Novruz dəyərləri bütün
zamanlar üçün aktual olaraq qalacaq
4-cü yazı
Türk təfəkküründə dualizmin yaranması
da birbaşa təbiətin diktəsidir. Qədim insan
dünyaya ilkin göz açanda ətrafında təbiəti
görüb, təbiətin qoynunda yaşayıb, onun
isti-soyuğunu «dərisində» duyub,
qarını-şaxtasım canında, qanında hiss edibdir.
İnsanın əyani şəkildə
görüb-duyduğu, müşahidə etdiyi, canlı
şahidi olduğu dəyişilməz və təkrarlanan təbiət
hadisələri dualizmi yaradıb. Bu
gün Novruz kimi tanıdığımız dünyanıdərk
sisteminin özülündə əsasən dualizm dayanıb.
Novruz adlandırdığımız
dünyagörüşünün ən vacib məramı təbiəti
duymaq, onu dərk etmək və ona qovuşmaqdır. Novruzun bir çox komponentlərinə,
atributlarına şamanzimdə açıq-aydın rast gəlirik.
Qədim türklər qəbilə və soyda xüsusi
biliyi, fərasət və hərəkətləri ilə
seçilənlərə kam-qam (şaman) deyiblər. Şamanlar-qamlar xüsusi paltarlar geyir, dəf
çalır, nəğmə oxuyur, rəqslər və digər
mütəhərrik hərəkətlər etməklə
özlərini ekstaz vəziyyətinə gətirirdilər.
Qeyri-adi hala çatmış qam-şamanlar adi
durumdan çıxdıqdan sonra ruhlarla əlaqəyə
girirdilər. Yakutların oyun tanğası
adlandırdıqları qam paltarı maral və ağ qoyun dərisindən olurdu, papağı
qırmızı parçadan hazırlanırdı və
çevrəsinə üç dənə düymə
tikilirdi, müxtəlif onqan heykəlləri
asılırdı. Diqqəti cəlb edən
paltarlar geyinmək, nəğmə oxumaq, rəqs etmək, dəf
çalmaq kimi komponentlər Novruzun da əsas ünsürlərindəndir.
Şamanlar göyü və yeri müqəddəs
biliblər. Gələcəkdə
şaman olacaq şəxsin birinci sınağı su kənarında
üzüüstə torpağa yıxılmasıdır.
Buna təsadüfi baxmaq olmaz. Bu inanc su və torpaq inancının
başlanğıcıdır. Yer türklərdə ana
(qadın), göy kişi (ər) rəmzində
qəbul olunub. Göylərin yağışı yerləri
mayalandırıb - ot bitib, taxıl
yetişib. Bu dünyagörüş - yerlə
göyün vəhdəti şamançılıqdan
çox-çox əvvəl türklər arasında
geniş yayılıb.
Qədim türk düşüncəsinə görə,
yuxarıda göy, aşağıda yer yarandıqdan sonra
onların arasında insan övladı əmələ gəlib. Göy
üzündəki Günəş türklər arasında əlahiddə
ilahi məna daşıyıb. Türk
xaqanının çadırı həmişə üzü
Şərqə-gündoğan tərəfə
qurularmış. Günəş müqəddəsliyinin
mayasında təbiətin bir çox komponentləri durur.
Günəş qurd, aslan bəlgəsi olmaqla
yanaşı, təbiətin əsas yaradıcı
ünsürlərindən olan odun da gerçək simvolu və
özü idi. Odun insan tərəfindən
əldə edilməsi bütövlükdə bəşəriyyətin
həyatında əsaslı dönüşə səbəb
olub. Təbiətin ən vacib olan dörd
ünsürü (od, su, torpaq, hava) barədə
qabaqda danışacağımızdan burada söhbət
açmağı lüzum bilmirik. Ona görə ki, qədim
türklər şamançılıqdan sonra dünyanı dərkin
ali məqamı sayılan
Tanrıçılıq məqamına yüksəliblər.
Tanrıçılığa gələn yol
şamançılıqdan keçir. Şamançılığın
özündə də Tanrıya-ruha qovuşma mərkəzi
yer tuturdu. Qədim türklər qəlbən,
mənən Tanrıya bağlı olublar. Həyatlarının
yalnız Tanrıdan asılı olacağını, gələcək
günlərinin təminatını da Tanrıda görüblər.
Tanrıçılıq inancı eradan əvvəl
Sayan, Altay, Orta və Mərkəzi Asiyada, Qıpçaq
düzlərində, Oafqazın şimal və cənubunda
geniş yayılmışdı. Qədim
türklərdə Allah-Tenqrı, Tenqri xan
adlandırılırdı. Məşhur
fransız türkoloqu və dinşünası Yan Pol Runun
düşüncəsinə görə, e.ə. türklərdə
«İnsan - Göy», «İnsan - Günəş» Tenqri
(Tanrı) sitayiş obyekti olub. Çin
tarixçiləri də Tenqri Allahının meydana gəlməsini
e.ə. 5-ci əsrə aid ediblər. Bu
gün bizim Tanrı kimi qəbul etdiyimiz Allaha buryatlar Tenqri,
monqollar Tenqer, Çuvaşlar Tura desələr də, məna-məzmun
eynidir. Tanrı - işıq, ruh, şəxsləndirilmiş
kişi ilahi başlanğıcı məzmununu
daşıyıb. Burada onu da qeyd etmək yerinə
düşərdi. Bir çox şumer
ədəbiyyatında şumerlərin Tanrıya (Allaha) dinqir
dedikləri göstərilir. Ümumiyyətlə,
Tanrı sözünü işlədən xalqlar onu göy
üzü, səma ilə bağlayıblar. M.Seyidovun gəldiyi
qənaət belədir: tenqri əski türklərə aiddir.
Tenqri, Tanrı kosmik miqyasda, kainat parametrində
düşünülüb. Göyün-kainatın,
yerin-planetin, ümumən, canlı-cansız aləmin taleyini
Tanrının müəyyənləşdirdiyini qəbul
ediblər. Tanrıya şəxsləndirilmiş kişi bəlgəsi kimi də inanıblar. Doğum ilahəsi olan Umay Tanrının
xanımı imiş. Umay gözəllik və
artım ilahəsi imiş. Umay adına
Orxon-Yenisey abidələrində də rast gəlirik. Qədim türk mənbələri göstərir
ki, xaqan, onun ordusu Tanrı ilə Umaya, adətən, birlikdə
ibadət edər, döyüşlərdən zəfərlə
qayıtmaq niyyəti ilə onlardan yardım diləyərmişlər.
Bu dövr Tanrının mifikləşdirildiyi dövr
idi. Uzun illərin təfəkkür dəyişikliyindən
sonra Tanrı mif dövrünü başa vurur, birdəfəlik
göylərə yüksəlir. Dünyaya
meydan oxuyan türk xaqanının özü Tanrıya
sığınır. Tanrıçılıq
dininin formalaşması və yayılmasında türk
xaqanları xüsusi rol oynayıblar. Türklər
göyü doqquz qata bölüblər. Hər bir qatda
dixotomiyanı (ikiyə bölünmə) təsəvvür
edirdilər: işıqlı və qaranlıq, xeyir və
şər və s. Yakutlarda xeyir Allahı-Ayn-Toyon (və ya Aar
Toyon), yeraltı şər qocası Allara Ohonyor (və ya Arsan
Duolay) adlandırıb. Altay türklərində
işıq allahı Ulgen, şər ilahəsi Erlik
sayılırdı. Tam əminliklə demək
olar ki, «Avesta», sırf türklərin
dünyagörüşünün məhsulu olan
Tanrıçılıqdan gen-bol bəhrələnib. Dualizm-təbiət və cəmiyyətin
qanunauyğunluğudur. Bu əzəli-əbədi
qanun təbiət və cəmiyyətin simmetriyasıdır.
Kainat və planetin, təbiət və cəmiyyətin
gözlə görünməz harmoniyasını dualizm tənzimləyir.
Dualizm, ən başlıcası, həyatın
dinamikasıdır. Elə bu məqamda onu
da vurğulamaq istərdik ki, Novruz sisteminin də mərkəzində
dualizm durur. Bundan başqa bütün
dünya dinlərinin nüvəsində Novruz sisteminin
komponentləri dayanır. Novruz sistemi həyatın
inkişaf qanunlarının məcmusudur. Tanrıçılıq
dininin də bazasında Novruz təfəkküründən
süzülüb gələn ideyalar durur. Monqollar göydə müəyyən ulduzlar və
ulduz bürclərinin yaranması ilə əlaqədar Tenqri
xana müxtəlif ləqəblər vermişdilər. İlin müxtəlif vaxtlarında
Göy-Tanrının başqa-başqa adı olurdu. Ona görə ki, göydə, ümumən, həyat
və təbiətdə olduğu kimi, vaxtlı-vaxtında dəyişikliklər
baş verirdi.
Bu gün Novruz kimi qəbul etdiyimiz sistemin mərkəzində
dünyanı dərk dururdu. Buna ilk dəfə qədim türklər
nail olublar. Bu dərketməni müxtəlif fonetik dəyişmələrlə
şumerlərin Dingir (tanrı) deyimindən
başlamış Tengeri (Altay), Tanrı (Azərbaycan və
Türkiyə), Teniri (qazax), Tenre (başqırd), Tenri
(uyğur), Tangrı (özbək), Tenir (qaraqalpaq), Tura və
ya Tora (çuvaş), Tenir (qırğız) və b. türk
xalqlarının təfəkküründə uzun bir proses
keçdiyinin şahidi oluruq.
Bəşəriyyətin sonrakı mədəni
inkişafı bir daha əyani formada türklərin
dünyanı dərk təfəkkürünün
böyüklüyünü təsdiqlədi. Alman alimi Q.Dörfer Tenqri
barədə qədim məlumatlar əldə edib, Tenqri
anlayışının erkən, hələ şamanlardan
başlamış, onu dini inkişafın ən ali pilləsinədək təşəkkülünü
ardıcıl izləyib. Tədqiqatçının
fikirincə, Tanrıçılıq bəşəriyyətin
ilk monoteist dinlərindəndir. D.Banzarovun təbirincə
desək, göy üzü hər zaman yerdəki düzənin,
ədalətin, qanunun qoruyucusu missiyasını öz üzərində
daşıyıb. Türk mifik
düşüncəsinə görə, göy üzü
bütün canlılara həyat, yer isə forma, şəkil
verir.
Novruz sisteminin bazisində Tanrıçılıq durur. Novruzdakı Tanrı-Göy
(Kosmos) - Planet (Yer) harmoniyası, işıq-zülmət,
xeyir-şər qarşılıqlı (dualizm) və s.
anlayışlar Tanrıçılıqdan qidalanır. Bu günün özündə də Tanrı
inamı və inancı yaşayır. Hər
şeyi Tanrının umuduna buraxmaq bu günün
özündə hələ də şüuraltında
qalmaqdadır. Bu gün də deyirik: «Hər şeyin
yaxşısını Tanrı bilir», «Tanrı bilsin», «Qoy
Tanrı özü cəzasını versin» və s.
Qədim türklər Tanrının yeganə güc mərkəzi
olduğunu, onun ədalətsizlik edənləri, günah
işlədənləri - Göy-Yer, Kainat-Planet
qayda-qanunlarının əleyhinə gedənləri cəzalandırdığına
inanırdılar. Türk mifoloji düşüncəsinə görə,
dünyanı on yeddi ilahə idarə edir: Göy-Tanrı,
Yer-Sub, Humay, Erlik, Yer, Su, Od, Günəş, Ay, Ulduz, Hava,
Bulud, Külək, Qasırğa, Şimşək və
İldırım, Yağış, Göy qurşağı. Monqollar isə dünyanı 99 iİahənin idarə
etdiyinə inanırdılar. Göy-Tanrı
baş Tanrı olduğundan 17 ilahəni xəlq edəndir.
Bu mifikləşdirilmiş 17 Tanrı Novruz
sisteminin ən əsas komponentləridir. Bu
ünsürlərsiz kainat və planet, təbiət və cəmiyyət,
bütövlükdə bəşəriyyət yoxdur. Yer-Sub türklər üçün gözlə
görünən bütün aləm demək idi. Türklər, üzərində
yaşadıqları vətəni - torpağı Yer-Sub
anlayışında qəbul edirdilər. Onlar
vətənə Tanrı haqqı kimi baxırdılar. Elə bu təfəkkürün nəticəsi idi
ki, türklər vətənə xəyanətdən
qorxardılar. Onların düşüncəsinə
görə, Yer-Subun halallığı olmadan insan yer üzərində
xoşbəxt ola bilməzdi. İkinci ilahə Humaydır. Onun adına ilk dəfə Gültəkin abidəsində
rast gəlinibdir: «Umay təq öq im katun kutınqa inim
Kültiqin ərat boltı» (On yaşda olanda Humay tək anam
Xatunun şərəflnə kiçik qardaşım
Kültigin igid adı qazandı).
Tonyuquq abidəsində də Umay adına rast gəlinir. Humay- Umay Göy-Tanrının zövcəsidir. Humay-Umayın Göydə yaşadığına inanılır. O, insanlara işıq, şüa salır. Belə bir inam hasil idi ki, bu şüa-işıq insanların bədəninə daxil olur və ömrünün axırına qədər qalır. Bu, ilahi (kosmik) enerjidir. Qədim türklər Yer ilahəsini də Göy-Tanrının tərəf-müqabili - qadını simvolunda qəbul ediblər. Türklərin düşüncəsinə görə, Göy-Tanrı yerləri mayalayır. Yağış yağır, yer canlanır, ot-ələf bitir, canlılar onlardan qidalanır. Qədim türklər dağı, torpağı yaradıcı saymışlar. Türk tayfalarının bir çoxu əcdadlarının dağda, mağarada yaranmasına inanıblar. Əcdadlarımız olan türk tayfalarının bəziləri insanın torpaqdan yarandığını qəbul ediblər. Fikrimizcə, türklər digər həyat ünsürləri kimi, yeri- torpağı da canlı qəbul etmişlər. «Torpağın ana olması inamı daha bir görüşlə səsləşir. Bir çox əski xalqların, eləcə də türk xalqlarının ulu babaları inanırmışlar ki, Günəş hər nəsnənin yaradıcısıdır. Deyəsən, əski türk insanı inanmış ki, Günəşdən torpağa gələn yaruq - şüa onun da yaranmasında ata rolunu oynayıb». Türklər bu düşüncələrində də ağıllı və haqlı idilər. Günəş şüası olmadan yer üzərində canlı aləmin mövcud olması mümkün deyil. Ümumən, türklər bu düşüncə də idilər ki, yer ana kimi insanları doyurur. Bu işıqlı dünya ilə vidalaşanda da yer ona əbədilik yiyə durur. Yer (torpaq) türk düşüncəsində əzəli-əbədi müqəddəs tutulub.
Xeybər
Göyyallı
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 15 mart.-
S.14.