“Kitabi-Dədə Qorqud”da türkün
yaradılış konsepsiyası
3-cü yazı
O.Ş.Gökyay yazır ki, beşikkərtmə “ad eləmək” mənasında KDQ-nin dilində
işlənən etnoqrafik bir
anlayışdır. Bir-birinə çox yaxın olan
və bir-birini çox sevən iki ailə
körpələri beşikdə olan zaman
söz alıb söz verir, uşaqları bir-birinə nişanlayırlar, beşiyi də sözlərinə şahid tuturlar. Türklərdə hələ çox
qədim çağlardan nişanlanmanın başlanğıcı
kimi var
olan beşikkərtmə (yavuqlu, nişanlı) adəti Azərbaycanda son
dövrlərə qədər də yaşamaqdaydı. Bir çox hallarda indi
də rast gəlinir. Anadoluda isə
bu günün özündə belə hətta nigah
əvəzi sayılacaq qədər güclüdür”.
Bir məqam da
diqqəti çəkir: Beyrəyin, Banıçiçəyin
ayrı-ayrılıqda yaradılışı
– doğuluşu olduğu kimi,
onların birgə doğuluşu – beşikkərtməsi var. Dastandan oxuyuruq: “Qambörənin oğlı Bamsı Beyrək boyı” nda Bayındır xanın məclisində olan
bəylərə “Baybican bəg aydır: “Bəglər, Allah-Təala mana bir
qız verəcək olursa,
siz tanıq olın: mənim qızım Baybörə bəg oğlına beşikkərtmə yavuqlı olsun!”- dedi”.
Burada Beyrəklə Banıçiçəyin beşikkərtməsinə bəylərin tanıq (şahid) olması maraqlı məqam kimi
diqqəti çəkir. Ona görə ki, Oğuz bəyləri Oğuz dünyasının qorunması
üçün məsuliyyət daşıyırlar.
Basatın doğuluşu: Basat Daş Oğuz bəyi, Aruzun kiçik oğlu, Qıyan Selciyin qardaşıdır. Onu dastandan
- adına bağlı “Basat Dəpəgözi öldürdügi boy”dan Təpəgözü öldürən yenilməz qəhrəman kimi
tanıyırıq.
Dastandan: “...Bir
gün Oğuz otururkən
üstinə yağı gəldi. Dün içində ürkdi, köçdi. Qaçub gedərkən Aruz
Qocanın oğlancığı
düşmiş,
bir aslan
bulup götürmiş, bəsləmiş. Oğuz genə əyyamla
gəlüb, yurdına qondı. Oğuz xanın ilqıçısı
gəlüb xəbər gətürdi”.
Basatın doğuluşu-yaranışı əcdad
funksiyası ilə
bağlıdır. Hər şeydən əvvəl boyun strukturu,
məzmunu onun qədimliyini sübut edir. Başqa yandan buradakı
inanclar – türkün ruhən bağlı olduğu tapınış məqamlarını işarələyir.
Təpəgöz Basatdan kimliyini soruşarkən Basat ona
cavabına diqqət edək: “...Anam adın sorar
olsan – Qaba Ağac! Atam adın deirsən – Qağan Aslan!
Mənim adım sorarsan, – Aruz
oğlı Basatdır, – dedi.
Burada Basatın soyunu
Ağacla və Aslanla bağlaması əcdaddan soraq
verməsidir: Basatın yaradılışını şərtləndirən əcdadın izləri bizə tam aydın olur. Mifologiyada,
o cümlədən türk mifologiyasında ağac çox geniş yayılmış, mürəkkəb semantikaya malik obrazdır. Türk mifologiyasında
ağacın kultlaşdırılması çox
dərin köklərə malik inanclara bağlıdır. Ağacla bağlı bütün bu
mifik təsəvvür, inanc, obraz və
funksiyalar Azərbaycan əfsanələrində də izlərini saxlamışdır. Bunların hamısı bu və
başqa şəkildə yaradılış mifinə
bağlanır. R.Əliyev yazır ki,
Azərbaycan əfsanələrində: ağac doğur; ağac doğulur (oddan); ağac ilk yaradıcı rolunda çıxış edir;
ağac qoruyur; ağac şahidlik edir; qız ağaca, gülə, bənövşəyə çevrilir;
saç ağaca dönür (saçın
günəş və ağacla əlaqəsi); ilan kol olur;
oddan ağac doğulur; daraq ağaca çevrilir; ağac və
su bir-biri ilə
əlaqəli kultlardır;
ağaclar səcdə edir; ağaclar pir
funksiyasını
daşıyır; ağac inisiasiya ilə bağlıdır və s.
Türk yaradılış mifinin
böyük bir
qolu heyvanlar aləminin yaradılması ilə bağlıdır. Digər mifologiyalarda olduğu kimi, türk mifologiyasında da
heyvan ipostası
– şəkli, başlanğıcı
çox qədimdir. Bu, ümumiyyətlə, heyvanların mifologiyadakı
yeri və
rolu ilə
bağlıdır. R.Əlizadə yazır ki, xalqımızın mifik
düşüncə
çağında
pərəstiş etdiyi bütün canlı
və cansız kultlar
onun vahid
mifoloji düşüncə təsəvvürlər sisteminə – kosmoloji dünya modelinə
daxil idi. Bu cəhətdən canlı
təbiət kultları
ilə bağlı inamlar xüsusilə əcdad kultları
ilə qırılmaz şəkildə bağlıdır.
Mifin öz dünya
modeli var. Bu model üç qatdan: göy, yerüstü və
yeraltı dünyalardan ibarətdir. Hər
dünyanı işarələndirən, həmin
dünyanın simvolu, obrazı, modeli kimi
çıxış edən heyvanlar var. İnsanlar ilk əcdadı
ən əvvəl heyvan görkəmində təsəvvür
ediblər. Bu heyvan əcdad daha sonra insan
görkəmi qazanıb. Buradan
görünür ki, mifologiyada əvvəlcə zoomorfizm hakim
olub, antropomorfizm onun inkişafı kimi meydana gəlib.
Burada hətta bir faktı göstərmək də yerinə
düşər ki, “Oğuznamə”nin
uyğur versiyasında oğuzların ilk əcdadı Oğuz
kağan öküz şəklində rəsm olunub.
Deməli,
yaradılış mifologemi ilə bağlı “Kitabi-Dədə
Qorqud”da nəzərdən keçirdiyimiz məqamlar öz izlərini
bu və ya başqa şəkildə folkorumuzun bu və ya
başqa janrlarında qoruyub saxlayır. C.Bəydilinin
yazdığı kimi “Mifoloji çağ türk
düşüncəsində Boz qurd, işıq, dağ və
ağac kimi rəmzi görüntülər vardı ki...
Mifoloji motivləri daha çox qoruyub saxlayan arxaik Türk
dastanları həmin düşüncənin izlərini
yaşadır... KDQ-də Oğuzun Tanrı ilə
bağlılığını qoruyub saxlayan tək varlıq
kimi belə bir ilahi körpü timsalı bir də “kölgəlicə
qaba ağac”dır.
Seyfəddin
Rzasoyun tədqiqatında “Gözdən doğulma” mifologemi
ayrıca olaraq diqqəti çəkir. O, bu məsələ
ilə bağlı ilk dəfə fikir söyləməklə
Oğuz mifinin türk yaddaşında keçib gəldiyi
inkişaf yolunu özünəməxsus şəkildə əsaslandırır:
“Oğuz mifinin struktur dinamikasının ilkin və əsas
elementlərindən olan "gözdən doğulma"
mifologemi Oğuz mifində işarələnmiş kosmosun
funksionallığını şərtləndirən struktur
mexanizmi və onun işinin özü olmaqla sonradan Oğuz
eposuna da transformasiya olunub".
“Oğuznamə"nin (Oğuz eposunun) uyğur versiyasında
gözdən doğulma motivi ilə bağlı belə bir məqama
rast gəlinir: “Kenə künlərdən bir kün Ay
kağannun gözü yarıb bodadı, erkək oğul
toğurdı. (Günlərdə bir gün Ay
kağanın gözü parladı, erkək oğul
doğdu). Burada Oğuz Kağanın
anası Ay Kağanın gözündən doğulması
motivi diqqəti çəkir”.
“Oğuznamə”nin F.Bayat nəşrində bu məqam belə
təsvir olunur: ...kenə künlərdən bir kün ay
kağan nunq gözü yarıb butadı erkək oğul
toğurdı... (Yenə günlərin bir
günü Ay kağanın gözləri yarıdı, bir
oğlu oldu). S.Rzasoy Oğuz Kağanın
doğulması mifologemində Ay Kağan-Oğuz Kağan binar
(ikili) münasibətlərində Ay-Günəş, Gecə-Gündüz
kosmik aktları kodlaşdığını bildirir. Ay
Kağan gecədir, onun gözü isə gecəyə
dalmış, batmış, yaxud onun tərəfindən
udulmuş (fərqli paradiqmalar mövcuddur) Günəş,
yaxud gündüzü bildirir. Oğuz Kağan Ay Kağanın gözündən,
başqa sözlə, onun gözü olaraq doğulur.
“Gözdən
doğulma mifologemi” ilə bağlı "Kitabi-Dədə
Qorqud" eposundakı məqamlara gəlincə, “Səkkizinci
boyda Basat Təpəgözün tək gözünü
çıxararaq onu öldürür və azad olur. Burada biz gözdən
doğulma invariantının epikləşmiş paradiqması
ilə üzbəüzük. Basat, Təpəgöz
və onun tək gözü Oğuz kosmoqoniyasında onun astral-kosmik
elementləridir. Bu, eposda açıq
şəkildə qorunub qalıb”.
S.Rzasoyun
təhlillərindən çıxan elmi nəticə
maraqlıdır. O, əski türk düşüncəsində
təbiətdən gələn düşüncənin inanc səviyyəsinin
izlərini dastanda axtarfır, maraqlı paralellər aparır.
Alim bu qənaətə gəlir ki, kosmosu təmsil
edən Basatın Oğuz kosmik dünya modelindəki yeri kosmik
zirvə – Günəşin zenit vəziyyətində
durduğu məqamdır. Bu halda, Təpəgözün yeri ona tərs
proyeksiyada dayanan xaosdadır. Basat Günəşi,
gündüzü, Təpəgöz gecəni simvollaşdırır.
Təpəgözün gözü onun bir gecə
olaraq udduğu Günəşdir. Basat onun
gözünü çıxarmaqla Günəşi azad edir.
Bəs
gözdən doğulmanın izləri özünü konkret
şəkildə necə göstərir? S.Rzasoy
bu məqamı gündüzün gecəni əvəz etməsi,
Günəşin doğulması proyeksiyasında təhlilə
cəlb edir. “Basat-Günəş”, “Təpəgöz-Gecə”
paralellərində Kosmos-Xaos qarşıdurmasının
bütün izləri aydınca görünür. Alim, gecənin düşməsi ilə Təpəgöz-Gecə
tərəfindən Basat-Günəşin udulmasına diqqət
çəkir. Basatın Təpəgözün
mağarasında həbsi xaosu simvollaşdıran Təpəgözün
qarnında olması deməkdir. Basat onu
öldürməklə azad olur. Gündüz
gecəyə qalib gəlir, Günəş azad olur. Basatı epik qəhrəman, Oğuz Kağanın
paradiqması kimi nəzərdən keçirən alim bu qənaətini
“Günəşi udmuş Təpəgözün
gözünü çıxarması” ilə əsaslandırır.
Bu göz Günəşdir və Basat onu azad
edir.
Təpəgözün
doğuluşu: “Basat Dəpəgözi öldürdügi
boy”da Təpəgöz əsas surətlərdəndir. Yuxarıda Oğuzun ilahi düzənini yaradan əsas
obrazların xarakterinin ümumi cəhətlərinin təhlilini
verdik. Burada həmin obrazların
yaradılışının şəxsində xeyirin təmsil
edildiyinə əminik.
Ancaq Təpəgöz
obrazının şəxsində bunun tam əksini
görürük. Təpəgözün
atası Oğuz çobanı, anası Pəri
qızıdır. Bu, Oğuzun əxlaq
kodeksinə, davranış tərzinə qətiyyən
uyğun olmayan hərəkətdir. Məhz
bunun səbəbidir ki, Pəri qızı çobana
“Oğuzun başına zaval gətirdiyini” deyir. Deməli, yanlış hərəkət Oğuz
insanının suçu olmaqla, bütöv bir el
üçün fəlakət demək olur.
“Basat Dəpəgözi
öldürdügi boy”da oxuyuruq: “Aruzun bir çobanı
vardı. Adına Qonur qoca Sarı çoban derlərdi... Çoban ərkəcə qaqıdı, ilərü
vardı. Gördi kim, pəri
qızları qanat qanada bağlamışlar, uçarlar. Çoban əpənəgini üzərlərinə
atdı. Pəri qızının birini tutdı... Pəri qızı qanat urub uçdı.
Aydır: “Çoban, yil tamam olıcaq məndə ətin var,
gəl, al! dedi. – Amma Oğuzun başına zaval gətürdün”.
Xalıq Koroğlu yazır ki, Orta Asiya rəvayətlərində
onun adı “bir gözlü div” və ya “yalnız gözlü
div”dir. İnsan qatilləri təhlükəli varlıqlar, əpəgöz,
Polifem, Sikolop, əjdaha, qırxbaşlı nəhəng divlər
kimi obrazlaşmışdır. Araşdırıcılar dünya
xalqlarının folklorunda bu tipli 200-dən çox mifik obraz
qeydə almışlar. KDQ-nin Təpəgözü
yarıinsan, yarımifoloji varlıqdır. Burada Təpəgözün
şəri, antinsanlığı təmsil etdiyi ortadadır.
Təpəgözün doğuluşu Oğuzun
varlığı üçün təhlükəyə
çevrildiyində Basatın meydana çıxaraq onu yenməsi
– Xeyrin Şər üzərində qələbəsi
anlamına gəlir.
Tədqiqatdan
aydın olur ki, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında
yaradılış ilk növbədə əcdad funksiyası
ilə bağlıdır. Burada
yaradılışı (doğuluşu) şərtləndirən,
mənalandıran, ömürləşdirən, Oğuz
insanının yaşam (həyat) prinsiplərini təqdim edən
obraz Dədə Qorquddur. “Kitabi-Dədə
Qorqud”dakı yaradılış aktı ümumiyyətlə,
Oğuzun həyatının hər bir sahəsində
gerçəkləşən münasibətlərin,
davranışların ilahilik səviyyəsində təsdiqidir.
İnsani münasibətlərin əsilliyi –
insanların bir-birinə tərəddüdsüz inamıyla,
bir-birinin yolunda ölümə getmək fədakarlığıyla,
ailə müqəddəsliyinin qorunması inadıyla, sevginin
yaradılış səviyyəsində dərkiylə şərtlənir.
Oğuzun - Dədə Qorqudun dünyasında hər
şey yaradılışa (doğuluşa) – yəni yenidən
doğulmaya, pisliklərdən arınmaya, insanlığa
(Oğuz düşüncəsinə) xidmət və onu təsdiq
edir. Pis duyğulara, insansızlığa
bu dünyada yer yoxdur. Buradan mahiyyətcə
dastan təfəkküründə Oğuzun (Oğuzun şəxsində
Dədə Qorqudun - E.Q.) qoruyuculuq funksiyası üzə
çıxır. Dədə Qorqudun
dünyasında insanın ilahiliyi – yaradıcılıq xislətinin
bənzərsizliyi, əsilliyin adi qeyri-adilik səviyyəsində
yaşanması insani münasibətlərin Oğuz düzənini
yaradır. Oğuzun düzəninin
pozulması isə Dədə Qorqudun dünya düzəninin
pozulması deməkdir. Dədə Qorqud
düzənin pozulmasından narahat olur. Bu
prosesdə bəlli obrazların ölümdən
qurtulması, ölüb-dirilməsi – insani münasibətlərin
qurulması, düzənin bərpası, şərin xeyir
üzərində qələbəsi kimi anlaşıla bilər.
Elçin Qaliboğlu
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2018.- 12 iyun.- S.14.