Azərbaycan
türklərinin mifologiyası
Bəzən fəlakətlərin
qarşısı alınır, bəladan xilas olan varlıqlar
hər şeyi təzədən başlayır...
Təqvim miflərində hətta ayrı-ayrı illər, aylar, günlər belə mifik obraza, dünya modelinin detalına çevrilir. Məsələn: «Bir padşah görür ki, bının ölkəsindəki adamnar tez-tez illəri qatışdırıllar bir-birinə. Çünkü illərin adı yoxuymuş. Padşah fikirləşir ki, gərəh illərə ad qoyam. Durur çıxır səfərə. Ucardan, qaçardan, sürünərdən qabağına hansı çıxırsa onun adını verir bir ilə. Bının qabağına on iki cannı çıxdığı üçün on iki də il adı düzəldir. Həmən cannılar bınnardı: donuz, sıçan, pələh, dovşan, öküz, at, qoyun, meymun, it, quş, ilan, balıx. İllər də bınnarın adıynan addanır». Təqvim hissələri Çində etik məna ilə də təsvir edilirdi: «Yaz - humanistdir, yay - nəzakətlidir, payız - ədalətlidir, qış – müdrikdir». Azərbaycan inanclarında isə Yaz xoşxasiyyətdir (Üçü bizə cənnətdir), Yay səxavətlidir (Üçü yığıb gətirir), Payız qəddardır (Üçü vurub dağıdır), Qış düşməndir (Üçü bizə yağıdır). əcdadlarımızın ilkin təsəvvürlərində yaponlarda olduğu kimi, il iki hissəyə (bərəkət, bolluq gətirən əsas hissə və bitkiləri məhv edən qış) bölünürdü. Ayların fəsillərə bölünməsinə həsr olunan bayatıda da bu hiss olunur: a) yaz, yay xeyiri, b) payızla qış isə şəri təmsil edir. Dağlara müraciətlə deyilən başqa bir bayatıda isə ilin iki yerə bölünməsi açıq-aydın nəzərə çarpır:
A
dağlar, ulu dağlar,
Çeşməli,
sulu dağlar.
Üç
ay toylu, bayramlı,
Doqquz ay yaslı dağlar.
Adətən,
sudan korluq çəkən dağların
«çeşməli, sulu» göstərilməsi ola bilsin ki,
yuxarıda verdiyimiz mifoloji sistemdəki dünyanın su
damarlarının Qaf dağından keçməsinə əsaslanır.
Göründüyü kimi, Azərbaycan təqvim
miflərində əsas ağırlıq qışla
yazın üzərinə düşür. İl əsasən iki əks xasiyyətli canlı
varlıqla təmsil olunur, yay yazın, payız isə
qışın içində əridilir. İl bütövlükdə yarı
bölünüb düşmən qüvvələr kimi
üz-üzə qoyulur. Bir tərəfdə
soyuq, şaxta, aclıq, ölüm, digər tərəfdə
isti, bolluq, şadlıq hökm sürür. Kosa-keçi mifik obrazları ilə yaddaşlarda bu
günümüzədək yaşadılan ənənənin
tarixi çox dərin qatlardan gəlir. Mədəniyyətimizin
canına hopmuş Xeyir-Şər qarşıdurmasının
mənbəyini də, hər şeydən əvvəl, bunda
axtarmaq lazımdır.
«Son şeylər» və dünyanın axırı
haqqında olan esxatoloji miflər yaranış və təqvim
mifləri ilə müqayisədə çox-çox
sonrakı dövrlərdə meydana gəlib. Bu da təbiidir,
çünki esxatoloji miflərin motivlərində, bir
növ, əvvəlki iki kateqoriyada verilən hadisələrə
yekun vurulur, nöqtə qoyulur. E.A.Kostxinin
şərhinə görə, esxatoloji (yunanca eschatos – «son»,
«axır» deməkdir) miflərdə dünyanın sonu,
sonrakı taleyi və insanın yeraltı aləmdəki həyatı
əks olunur. Arxaik mifologiyalarda esxatoloji təsəvvürlərə
az yer ayrılır (daha çox
dünyanın sonundan deyil, başlanğıcından bəhs
açılır). Daha çox inkişaf etmiş miflərdə
(hind, alman-skandinav) gözlənilən dünya fəlakətlərinə
adətən etik qiymət verilir: altı dünyanın
dağılması əxlaqın tamamilə pozulması ilə
əlaqələndirilir. Xristian esxatoloji
düşüncəsində (Apokalipsisdə) dünyanın
son günü eyni zamanda möminlərin xilası və
Xristosun minillik hakimiyyətinin başlanması ideyası təsdiqlənir.
Dünyanın nəzərə çarpan bəzi elementlərinin
öldüyünü, yoxa çıxdığını
görən ilkin əcdadın gəldiyi qənaət bu olub və
bəşəriyyət həmin qənaətdən doğan
bir məsələ barədə daim düşünüb:
dünyanı xilas etmək mümkündürmü? Allahla
allahlıq etmək istəməyənlər tale mifinə
boyun əyməklə kifayətləniblər, «alın
yazısı»na inanmayanlar isə «xilas yolu» axtarıb (bu
gün də axtarırlar), tanrı ilə «mübahisəyə
girmiş» və hətta onu «güzəştə getmək» məcburiyyəti
qarşısında «qoymuşdular».
Etioloji hadisələrin əksinə olaraq, esxatoloji miflərdə
tufan qopması, torpağın suyun altında qalıb üzərindəki
canlıların məhv edilməsi, kainatın xaosa
çevrilməsi, bütün varlığın cəhənnəm
şəklində bərqərar olması kimi dəhşətli
qlobal hadisələr əks olunur. Bu mənada fəlakətlərə
səbəb olan başqa törəmələri (zaman
adlamalarını, xeyir və şər
qarşılaşmalarından yaranan qəzaları)
bütövlükdə dünyanın sonundan bəhs edən
miflərdən ayırmaq çətindir. Birinciləri ikincilərin baş verəcəyi
haqqında «xəbərdarlıq» siqnalı kimi də başa
düşmək olar. Esxatoloji qəzalar, əsasən,
yer üzündə əxlaq və hüquq normalarının
pozulmasından, insanların dəhşətli cinayətlərindən,
təbiətə qarşı amansız rəftarından,
ekoloji bəlalardan, ədalətsizliyin baş alıb getməsindən
törəyir. Dünya, yaxud onun ayrı-ayrı elementləri
odun, tufanın, suyun, kosmik döyüşlərin (göy
cisimlərinin şər qüvvələrlə
toqquşmasının), aclığın,
quraqlığın, soyuğun və s. təsirindən məhv
olur. Bəzən fəlakətlərin
qarşısı alınır, bəladan xilas olan varlıqlar
hər şeyi təzədən başlayır. Lakin bir vaxt yaradıcının dünyanı beləcə
məhv edəcəyinə inam yaddaşlardan silinmir ki,
silinmir. Doğrudur, dünyanın
axırı məsələsinə görə ulu əcdad
tanrılarla, yeri gələndə, razılaşmayıb və
hətta bu məsələdə səcdə etdiklərinə
qarşı çıxıb.
Tanrı-insan qarşıdurması kəskinləşməsin
deyə, müəyyən mərhələlərdə hər
iki tərəfdən güzəştlər edilib. Lakin bu güzəştlər
yalnız ilkin inamlarda özünə yer tapır. Daha doğrusu, çoxallahlılıq mərhələsində
qüvvələrin tarazlığı mövcud idi. Mübarizə iki cəbhədə
aparılırdı. Allahlar bir-biri ilə
rəqabətdə idilər, ona görə də insanlara
güzəştə gedirdilər ki, ətraflarına daha
çox tərəfdarlar toplasınlar. Dualist
və monoteist görüşlərdə güzəşt
edilməsinə ehtiyac qalmır. «Avesta»da insan nəslinin
bünövrəsini qoyan Kaymərd, eləcə də onun
toxumundan cücərən kişi Mərd,
qadın Mərdyanaq səhvə yol verdikləri
üçün ölümə məhkum edilirlər. Hətta xeyirxah Ahur-Məzd belə insana güzəşt
etmir. Adəmlə Həvva da xəta
işlətdiklərinə (müqəddəs meyvəni
oğurladıqlarına) görə cənnətdən qovulub
Yerə sürgün edilirlər. Tanrı-insan
qarşıdurmasından doğan narazılıqların
sülhlə, qarşılıqlı güzəştlərlə
nəticələnməsinə həsr olunan mifik təsəvvürlərin
ən gözəl nümunəsinə «Kitabi-Dədə
Qorqud»da rast gəlirik. «Duxa qoca oğlı
Dəli Domrul boy»unda tanrının əmri ilə
Əzrayılın bir igidin canını vaxtsız alması
etiraz doğurur. Narazılıq
böyüyüb Tanrı-insan qarşıdurmasına
çevrilir.
Tale -
alın yazısı ilə razılaşmayanda Yaradıcı
tərəfindən həmişə güzəştlər
edilmir. Astiaq nə qədər canfəşanlıq
etsə də, öz doğma nəvəsini belə qurban verməyə
hazır olsa da, tanrının yazdıqlarını poza bilmir,
əksinə, onun taleyinə düşən «qəza»ya
qarşı inadlı mübarizəsi, nəinki, özünə
rəhm, güzəşt qazandırmır, hətta minlərlə
adamı - böyük bir xalqı bədbəxt edir. Ona
görə ki, Astiaq az qala allahlıq
iddiasına düşmüşdü, mübarizəsində
bir addım belə güzəştə getmirdi, günaha
batmağında davam edirdi (Qarpağın oğlunu
döğratdırıb ətini atasına yedirtməsi kimi).
Tanrının vaxtsız can alması ilə razılaşmayan
Dəli Domrul, tanrı elçisi pəri qıza əl uzadan
Sarı Çoban və tanrının yaratdığı Təpəgözə
qarşı çıxan Basat isə belə bir iddiaya
düşməmişdilər: Sarı Çoban etdiklərindən
peşiman olmasa da, meydandan çəkilir, pəri qızla «bəlalı
sevgi»sindən qalan yadigardan belə imtina edir. Bir
növ onun günahını üzərinə götürən
Aruz qoca Təpəgözə ovladı kimi baxır.
Sonra fəlakətə düşdüklərini bildikdə
oğuz eli Təpəgözün
bütün şərtlərini qəbul edir, səbrlə gözləyirlər
ki, bəlkə qurbanlar bahasına tanrı
günahlarını bağışladı. Lakin
nəslin kəsilməsi təhlükəsi
qarşısında qalanda həm Təpəgözün, həm
də oğuz camaatının tanrı tərəfindən
unudulduğu dərk edilir. Yaradıcı
insanların taleyini öz ixtiyarına buraxır. Yalnız bundan sonra Təpəgözü məhv etmək
mümkün olur. Göründüyü
kimi, «Oğuznamə» qəhrəmanları Astiaqla müqayisədə
günah üstünə günah gətirmirlər. Nuhun
tufanına həsr olunan esxatoloji məzmunlu ənənəvi
mif motivlərində bir neçə cəhət
özünü göstərir:
1. Azərbaycanla
bağlı dağların (İlan dağı, Kəmçi
dağı, Ağrı dağı, Ağbaba dağı və
s.) meydana gəlib adının qoyulmasından bəhs olunur.
2.
Dünyanın torpaq hissəsinin məhvindən sonra başqa
varlıqlar tanrının yaratdığı heyvanlar üzərində
əməliyyatlar aparır, başqa sözlə,
yaradıcının işlərinə əl qatılır,
düzəlişlər edilir. Belə ki,
qaranquş arının dilini dimdiyi ilə qoparır ki, insan ətinin
şirinliyindən xəbər verə bilməsin, bundan sonra səsi
itir, peşəsi vızıldamaq olur. Eləcə
də ilan insan ətini ona qıymayan quşu parçalamaq istəyir.
Qaranquş onun ağzından çıxıb
qaçmaqla canını qurtarsa da, quyruğu qopub ilanın
ağzında qalır və onun quyruğu
haçalaşır.
3.
İlan yer üzündə yuva qurmaq üçün
xeyirxahlıq edib gəminin deşilən hissəsini bədəni
ilə tutmasına, canlıların son cütünü
boğulub ölmə təhlükəsindən qurtarmasına
baxmayaraq, qismətində olan torpağa qayıdır. Bir
növ bu, xalq atalar sözündə deyilən fikri təsdiqləyir:
«İlanın ağına da lənət, qarasına da!»
4. Nuh
peyğəmbər can hayında olduğundan qəzanın
ancaq dünyanın insanlar yaşayan piltə hissəsinə
aidliyindən iş-işdən keçəndən sonra xəbər
tutur. Yəni tanrının birinci tufanla
dünyanı tamam məhv etmək yox, günaha
batdıqlarına görə yerdəki canlıları dəyişmək
istəyinə Nuh özü bilmədən əngəl olur.
Mifoloji sistemlərdə dünyanın sonu - Axirət
günü cəhənnəmin təsvirində daha qabarıq
şəkildə nəzərə çarpır. «Munisnamə»yə görə, cəhənnəm
yerin yeddinci qatından sonra gəlir. Allah cəhənnəmi
palçıqdan düzəldib.
Azərbaycan xalqının arxaik
dünyagörüşünün əsasında duran mifoloji
strukturlar, obrazlar mədəniyyətin müxtəlif
formalarında dərin izlər buraxıb, şifahi epik ənənənin,
klassik yazılı ədəbiyyatın qaynağına, dilin
leksik tərkibinin əsas elementlərindən birinə
çevrilib.
Mədəniyyətin bu sahəsinin öyrənilməsi
xalq yaradıcılığının və məişətinin
iki cəhətini diqqət mərkəzinə çəkir.
Ramazan Qafarlı,
professor
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 6 mart.-
Sş14.