Əhməd Yəsəvinin
Türküstanda əsasını qoyduğu sufi-təsəvvüf
görüşləri
150 il sonra
Y.İmrə onu Ön Asiyada davam etdirib
2-ci yazı
“Divani-hikmət”in
II-VII hikmətlərində Ə.Yəsəvinin 63 illik
ömür tarixinin sadalanması ilk baxışdan tərcümeyi-hal
faktı təsiri bağışlasa da, əslində “şəriət”,
“təriqət”, “mərifət”, “həqiqət” silsiləsinin
irfani səciyyəsinə xidmət göstərir. Burada
“eşq yolunun” mərhələ-mərhələ mənəvi
kamilləşməyə təsiri və Allaha qovuşmaqda
oynadığı əvəzsiz rol nəzərə
çatdırılır, bunların hər bir bəndə
üçün vacibliyi təsdiqini tapır:
Bir yaşında ruhlar mənə nəsib
verdi,
İki yaşda Peyğəmbərlər
gəlib gördü,
Üç yaşımda Qırxlar gəlib
halımı sordu,
O səbəbdən altmış
üçdə girdim yerə.
... Otuz iki yaşda gəldi Haqqdan fərman,
Qulluğuma qəbul qıldım, qılma arman,
Can verdigimdə sana
verəyim nuri-iman,
Qərib canım mutlu olup
güldü, dostlar
... Altmış iki yaşda Allah
işıq saldı,
Başdan ayağa qəflətlərdən
qurtarı verdi,
Can və könlüm, ağıl və
idrakım “Allah” dedi,
Bir və Varım, dildarını
görürmüyüm?
Ə.Yəsəvinin
Türküstanda əsasını qoyduğu “Yəsəvilik”
təriqəti Türküstan sərhədlərini aşaraq,
Şərq-islam dünyasının əksər mərkəzlərində
yaranan Babai, Bəktaşi, Nəqşbəndi, Heydərilik və
s. təriqətlərin yaranmasına təsir göstərib. Bu mənada, Ə.Yəsəvi təsiri həmin təriqətlərin
nümayəndələri olan ayrı-ayrı şəxslərin
dünyagörüşlərinin formalaşmasından və
yaradıcılıqlarından yan keçməyib.
Ə.Yəsəvi
ilə Şərq sufi ədəbiyyatının
sonrakı dövrlərinin görkəmli nümayəndələri
C.Rumi, Y.İmrə, S.Vələd, S.Təbrizi və s.
arasında olan əlaqə və bağlılığın əsas
səbəbini də məhz bunda axtarmaq lazımdır. Bu təsir və əlaqə əsasən onların
yaradıcılıqlarının ideya-məzmununda
özünü nümayiş etdirib. Belə ki, C.Ruminin
“Məsnəvi”, Y.İmrənin “Risalətün-nüshiyyə”,
S.Vələdin “Maarif’ və s. əsərlərində
Ə.Yəsəvi ilə başlanan sufi dəyərlər
bu və ya digər formada əksini tapıb, orta əsrlər
türk-islam fəlsəfi fıkrinin inkişafında örnək
rolunu oynayıb. Diqqət etdikdə
görürük ki, klassik Şərq ədəbiyyatında
dünya sirlərinin “Allah sirri və möcüzəsi” şəklində
dəyərləndirilməsinin mükəmməl ifadə və
deyim tərzi Əhməd Yəsəvi ilə başlayır.
Bu baxımdan Allahın yaratdıqlarının ən
şərəflisi, haqq yolçusu olan insana münasibətdə
Yunis İmrə də Ə.Yəsəvi kimi onu bir canlı
varlıq şəklində təqdim etmir, insanı ruh, nur
daşıyıcısı hesab edir. Belə demək
mümkünsə, Əhməd Yəsəvinin
Türküstanda əsasını qoyduğu sufi-təsəvvüf
görüşlərini təxminən 150 il
sonra Y.İmrə Ön Asiyada davam etdirib.
Ə.Yəsəvidə olduğu kimi Y.İmrədə də tanrı sevgisi, ilahi eşq aparıcıdır. “Yəsəvilik”də “vəhdəti-vücud” fəlsəfəsinə uyğun zərrənin (insanın) bütövə (Allaha) qovuşmaq arzusu Yunis İmrə poeziyasında da özünü göstərir və ilahi eşq dərinliyində özünəməxsus ifadəsini tapa bilir. Hər iki irfan sahibi Allahı dərk etməyi “könül” və duyğu “bilimində” mümkün sayır. Ona görə də Allaha, peyğəmbərə, müqəddəs əshabələrə, ibadətə, mövcudiyyata sevgi bildirmək, şükürlər etmək, maddiyyatdan, nəfs qulu olmaqdan, “kənar sevgilərdən” və s. uzaq-laşmaq kimi irfani görüşlər Ə.Yəsəvi ilə Y.İmrəni eyni bir “nur körpüsündən” keçirib Tanrı dərgahına aparır. Biz hər iki sufinin timsalında “Allahdan aşiqlik diləyən”, “eşq odunda yanan”, “dünyanı haram sayan”, “eşq dərdlərinə dava olmayan” Rəbbin sadiq bəndələrini görür, onların Allah dərgahına “çağırışlarını” eşidirik. Məsələn, Yunis İmrənin -
Eşq məqamı
alidir, eşq qədim, əzəlidir.
Eşq
sözünü söyləyən qüdrət dilidir.
Deyən ol,
eşidən ol, görən ol, göstərən ol
Hər sözü söyləyən
ol, surət can mənzilidir.
- misralarında ifadə olunan məna Ə.Yəsəvinin
Eşq məqamı türlü məkan,
ağlın yetməz Başdan-başa zorluk,
cəfa, möhnəti getməz Məlamətlər,
ihanətlər kilsa, geçməz
La-məkanda haqdan dərslər
aldım iştə.
- fikirləri ilə üst-üstə
düşür. Hər iki təsəvvüf şairinə
görə içində ruh daşıyan, qəlbi Allah nuru
ilə dolu olan insan yaxşı əməl sahibi
olmalıdır ki, Allah mərhəminə tuş gəlsin, əbədi
aləmin layiqli sakininə çevrilsin:
Eşq bağını möhnət
ilə göyərtməsən,
Hor görülür şom nəfsini
öldürməsən,
“Allah” deyib içinə nur
doldurmasan,
Vallah, billah səndə
eşqin nişanı yox (Ə.Yəsəvi).
Nəfs arzusundan keçib, eşq qədəhindən
içib Dost yoluna ər kimi durmayan aşiqmidir (Y.İmrə).
Ə.Yəsəvi bu fikrin davamı kimi mərhəmət
və rəhmliyi “Allah deyib içinə nur doldurmağın”
əsas şərtlərindən hesab edir. Çünki
insan mərhəmətli və rəhmli olan Allahın
daşıyıcısı olduğu təqdirdə
özündə mərhəmət hissini yaşada bilir və
bu halda insan Allah dərgahının “məhrəm” bəndəsinə
çevirilir. Davud peyğəmbərin
“Allahım, insanları niyə yaratdın?” sualına “Mən
gizli dəfinə idim, bilinməyi sevdim, bilinmək
üçün insanları yaratdım” cavabı ilə əslində
Allahın insana verdiyi missiyanın mahiyyəti
açılır. Hədislərin birində
deyildiyi kimi “Allahın insanı öz rəhman surətində
yaratması” onun pisliklərdən uzaqlaşması və
xeyirxahlığı üçün zəmin yaradır.
Bu mənada həm Ə.Yəsəvi, həm də
Y.İmrənin eyni mövqedə dayandığının
şahidi oluruq. Əhməd Yəsəvi də Y.İmrə
kimi Allaha qovuşma yolunda insan idrakının əhəmiyyətini
yüksək qiymətləndirir, məhz insanın idrak vasitəsilə
hər şeyi anlayıb, onu tətbiq yolu ilə
insanlığını təmin etməsini xüsusi
vurğulayırlar;
Harda görsən könlü
qırıq, mərhəm ol sən,
Öylə məzlum yolda qalsa, həmdəm
ol sən
Məhşər günü dərgahına
məhrəm ol sən
Mən-sən deyən kimsələrdən
keçdim iştə. (Ə.Yəsəvi)
Əhməd Yəsəvinin “Divani-hikmət” əsəri
kimi Y.İmrənin “Ri- salətün-nüshiyyə”si də
bir əxlaq kitabı olmaqla yanaşı, həm də din ilə
təsəvvüfün vəhdətidir. Ona görə də əsərlərdəki
şeir parçalarında Quran hikmətlərinin sadəcə
sadalanması yox, həm də bir növ bunlara sufi
yanaşma vardır. Məsələn, bu cəhətin Ə.Yəsəvi
sənətində əksi belədir: “Bismillahla başlayaraq
hikmət söyləyip Taliblərə inci, cövhər
saçdım iştə Riyazəti qatı çəkip,
kanlar yutub Mən dəftəri-sani sözün açdım
iştə. (Ə.Yəsəvi)”
“Divani-hikmət” başdan-ayağa insanın Allaha olan məhəbbətini
ön plana çıxarır. Ona görə də
Ə.Yəsəvi öz hikmət xəzinəsində
insanın yeri, rolu, vəzifələrindən bəhs
açmaqla onu daimi ibadətə səsləyir. Maraqlıdır ki, Ə.Yəsəvi ibadəti
yalnız namaz qılmaq və dua etməkdən ibarət hesab
etmir. O, riyakarlığı insanlığa xas olmayan hal
kimi dəyərləndirir. Oruc tutmağı,
namaz qılmağı öz pis əməllərinə pərdə
edənləri imandan uzaq sayır. “Yəsəvilik” təriqəti
İslam dininin qanunları əsasında
formalaşdığından Ə.Yəsəvi bu
baxışlarında öz qənaətlərini dini hökmlərə
uyğunlaşdırır və hamı üçün vacib
məqamları diqqətə çatdırır:
Oruc tutup halka riya kılanları,
Namaz kılıp tesbih ele alanları,
Şeyhim diyip başka bina
kuranları
Son deminde imanından cüda
kıldım.
Şairə görə, insan həm də əməli,
düşüncəsi ilə ibadət edir. Ə.Yəsəvi
belə hesab edir ki, yalnız bu yolu seçənlərin ibadəti
tamdır. İnsan ona verilən
ömür vaxtını düzgün xərcləməlidir.
Əgər o, könlünü Allaha təslim edirsə, onun
yolunda “can verməyə” hazırsa, əsl aşiqə
çevrilir, axirətini qazanır:
Aşiq deyil sevdiginə can verməsə
Köylü degil çapa yapıp nan verməsi
Burada ağlayıp axirətdə can
verməsə
Yolda qalır, Xuda lütfünü
alanı yox.
və yaxud
Ey xəbərsiz, eşq əhlindən
bəyan sorma,
Dərd isə sən, eşq dərdinə
dərman sorma,
Aşiq olsan, zahidlərdən nişan sorma
Bu yollarda aşiq ölsə,
günahı yox.
Bu halı biz eyni ilə Y.İmrənin
yaradıcılığında da görə bilirik. Maraqlı haldır ki,
Ə.Yəsəvi aşiqlik məqamının müəyyən
ölçülərini yaradır və bunu “atəşdə
yanmaq”, “pərvanə kimi candan keçmək”, “dəli olmaq”,
“dərdə düşmək”, “qəmlə dolmaq” və s.
şəklində xarakterizə edərək fikrin poetik ifadəsini
təmin edir:
Eşqə düşdün, atəşə
düşdün, yanıb öldün,
Pərvanə kimi candan keçib kor
atəş oldu
Dərdlə doldun, qəmlə
doldun, dəli oldun
Eşq dərdini sorsan, əsla dərmanı
yox (Ə.Yəsəvi).
Y.İmrədə
də problemə bu cür yanaşma bir daha onu təsdiqləyir
ki, Ə.Yəsəvi yaradıcılığında
özünü göstərən sufi
ideyalar özündən sonrakı ədəbiyyata, ədəbi
düşüncəyə təsirsiz ötüşməyib
və bu, ədəbiyyatda ənənə rolunu oynaya bilib.
Canını eşq yoluna
verməyən aşiqmidir?!
Cəhd eyləyib ol dosta irməyən
aşiqmidir?! (Y.İmrə)
Ə.Yəsəvinin hikmətlərdən ibarət olan
məşhur əsərində bütün məsələlərə
islami təfəkkür yanaşmasında münasibət var.
Mənim hikmətlərim fərmani-Sübhan
Oxuyub anlasan, mənayi-Quran.
Ona
görə də əsərdə eşq, ağıl, ruh,
nur, can, bədən, nəfs və s. problemlər sırf dini
dəyərlərə uyğun mənalandırılır. XII əsr Şərq ədəbiyyatını
türk-islam düşüncə və dəyərləri ilə
zənginləşdirən Əhməd Yəsəvi
“Divani-hikmət” əsərində vəhdəti-vücud fəlsəfəsinin
tələbləri daxilində varlığın təkliyindən,
Allaha doğru gedən yolu şərtləndirən cəhətlərdən
xüsusi bəhs açır. Ə.Yəsəvidə
təriqət Allaha doğru gedən yolun
başlanğıcı hesab olunur. Təriqət
mənəvi qüdrət və mənəvi hal üstünlüyünün
təminatıdır. Təriqətin əsasında
şeytanı qəlbdən qovma, pir olma, Haqq Taaladan nəsib
alıb ona yaxınlaşmaq və s. dayanır:
Təriqətə şəriətsiz
girənlərin
Şeytan gəlib
imanını alır imiş.
İşbu yolu pirsiz dəva
kılanların
Şaşkın olup ara
yolda kalır imiş.
Təriqətə siyasətli
mürşid gərək
O mürşidə ikiqatlı
mürid gərək
Hizmət qılıb pir
rizasını bulmaq gərək
Böylə aşıq
Haqdan nəsib alır imiş.
Pir rizası Haqq rizası olur dostlar
Haqq Taala rəhmətindən alır
dostlar
Riyazətə sır sözündən
bilir dostlar
Öylə qullar Haqqa
yaxın olur imiş. (Ə.Yəsəvi)
Diqqət etdikdə bu ideya və fıkirlərin
Y.İmrə yaradıcılığında olduqca sadə və
təsirli formada davamına rast gəlmək
mümkündür.
Şəriət, təriqət yoldur
varana
Həqiqət meyvəsi ondan içəri...
Mumsuz baldır şəriət,
tortusuz yağdır təriqət
Dost üçün balı
yağa nəyiçün qatmayalar...
Həqiqət bir dənizdir, şəriət
onun gəmisi
Çoqlar gəmidən
cıqub dənizə talmadılar. (Y.İmrə)
Xoca Əhməd Yəsəvi türk təsəvvüf ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi kimi təkcə türk
dünyasında deyil, bütün müsəlman şərqində
zəngin ənənələr yaratmış, özündən
sonrakı ədəbiyyatın inkişaf və
formalaşmasında mühüm rol oynayıb.
Elman Quliyev,
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Xalq cəbhəsi.-
2018.- 25 iyul.- S. 14.