Güney azərbaycanlıların
diasporunun meydana gəlməsi və təşkilatlanması
3-cü yazı
70-ci illərin sonlarına doğru Avropada
(konkret olaraq
Almaniyada, çünki
bu ölkə güneyli tələbələrin daha
çox və
fəal olduğu yer idi)
adında “Azərbaycan” sözü olan ilk
milli təşkilatlar yarandı.
1977-ci ildə
Qərbi Berlində “Azərbaycan ziyalılar cəmiyyəti” təşkil
edildi. Bu qurum
1980-ci ilə
qədər fəaliyyət göstərib İrandakı inqilabi proseslərin təsiri altında dağıldı. Cəmiyyətin əsas
məqsədi dil
azadlığı, milli-mədəni haqlar
uğrunda mübarizə aparmaq idi. Bu məqsədlər öz əksini təşkilatın 1977-1980-ci illərdə Qərbi Berlində
Azərbaycan dilində nəşr etdiyi
“Birlik” jurnalının səhifələrində tapmışdı.
Hamburqda təhsil alan güneyli tələbələr də elə həmin 1977-ci ildə
paralel olaraq
“Mütərəqqi iranlı türk ziyalıları cəmiyyəti” adlı bir qurum yaratmışdılar. Cəmiyyətin Azərbaycan türkcəsində nəşr
olunan “Ərk” adlı mətbu orqanı
da var
idi. Güneyli tələbələrin nəşr etdiyi
bu dərgi Güney Azərbaycana milli-mədəni muxtariyyət tələb edir, dil və milli haqlar məsələsini qaldırırdı.
Mühacirətdəki güneylilərin dil
uğrunda mübarizəsi təkcə bu təşkilatlar
çərçivəsindəki fəaliyyətlərlə də məhdudlaşmırdı. Milli-demokratik təfəkkürün daşıyıcısı olan gənc güneyli mühacirlər Azərbaycan dili
və mədəniyyətinin mühacirlər arasında yayılıb təbliğ olunması, onların milli özünüdərki prosesinin güclənməsi üçün
ən müxtəlif fəaliyyət üsullarına əl
atırdılar. Məsələn, onların bir qrupu
güneyliləri milli
məsələyə cəlb etmək
üçün 1978-1979-cu illərdə Qərbi Berlin
Universitetinin yataqxanasında
maraqlı bir aksiya təşkil etmişdilər. Mühacirlərin bir
qrupu burada
Azərbaycan türkcəsində olan ədəbiyyat nümunələrinin satış-sərgisini təşkil etmişdilər. Bunun effekti
çox böyük idi. Milli ədəbiyyat və
incəsə¬nət nümunələri ilə tanışlıq mühacirlərdə milli özünüdərk hissini stimullaşdırırdı. Bu
proses artan
xətlə davam edirdi.
Artıq əksər güneyli mühacirlər əmin olmağa başlamışdılar ki,
Azərbaycan dili problemi hər bir
azərbaycanlıdan ötrü ən zəruri məsələlərdən biri
və birincisidir.
Almaniyada təhsil alan
cənubluların 1977-ci ildə yaratdığı
“Ərk” və “Birlik”, “Araz”, “Savalan”, “Nicat”,
1979-cu ildə
qurduqları “Yol”,
“Milli birlik”
kimi təşkilatları əsasən milli
məzmunlu fəaliyyətlə məşğul idilər. Bununla
belə, onların hamısı, eyni zamanda sol
təmayüllü qurumlar idi. Özü
də bu proseslər
təkcə Almaniyanı yox,
paralel olaraq
həm də Danimarka, İsveç, Avstriya, Fransa, Hollandiya və digər ölkələrdə gedirdi. Bu tipli
təşkilatlarda birləşən azərbaycanlılar
azərbaycançılıq məfkurəsinin təməl məsələləri olan
dil, milli mədəniyyət, mənəvi dəyərlər və
s.-dən daha
çox İrandakı siyasi situasiyanı
müzakirə edirdilər.
Beləliklə, İranda inqilaba qədər mühacir cənubi azərbaycan¬lılar artıq ana dilinin
statusunun yüksəldilməsi tələbi ilə çıxış
edirdilər. İnqilabın qələbəsindən sonra yeni rejimə müxalif qüvvələrin nümayəndələri, İran-İraq müharibəsində iştirak etmək istəməyən gənclərin yeni qrupları xaricə mühacirət etməyə məcbur olmuş və Avropada, məsələn Almaniyada milli-mədəni maraqlar uğrunda mübarizə aparan mühitə daxil olaraq
həmin mübarizənin daha
da genişlənməsinə zəmin yaradırlar.
Xaricdəki cənublu mühacirlərin təşkilatlanmasında
ən güclü mərhələ
1983-1984-cü illərdən sonra başlanır. Bu dövr kütləvi təşkilatlanma dövrü idi ki, onun da konkret
səbəbi var
idi. Sıralarında milyonlarla azərbaycanlının, o cümlədən inqilabi proseslərə solçu təşkilatların
tərkibindəki mühacirlərin olduğu İran İslam inqilabı 1983-cü
ildə teokratik rejimin qəti və
birmənalı qələbəsi ilə nəticələndi. Solçu təfəkkürə milli məsələnin həlli vasitəsi kimi baxan
güneyli inqilabçılar
bu mübarizəni uduzandan sonra
onların qarşısında əsasən iki
yol dururdu:
ya İranda həbsxana, edam, məhrumiyyətlər, ya da mühacirət. Sol baxışlı mühacirlərin bir hissəsi ikincini seçdi. 1983-1984-cü illərdən etibarən Avropada cənublu mühacir kütləsi sürətlə artmağa başladı. Nəzərə almaq lazımdır ki, onlar ictimai mübarizə və inqilab təcrübəsindən keçmiş, təşkilatın və təşkilatlanmanın nə demək olduğunu bilən, siyasi cəhətdən ha¬zırlıqlı, passionar bir qüvvə idi. Onlar mühacirətə özləri ilə təkcə kəmiyyət yox, həm də
yeni keyfiyyət - yeni nəfəs və
dinamika, milli
məsələyə daha fərqli yanaşma metodu
aparmışdılar. Bu yeni
və ictimai cəhətdən fəal qüvvə Avropaya çatan
kimi orada
hələ 60-70-ci illərdən yaşayan və milli-mədəni fəaliyyət təcrübəsi olan cənublu ziyalılar vəziyyəti düzgün qiymətləndirib onun potensialından istifadə
etməyi qərara aldılar. Bu, milli ideya ətrafında təşkilatlanmanın
xeyli sürətlənməsinə səbəb oldu. Bu dövrdə dilə bağlılıq o qədər artmışdı
ki, 1982-ci ildə mühacir azərbaycanlılar
Qərbi Berlində “Ana
dili kursları”
açmış və mühacirlərin böyük bir
qrupu ora
toplaşmışdı. 1984-cü ilə qədər fəaliyyətdə olan bu kursların ən böyük əhəmiyyəti heç də kiminsə orada dilini mükəmməl öyrənib-öyrənməməsi ilə yox, bu aksiyanın mühacirlərə oyadıcı təsirləri ilə müəyyən olunmalıdır. 1983-cü ildən etibarən Köln, Bonn
və Qərbi Berlində
sırf milli mədəniyyət amili
zəminində ilk toplantılar keçirən azərbaycanlılar milli
haqlar uğrunda mübarizəni artıq dil kursları,
mədəni-kütləvi tədbirlər kimi
fəaliyyət formaları
çərçivəsindən çıxarıb daha əhatəli təşkilatlar yaratdılar. 1985-ci ildə Qərbi Berlində “Qaynarca” cəmiyyəti və eyniadlı qəzet, 1986-cı ildə vahid mərkəzdən idarə olunmaqla Bonn, Qərbi Berlin, Köln və Hannover şəhərlərində “Azərbaycan kültür ocağı” yarandı və həmin il “Savalan” adlı dərgisi nəşrə başladı. “Azərbaycan kültür ocağı” o qədər əhatəli və güclü bir təşkilat
idi ki,
o, bütün Avropadakı mühacirləri öz çətiri
altına toplaya bilmişdi. Bu
təşkilatı
qəbul etməyən heç
bir milli
ruhlu güneyli mühacir yox
idi, hamı onu Azərbaycançılıq ideyası
zəminindəki mübarizənin, milli haqlar,
dil, özgürlük uğrundakı mücadilənin aparıcı qüvvəsi kimi qəbul edirdi.
Sonrakı illərdə Almaniya ilə bərabər Fransa, Danimarka, Belçika, Avstriya, Hollandiya,
İsveç, Norveç, Kanada, ABŞ, İngiltərə və digər ölkələrdə də bu cür təşkilatlar meydana gəldi. 1987-ci ildə
ABŞ-dakı azərbaycanlıların təşəbbüsü ilə təsis edilmiş “Azərbaycan evi”
adlı təşkilat rəsmən qeydə alınmışdı
və Amerikadakı Azərbaycan cəmiyyətlərinin mərkəzi hesab
olunurdu. Bu təşkilatlar hər cür siyasi
çalarlardan uzaq
idilər və sırf azərbaycançılıq məfkurəsinə söykənirdilər. Bu mədəni özfəaliyyət uzun
müddət aparıcı xətt oldu,
həmin təşkilatlar
öz dilində
yazıb-oxumağı bilməyən, öz milli-mədəni irsinə
hər hansı bir səviyyədə bələd olmayan azərbaycanlıların elementar milli-mədəni ehtiyaclarını ödəmək istəyindən doğulmuşdu. İranlı müəllif Moctəbi Məğsudi xaricdəki Güney Azərbaycan diasporasının təşkilatlanması
və milli fəaliyyətində Azərbaycan Respublikasının rəsmi və ya qeyri-rəsmi şəkildə
müdaxiləsinin olduğunu əminliklə
qeyd edir.
Müəllif
Almaniyada N.Qərəvi tərəfindən “Azərilər Cəmiyyəti”, Almaniyanın Bon
şəhərində təsis edilmiş “Azərbaycan Mədəni Hərəkatı”, İsveçdə Əjdər Tağızadənin rəhbərliyi ilə
“Azərbaycanlıların mədəniyyət ocağı”nın Azərbaycan hökumətinin dəstəyi ilə
qurulduğunu
yazır.
Əslində Güney azərbaycanlıların xaricdə
təşkilatlanma prosesi Quzey Azərbaycandakı 1988-ci
il meydan
hərəkatının təsiri altında daha
da dərinləşdi.
Xaricdə Azərbaycan təşkilatlarının yaranması
prosesi xeyli
intensivləşdi,
bu vaxta
qədər yaranan
təşkilatlar fəaliyyətini gücləndirdi, yeni qurumlar yarandı
və bu proses daha
geniş mühacir kütləsini əhatə etməyə başladı. Burada
1987-ci ilin
dekabrında Bakıda (Quzey Azərbaycan) məhz mühacir azərbay¬canlılarla əlaqələr yaratmaq məqsədilə qurulan “Vətən” cəmiyyətinin də
rolunu qeyd
etməliyik. Təkcə belə bir təşkilatın yaranması
faktının özü mühacir cənublularda böyük ruh
yüksəkliyi yaratmışdı. Onlar
özlərini artıq daha inamlı
hiss edirdi
ki, bu da özünü sonrakı mərhələdə daha aydın göstərdi. Təşkilatlanmada yeni dinamizm müşahidə olunurdu. 1988-ci ilin
iyulunda Londonda
“Azərbaycanlılar komitəsi”nin əsası qoyuldu. Bu təşkilatın mətbu orqanı olan “Aydınlıq” qəzetinin əsas
məqsədi Azərbaycan dilini,
mədəniyyətini və tarixini təbliğ etmək idi. 1988-ci
ildə Kanadanın Monreal
şəhərində təsis olunmuş “Azərbaycan Mədəniyyət Mərkəzi” mədəni-kütləvi tədbirlər keçirməklə məşğul
olurdu. Ontarioda
(Kanada) fəaliyyətə başlayan Azərbaycan İcmalar Assosiasiyası
isə burada yaşayan azərbaycanlıların birləşməsi, mədəni tədbirlərin təşkili və
təbliğatı işləri ilə məşğul olurdu. İsveçin Malmö şəhərində 1989-cu ildən fəaliyyət göstərən “Azərbaycan kültür ocağı”nın mətbu orqanı olan “Araz” dərgisi də bu missiyanı həyata keçirir, vahid, müstəqil Azərbaycan ideyasına söykənirdi. 1989-cu ilin fevralında Vaşinqtonda “Azərbaycan mədəniyyət ocağı” (mətbu orqanı
“Dirilik” dərgisi) yaradılmışdı.
1989-cu ildə
Norveçdə Azərbaycan Mədəniyyət Mərkəzi təsis edildi.
Onun əsas məqsədi Azərbaycanın mədəni irsini və
bugünkü uğurlarını öyrənmək və təbliğ etmək idi.
Bakıda yaşanan 1990-cı il
20 yanvar faciəsi və
1991-ci il
oktyabrın
18-də Quzey Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin əldə
edilməsi xaricdə azərbaycanlıların təşkilatlanmasına
həlledici təkan verdi. Dünyanın aparıcı ölkələrində yeni Azərbaycan milli mərkəzləri yarandı,
passiv təşkilatlar öz
fəaliyyətini bərpa etdi,
aktiv qurumlar isə daha da
gücləndilər. Yeni təşkilatların
bir çoxu 20 yanvar faciəsinə etiraz əlaməti olaraq Avropanın demək olar
ki, bir çox iri
şəhərində yaradılan “20 Yanvar komitə”lərinin bazası əsasında formalaşdı. Başqa sözlə, bu müvəqqəti komitələr azərbaycanlılarda
təşkilatlanmaya yeni ehtiyac hissi
oyadırdı.
1990-cı ildə İsveçdə “Azərbaycan Kültür Cəmiyyəti” təsis olundu. Bu qurum Azərbaycanın
siyasi-iqtisadi, coğrafi, mədəni cəhətdən təbliğ olunması istiqamətində
iş aparırdı. Həmin ildə
İsveçin Stokholm şəhərində “Azərbaycan kültür ocağı”nın əsası qoyuldu. 1990-cı
ildə İngiltərənin Mançester şəhərində
“Azərbaycan mədəniyyət mərkəzi”
yaradıldı.
Yeganə Hacıyeva
Xalq Cəbhəsi.-
2018.- 28 iyun.- S.14.