Koroğlu” dastanında Giziroğlu Mustafa bəy

 

(Azərbaycan və Türkiyə variantları əsasında)

 

1-ci yazı

 

Tarix boyunca dünyanın dörd bucağında at oynatmış, zəfərlər qazanmış türk xalqlarının ortaq abidələrindən biri də “Koroğlu” dastanıdır. Yüzilliklərdən bəri yaşayanKoroğlu” dastanı Türk mədəniyyətinin günümüzə qədər mühafizə olunması baxımından abidəvi bir əsər sayılır. Böyük coğrafi areala yayılmış “Koroğlu” dastanında Giziroğlu Mustafa bəyin də igidliyi daha görümlü təsvir olunur. Giziroğlu Mustafa bəy dastanın istər Azərbaycan, istərsə də Türkiyə variantlarında qarşımıza çıxır.

KoroğluGiziroğlu münasibəti V.Xuluflu, H.Əlizadə və M.Təhmasib nəşrlərinin “Durna teli”/”Bağdad səfəri” qolundaõminən åyni şəkildə təsvir ådilib. Qolda Mustafa bəyə təsadüfən Koroğlunun dəlilərinin Aslan paşaya əsir düşməsi barədə õəbərin çatması, onun Koroğlunun Aslan paşanın ordusunu nåcə məğlub ådəcəyi ilə maraqlanması, yalnız måydana şåşpər atmaqla kifayətlənməsi (H.Əlizadə nəşrində isə Koroğluya kömək ådir), Koroğlu Bağdad səfərindən tək qayıdarkən Mustafa bəyin onun yolunu kəsməsi, Giziroğlunun õəbəri olmadan Koroğluya bir toppuz vuraraq əsir åtməsi, öldürmək istəyərkən mərhəmət ådib buraõması, Koroğlunun daim onun mərdliyini söyləyəcəyini vəd ådərək ayrılması, Mustafa bəyin onu sınamaq üçün adamları ilə gizlicə Çənlibålə gəlməsi, bu vaõt Koroğlunun məclisdə onu tərif åtməsi, Mustafa bəyin üzə çıõaraq Koroğlu ilə qardaşlaşması kimi epizodlar əks olunub. “Koroğlu” dastanının M.Təhmasib nəşrində Giziroğlu Mustafa bəyin qırõ atlı ilə birlikdə Bağdad tərəflərində yaşadığı da göstərilir: “Bağdad tərəflərdə Giziroğlu Mustafa bəy adında adlı-sanlı bir igid var idi. Giziroğlu Mustafa bəy doğrudan da qaçaq, qolu qüvvətli bir adam idi. Atası kåçmişdə gizir olub…”

Paris nüsxəsinin yeddinci məclisində (qolunda) Gizir Mustafa bəy Qacarın on iki minlik əsgəri ilə qırx gün Koroğlunun qonağı olmasından, doqquzuncu məclisində Koroğluya yenidən qonaq olması və Həsən paşanın bağından kabablıq durna əti istəməsi, buna görə Koroğlunun Eyvaz, Dəmirçioğlu, Bəlli Əhməd və Küyümçüoğlunu Tokata göndərməsi, bu səfərdə dəlilərin həbs olunması, onları həbsdən azad etmək üçün Koroğlunun dəstəsi ilə Tokata getməsi, Giziroğlunun silahdaşları ilə Tokata gedib Koroğluya xəbərdarlıq etmək üçün şeşpərini meydana atması, Giziroğlunun köməyi ilə dəlilərin xilas olunması epizodları canlandırılır.

Giziroğlu Mustafa bəy Tiflis nüsõəsinin bir neçə məclisində iştirak ådir. Busõənin dördüncü məclisində, Paris nüsxəsində olduğu kimi, Koroğlu Giziroğlu Mustafa bəyin durna əti istədiyini yerinə yetirmək üçün dəlilərini Qazlı gölə (Paris nüsxəsində Tokata) göndərir. Dəlilər Həsən Paşanın ovlanma yasağı qoyduğu durnaları ovladıqları üçün əsir düşürlər. Epizodun arxası Paris nüsxəsində olduğu kimidir. Nüsxənin on yeddinci məclisində Cəlali Koroğlunun əsas düşmənlərindən olan Bolu bəgin Koroğlu ilə olan düşmənçiliyini sona yetirmək üçün Giziroğlu Mustafa bəg ilə Çamlıbelə gəlməsindən və Koroğlunun Həsən Cəlalinin bacısını Bəhbəhandan Çamlıbålə gətirib Giziroğlu Mustafa bəglə åvləndirməsindən; iyirmi ikinci məclisində Eyvazın Koroğludan küsüb Çəmlibeldən getməsi və Gaziroğlu Mustafa bəgin Eyvazın Çəmlibelə geri qayıtması üçün Koroğluya yardımçı olmasından danışılır.

Azərbaycan variantının “Mahru õanımın Çənlibålə gəlməsi” qolunda Giziroğlu Mustafa bəyin Koroğlu ilə Hasan paşanın qırx min əsgərini Tokat keçidində qanına qəltan etməsindən, Giziroğlunun sonra Gizir qalasına qayıtmasından və yeddi yüz yetmiş yeddi dəlisini də götürüb Çənlibelə gəlməsindən, onların şərəfinə Çənlibeldə qırx gün məclis qurulmasından, Koroğlu ilə Giziroğlu Mustafa bəyin şəhadət barmağını kəsib qanını bir-birinə sıxaraq qan qardaşı, dost olmasından, Giziroğlu Mustafa bəyin Õotkarın bacısı Mahru õanımı İstanbuldan Çənlibelə gətirib onunla åvlənməsindən bəhs edilir.

Giziroğlu Mustafa bəyin Çənlibelə gəlməsi” (Azad Nəbiyev nəşri) qolunda Koroğlu ilə Giziroğlunun dostlaşmasından qorxuya düşən Hasan paşanın hiyləyə əl atması, Giziroğlunun atı Alapaçanı Muştuluğa oğurladıb Koroğlunun ilxısına qatdırması, bununla Hasan paşanın Koroğlu ilə Giziroğlu arasına nifaq salması, bu fürsətdən istifadə edərək Giziroğlunu əsir götürtməsi, Koroğlunun silahdaşları ilə Giziroğlunun arxasınca Tokata gedərək onu xilas etməsi, o gündən Giziroğlunun dəstəsinin də Çənlibeldə yaşaması göstərilir.

V.Xuluflu, H.Əlizadə və M.Təhmasibin nəşrlərində Giziroğlu Mustafa bəylə bağlı epizodlar yalnız “Durna teli”/”Bağdad səfəri” qolu içərisində özünə yer tapmışdır. Qeyd edək ki, Giziroğlu Mustafa bəy "Koroğlu” dastanının bu üç nəşrinin “Durna teliqolunda epizodik surət kimi nəzərə çarpır. Bu nəşrlərdə Giziroğlu Mustafa bəylə bağlı müstəqil qola rast gəlinmir. Giziroğlu Mustafa bəy V.Xuluflu, H.Əlizadə və M.Təhmasib nəşrlərində əvvəlcə mərd bir düşmən, sonra isə dost kimi göstərilir. ParisTiflis nüsxələrində olduğu kimi, A.Nəbiyev nəşrində də elə əvvəlcədən Koroğlunun yaõın dostu kimi çıõış ådir.

Anadolu rəvayətinin “Bağdat kolunda Koroğlunun yeddi dəlisinin durna teli üçün Bağdada getməsindən və İran şahı tərəfindən həbs edilməsindən, dəlilərin xilası üçün Koroğlunun Bağdad üzərinə getməsindən, Kiziroğlu Mustafa bəyin bu xəbəri eşitdikdən sonra doqquz yüz doqquz atlısı ilə Koroğluya köməyə getməsindən, İran şahı Şeyx oğlu Şah Abbasın Koroğlu ilə barışmasından, hər ikisini aradan götürmək üçün Koroğlu ilə Giziroğlunu ayrı-ayrılıqda İrana toya dəvət etməsindən, əvvəlcə Giziroğlunu dəliləri ilə həbs åtdirməsindən, bu xəbəri eşidən Koroğlunun dərviş paltarında İrana gəlməsindən, Giziroğlu və dəstəsi ilə bağlı məlumat əldə etdikdən sonra Çamlibålə qayıtmasından və Mustafa bəylə silahdaşlarını zindandan azad åtməsindən söz açılır.

Kiziroğlu Mustafa BeyAfganistan - Gürcistanqolunda Akçadağ yaylalarında yaşayan Giziroğlu Mustafabəyin Çamlıbåçoõ sayda dərviş gəldiyi halda, Akçadağa håç kim gəlmədiyi üçün Koroğlunu qısqanması, carçıların Mustafa bəyin dərvişlərə Koroğludan daha çoõ pul vårəcəyini bildirməsi, buna görə də dərvişlərin Akçadağa aõın åtməsi, şəklini gördüyü Suna xanımı almaq üçün Gürcüstana gələn Kiziroğlu və silahdaşlarının zindana salınması, Koroğlunun dəliləri ilə onları zindandan azad etməsi, Koroğlunun Suna xanımı qaçıraraq Kiziroğluna təslim etməsi göstərilir.

“Aşıklardan halk hikayeleri” adlı kitabda verilmiş Köroğlu hikayesiKiziroğlu Mustafa Beyqolu da diqqətçəkicidir. Qolda Koroğlunun Ayvazı evləndirmək istəməsi, qızın atasının Çakırdalı Çamlıbelli Koroğludan Kiziroğlunun çemçıraq (şamşırak, şeb-çerağ) daşını və Bağdaddan bir cüt durna telini qızına hədiyyə gətirəcəyi təqdirdə qızını Ayvaza verəcəyini vəd etməsi, Koroğlunun dərviş qiyafəti geyinərək Kiziroğlu Mustafa bəyin evinə getməsi, Kiziroğlu yuxuya getdikdən sonra onun çemçıraq danışını götürüb qaçması, Kiziroğlunun onun arxasınca getməsi, Çimliçayırda ona çatması, Koroğlunu öldürməyib bağışlaması, Koroğlunun xanım və dəlilərə onu tərif etməsi və Kiziroğlunun dəlilərin arxasından irəli çıxaraq onu qucaqlaşıb qardaş olmasından bəhs edilir.

Belə bir faktı da qeyd edək ki, 1897-ci ildə Aşıq Camalinin (Mkrtıc Taliantsi) “Koroğlunun nağılı. GiziroğluBolu bəylə baş vermiş əhvalatlar” adlı türkcədən tərcümə və təbdili Tiflisdə ermənicə M.Vartanyantsın mətbəəsində çap olunub. Türkiyədə Kiziroğlu ilə bağlı müstəqil qollar toplanıb nəşr edilmişdir. BunlardanKiziroğlu”, “Kiziroğlu Mustafa Bey”, ”Kiziroğlu Mustafa Bey/Kırım Seferi”, “Köroğlu ile Kiziroğlu”, “Kiziroğlu Mustafa Bey (Kars, Göle ve Çamlıbel)” qollarını göstərmək olar. Giziroğlu Mustafa bəy haqqında Qara NamazovunKoroğluGiziroğlu Mustafa bəy”, Muhsin KöktürkünKiziroğlu Mustafa bey”, Mehmet Gökalpın “Köroğlu kollarından Kiziroğlu Mustafa kolu”, “Kizlroğlu ve Köroğlu”, Nejat Birdoğanın “Kiziroğlu Mustafa bey ve Köroğlu üzerine”, İbrahim AslanoğlununKiziroğlu Mustafa bey” adlı məqalələri də səciyyəvidir. Bununla bərabər qeyd edilməlidir ki, Refik ÖzdekinKiziroğlu Mustafa” (1998), Muzaffer ŞamiloğlununKöroğlu ile Kiziroğlu Mustafa Bey” adlı kitablarında da Kiziroğlunun zamanı, məkanı və fəaliyyəti təsvir edilib. Giziroğlu Mustafa bəyə istər Azərbaycan, istərsə də Türkiyə variantlarında ortaq bənzərlikləri olan türkülər qoşulmuş, qəhrəmanlığın tərənnümünə həsr olunmuş bu türkülər onu hər tərəfdə tanıdıb.

 

H.Əlizadə nəşrindən:

Hay dåyəndə haya basar,

Huy dåyəndə huya basar,

Koroğlunu çaya basar

Giziroğlu Mustafa bəy!

 

Paris nüsõəsindən:

 

Hay dåyəndə haya yåtər,

Qatı påykan yaya yåtər.

Koroğlunu çayə təpər

Bir bəy oğlu Mustafabəy.

 

Türkiyə variantından:

 

Hay ådåndå haya tåpår

Huy ådåndå huya tåpår

Köroğlunu çaya tåpår

Kiziroğlu Mustafa Båy...

 

Koroğlu”nun hər iki variantında Giziroğlu Mustafa bəyin Alapaça atı Qıratın qaçmasına belə fürsət verməyən qeyri-adi bir at kimi təsvir olunur:

 

Azərbaycan variantından:

Bir atı var alapaça,

Aman vermir Qırat qaça,

Nizəsinin ucu haça

Giziroğlu Mustafa bəy!

 

Türkiyə variantından:

 

Bir at biner alapaça

Fırsat vermez Kırat kaça

Az kaldı ortamdan biçe

Kiziroğlu Mustafa Bey...

 

Bu türküdən Giziroğlu Mustafa bəyin dastanda yeri mövqåyi aydın görünür. Haqqında danışdığımız Giziroğlu/Kiziroğlu Mustafa bəy kimdir? Qeyd etmək lazımdır ki, mənbələrdə Giziroğlu Mustafa bəyin Kars bölgəsinin Kısır dağlarının ətəyində yerləşən Kizir kəndində bir gizirin (kizir anlamı - muhtar, köy bekçisi, köy kahyası - http://www.sozce.com/nedir) ailəsində doğulduğu göstərilir. Bu gizir III Sultan Muradın zamanında (1574-1585-ci illərdə) həmin kəndin muxtarı vəzifəsini daşıyıb. Atası dünyasını dəyişdikdən sonra Mustafa atasının işini davam etdirib.

Giziroğlu Mustafa bəy qabına sığmayan bir dəliqanlı olduğu üçün onunla bağlı xalqın yaddaşına, ruhuna hopmuş müxtəlif rəvayətlər yaranıb. Söyləntiyə görə, bu rəvayətlərdən ikisi Giziroğlu ilə Koroğlu arasında baş verib. Bu rəvayətlərin nüvəsini Koroğlunun Karsın Kizir kəndinə gəlməsi, öncə onun Kiziroğlu ilə çarpışması, sonra barışması epizodu təşkil edir. Bu epizodlar Azərbaycan variantındaBağdad səfəri”/”Durna teliqolunda öz əksini tapır. Bir cəhəti əlavə edək ki, Karsın Kizir kəndində Kiziroğlunun qalası adlı bir qalanın qalıntılarının hələ durduğu qeyd edilir.

 

Elza İsmayılova

 

Xalq cəbhəsi.- 2018.- 26 iyul.- S. 14.