XIX
əsrin ikinci yarısında Azərbaycan
Hüseyn Baykara
2-ci
yazı
Abbasqulu Bakıxanov bu əsəri rus
çarına təqdim etmişdi. Çar bu əsərin tədqiqini
Elmlər Akademiyasına həvalə etmişdi.
Elmlər Akademiyası bu əsəri incələmək
üçün akademik
Brossa və Dorna
göndərmişdi. Bu iki
akademik əsərin elmi
dəyəri haqqında eyni fikrə gəlmişdilər:
“Abbasqulu ağanın əsərində bu günə qədər Avropa
alimlərinə məlum olmayan və
Şərq mənbələrindən alınma zəngin bilgilər
var. Bu bilgilər əlimizdə olan məlumatı
xeyli tamamlamaqdadır. Əsərdə
müxtəlif coğrafi ərazilər
haqqında məlumat verməklə bərabər Şirvan və Dağıstan ən qədim
dövrlərdən başlayaraq ən yeni dövrlərə qədər sürən
tarixinin ibrətverici xülasəsi verilib. Buna görə
biz, bu əsəri Qafqaz ölkələrinin tarix
və coğrafiyasına ən faydalı və mühüm əlavə olaraq
qiymətləndiririk, müəllifin əmək və
iltifatına qarşı hörmətimizi bəyan edirik”.
Yüksək
qiymətə layiq görülməsinə
baxmayaraq bu əsər
rus çar
akademiyası tərəfindən nəşr edilməmişdi.
Çünki Mirzə Kazım bəy də
söylədiyimiz kimi tarix
elmi millətə nə etdiyini,
kim olduğunu öyrədir.
Çarlıq hər kültürəl, mədəni təşəbbüsdə
olduğu kimi bu əsərin nəşr olunmasında da Qafqaz xalqlarının bəzən
hüznlü və bəzən də öyündürücü şanlı
keçmişlərini öyrənmələrini istəməmişdi.
Abbasqulu ağa əsəri rus
çarına təqdim etdiyi zaman aşağıda yazdığı bu bir neçə sətir
onun vətənpərvərliyini sübut edir. O
yazırdı: “Ölkəmin indiyə kimi
yazılmamış olan tarixinin
qələmə alınması zərurətini düşünürdüm. Bir tərəfdən Vətənimin
tarixini yazmaq üçün mümkün
və müyəssər olmayan bəzi
qiymətli sənədlərdən istifadə etmək
imkanına malik olduğumdan
bütün bu hallar məni mənsub olduğum
ölkənin keçmiş həyatını
yazmağa və boş
vaxtlarımı bu
işə həsr etməyə məcbur etdi”
(Hüseyn Baykara.
XIX əsrdə Azərbaycanda yeniləşmə hərəkətləri.
Ankara,
1966, səh. 75).
Əsli-nəcabəti olan bu adam
zülmkar rus
çarına “Ölkəmin, vətənimin tarixini
yazmaq zərurətini hiss
etdim" deməkdən çəkinməmişdi.
XIX əsrin ikinci
yarısında Azərbaycanda tarix elmi sahəsində Mirzə Yusif
Nersesov Qarabaği, Rzaqulu Mirzə Cəmal oğlu,
Mirmehdi Haşım oğlu
Xəzani, Həsənalı xan Qarabaği, Əhməd bəy Cavanşir
və Mirzə Əhməd Mirzə Xudaverdi
oğlu ilə təmsil edilmişdi.
M.F.Axundzadə tarix
elmi metodu
baxımından da Azərbaycan
ziyalılarına yol göstərmişdi.
O dövrə qədər tarixlə məşğul olanlar xalqın sosial məişətini
və iqtisadi fikrinin inkişaf etməsini bir tərəfə
ataraq M.F.Axundzadənin dediyi
kimi, “təmtəraqlı ibarəpərdazlıqla”
məşğul olmuşdular. Axundzadə
onları olduqca kəskin bir
şəkildə tənqid etmişdi.
Sonradan
S.M.Qənizadə, N.Nərimanov, H.Mahmudbəyli, F.Köçərli
və başqaları Tiflisdə rus dilində
nəşr olunan “Qafqaz
qəbilələrinin yerlərini yazan material” məcmuəsində Azərbaycan tarixinin bəzi problemlərinə dair tənqidi məqalələr
yazmışdılar. 1882-ci ildə Tiflisdə nəşr olunan “Qafqaz tarixi və
arxeologiyası cəmiyyəti bildirişi”
məcmuəsində H.S.A.Şirvaninin xalq adətləri, rəvayətləri və
otuz üç tarixi abidə haqqında məlumat verən uzun məqaləsi çap
edilmişdi. Şirvaninin
bu məqaləsində Azərbaycan tarixi ilə bağlı çox
qiymətli material var.
Azərbaycan tarixi haqqında bu dəyərli
məlumatlar Azərbaycan xalqının keçmişi
haqqında çox əhəmiyyətli və
qaranlıq cəhətləri
aydınlaşdırmışdı. Xüsusilə üzərində
yaşadıqları müqəddəs torpaqların ulu babalarından onlara miras qaldığını və bu torpaqlar üzərində
yaradılan sənət əsərlərinin babalarının
dühaları ilə meydana gəldiyini
göstərirdi. Kənardan gələn, istər
rus, istərsə də Qərb tarixçi və arxeoloqları öz ölkələrinin imperialist
əməllərinə uyğun şəkildə
Azərbaycan xalqının ulu nəslindən
qalan əsərləri başqa
millətlərin mədəniyyətinin təsiri altında
yaradıldığını iddia edir və Azərbaycan xalqının
varlığını inkar etməyə
çalışırdılar. Məşhur türkoloq
Bartoldun “Rus olmayan xalqları necə
ruslaşdırmalı” adlı bir əsəri
vardır (Türkiyyat institutu
kitabxanası, ¹ 716, İstanbul). Bütün bunlar
azmış kimi Bakıda olan
rus pravoslav kilsəsi
Azərbaycanın ən dəyərli abidələrindən olan Şirvanşahlar
sarayını və Divanxananı sökərək yerində
kilsə tikilməsini israr edirdi.
Rus çar məmurları
bu saraydan anbar kimi istifadə etdikləri
üçün kilsənin bu tələbini yerinə yetirməmişdilər
(Azərbaycan tarixi, II cild,
səh. 379).
İrəlidəki
incələmələrimizdən görünəcəkdir ki, tarixin özünəməxsus
inkişafı bütün maneələrə
baxmayaraq durmadan irəliyə
hərəkət etmiş və rus imperializminin bütün zülmləri boşa
çıxmışdı. Azərbaycan xalqı qurtuluş və azadlığı uğrunda əhəmiyyətli
addımlar atmış, böyük fədakarlıqlar
göstərmiş, qurbanlar vermiş və qan
axıdaraq qısa bir müddət olsa da azadlığa qovuşmuşdu.
Ədəbi tənqid və ədəbiyyat
tarixçiliyi
Azərbaycanda
ədəbi tənqid sahəsində M.F.Axundzadənin böyük əməyi olmuşdu.
1840-cı ildə o, Vaqifin
və Zakirin şerlərindən ibarət
bir antologiya tərtib etmiş və əsərə ön
söz yazmışdı. M.F.Axundzadə ön sözdə “Sənət sənət üçündür” fəlsəfəsini rədd edərək “sənət həyat üçündür” fikrini
müdafiə etmiş və forma üçün mövzunu fəda edən
yazıçıları amansız tənqid etmişdi.
Ədəbi janr məsələsinə tənqidində
yer verən Axundzadə tənqid və
satiranı ictimai həyatın ədalətsizliyinə,
köhnəliyinə qarşı mübarizədə ən
yaxşı ədəbi vasitə hesab edirdi. O deyirdi ki, insanın təbiətindəki pis cəhətləri, çirkinliyi
yalnız tənqid, kinayə və acı istehza
vasitəsilə silib atmaq
mümkün olur. Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində bu tərzdə
yazan şairlərdən S.Ə.Şirvanini
və M.Ə.Sabiri xüsusilə qeyd etmək lazımdır.
Mirzə Yusif
Qarabaği tərəfindən tərtib olunan “Məcmuəyi-əşari Vaqif və şair müasirin” antologiyası şair
Mirzəcan Mədətovun xahişi və
köməkliyi sayəsində 1850-ci ildə Teymurxanşurada
nəşr edilmişdi. Bu
əsərdə Azərbaycan şairləri haqqında bioqrafik və tarixi məlumatlar
var. Beləliklə, H.Zərdabi,
S.M.Qənizadə, N.Nərimanov, F.Köçərli, M.T.Sidqi və digərləri ədəbiyyat tarixi, ədəbi tənqid haqqında nəzəri
fikirlər irəli sürmüş və
ədəbiyyatın sosial vəzifəsinin
xalqın gündəlik həyatına daxil
olmaqda, növbəsi
çatmış məsələləri həll etməkdə,
cəmiyyətin və müasir dövrün ehtiyaclarına cavab
verə biləcək şəkildə hazırlamaqda
görmüşlər. M.M.Nəvvab tərəfindən
XIX əsr Azərbaycan şairlərindən bəhs edən “Təzkirəyi-Nəvvab”
adlı antologiya nəşr edilmişdir. Əsərdə olduqca
maraqlı mənbələr vardır (Bu əsər
Bəyazit kitabxanasında var. – H.B.).
Azərbazzycan-türk
şivəsinin fonetikası, morfologiya, sintaksis və Azərtürk dialektologiyası
haqqında meydana çıxan ilk əsərlər arasında Ağa Mirzəli Mustafa oğlu Bakuvinin yazdığı
“Təcrüd-ül-lüğət” adlı əsəri
dövrünə görə qiymətli lüğət
sayılır.
Hər xalqın özünəməxsus
adlı-sanlı qəhrəmanları vardır və
onları mənsub olduqları millətin, ölkənin
çətin məsələlərində hər zaman və hər yerdə ön
cəbhədə çarpışan, vuruşan
görürük. Azərbaycanın
fikir və mədəniyyət tarixində
M.F.Axundzadə, H.Zərdabi belə öndə gedənlərdəndir.
1875-1907-ci illər arasında Zərdabinin
yaradıcılığında Zaqafqaziyanın geridə
qalması, idarəçilik üsulu, kəndin
xilas olunması və bu
kimi digər yazılar əsas yerlərdən
birini tuturdu. Bu mövzulardan aydın olur ki, H.Zərdabi Qafqaz
türklərinin həyatından hansı məsələləri
araşdırmışdı. Bunlar rus idarəsində çalışan məmurların
Qafqaz xalqına etdiyi zülmü, Qafqaz
xalqı üzərinə kabus kimi çökən dini fanatizmi, millətin yaşayışındakı
tənqid ediləcək tərəfləri
araşdıran, tənqid edən və qurtuluş
yollarını göstərən yazılardır.
M.F.Axundzadə “Qafqaz
Arxeoqrafiya komissiyası”, “Rus
imperatorluğu coğrafiya
cəmiyyətinin Qafqaz şöbəsi”,
“Qafqaz ölkəsi məskun yerlərinin
öyrənilməsi komissiyası”nın nümayəndəsi
idi. Onun təşəbbüsü
ilə yuxarıda qeyd etdiyimiz
komissiyalar mətbuatlarında Qafqaz xalqları və o
cümlədən azəri türklərinin həyatına dair bir çox
məlumatlar dərc etdirmişdi. Bu nəşrlər arasında 1866-1906-cı
illəri əhatə edən, Qafqaz general-qubernator idarəsi arxivində
saxlanılan və arxeoqrafiya
komissiyasının topladığı Zaqafqaziya
kəndlilərinin iqtisadi məişətinin
öyrənilməsinə dair
materialların dərc edilməsi çox
əhəmiyyətli olmuşdu. Bu materiallarda Azərbaycan
xalqının həyat və tarixinə yarıyacaq çox məlumatlar var. Bundan başqa M.F.Axundzadə,
H.Zərdabi Qərbi Avropa, Türkiyə, İran, Hindistanın tanınmış,
azadlıq tərəfdarı olan
qabaqcıl adamları ilə yaxından əlaqə
saxlamışdılar. Bu əlaqələrin
hər iki qabaqcıl, mütəfəkkir
fikirli şəxslərə böyük təsiri olmuşdu.
Hər iki Azərbaycan mütəfəkkiri
qələmə aldıqları əsərlərində
mürtəce qüvvələri tənqid etməkdən
çəkinmirdilər. Qabaqcıl fikirli
olan bu adamlar
xalqının gücünə inanır və Azərbaycan
xalqının əsl varlığına, milli
qüvvəsinə bağlı qalmışdılar.
M.F.Axundzadə yazırdı: “Bizim məqsədimiz xalqın azadlıq
bayrağını yüksəklərə qaldırmaq və xalqa əmin-amanlıq şəraitində öz həyatını qurmağa,
firavan və varlı həyata doğru getməyə imkan
yaratmaqdan ibarətdir” (Azərbaycan tarixi, səh. 385).
Beləliklə,
bir sıra tarixi və
fəlsəfi əsərlərin müəllifi olan Mirzə Fətəlinin “Kəmalüddövlə,
Cəmalüddövlə məktubları”, “Mollayi-Rumi
(Mövlana Cəlaləddin Rumi) və onun əsəri
haqqında”, “Filosof Yuma
cavab” və başqa bu kimi dərin fəlsəfi
və siyasi yazıları
hal-hazırda islam Şərqində öz aktuallığını itirməyib.
M.F.Axundzadə
“Kəmalüddövlə məktubları”nda bir
daşla iki quş vurmuşdu. İran istibdadının zalim
və cahilliyini acınacaqlı şəkildə
tənqid edərkən “qızım sənə deyirəm, gəlinim
sən eşit” metodu
ilə bir siyasət işlədərək
rus çar rejimini tənqid atəşinə tutmuş və çürüməkdə olan rus monarxiyasına hücum etmişdi. Bu şəkildə Azərbaycan xalqına və
siyasi həyatına ilk
olaraq o zaman çar idarəsi tərəfindən
işlədilməsi qadağan olunan Qərb sözlərini gətirmişdi:
“Konstitusiya, demokratiya,
revolyusiya, despotizm, sivilizasiya, fanatizm, proqres, üsyan, politika, parlament, patriot və başqaları”.
Sonra
Mirzə “Kəmalüddövlə məktubları”nda ərəblərin
İranı bəzi yerdə qılınc gücüylə, bəzi
yerdə aldadaraq işğal
etdiklərini Firdovsinin “Şahnaməsi”ndən
götürərək onun dili ilə anladır və bu
vasitə ilə də İran və rus taxt-tacına lənətlər yağdırır.
Firdovsidən nəql edərək deyir ki: “Bu ərəblər
... ağ ipək üzərində çox qorxu verən və
çox az ümid göstərən bir
məktub yazdılar...” (Kəmalüddövlə məktubları.
Bakı, 1924, səh. 13-14).
ŞİŞLİ
– İSTANBUL, 1975
Xalq cəbhəsi.- 2018.- 6 iyul.- S. 14.