Novruz dəyərləri bütün
zamanlar üçün aktual olaraq qalacaq
1-ci yazı
Novruzun tarixi çox qədim, inkişaf yolu mürəkkəb
olub. Əsrlər boyu indi Novruz dediyimiz törənlər
sistemi zaman-zaman müxtəlif adlarla ifadə edilib. Tarixin ayrı-ayrı dönəmlərində Novruz
sistemini ifadə etmiş adlar müxtəlif semantik və
fonetik dəyişikliklərə məruz qalıb. Bu dəyişikliklər yalnız ad dəyişikliyi
ilə qurtarmayıb. Əsrlər boyu
mövcud olmuş Novruz sistemini əyani ifadə forması olan
adət-ənənələr və mərasimlər də dəyişikliyə
uğrayıb. Bu, əsaslı və ciddi
dəyişikliklər məzmun yeniliyinə gətirib
çıxarıb.
Ancaq minillərin inzibati və ideoloji
sınağından həmişə mükəmməlcəsinə
çıxmış Novruz sisteminin əsl mahiyyətini,
nüvəsini dəyişmək mümkün olmayıb. Bunun səbəbi
Novruz sisteminin əzəli və əbədi, ahəngdar kainat
qanunları üzərində qurulmasıdır. Başqa sözlə, Novruz sisteminin bazisi heç bir
vaxt dəyişilməyən təbiət qanunlarıdır.
Kainat və planet qanunlarını dəyişmək
insan övladına müyəssər olan bir şey deyil.
Çünki kainat (kosmos) və planet (yer)
qanunları insanların güc və qüdrəti
fövqündədir. Məlumdur ki, sonradan
süni surətdə insanlar tərəfindən
yaradılmış bir çox cəmiyyət qanunlarından
fərqli olaraq, kainat və təbiət qanunları sabitdir, dəyişilməzdir.
Elə bu ciddi səbəbdəndir ki, Novruz bir
sistem kimi yaşamış və dövrümüzə qədər
gəlib çıxıb. Novruz sistemi
sırf kainat və planet qanunlarına əsaslandığından
onun tarixi insanların bu məsələlərlə
maraqlandığı dövrdən başlanır. Elə bu qədimliyə görə də Novruz
sisteminin yaranma tarixini konkretləşdirmək mümkün
deyil. Yazılı mənbələrin Novruz haqqında
özündə qoruyub saxladığı ilkin məlumat
miladdan 1725 il əvvələ aiddir.
Həqiqət budur ki, Novruz sistemi Orta Asiya və Altay
tayfalarının, ümumən türklərin təfəkkürünün
məhsuludur.
Türkoğlu işıqlı dünyaya gəldiyi
gündən ruhən və cismən dərk edib ki, onun
yaşayışı, əməli fəaliyyəti birbaşa
ətraf aləmlə - kainat və planetlə bağlıdır.
Turanlılar həssaslıqla duyublar ki, bəşəri həqiqət
qədər uca və ali məqsədə
qovuşmağın yolu yalnız təbiətlə təmasdan
keçir. Bu günün özündə - elm
və texnikanın dinamik, intensiv və sürətli
inkişafı dövründə, kosmosun hərtərəfli
tədqiq edildiyi bir vaxtda yenə insan həyatı kainat
(kosmos) və planetdən (yer) asılıdır. İnsan və təbiət münasibətlərinin
analogiyası yoxdur və bundan sonra da, yəqin ki, olmayacaq.
Novruz bir sistem kimi türklərin kəşf
etdiyi ilkin kosmoqonok nailiyyətlərdəndir. Türklərin özlərini və Allahı dərk
etmələri təbiəti dərkdən başlayır.
Türklər
Tanrıçılığa-Tanrını dərkə təbiəti
dərkdən sonra gəlib çıxıblar. Elə buradaca
Novruzla bağlı bir mühüm məsələyə
mü-nasibət bildirmək istərdik. Bir
çox tədqiqatçılar Novruz sisteminin məna və mahiyyət
tutumunu həddindən artıq primitivləşdirir, əhatə
dairəsini daraldır, onu yalnız əkin-biçin və təsərrüfat
işləri ilə bağlayırlar. Əslində
isə əkin-biçin və təsərrüfatın
özü də təbiətin bir komponentidir. Novruz mövzusu daim aktuallığını və həmişəyaşarlığını
qoruyub saxlayacaq, çünki Novruz sistemi bazis xarakterli dəyərlər
tipinə mənsubdur. Novruz kainat və təbiət
qanunu olduğu qədər də cəmiyyət qanunudur.
Sovetlər dönəmində Novruza repressiv bir
münasibət bəşlənilib. Digər yasaq
edilmiş milli-mənəvi dəyərlərdən fərqli
olaraq, Novruz insanların şüuraltına daxil olduğundan,
qanına-canına işlədiyindən onu tamamilə
qadağan edə, bir dəyər kimi sıradan çıxara
bilmədilər.
Novruz sisteminin ümumi mündəricəsində məişət-təsərrüfat
məsələləri də özünə yer almış,
onun ilkin yaranışında mifik təfəkkür də
müəyyən səviyyədə iştirak edib. Ancaq
özündə ciddi maddi-mənəvi dəyərləri cəmləmiş
Novruz sistemini yalnız məişət-təsərrüfat məsələləri
ilə bağlamaq və gerçəkliklə bir o qədər
də səsləşməyən mifoloji qaynaqlarla əlaqələndirmək
onun əhatə dairəsini daraldır və mənəvi
nüfuzunu azaldır. Bu məqamda mifik
düşüncə ilə bağlı bir məsələni
də qeyd etməliyik. Novruz xalqın
milli-mənəvi dəyərlər toplusunda əsas yer
tutduğundan onun mifoloji qatlarının həyati gerçəkliyinə
təsirini tam şəffaf şəkildə
araşdırıb ortaya çıxarmaq mümkün deyil.
Novruzla əlaqədar yaranmış miflərin əksəri
onun mahiyyətini işıqlandırır. O da
maraqlıdır ki, həmin miflərin böyük bir qismi
kosmik və antropoqonik səciyyə daşıyır.
Kainat və planet qanunları əsasında
yaradıldığından Novruz təqviminin (Günəş
təqvimi) dəqiqliyi, dürüstlüyü BMT və onun
elm və təhsil üzrə qurumu olan YUNESKO tərəfindən
etiraf olunub. BMT-nin qərarı ilə 21 mart Yer günü elan
edilib. Hər il martın 31-də
BMT-nin mənzil-qərargahının qarşısında 3 dəfə
zəng çalınır. Bütün bəşəriyyətə
həmin günün Yer günü olduğu bildirilir, bununla
da yer kürəsində yaşayan insanları üzərində
yaşadıqları planeti qorumağa səsləyirlər.
Novruz dəyərləri bütün zamanlar
üçün aktual olaraq qalacaq. İnsan övladı
yaşadığı və mənsub olduğu cəmiyyətdən
asılı olmayaraq həmişə ilkinliyə can atıb,
özündən əvvəlki sivilizasiyaların maddi-mənəvi
dəyərlərini öyrənməyə ciddi maraq göstərib.
Çağdaş insanı bugünkü
sivilizasıyanın modern texnoloji və kosmik
inkişafından daha çox, təbiilik, ilkinlik özünə
çəkir.
Turan
Novruzun ilkin vətəni kimi
«Tarix Şumerdən başlayır» - bu ifadə görkəmli
Amerika şumer- şünası S.N.Kramerə məxsusdur. Bu məşhur
ifadə tanınmış şumerşünasın
kitabının adıdır. Zaman-zaman
danılmış, gizlədilmiş, tarixin müxtəlif
qatlarında məqsədli şəkildə üstü
örtülüb-basdırılmış həqiqətin mərdi-mərdanə
etirafıdır. Gecikmiş bu etirafın
okeanın o tayından gəlməsi tarıxin bir çox
qaranlıq səhifələrinin üzərinə
işıq saldı, bəzi həqiqətləri gerçəkcəsinə
təsdiqlədi. Artıq şumerlərin
bəşər mədəniyyətinin ilkin
yaradıcılarından olmaları dünya tarixində birmənalı
öz təsdiqini tapıb. Tarixin
qürurduyulası bu sivilizasiyasına sahib durmaq istəyənlər
çox olub. Dünya mədəniyyətinin
tarixini ədalətlə araşdıran bir çox alimlər
şumerlərin türklərin ulu babaları
olduqlarını təsdiqləyirlər. Q.Vinkler
yazırdı: «Bizə gəlib çatmış şumer mətnlərinin
çoxunun dil xüsusiyyətlərini hələlik izah edə
bilməsək də, dünyada ən qədim mədəni
dil olan şumer dilinin ümumi xarakteri barədə kifayət
qədər bizdə təsəvvür yaranıb. Bu dil əsas əlamətlərinə görə
türk dillərinə uyğun iltisaqi quruluşlu dildir və
semit dillərinin quruluşundan tamamilə fərqlənir».
Mərhum alimimiz Aydın Məmmədov da tədqiqatlarında
onlarla belə fakta istinad edib. Şumerlər barədə
tutarlı dəlillərlə zəngin olan sanballı əsərin
müəllifı Voolley şumerlərin morfoloji cəhətdən
«əski türkcəyə bənzər» bir dildə
danışdığını qəbul edir. Bəşəriyyətin ilk fenomenləri olan
şumerlər bir çox maddi-mənəvi dəyərlərin
yaradıcısı olduğu kimi, bu gün Novruz deyilən mənəvi
dəyərlər kompleksinin də ilkin və şəriksiz
yaradıcılarıdırlar. Bəşəriyyətin
ilkin maddi-mənəvi abidələrini Babilistanda
yaratmış şumerlər semitlərlə vuruşdan sonra
Orta Asiyaya iki çay arasına - Amu-Dərya və Sır-Dərya
ətrafına qədim yurd-yuvalarına - E1 Obeydə
(el-obalarına) və Sibirə - yenə iki çay arasına
- Orxon- Yeniseyə qayıdıblar. Qədim əcdadlarımızın
bu tarixi hərəkət trayektoriyası təsadüfi deyil.
Bu dönüşü tarixin və zamanın
obyektivliyi diktə edib. Müdrik
babalarımız təsadüfi yerə «harada su var, orada həyat
var» deməyiblər. Elə buradaca
xatırladım ki, Novruzun əsas komponentlərindən biri
sudur. Şumerlər torpağa və suya həyat
mənbəyi kimi baxdıqlarından onları ilahiləşdiriblər.
Dünyanı qədərincə dərk edən
şumerlər Dəclə-Fərat çayları arasında
araya-ərsəyə gətirdikləri bəşəri mədəniyyəti
Orxon-Yenisey coğrafi məkanında yaratmışdılar.
Bütün dünyanı heyrətə gətirmiş
Orxon-Yenisey abidələri bu yüksək sivilizasiyanın əyani
təsdiqidir. İkiçayarası mədəniyyətlərdən
söz düşmüşkən, tarixə şahidlik edən
və bizim üçün şərəf sayılan, əfsuslar
ki, bu günə kimi hələ də kifayət qədər
tədqiq olunmamış bir Kür-Araz mədəniyyəti də
mövcuddur. Bu qədim və zəngin mədəniyyətin
sirləri hələ də öz geniş tədqiqini gözləyir.
Bu keçidi təsadüfi etmədim. Burada məqsəd iki çay arasına - Dəclə-Fərat
çayları arasından Orta Asiyaya və Orxon-Yeniseyə
dönüşü və «Bilqamıs»dan «Ergenekon»a gələn
mənəvi bağlılığı xatırlatmaqdır.
S.N.Kramerin tədqiqatları nəticəsində bir daha
sübut olundu ki, eramızdan 3 min il əvvəl
şumerlər güclü maddi-mənəvi məktəblər
sistemi yaratmışdılar. «Bilqamıs» belə
bir güclü tarixi mədəniyyətin yadigarıdır.
Tarixə yoldaşlıq edən bu qədim mədəniyyət
abidəsi e.ə. IV-II əsrlərdə meydana gəlib.
Bilqamıs tarixi şəxsiyyətdir. Onun
haqqında dastanda gerçəkdən
danışılır. Bilqamıs miladdan əvvəl
2800-2700-cü illərdə yaşayıb. Şumerin Uruk şəhərinin baş kahini və
hərbi rəhbəri olub. Uruk şəhərinin
bünövrəsinin onun tərəfindən qoyulduğu
söylənilir. Bu adı da ona təsadüfi
qoymayıblar. Bilqamıs sözü sırf
türk mənşəlidir. Bilqamıs
(bilik, bilgi + qamı - hamısı) xalis türk sözü
olduğundan mübahisə açmağa ehtiyac duyulmur. Bilqamıs adının etimologiyası bu günə
qədər mübahisəyə səbəb olmayıbdır.
Bilqamıs - hər şeyi bilən və dünyanın hər
üzünü görmüş adamdır. «O, insandır,
yarıdan çoxu tanrıdır ancaq» şumerlərin
insanı tanrımisallı görməsi insan
böyüklüyünə olan inamdan irəli gəlir. Onların bütün əməllərinin
mayasında onun nəslinin davamı, həyatın əbədiliyi
dayanıb. Uruk şumerlərin dövlət
şəhəridir. Bu şəhəri
Bilqamıs öz əlləri ilə salıb. Uruk adını Bilqamıs təsadüfən
seçməyib. Uruk yurd-yuva, nəsil-kök
mənalarını daşıyır. Uruk
sozü bu gün də diliımzdə işlək
haldadır. Bu gün xalqımızın gündəlik
leksikonunda «Uruğun üzülsün!»,
«Uruk-turuğun kəsilsin», «Uruk-turuğun lənətə gəlsin!»
kimi qarğışları işlədilir.
Dərin inam və böyük cəsarətlə demək
olar ki, şumerlər dünyanın əzəli və əbədi
qanunlarını - kainat (kosmos) və planet (yer)
qanunlarını kifayət qədər incəliklə duyub və
onlara lazımınca əməl ediblər. Daha doğrusu,
bu qanunlara əməl etməyə özlərini, bir növ,
məcbur ediblər. Başa
düşüblər ki, təbiətdə kainat və planet
qanunlarına əməl etmədən yaşamaq və nəsil
artırmaq heç cür mümkün deyil. Qədim yunan alimi Pifaqor sonralar kainat (kosmos) və
planetə (yer) bu cür baxışı «ezoterika»
adlandırıb. Bu termini ilk dəfə
elmə Pifaqor gətirib. Ezoterika
sözünün mənası gizli, sirli deməkdir. Yerlə göyün - mikrokosmosla makrokosmosun vahidliyi
və bunların gizli, daxili əlaqəsi ezoterika
adlandırılır. Qədim şumerlər
yaxşı dərk etmişlər kı, təbiətlə
baş-başa, kəllə- kəlləyə gəlib
yaşamaq olmaz, təbiətlə yalnız baş-başa
verib həyatı davam etdirmək mümkündür. Şumerlər bu qənaətə uzun illərin dərin
və hərtərəfli müşahidələrindən
sonra gəlibər.
X.Göyyallı
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 10 mart.-
S.14.