“Kitabi-Dədə
Qorqud”da türkün yaradılış konsepsiyası
2-ci yazı
“Dirsə
xan oğlı Buğac xan boyu”nda oxuyuruq: “Çağırdılar,
Dədəm Qorqut gəlür oldı. Oğlanı alıb
babasına vardı. Dədəm Qorqut oğlanın
babasına soylamış, görəlim, xanım, nə
soylamış – aydır:
Hey Dirsə xan, bəglik vergil bu oğlana,
Taxt vergil, ərdəmlidir!
Boynı uzun bədəvi at vergil,
Binər olsun hünərlidir!
Ağayıldan tümən qoyun vergil bu
oğlana,
Şişlik olsun, ərdəmlidir!
Qaytabandan qızıl dəvə vergil bu
oğlana,
Yüklət olsun hünərlidir!
Altun başlu ban ev vergil bu oğlana,
Kölgə olsun, ərdəmlidir!
Çigin quşlu cübbə don vergil bu
oğlana,
Geyər olsun, hünərlidir!
Bayındır xanın ağ meydanında bu oğlan cəng
etmişdür. Bir buğa öldürmüş sənin
oğlun, adı Buğac olsun! Adını bən verdüm,
yaşını Allah versün! – dedi”. Burada Dədə
Qorqudun adverməsindən sonra o məqama kimi adsız olan
Oğuz igidi Buğac adlanır. Buğanı
yıxdığına görə Buğac adını alan
igidin bundan sonrakı yaşamı – Dədənin
öygüsü (inamı) əsasında yaşamına
bağlıdır. Doğuluş – var olmaqdır, Oğuz
insanının şəxsinin təsdiqidir. Ümumiyyətlə,
“Kitabi-Dədə Qorqud”da adalma - doğuluş
(yaradılış) mahiyyətlidir.
Yuxarıda
Buğacın adalması-doğuluşunu boydan izlədik.
Buğac xəyanətlə üzləşib oxlanandan sonra
ölüm təhlükəsi ilə üz-üzə
qalır. Bu məqamda boyda Xızır Nəbi, Buğacın
anası kimi obrazlar xilasedici funksiyasında
çıxış edirlər. Buğac Xızır Nəbinin
sözünü anasına yetirir, bu yaradan ona ölüm
olmadığını bildirir.
“Oğlanın anası əmcəgin bir sıqdı,
südi gəlmədi; iki sıqdı, 2 südi gəlmədi;
üçüncidə kəndüyə zərb eylədi,
qatı doldı, 3 sıqdı südlə qan
qarışıq gəldi. Dağ çiçəgiylə
südi 4 oğlanın yarasına urdılar”. Bu məqamda
Buğacın anasının oğlunu ölümdən xilas
etməsi onu “ölən” Buğacın dirilmə
aktının fəal iştirakçısı edir. Oğuz
dünyasında atasının yaxın adamları tərəfindən
xain adıyla damğalanan Buğac ölüm hökmünə
məhkum edilir. Bu istək gerçəkləşir –
Buğac “xəyanətinə” görə cəzalandırılır.
Deməli, Oğuzun düzəni pozulur. Buğacla bağlı
yaradılan pis təsəvvür (xain obrazı) onun gerçək
ölüm təhlükəsindən, durumundan əvvəlki
“ölümü”dür. Buğacın ana südü, dağ
çiçəyi ilə sağalaraq dirilməsi, Oğuz
dünyasının müqəddəsliyini, Dədə Qorqud
dünyasında yalanla doğrunu ayırmaq
ölçüsünün davamlığını göstərir.
Bizcə, buradakı Xızır Nəbi obrazı Dədə Qorqud obrazının əvəzedicisi
rolunda çıxış edir.
“Qızıl qoç” nağılında daşa
dönmə motivini təhlil edən mifoloq-alim R.Əliyev bu qənaətə
gəlir ki, buradakı ölüb-dirilmə ən qədim
görüşlərdən sayılır... insanın əvvəlki
halına qayıdışı təkzibolunmazdır”. Buğacın
ölüb-dirilməsi ömrün, taleyin yenilənməsi,
şərdən arınması kimi də anlaşıla bilər.
Dədə Qorqud dünyasında fərdin günahdan, pislikdən
arınması, qəhrəmanın şəxsində onun
ilahilik, bənzərsizlik statusunu bərpa etməsi və ya
yaratması bütövlükdə Oğuzun dünyasının
bərpası demək olur.
F.Bayat isə
Dədə Qorqudun adqoymasını belə dəyərləndirir:
“Hər şeyə ad qoymaq Qorqudu demiurq – Tanrı oğlu səviyyəsinə
qaldırır. Əslində hər şeyi bilən,
müdrik, kultun aparıcısı Qorqud Ata funksiyası və
daşıdığı missiya baxımından Tanrı
oğludur. Qorqudun Tanrı oğlu olması şaman
dualarında açıq şəkildədirsə, əfsanə
və KDQ boylarında işarə xarakterlidir”.
Burada
doğuluş-yaradılış aktının Oğuzun
düzənini qoruyan kutsal (müqəddəs) bir prosesə, təsdiqə
xidmət etdiyini görürük. “Kitabi-Dədə
Qorqud”dakı yaradılış aktı ümumiyyətlə,
Oğuzun həyatının hər bir sahəsində
gerçəkləşən münasibətlərin,
davranışların ilahilik səviyyəsində təsdiqidir.
İnsani münasibətlərin əsilliyi – insanların
bir-birinə tərəddüdsüz inamıyla, bir-birinin
yolunda ölümə getmək fədakarlığıyla,
ailə müqəddəsliyinin qorunması inadıyla, sevginin
yaradılış səviyyəsində dərkiylə şərtlənir. Oğuzun - Dədə Qorqudun
dünyasında hər şey yaradılışa
(doğuluşa) – yəni yenidən doğulmaya, pisliklərdən
arınmaya, insanlığa xidmət və onu təsdiq edir.
Pis duyğulara, insansızlığa bu dünyada yer yoxdur.
Buradan
mahiyyətcə dastan təfəkküründə Oğuzun
(Oğuzun şəxsində Dədə Qorqudun) qoruyuculuq
funksiyası üzə çıxır. Dədə Qorqudun
dünyasında insanın ilahiliyi – yaradıcılıq xislətinin
bənzərsizliyi, əsilliyin adi qeyri-adilik səviyyəsində
yaşanması insani münasibətlərin Oğuz düzənini
yaradır. Bu münasibətlərin pozulması ölüm
prosesini şərtləndirir, qaçılmaz edir. Oğuzun
düzəninin pozulması isə Dədə Qorqudun dünya
düzəninin pozulması deməkdir. Dədə Qorqud
düzənin pozulmasından narahat olur. Bu prosesdə bəlli
obrazların ölümdən qurtulması – münasibətlərin
qurulması, düzənin bərpası, şərin xeyir
üzərində qələbəsi kimi anlaşıla bilər.
Prof. Ə.Tanrıverdi
yazır: “Kitabı oxumayan hər hansı bir normal məntiq
sahibindən “Adını bən verdüm, yaşını
allah versün” cümləsinin Dədə Qorqud, Qazan xan,
Qaraca Çoban, Yalançı oğlu Yalancıq, Burla xatun və
Qısırca yengə surətlərindən hansına aid
olduğu soruşularsa, o, həmin andaca “dədə”
sözünün semantik yükünə görə məhz
Dədə Qorqudun
adını çəkəcək”. Buradan belə bir əminlik
yaranır ki, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında hadisələrin
başlanğıc yaradıcı statusu ilahiliklə
yanaşı yaradıcı insanla (Dədə Qorqudla) bağlıdır. Dədə
Qorqud türk düşüncəsinin yaradılış
funksiyasını təmsil və icra edir, yönləndirir.
S.Rzasoy
Oğuz mifində qam-ata paradiqmasının semantik baxımdan
dolu örnəyi Ata//Dədə Qorqud olduğu qənaətindədir.
Onun fikrincə, Oğuz mifologiyasında Qorqud Ata ölməni və
doğularaq dirilməni adla təsbit edir. Qorqut Atanın advermə
funksiyası bütün hallarda doğuluşla
bağlıdır. Bir şey doğulmasa, Dədə Qorqud ona
ad verə bilməz. Bir
şeyin ad alması üçün onun hökmən
doğulması lazımdır. Yeni olan hər bir element
oğuz kosmosuna yalnız doğularaq daxil ola bilər. Demək,
advermə öz funksional semantikasına görə – yenidən
doğulmadır. Qorqut Ata hər dəfə oğuz kosmosuna
doğuluşla daxil olan yeni elementi, o cümlədən yeni
boyu adlandırır. Qorqut Atanın bu funksiyası oğuz
ritual-mifoloji dünya modelinin bütün struktur səviyyələrini
əhatə edir. O, təkcə statusartırma ritualından
keçən subyekti yox, oğuz kosmosunun bütün
ünsürlərini adlandırır: yeni doğulan bəy-igidə
ad verdiyi kimi, yeni doğulan oğuz boyuna – «oğuznaməyə»
ad verir. Dədə Qorqud hər boyun sonunda gəlib boy
boylayır, soy soylayır və «bu oğuznamə filan bəyin
olsun» deyir. Demək, bir boy doğulmayınca «Oğuz(namə)»
adını ala bilmədiyi kimi, Dədə Qorqud da ona ad verməyincə,
həmin boy//oğuznamə oğuz kosmosunda özünə
yer tuta bilməzdi”.
Maraqlı, orijinal qənaətdir. Yəni
Qorqudun Dədəlik, Atalıq funksiyası birbaşa olaraq
onun yaradıcı statusunun təsdiqi deməkdir. Bu
yaradıcılıq qüdrətinin
sınırsızlığını dastan boyunca
müşahidə edirik.
“Kitabi-Dədə Qorqud”dakı ilahi mənalandırma
(obrazların doğuluşu-yaradılışı, təsvir
bənzərsizliyi, Oğuz insanının məişətinin,
yaşamının (həyatının) ifadəsi olması,
düşmənə (şərə) nifrət, xeyirə təşnəlik
və s.) mahiyyətcə yaradılış mifologeminin
canlı, yaşarı təsdiqidir. Dastanın bütün
gedişi boyunca demək olar, hər məqam, hər hadisə
yaradılışın yeni-yeni çalarlarını
gözümüzün önündə canlandırır.
Burada
Oğuz-Türk insanının onu əhatə edən
yaşamında hər şeyə Dədə Qorqudun
yaratdığı münasibətlər
ölçüsündən baxması dünyasını
davamlı yaradılışlı edir. Oğuz insanının
türk xislətindən gələn biryolluq (arxadan vurmamaq –
üz-üzə vuruşmaq, insana, əsilliyə inamda
qırılmamaq, xəyanəti bağışlamamaq -
bağışlaya bilməmək, ailə müqəddəsliyini
uca saymaq, qədim türk adəti olan halallıq) xarakteri onun
sifətidir.
S.Rzasoy
dastanı ictimai yaşamın, çağının,
Oğuz dünyasının qədim, bənzərsiz epoxal
sistemi kimi nəzərdən keçirməklə
yanaşı, həm də ona bütöv bir Oğuznamə
ünvanı olaraq baxır: “Dədə Qorqud advermə mərasiminin
– yeni statusda doğulan subyektin varlığını adla təsbit
etmə ritualının başçısı kimi hər yeni
boyun doğuluşunda iştirak edir. «Boy boylama» – boyun doğulması
ritualıdır. Dilmizdəki «boylanmaq» sözü öz
boyundan dikəlmək, öz boyundan yuxarı qalxmaq,
çıxmaq mənasındadır. KDQ-də vahid «Oğuz kağan» boyu 12 dəfə
ölüb-dirilir. Bu, onun 12 dəfə doğulması deməkdir.
Burada «boy» Oğuz kağanın bədəni, sakral strukturunu
bildirir”.
Dastandan
adı ayrıca şəkildə keçən Baybörənin
oğlu Bamsı Beyrək oğuz qəhrəmanlarından,
Baybura bəyin oğlu, Salur Qazanın inaqıdır. Dədə
Qorqudun ona ad verməsinin səbəbi budur: Bamsı ləqəbi
daşıyan igid qəhrəmanlıq göstərdiyinə
görə Dədə Qorquddan Beyrək adı alır.
Dastandan oxuyuruq:
Ünüm anla, sözüm dinlə,
Baybörə bəg!
Allah Taala sana bir oğul vermiş, tuta
versün!
Ağır sancaq götürəndə
müsəlmanlar arxası olsun!
Qarşu yatan qara qarlu dağlardan aşar
olsa,
Allah Taala sənin oğluna aşut
versün!
Qanlu-qanlu sulardan keçər olsa,
keçit versün!
Qalabalıq kafirə girəndə
Allah Taala sənin oğluna fürsət
versün!
Sən oğlunı “Bamsam” deyü
oxşarsan;
Bunun adı Boz ayğırlıq Bamsı
Beyrək olsun!
Adını bən verdim, yaşını
Allah versün! – dedi.
“Qam
Börənin oğlı Bamsı Beyrək boyu”nda haqqında
danışılan Oğuz bəylərindən olan Baybican bəyin
qızı Bamsı Beyrəyin beşikkərtməsi, həyat
yoldaşıdır. Dastandan oxuyuruq: “Qam Ğan oğlı xan
Bayındır xanın məclisində Baybican bəg dəxi
yerindən urudurdı, aydır: “Bəglər, mənim dəxi
haqqıma bir dua eylən. Allah Taala mana da bir qız verə”, –
dedi. Qalın Oğuz bəgləri əl qaldırdılar, dua
eylədilər: “Allah Taala sana da bir qız verə”, – dedilər.
Oğuz bəylərinin “alqışı alqış,
qarğışı qarğış” olduğundan Qam Börənin oğlı
Bamsı Beyrək, Baybörə bəyin oğlu Baybican bəyin
qızı Banıçiçək doğulur. El arasında
deyildiyi kimi, bunların “torpağı bir yerdən
götürülüb”. Oğuz bəylərinin dilək, istək
birliyi, sevənlərin xarakter eyniliyi-birliyi, əsilliyə sədaqət,
soyun (nəslin) başçısına sayğı, sevgi əsasında
qurulan ailəçilik Beyrəklə Banıçiçəyin
yaradılış aktının özülündə durur.
Maraqlıdır ki, Oğuz dünyasında qızlara
doğulan kimi ad verilir. Ancaq oğlan yetkinlik yaşına
çatdıqda mütləq hünər göstərməli,
Dədə Qorqud ona ad qoymalıdır. Bundan sonra adlanan (əslində
adıyla doğulan-yaradılan) şəxs ömrünü
bu kökdə yaşamağa borcludur. Əslində dastan
düşüncəsində kişi başlanğıcı əsasdır.
Əgər kişi ruhən güclüdürsə, deməli,
o, özü də yaradıcıdır – ailəsinin, elinin,
Oğuz adlı dünyasının. “Kitabi – Dədə
Qorqud”un yaradılış məntiqindən çıxan
sonuc (nəticə) budur.
Elçin
Qaliboğlu
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2018.- 9 iyun.- S.14.