin yunan və Cənubun Misir səviyyəsində
təkrarsız, qabaqcıl
mədəniyyətlərinin müqayisəsi ilə də aydınlaşdırmaq
olardı. Makro maddi
dünyada Qara Kütlədən milyardlarla
qalaktikadan ibarət Böyük Qalaktika yaranıb. Bunların da hər birindən milyardlarla günəş quruluşları
əmələ gəlib.
Eyni ardıcıl təkamüllə canlı,
şüurlu insan aləmində də ilk insanabənzərlərdən “ağıllı
insanlara” (homo sapiens), üç böyük irqə, onlara xas olan dünya
təsəvvürlərinə və tədricən köklü mədəniyyətlərədək
şaxəli inkişaf
davam edib. Gerçək budur ki, bir başlanğıcdan yaransalar da irqlər,
genetik kodlaşma müxtəliflikləri, mədəniyyətlər
mövcuddur. Nə qədər
bəşəriyyət zahiri
cəhətdən görünən
birliyə doğru getsə də, bu fərqliliklər cansız, canlı aləmdəki rənglər,
dadlar kimi özü özünü
daxildən təkrar yaradıb tənzimləyərək
davam edir. Hər şey insanların heç zaman müdaxilə edə bilməyəcəyi səviyyədə
inkişaf edir. Buna görə də
ural-altay xalqlarına
aid ortaq genetik dəyərlər nə qədər ümumbəşəri
makro-mənəvi dünyanın
tərkib hissəsi olsa da (Hegelin
“Böyük Ruh” və parçaları arasındakı əlaqəsi),
yenə də müstəqil yaranmış
sahə kimi tədricən təkrarsız
xüsusiyyətlər qazanıb.
Həmin qanunauyğunluq
mahiyyətcə özünü
eyni ilə ural-altay xalqlarının öz qapalı dünyasın¬da monqol-mancur,
türk, fin-macar və s. ayrılmalarında
da qoruyub saxlayır. “Bütün
halqaları bir-birinə
bağlı olub, biri digərini döğuran və doğuraraq yaşadan etnik-mədəni ənənənin
hər hansı kənar təsirlərə
cavabı isə bütövlüyündən gəlir”.
Monqol-mancurların buddaçılığalamaçılığa,
türklərin islama,
fin-macarların xristianlığa
müxtəlif tarixi siyasi-mədəni səbəblərə
görə daxil olmaları ilə ortaq genetik dəyərlər
bəzi hissələrdə
“donaraq” olduğu kimi ibtidai şəklində
qalır. Digər sahələri yad
ruh aləmi ilə uyğun oxşar cəhətlərinə
görə “ikili” – amorf vəziyyətə düşür. Müqavimətə dayana bilməyən bölgələr isə
“aşınmaya” uğrayaraq
öz qədimliyini zəiflədir. Təbii inkişafın
tələbinə və
xarici təsirlərə
baxmayaraq, hər bir mədəniyyət, ənənələr quruluşu
öz dünyası qılafında hərəkət
edir.
Beləliklə, bütünün (makro,
tam) parçalara bölünüb
ayrılması, şaxələnərək
çoxalıb genişlənməsi
və öz qapalı sərhədlərini
çəkməsi təkamülünün
bir mərhələsində
ural-altay xalqlarının
ortaq genetik dəyərləri də yaranır. Bunların dil cəhətdən
fərqli şivələrə,
ləhcələrə, ən
sonda müstəqil dillərə bölünmələri
ilə yanaşı məskunlaşdıqları ərazilərin
uzaqlığına, tarixlərindəki
siyasi-mədəni hadisələrə
mütənasib mənəvi-ruh
sahələri də yaranır. Yəni bütün bunlar
genetik dəyərlərin
inkişafında da əks olunur.
Uyğun olaraq da türk
etnik-mədəni quruluşunun
böyük ural-altay genetik-etnik birliyinin tərkib hissəsi olmağı ilə həm də mifoloji düşüncə
dövründə dünya
modelinin, mifopoetik ictimai şüurun onlarda (ural-altaylarda) eyni olmasını qəbul etmək olardı. “Qeser”dastanının
ilk başlanğıcından da qədim ortaq
mifik düşüncədə
şəkilləşmiş dünya modeli özünü açıq
göstərir. Qədim
etno-genetik dünya görüşünə görə
xaos-kosmik düzən,
sudan qurunun
yaranması, yerin, göyün, suyun, qurunun bir-birilərindən
ayrılmaları müəyyənləşir.
Bunların ardınca tanrının,
qəhrəmanın fəaliyyətləri
başlayır, üçlü
dünya modeli sabitləşir. “Qeser” dastanının mətnlərinin çoxunda
həmin etno-genetik dünya ölçüləri
özünü açıqca
göstərir.
Bəllidir ki, tipoloji cəhətdən
mifoloji düşüncədə
dünyanın yaranmasının
xaos-kosmik düzən
qarşıdurmasından keçməsi
dərki qədim ural-altaylara da xas dünyabaxışdır. Daha doğrusu,
bu qədim dünyabaxış digər
etnik-genetik birliklərə
nisbətən bunlarda
daha güclü dərk edilib qavranılıb. Məhz bunun
təsiridir ki, C.Bəydilinin də vurğuladığı kimi,
“ənənəvi türk
cəmiyyəti təbiətdəki
nizama uyğun qurulmuşdu. Kosmik dünya
modeli ilə dünya nizamı və türk dövlət təşkilatı
arasında bağlılıq
vardı”.
Həmin dövrün dünyasının
mənəvi-ruh halını
dərk etmək üçün çağdaş
zamanda dini ideyaların hakim olduğu
cəmiyyətlərin düşüncə
və həyat tərzlərinə nəzər
salmaq yetərli olardı. Qanunauyğun olaraq hər
hansı bir etnik-mədəni birliyin keçmişini öyrənmək,
qiymətləndirmək üçün
onlara aid mifologiyadan başlanılmalıdır. Mifologiya həmin birliyin bütün taleyini, var olmasını – keçmişini, indisini, gələcəyini öz
xromosomlarındakı genetik
kodlarda qoruyub saxlayan inkişaf halındakı rüşeymdir.
Bütünlüklə mifologiyanın təməlini
təşkil edən mifoloji düşüncə
və bunun yaratdığı dünya
modelini müəyyənləşdirmək
– tam mifoloji quruluş
(sistem) yaratmaq üçün ayrı-ayrı
mətnlərin yığcamlaşdırılıb
birləşdirilməsi ardıcıllığı
ural-altayların da (türklər, monqollar) mifologiyasını dəqiqləşdirmədə
tədbiq olunur. Tədqiqatda türk və monqol xalqları arasındakı etnik-mədəni
əlaqələrin inkişaf
birliyi dəyərləndirildiyinə
görə, bunların
maddi-mənəvi cəhətdən
ortaq keçmiş dövrlərinə aid mifologiyalarına
da bir bütöv
şəklində baxmaq
olar. Sonralar əsas xətlərin
dəyişməz qalması
ilə müstəqil
türk və monqol mifologiyası yaranır.
Türk,
monqol mifologiyalarının
yaxınlığı, fərqliliyi
mifoloji varlıqlar, insan, təbiət münasibətləri, mifik
görüşlər, ayinlər
(ritual) arasındakı əlaqə,
anlayış-surətlər, ruh adları, maddi aləmlə əlaqəli dağ, çay, ağac və s. varlıqlar, kosmos, göy cisimləri: bürclər,
ulduzlar, günəş,
ay, müxtəlif motivlər,
kultlar və bunların rəmzlərinin
mifoloji düşüncədə
əksinin müqayisəsi
ilə müəyyənləşir.
Ural-altaylarda (türk, monqol) mifopoetik yaradıcılığın xüsusiyyətləri, kos¬mik dünya modeli, tanrı anlayışı, təbiət və insan əlaqəsinin dərk edilməsi qədim türk dastanlarının, “Qeser”in ilk səhifələrindən özünü bitkin şəkildə ortaya qoyur. Buna görə də monqol uligerlərinin, qədim türk dastanlarının oxunması, ifası zamanı yaranan ruh halı dini mətnlərin təsirini verir. Təsadüfi deyil ki, monqollarda, tibetlərdə “Qeser” dini əhəmiyyətdə tutulub xüsusi məqsədlə oxunur. Orxon-Yenisey yazılı daş abidələrindəki mətnlərdə də həmin müqəddəslik ruhu özünü qoruyaraq keçmişi (diaxron), bu günü, gələcəyi (sinxron) qiymətləndirmək üçün öyüd-nəsihət, vəsiyyət məqsədində və mahiyyətində verilir. Ural-altayların mifopoetik yaradıcılığında, kosmik dünya modeli təsəvvürlərində həm də tanrı anlayışının semit-hamitlərdən, hind-avropalılardan tamamilə fərqli olması aydınlaşır. Tanrı anlayışı irqi-genetik cəhətdən onlara yaxın olan çinlilərdən də fərqlənir. Yaratdıqları “dünyəvi” deyilən dinlərlə semit-hamit allah qavrayışına görə insanların mənəvi aləmləri də daxil olmaqla “O” hər zaman hər yerdədir. Hind-avropalılarda həmin anlayış qədim yunanlara görə maddənin (materiyanın) kiçik bölünməz hissəciklərdən (atomlardan) ibarət olması, bunlar arasındakı əlaqənin ruh kimi qəbul edilməsi mahiyyətindədir. Çinlilər tanrını uca göydə qəbul etməklə onun ruhunun eyni zamanda dünyanı, təbiəti təşkil edən bütün varlıqlarda olduğuna inanırdılar. Türklərdə isə, qeyd edildiyi kimi, tanrı anlayışı bunlardan tamamilə fərqlidir. Tanrı ancaq uca göydədir, heç bir cansız, canlı varlıqda o təcəssüm oluna bilməz. Bütün cansız, canlı aləm onun ruhu qəbul edilən günəşin şüalarının təsiri nəticəsində yaranır. İnsan heç vaxt tanrıya yaxın ola bilməz, yox ki, cismində, ruhunda onu daşıya. İnsan da daxil olmaqla bütün varlıqlar tanrıya aiddir.Tanrının xüsusiyyətlərinə, keyfiyyətlərinə şərik çıxmaq bağışlanmaz günahdır (tanrı Kayra xan tərəfindən kişinin, Erliyin qovulması). Altay “Yaradılış” dastanında, “Orxon-Yenisey” abidələrində təsvir olunduğu kimi, insan ancaq yerlə (təbiət) göy (tanrı) arasında – üstəkindən aşağıda, yerdəkindən yuxarıda, yaşayıb-yarada bilər. Bir çox müasir dövr təlimlərinin dərk səviyyəsinə görə də tanrı ilə insan arasındakı fərq, əlaqə məhz türklərin qavramasına uyğundur. Semit-hamitlərdə, yəhudilikdə Musanın özünü allaha tay tutması, Sinada, Tur dağında onunla söhbət etməsi, xristianlıq¬da İsanın özünü allah qəbul etməsi şəklində buraxdıqları səhvləri sonralar islamda allaha şərik çıxmaq olmaz, peyğəmbər allah ilə insanlar arasında əlaqələndirici, elçidir, allahı görmək, dərk etmək mümkün deyil və s., səviyyələrdə düzəldilir. Müqayisələrdən dərk edildiyi kimi, semit-hamit ruhundakı həmin “yeniləşmələr”, “islahatlar” açıqca qədim ural-altay tanrı anlayışının təkrarlarıdır. Həmin oxşar, uyğun xüsusiyyətlərinə, keyfiyyətlərinə görə də türklər islamın qəbuluna etinasız (loyal) münasibət bildiriblər.
Maraqlıdır ki, sarı-monqol irqin, qədim türksoyluların semit-hamitlərə mənəvi-ruh, dini-inanc səviyyəsində göstərdikləri təsirlərə m.ö.XVIII-XIII əsrlərdə, şumer-hurrit əsilli qiksosların, kassitlərin Misirdəki siyasi-mədəni nüfuzları zamanı da rastlanır. Tarixin müəyyən dövlərində həmin vəziyyətin eyni ilə təkrarlanması həm maddi-ruh aləmində, təbiətdə dövri inkişafların yenidən yaranmasını əsaslandırır, həm də türksoyluların qədimdən başlayaraq genetik cəhətdən həmişə bəşəriyyətin inkişafına təkan verən güc olmasını təsdiqləyir. Sarı-monqol (burada ural-altaylar) irqə aid maddi-mənəvi, siyasi-iqtisadi üstünlüklərin həmişə bütün dünyaya təsir etməsini və tarazlıqlı olaraq da bunların mənəvi-ruh aləmində əks olunmasını gerçək tarixi hadisələr də əsaslandırır.
Tahir Nəsib
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2018.- 15 fevral.- S.14