Novruz karnavalları: “Kosa-kosa”
Novruz bayramı
3 böyük təmələ
dayanıqlıdır. Birinci, törənişin
artımın, bolluğun
yaranmasını şərtləndirir.
İkincisi, baharın gəlişini,
fəslin dəyişilməsi
baş verir. Üçüncüsü, yeni
təqvim ili
başlanır. Şimal yarımkürəsində
yaşayan bütün
xalqların həyatında
yaz mövsümü başlanır. Bu təməllərdən hər
biri xalqımızın
həyatında dönüş
yaratdığı üçün
xalq da buna
biganə qalmayıb, buradakı dəyişilmələrə
obrazlı şəkildə
münasibətini bildirib.
Bu da öz
növbəsində ritual və
mərasimlərin yaranmasını
təmin edib. Belə mərasimlərdən biri
qışın getməsi
və yazın gəişinin şəninə
düzəldilmiş “Kosa-kosa”
oyunudur.
“Kosa-kosa” oyununda
iki personaj diqqət mərkəzində
olur. Bunlardan biri Kosa (yəni üzü tüksüz), digəri isə Keçəldir (yəni başı tüksüz). Göründüyü kimi, tüksüzlük bunların ikisinə də aiddir. Fiziki harmoniyanın natamamlığı
onların dünya modelindəki yaşam, (kosmik) imkanlarını məhdudlaşdırır. Burada inisiasiya (keçid) ritualından keçən
Kosadır, çünki
ritualda o ölüb-dirilir.
Keçəl isə mediatordur.
Yəni Kosanın xaosdan kosmosa sakrallaşaraq keçməsinə dəstək
verir. Kosa ritualda ölür
və əcdad dünyasına yola salınır. Xaosda dağılaraq
orada sakral mahiyyət qazanır, və kosmosda yenidən qurulur. Oyun isə dirilən
zamanı, ili,
təbiəti, qışı
və yazı simvollaşdırır.
Oyunda Kosanın
və Keçəlin
maskalardan istifadə etməsi bir başqa maraqlı məziyyətdir və bu da məsələyə
digər aspektdən yanaşmağı tələb
edir. Maskalarda qoyun, keçi
və ya quzu dərisindən istifadə olunur. Bu da ritualın
şamanist və ya totemist baxışlarla
ilişgəli olduğu
haqda fikir yürütməyə imkan
yaradır. İndi də
onların zahiri əlamətləri üzərində
dayanaq.
Kosanın başındakı papaq kəllə qənd kağızı, bəzən
də ucu uzun şiş təşkülahdan ibarət
olur. Ağ ləbbadənin (köynəyin) altından
belinə, qarnına balaca yorğan sarıyır. Sonra da sarğı boyu gövdəsindən zınqrovlar
asır. Ləbbadəsinin üstündən doladığı
sarğısına çömçə
keçirir, bir neçə də boş torba asır. Kosa məzhəkə qəhrəmanının obrazlılığının
mayası, bədən
qrotesk yaradıcılıq
motivi ilə bağlıdır. Motiv hər
bir qəhrəmanın
yaradıcılıq mövqeyi
kimi səciyyələnir.
Oyunların məzhəkə tipinin hansı ideya mövqeyindən hazırlanmasını şərtləndirir
və bu anlamda qrotesk ifaçılıq sənətində
obrazlığa əsaslanır.
Kosa tipinin qrotesk obrazlığı xeyirsizlik, acgözlük motivinə əsaslanır:
Yediyim nə oldu? Yarma aşı,
yarısı sudu,
Geydiyim yeddi qat paltar, təzəsi
budu.
Keçəl daz olmasına əsasən həm də Günəşi simvolizə edir:
Gün çıx, çün çıx,
Kəhər atı min çıx.
Keçəl qızı evdə
qoy,
Saçlı qızı götür çıx.
Şeirdən aydın olur ki, keçəllik təbiətin kasıb vaxtını (qışı) simvolizə edir. Saçlı qız isə yazın gəlişini simvolizə edir. Saç Günəşin çıxması, saçaqlanması, ətrafa istiliyin yayılması mahiyyətini ehtiva edir. Deməli, Günəşin iki qızı var: biri Keçəl qız qismində qışı təmsil edir, bir isə Çaçlı qız qismində yazı təmsil edir. Burada zahiri olan məzmunla vəhdətdədir.
Atəş
Əhmədli
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 16 mart.-
S.13.