1997-2005-ci illərdə Güney Azərbaycanda
ziyalıların fəaliyyəti
2-ci yazı
Sözügedən hadisələrdən sonra hakim rejim Cənubi
Azərbaycanda təzyiq və təqibləri gücləndirərək
siyasi fəaliyyət məkanını xeyli məhdudlaşdırdı,
özü üçün təhlükəli ideya və tələblərin
qarşısını zorakılıqla (Tehran və Təbriz
universitetinin tələbələrinə (09.07.1999) amansız
divan tutulması, zəncirvari qətllər) və “qanun
çərçivəsində” (qəzetlərin
bağlanması, redaktor və jurnalistlərin həbs edilməsi
və s.) almağa başladı. 1999-cu ildən
başlayaraq ziyalıların milli hüquqlar uğrunda
mübarizəsi yalnız bəzi istisnalar xaricində, əsasən,
milli-mədəni yöndə təkmil və intensiv formada
davam etmişdi. Azərbaycanlı tələbələr
90-cı illərin ikinci yarısına kimi petisiyalar
formasında etirazlarını bildirirdilərsə, qeyd olunan
tarixin sonundan daha çox dərgilər vasitəsilə milli-ideoloji
aspektdə mübarizə aparmışlar. Milli məsələnin araşdırılması və
işıqlandırılmasına üstünlük verən
ilk tələbə dərgiləri 90-cı illərin ikinci
yarısında Tehranda (“Çiçək”, “Öyrənci”,
“Çağrı” və s.) işıq üzü
görmüşdü.
Sonra İranın və Cənubi Azərbaycanın bir
çox şəhərlərində tələbə dərgiləri
nəşr olunmağa başladı. Azərbaycançılıq
ideyası ətrafında birləşən qüvvələri
əlaqələndirən və informasiya mübadiləsi
rolunu oynayan nəşrlər arasında Tehranda çıxan
“Yol” dərgisinin, milli məsələnin ideoloji-siyasi, qlobal və
beynəlxalq problem kimi araşdıraraq kütlələrə
çatdıran, Ərdəbildə çap olunan “Sayan”
jurnalının fəaliyyəti xüsusi qeyd
olunmalıdır. Ümumilikdə tələbələrin nəşr
etdikləri mətbu orqanlarda, əsasən, ana dilinin milli
kimliyin formalaşmasındakı rolu, türk dilinin tarixi,
İranda demokratik quruluşun yaradılması, radio və
televiziya verilişlərində etniklərin heysiyyətini
alçaldan proqramların tənqidi, ictimai, mədəni həyatın
bütün sahələrinə həsr olunmuş mövzular
işıqlandırılırdı. 2001-ci ildə “Azərbaycan
tələbə dərgiləri əncü- məni”nin təşkilatçılığı ilə
30-a yaxın dərginin iştirak etdiyi Azərbaycan Tələbə
dərgilərinin I sərgisi keçirildi. Lakin tez bir zamanda
Elm Nazirliyi tərəfindən “Azərbaycan tələbə
dərgiləri əncüməni”nin fəaliyyətinə
rəsmi şəkildə qadağa qoyuldu.
Qeyd edilən dövrdə yaranmış ictimai-siyasi
şəraitdə azərbaycanlıların milli-mənəvi
təzyiqlərə məruz qalması ilə yanaşı,
rejimin milli-maddi dəyərlərin də məhv edilməsi
yönündə atdığı addımlar tələbələrin
etirazları ilə qarşılanırdı. Onlar Azərbaycanın
ən mühüm tarixi-mədəni abidələrindən
biri olan Ərk qalasının dağıdılmasına etiraz
(2000), Ana Yasanın 15-19-cu maddələrinin gerçəkləşdirilməsi,
M.Çöhrəqanlının həbsdən azad edilməsi
tələbləri ilə aksiyalar keçirirdilər.
Hakim rejim milli hərəkatın güclənməsi və
genişlənməsinin qarşısını almaq
üçün müxtəlif vasitələrdən, o
cümlədən hərəkatı daxildən
parçalamaq, müxtəlif qrupları və liderləri
bir-birinə qarşı qoymaq siyasətini yürüdür,
eyni zamanda da milli mübarizənin mövcudluğunu, xalqın
ana dilində təhsil istəyini, ümumilikdə
türklüyü danmağa yönəlik təbliğat
aparırdı. İranın mədəniyyət və
irşad nazirinin müşaviri, Dövlət Teleradio Şirkətinin
sədr müavini, milliyyətcə azərbaycanlı olan
Əli Əsgər Şiirrdust Bakıda nəşr olunan
“525-ci qəzet” ə müsahibəsində “İranda Azərbaycan
televiziya proqramlarının Azərbaycan türkcəsində
yayımlanmasına əhalinin marağı olmadığı
üçün türk məktəblərinin
açılmasına da ehtiyac yoxdur”, İranın mədəniyyət
və irşad nazirinin müavini isə Təbrizdə ona verilən
“Ana dili ilə bağlı konstitusiya maddəsi niyə icra
olunmur?” sualına cavabında “Türk sivilizasiyası adlı
bir sivilizasiya yoxdur” demişdi.
Milli ziyalı doktor Feyzullahi Vahidi onun bu cavabını
İİR-in əsas qanununa hörmətsizlik kimi qiymətləndirərək
nəzərə çatdırmışdı ki, əgər
sivilizasiyada məqsəd texnologiya və sənayenin
inkişafıdırsa, türklərin bu sahədə
çoxlu nailiyyətləri olub. Əgər məqsəd
qanun və qanunçuluqdursa, türklər tarixdə sivil
qanunların yaradıcısı kimi göstərilirlər.
Buna misal olaraq Beynəlxalq Haaqa Məhkəməsinin
iclas zalında Sultan Süleymanın şəklinin
asılmasıdır. İrandakı azərbaycanlıların
bu illərdə rejimin tətbiq etdiyi fiziki, mənəvi, maddi
repressiyalara daha çox məruz qalmasını
ziyalıların, eyni zamanda mətbuat və hakimiyyət
strukturlarında təmsil olunan azərbaycanlıların
İran rəsmilərinə müraciətləri sübut
edir. Azərbaycandan olan millət vəkilləri, mətbuat
nümayəndələri, görkəmli ziyalılar, mədəni
qurumlar M.Xatəmiyə müraciət edərək azərbaycanlılara
qarşı ayrı-seçkiliklə bağlı bildirirdilər:
“İranda türk icması üzərində fars sosial və
mədəni hegemonluğu davam edir. Türklərə
qarşı fars şovinizmi hegemonluğu və faşist
münasibət onları diz çökdürüb, Azərbaycan
vilayətinin türkdilli əhalisini mədəni, sosial və
iqtisadi boykota gətirib çıxarıb”.
Müraciətdə,
eyni zamanda Cənubi Azərbaycan türklərinin milli
haqlarına, o cümlədən ana dilinə sayğı və
hörmətlə yanaşılması, türk dilində məktəb,
telekanal və qəzetlər açılması tələb
olunaraq prezident Xatəmi İranın bütün ali məktəblərində türk dilinin
öyrənilməsinə şərait yaratmağa və azərbaycanlılara
qarşı ayrı-seçkiliyə son qoyulmasına
çağırılırdı. Bu müraciətlər
cavabsız qalsa da, milli məsələnin hakim dairələr
üçün nəzərəçarpacaq dərəcədə
gündəmdə qalmasını təmin etməklə
problemə ciddi yanaşmağı tələb edirdi. Yuxarıda da qeyd edildiyi kimi, ziyalılar İran
İslam inqilabından sonra yazı dilinin qaydaya
salınması sahəsində bəzi işlər görsələr
də, ortaq qərara gələ bilməmişdilər. Sözügedən məsələnin həlli ilə
bağlı müxtəlif vaxtlarda ümumi toplantılar
keçirilsə də, deyildiyi kimi, nəticə əldə
olunmamış və bu işlər, əsasən,
ziyalıların qeyri-rəsmi fərdi
çalışmalarından ibarət idi. Bu istiqamətdə
növbəti belə addım 2000-ci il
iyunun 14-15-də Tehranda ortaq yazı qaydalarının qəbul
olunmasına dair keçirilən I Türk Dili Orfoqrafiya
Seminarı idi. “Çiçəklər” təşkilatı,
Nəsimi Mədəniyyət Ocağı, “Mişov”,
“Əndişeye no”, Güney Mədəniyyət Ocağı dərnəkləri
və İran türk ziyalılarının iştirakı ilə
və İran Türkcəsinin Yazı Birliyi Dil Konqresi çərçivəsində
təşkil olunmuş həmin tədbirdə uzun mübahisədən
sonra vahid türk əlifbası qəbul olundu.
II
Türk Dili Orfoqrafiya Seminarı 2001-ci il
iyulun 5-7-də Tehranın Əndişə Mədəniyyət
evində keçirildi. Seminarda ümumi
orfoqrafiya məsələləri qoyulmuşdu. 2005-ci ilin
fevral ayında “Varlıq” və “Dilmanc” dərgilərinin təşkilatçılığı
ilə “İmla birliyine doğru son çalışmalar”
adı altında tədbir keçirilmişdi. Tədbirin
keçirilməsində məqsəd yazı qaydalarında dəyişiklik
etməklə bağlı yeni təkliflərin qəbul
olunması idi. Daima yazı dilinin və
yazı qaydalarının nizamlanması ilə məşğul
olan “Varlıq”ın “İmla qaydaları” adlı kitabı
yalnız 2002-ci ilə qədər mətbuatda istifadə
olunmuşdu. Yeni nəsil ana dilini internet vasitəsi ilə
kiril əlifbasından və ya latın əlifbasından
öyrənməkdə idi. Bu da bir çox problemlərin
yaranmasına səbəb olurdu. Tədbirin
əsas məqsədi ana dilində yazı qaydalarının dəqiqləşdirilməsi
idi.
2002-ci ilin dekabrında hökumət narazı qüvvələri
razı salmaq, gərginliyi yumşaltmaq üçün Həmədan
Tibb Universitetində türk dili və ədəbiyyatı kursu
açdı.
Türk dili doktor Hüseyn Düzgün tərəfindən
tədris olunurdu. Lakin rejimin bu “ürəyiyananlığı”
da əvvəlki illərdə olduğu kimi uzun müddət
davam etmədi və tez bir zamanda müxtəlif səbəblər
əsasında bağlandı. Bu dövrdə Hüseyn
Düzgün Təbrizdə, Əli Rza Sərrafı Təbriz
və Tehranda, Camal Ayrımlı Urmiya Universitetində, Əli
Daşqın Təbriz, Sulduz, Xoy və Urmiyada Azərbaycan
dilində qeyri-rəsmi fəaliyyət göstərən
kurslar açmışdılar. Əsədulla
Mərdani Şirazda qaşqay türkləri üçün
türkcə kurslar açmışdı. Tehranda Həsən
Raşidi Tehran və Kərəc universitetlərində, Məhəmməd
Rza Bağban Kərimi Zəncan və Sənəndəc
universitetlərində, Emin Əkbər-pur Urmiya universitetində,
Sulduzlu Sirus Siyami Sənəndəc universitetində türk
dilində kurslar təşkil etmişdilər. Azərbaycan
dilinin inkişafı yolunda çalışan qurumlardan biri də
əsası Urmiyada yerləşən, Sulduz, Səlmas,
Qoşaçay şəhərlərində şöbələri
açılan “Bilim Yolu” cəmiyyəti idi. Mühəndis Hamid Şafinin yaratdığı bu cəmiyyətin
təşəbbüsü ilə Azərbaycan dili və ədəbiyyatını
tədris edən kurslar açılır, milli mədəniyyətin
təbliğ olunması üçün müxtəlif vasitələrdən
istifadə edilirdi. Qeyd olunan kurslar 2008-ci
ildən bağlanmağa başlandı. Təzyiqlərə,
məhrumiyyətlərə baxmayaraq, ziyalılar İran
qanunvericiliyi çərçivəsində millətin tələblərini
dilə gətirməkdən çəkinmirdilər.
2003-cü il iyunun əvvəllərində ölkədə
hakimiyyət qanadları arasında toqquşmalar əleyhinə
Tehranda, Təbrizdə, Ərdəbildə, Şirazda və
İsfahanda keçirilmiş etiraz aksiyalarında Cənubi Azərbaycanla
bağlı şüarlar türkcə, ümumiran problemləri
ilə bağlı tələblər isə farsca səsləndirilirdi.
Çıxışlar zamanı Azərbaycanın
milli problemləri ilə bağlı şüarların
aparıcı olmasına cəhd edilsə də, bu məsələ
ümumiləşə bilmədi.
Qeyd olunan illərdə Qaradağ mahalının Kəleybər
şəhəri yaxınlığında yerləşən
Bəzz qalasına edilən yürüş
iştirakçılarının (əsasən, ziyalılar və
tələbələr çoxluq təşkil edirdi) sayı
da 1 milyonu aşaraq cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrini
əhatə edirdi. Həm bu amil, həm də rejimin
ayrı-seçkilik siyasətinə məruz qalan digər millətlərin
nümayəndələrinin bu yürüşə dəstək
verməsi milli hərəkatın qarşısına
qoyduğu məqsədə çatmaqda israrlı
olmasından xəbər verirdi. İran
hökuməti həmin aksiyaların avanqardı olan, rejim
üçün təhlükəli hesab etdiyi milli ziyalı
qüvvələri “zərərsizləşdirmək”
üçün yeni hücuma başladı. Cənubi Azərbaycan
türklərinin milli kimliyi, dili, milli hüququ sahəsində
fəaliyyət göstərən nümayəndələr
(“Şəms Təbrizi” qəzetinin baş redaktoru Əli
Hamidi, Əli Süleymani, Əhməd Azəri və Babulla Azəri)
Cənubi Azərbaycanın istiqlaliyyət əldə etməsinə
çalışmaqda, Bütöv Azərbaycan
yaradılmasına cəhddə və xaricdə yaşayıb
İran əleyhinə fəaliyyət göstərən hərəkatçılarla
əlaqələr qurmaqda ittiham olunaraq həbs olundular. Dr.M. Zehtabinin anma günü ilə bağlı onun
Şəbüstərdəki məzarı önünə
toplaşan ziyalıların böyük bir qrupu həbs edildi.
Babək hərəkatının
qarşısını almaq üçün milli qüvvələrə
edilən təzyiq formalarından biri yürüşdə
iştirak etdiyinə görə həbs olunanların məhkəməsinin
bir çox hallarda bir və ya iki ilə qədər davam
etdirilməsi idi. Məsələn,
2004-cü ildə Babək qalasına yürüşdə
iştirak edən və həbs olunaraq bir neçə gün
sonra külli miqdarda pul zəmanəti müqabilində
azadlığa buraxılan hərəkatçılardan bir
neçəsinin məhkəməsi 2005-ci ilin iyun ayında
başlamışdı. Bu, fəal hərəkatçıların
aksiyaya qatılmasının qarşısını almaq və
yürüşün təşkilatçılığına
maneçilik törətmək məqsədi
güdürdü.
Yeganə
Hacıyeva
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 27 fevral.-
S.14.