Türk təsəvvüf ədəbiyyatının
böyük şairi
- Mövlana Cəlaləddin Rumi
3-cü yazı
Cəlaləddin Ruminin “Məsnəvi”si irfan kitabıdır. Təsadüfi deyil ki, Rumi
özü bu kitabı “uca Peyğəmbərimizin incilərlə,
həqiqətlərlə, sirlərlə,
bilgilərlə dolu məna dənizində bir adaya” bənzədir.
Mövlananın təbirincə desək,
“Məsnəvi”ni oxumaq
deyil, yaşamaq lazımdır”. Doğrudan da
“Məsnəvi” ideyaları
ilə yaşamaq insanı ilahi hikmətlərdən xəbərdar
edir, həqiqət mərtəbəsinə qaldırır.
Ey aşiq! Özünə
bax, insanların işinə qarışma,
“O, bunu deyir”, “bu, bunu
deyir” deyib durma!
“Filankəs mənə tikan deyir”,
“Fılankəs yasəmən deyə çağırır” düşüncəsinə
qapılma!
Hər sözə, hər
kəsə əhəmiyyət
vermə,
gül ətri verməyə
çalış.
Filankəs sənə kafir
deyir,
bir başqası isə
din adamı deyir...
Vaz keç bunlardan,
gözünü aç!
Allah sənə bəsirət
gözü, könül
gözü vermişdir. Elə bir
göz verib ki, sənin baxışlarına qarşı
Cəbrayılın qanadı
belə səcdəyə
qapanar. Şəkil
və surətə baxma! Ey Haqq
aşiqi, nəşələn!
Səni yüksəklərə uçuracaq
qanadların olduqdan sonra insanlardan sənə nə qəm gələ bilər? Ey özünün qüsurlarını
görməyib başqa
insanların yaxşısına,
pisinə baxan zavallı! Allah sənin
köməyin olsun.
Mövlana Cəlaləddin Rumi
əslində bu cür ideyaları digər əsərlərində
də “Fihi-Mafih”, “Məcalisi-Səbada” da əks etdirib, Tanrı, insan, dünya, axirət və s. haqqında fikirlər irəli sürüb. “Fihi
Mafih” (“Nə varsa içindədir”)
70-dən çox söhbətin
yer aldığı mənsur əsərdir.
Bu əsər ehtimallara görə Ruminin oğlu Sultan Vələd və müridi Hüsaməddin Çələbi tərəfindən
qələmə alınıb.
Dini, fəlsəfi, əxlaqi görüşlər bu əsərin mərkəzində
dayanır. “Məcalisi-Səba” əsəri
də ideya baxımından “Fihi-Mafih”lə
eyniyyət təşkil
edir. Burada da dini, fəlsəfi və əxlaqi görüşlər
öyüdlər şəklində
özünə yer tapır.
Həyatından məlumdur ki, C.Rumi bütün Anadolu bölgəsində
böyük nüfuza
sahib olmuş, insanların
mənəvi ehtiyaclarının
ödənilməsində əhəmiyyətli
dərəcədə xidmət
göstərib. Buna görə
də, bölgə əhalisi həmişə
onun ətrafında toplaşıb, ondan ehtiyaclarının ödənilməsinə
yardımçı olmağı
xahiş edib. Məhz bunun nəticəsidir ki, C.Rumi insanlara
kömək məqsədilə
onların həyat şəraitini, mənəvi
və maddi duyğularını özündə
əks etdirən çoxsaylı məktublar
yazıb. Mənbələrdən məlumdur ki, C.Rumi gündə 10-12 məktub yazmış, bu məktublarda insanların həyatdakı
yaşam tərzi özünə yer tapıb. Lakin C.Ruminin yazdığı
məktubların müəyyən
qismi əldə edilməyib. Yalnız əldə
olunan məktublar sonradan bir yerə
toplanaraq “Məktubat” adı ilə əsər kimi çap olunub. Qeyd edək ki, Şərq
aləmində Biruni və İbn Sina arasında misli-bərabəri olmayan məktublaşma nümunələri
mövcuddur. Ancaq C.Ruminin
məktubları iki tərəfli məktublaşma
deyil. Bu məktublar,
əsasən, xalqın
vəziyyəti ilə
əlaqədar səlahiyyət
sahiblərinə, yaxın
qohumlarına, ailə
üzvlərinə, övladlarına
və s. ünvanlanan məktublardır. Ruminin məktubları
daha çox ümumi yox, konkret səciyyə daşıyır. Və
hər məktubun başlığı onun məzmunu ilə bilavasitə bağlanır:
1) Gücü olmayan birisinin vergi borcunun bağışlanılması
üçün xahiş
etməsi (17-ci məktub)
2) İşsiz qalan bir kişinin övladı üçün
iş tələb etməsi (18-ci məktub)
3) Malı əlindən zülmlə alınan birisinin durumu haqqında tövsiyə
(62-ci məktub)
4) Özünə sığınan bir günahkar üçün bağışlanma tələbində olması (37-ci məktub)
5) Bağ satın alan Səlahəddinin verəcəyi 500 dirhəm borc üçün yardım istəməsi (83-cü məktub) və s.
Ümumiyyətlə, məktublar çox olduğu kimi orada toxunulan məsələlər də çoxluq təşkil edir. Məs., məktubların birində dövlət adamı Fəxrəddin Əliyə müraciət edilərək Şəmsəddin Yavtaşın dul qadını ilə izdivacın gecikdirməməsi xahiş edilir. Digər məktubda yenə Fəxrəddin Əliyə sərt şəkildə müraciətlə dərvişlərin sıxıntılarından, onlara edilən zülmdən şikayət olunur. Başqa bir məktubda “Xatunların iftixarı” adı ilə tanınan qadına müraciət edilir. Bu məktubda qadın “mələk sifətli”, “gözəl əxlaqlı”, “Allahı tanıyan”, “padşah əsilli” və s. şəkildə mədh olunur.
C.Ruminin “Məktubat”ında ailə üzvlərinə ünvanladığı məktublar ailə-məişət problemlərini əks etdirmək, əxlaq, tərbiyə tövsiyələri baxımından əhəmiyyət daşıyır. Məs., məktublarından birində Şamda təhsil alan oğlanları Bahəddin Sultan Vələd və Ələddinə müraciətlə ata və babalarının vəsiyyətlərinə əməl etmələrini məsləhət bilir.
Oğlu Sultan Vələdə ünvanlanan digər məktubu isə Sultan Vələdin həyat yoldaşı Fatma xatunla olan ailə ziddiyyətlərinə son qoymaq məqsədi daşıyır, xüsusilə, burada o, gəlini Fatma xatuna olan rəğbətini nəzərə çarpdırır. Məktubda C.Rumi istər məktubun yazılma səbəbini, istərsə də, məqsədinin nədən ibarət olduğunu belə qələmə alır: “Oğlumuzun nigahında böyük bir sınama olaraq bizə əmanət edilən padişahımızın qızının xatirinə riayət etməniz üçün bir neçə sətir yazıldı...
...Övladımdan diləyim budur. Atasından heç bir şey gizlətməsin, kimdən inciyirsə söyləsin. Əgər əziz oğlum Bahəddin sizi incitməyə meyl edirsə, gerçəkdən könlümü, sevgimi ondan alaram. Salamına daha cavab vermərəm. Cənazəmə də gəlməsini istəmərəm”.
Məlumdur ki, C.Ruminin kiçik oğlu Ələddinlə Şəms Təbrizi arasında ixtilaf olmuş və bunun nəticəsində Ələddin bir müddət şəhərdən kənarda yaşayıb. Oğluna yazdığı məktubda C.Rumi onun geriyə dönməsini, atasının qəlbini şad etməsini istəyir: “Əziz oğlum atasından salamı oxusun... Allah xatirinə atanın könlünü razı etmək istəsən evini unutma.”
“Farsca yazmağıma baxmayın, əslim türkdür” deyən Cəlaləddin Rumi yaradıcılığında türkcə yazılmış nümunələrin sayı həddindən artıq az olsa da əhəmiyyəti böyükdür. Hər şeydən əvvəl, ona görə ki, C.Rumi Anadoluda türk şeirinin əsasını qoymaqla bu dildə şeir yazmaq ənənəsinin formalaşdırıb. C.Rumi bir tərəfdən farsdilli şeirlərində türk sözləri işlədirsə, o biri tərəfdən bir beytin yarısını və ya bütöv şəkildə türkcə verməklə gözəl müləmmələr yaradır və fikrin poetik ifadəsinə nail olur. Məsələn,
Mən yarı
bivəfayam bər mən cəfa qılır sən,
Gər tu məra nəqahi mən hod
səni tilər (istəmək) mən.
Və yaxud,
Sevdayi ruhi Leyli şud hasili ma xeyli,
Məcnun bigi və veyli oldum
yenə divanə.
C.Rumi türk
dilinin sənət imkanlarını təkcə
farsdilli şeirlərində
türk sözləri
işlətməklə və
ya müləmmələr
yaratmaqla yox, eyni zamanda, sırf
türkcə şeirlər
yazmaqla da nümayiş etdirib və təsdiqləyib. Düzdür, ədəbiyyat tarixlərində
şairin türkcə
şeir yazması və türkcə şeirlərinin sayı barədə bir-birindən
fərqli mübahisəli
fikirlər əksini tapsa da, C.Ruminin
türk dilində bir neçə şeirinin olması məlumdur. Mənbələrdə C.Ruminin həmin
şeirləri ömrünün
son illərində yazdığı
bildirilir. Bu nümunələr XIII əsr
Anadolu türk ləhcəsinin xüsusiyyətlərini
özündə əks
etdirmək baxımından
xarakterikdir. Ona görə də, Ruminin türk dilli şeirləri bir tərəfdən bu dilin poetik
imkanları, başqa bir tərəfdən isə yaşadığı
bölgənin timsalında
XIII əsr türk dilinin leksik-semantik mənzərəsi haqqında
böyük təsəvvür
yaradır:
Yoxsul isən səbr
eyləgil,
Sər bay isən xeyir
eyləgil
Hər bir halə şükür eyləgil,
Haqq döndürür
haldan halə.
Heç
şübhəsiz, C.Rumi
türkcə yazdığı
şeirlərində də
irfani görüşlərinə
söykənib, haqq yolu axtarışlarını
davam etdirib:
Dünya onun, axrət onun,
Nemət onun, möhnət
onun.
Tamu onun, cənnət
onun,
Haqqa mənə nə
mal gərək,
Diləyim eyi hal gərək.
Nə qül gərək,
nə qal gərək
Kəndisini bilən qula.
Diqqətlə baxdıqda səmalara yüksəlib haqqına
sahib çıxan, haqq
yolçularını dərgaha
səsləyən şair
səsinin türk tərzində ifadəsinin
oxucuya təsiri ən yüksək səviyyədə üzə
çıxır.
Çələbidir qamu dirlik,
Çələbə gəl nə gəzərsən?
Çələbi qulların istər,
Çələbini nə sanırsan?
Nə oğurdur (səadət),
nə oğurdur
Çələb ağzında qığırmaq (çağırmaq).
Qulağın aç, qulağın
aç ola
kim anda dolarsan.
C.Rumi türkcənin gözəl
nümunəsi olan başqa bir şeirində də fikirlərini sadə, eyni zamanda poetik
dərinlikdə ifadə
edir:
Əgər keydur qarındaş,
yoxsa yavuz,
Uzun yolda sana
budur kılavuz
Əgər Tatsan və gər Rumsan və gər Türk,
Zəbani bizə bananra biyamuz.
Qeyd etmək
lazımdır ki, əruzun türkcəyə
tətbiqində C.Ruminin
xidmətləri böyükdür. “Məsnəvi” əsərini
əruzun rəməl
bəhrində (failatün,
failatün, failün)
yazmaqla Anadolu və ətraf bölgələrdə yeni
ənənə formalaşdıran
C.Rumi türkcə şeirlərini də bu bəhrin tələbləri daxilində
qələmə alıb.
C.Rumi müsəlman
Şərq ədəbiyyatını
öz təsirində
saxlayan, divan ədəbiyyatının
yeni zəmində inkişafına istiqamət
verən sənət korifeyidir. Təsadüfi deyil ki, öz
ideyaları ilə Höteni heyran qoyan, dialektik metod nəzəriyyəsini
işləməkdə Hegelə
təsir göstərən,
Mahatma Qandinin dünyagörüşünün
formalaşmasında rolu
olan C.Rumi övliya rütbəsi qazanaraq müqəddəslər
sırasında dayanıb,
yaradıcılığı isə yaşadığı
zamandan bu günə qədər
(800 il müddətində)
Şərq və Qərb dünyasında sevgi və zövq
mənbəyi olub.
Elman Quliyev,
filologiya üzrə elmlər
doktoru, professor
Xalq cəbhəsi.- 2018.-
24 iyul.- S. 14.