Qarabağ xanlığında sənətkarlıq
və kustar sənaye
6-cı yazı
Şuşa şəhəri gön-dəri məmulatları
istehsalının mühüm mərkəzlərindən biri
idi. Xanlıqda maldarlığın geniş
yayılması sənətin bu sahəsini xammalla təmin etməyə
imkan verirdi. Öküz, inək, dana
dərisindən ayaqqabı, qoyun dərisindən papaq, kürk
və s. hazırlamaq üçün istifadə edilirdi. Şuşada 40 nəfərin
çalışdığı 19 gön-dəri
dabbaqxanası vardı. İldə orta hesabla 2 min
ayaqqabıaltı hazırlanır, 1400 keçi, 1600 qoyun dərisi
emal olunurdu. Şuşa yəhərqayırma sənəti
inkişaf etmiş şəhərlərdən biri idi. Dabbaqlıq emalatxanalarından biri Vərəndə
məlikliyində yerləşirdi. İşçisi
3 nəfər olan bu müəssisədə ildə 150 dəri
emal olunurdu.
Tarix elmləri doktoru Zemfira Hacıyevanın
araşdırmasında vurğulanır ki, şəhərdə
22 nəfərin çalışdığı 2 kərpic
zavodu fəaliyyət göstərirdi. Şuşada kustar
tipli bir sabunbişirmə zavodu var idi. Xanlıq
dövründə Şuşada sabunbişirmə sənətinin
inkişaf etdiyini faktlarla göstərmək olar. XIX əsrin birinci yarısmda sabunbişirmə
Şimali Azərbaycanın Nuxa, Şamaxı və Gəncə
şəhərləri ilə yanaşı, Şuşada da
geniş yayılmışdı. Ticarətin
inkişafı iri feodalların istehlak tələbatı olan
zinət əşyalarınm istehsalının
inkişafına və təkmilləşməsinə şərait
yaradırdı. Zərgərlərin qızıl və
gümüşdən hazırladıqları qolbaqlar,
boyunbağılar, sırğalar, kəmərlər, sancaqlar
və s. alıcılarıın zövqünü
oxşayırdı.
Şəhərdə 74 nəfər xırda ticarətlə
məşğul olurdu. 1823-cü ilin məlumatına əsasən, Şuşa
şəhərində 13 xırdavatçı, 15 bəzzaz
(arşınmalçı), 3 keçəçi, 8
daşyonan bənna, 1 kərpickəsən, 6 dabbaq, 5 bez
boyaqçısı, 3 «kitayka» boyaçısı, 5 dəmirçi,
4 allaf, 1 yamaqçı, 1 təkləçi (təkəlduz),
1 rəngsaz, 3 rəngsazlıq malları satıcısı, 9
misgər, 4 dəllal, 5 qəssab, 3 bıçaqçı, 4
soyuq silah (xəncər və qılınc) ustası, 5 odlu
silah ustası, 5 kitab üzü köçürən, 10
dülgər, 4 nalbənd, 11 dərzi, 22 çəkməçi,
7 zərgər, 4 xarrat, 10 yəhərqayıran, 15 meyvə
alverçisi, 5 aşbaz, 4 çörək satıcısı,
14 dəllək, 1 saatsaz, 17 papaqçı, 3 sərrac, 1
kürk ustası qeydə alınmışdı. Bu məlumatları S.Yeqiazarov verir. Onlar müəllifin özünün də etiraf
etdiyi kimi, tam deyil.
Sənətkar-kustar sənayesində texniki istehsal alətləri
primitiv olduğundan və əl əməyinə əsaslandığından
hər bir sənətkardan yüksək ustalıq tələb
olunurdu. Əmək məhsuldarlığının yüksəldilməsi
istehsal texnikasının təkmilləşdirilməsi ilə
deyil, əməyin intensivləşdirilməsi ilə əldə
edilirdi. Buna görə də sənətkarlıqda
yalnız əl əməyindən istifadə olunurdu. Şəhər sənayesi texniki-iqtisadi səviyyəsinə
görə kənd sənayesindən yüksəkdə
dayanırdı. Kənd sənayesi əsasən
qapalı, natural, şəhər sənayesi isə əmtəə
səciyyəsi daşıyırdı. Bir
çox sənətkarlar geridə qalmış kənd sənayesi
texnologiyası prinsiplərindən uzaqlaşırdılar.
Şuşa şəhərindəki sənətkar-kustar
emalatxanaları kiçik, əmək məhsuldarlığı
aşağı, istehsal texnikası cəhətdən bəsit
idi. Burada çalışanların sayı 3-5 nəfər
olurdu. İpəkəyirən, toxucu
emalatxanalarında, dabbaqxanalarda, kərpic, sabunbişirmə
zavodlarında muzdlu fəhlələr işləyir, muzdu
natura, yaxud pul ilə alırdılar. Şəhər
sənayesinin təsiri altında kənd yerlərində,
xüsusən Şuşanm ətrafında əmtəə-pul
münasibətlərində müəyyən canlanma hiss
olunurdu. Kənd təsərrüfatında əmtəə
istehsalının artması qismən müəyyən ev sənətkarlığı növlərinin
(sərraclıq, yəhərqayırma və s.) ixtisarı
hesabına olurdu. Qarabağ
xanlığının təsərrüfat xarakteri
bütövlüklə natural səciyyə
daşıyırdı. Kənd yerlərində
sənət əsasən əkinçiliyin
yardımçı sahəsi idi.
Şuşa şəhərinin yaranması, əlbəttə,
o dövr üçün mütərəqqi hadisə idi. Şəhərin
yaranması ictimai əmək bölgüsünün
inkişaf etməsinə təkan verdi, yeni
iqtisadi qüvvə - əmtəə istehsalı meydana
çıxdı. Şəhərdə əmtəə
istehsalının genişlənməsi əmtəə-pul
münasibətlərinin kəndə, xüsusən
Şuşanın ətraflarına sirayət etməsinə səbəb
oldu. Lakin şəhər sənayesi əmtəə-pul
münasibətlərini xanlıqda eninə və dərininə
inkişaf etdirə bilmədi. Şuşa
Qarabağ xanlığında yeganə sənaye mərkəzi
olaraq qalırdı. Şəhərin nisbətən
tez inkişafı, şəhərdə sürətlə
inkişaf edən sənətkar-kustar sənayesinin və ticarətin
genişlənməsi kəndlərdə hökm sürən ətalətlə
təzad təşkil edirdi. Şuşada
muzdla işləmə, yəni burjua qanunlarının
rüşeymləri müşahidə olunurdu.
Qarabağ xanlığında ipək parçaların
hazırlanması ilə məşğul olanların sayı
500 nəfərə çatırdı. Ləmbəran
və Ağcabədidə ipəkçilik xüsusilə
inkişaf etmişdi. İpəkdən
yorğan üzü, köynək, şalvar tikmək
üçün istifadə edilirdi. Cənubi Azərbaycandan,
xüsusən Qaradağdan bura toxucular gəlirdilər. Xanlıqda ipək ilə yanaşı, bez
parçalar da toxunurdu. Toxucuların
sayı 1200 nəfərə çatırdı. Yundan müxtəlif məmulatlar - xalça, palaz,
çul, keçə, adi palaz hazırlanırdı.
Orta ölçülü xalçanm biri 10-14 manata, adi palaz
4-5 manata, naxışlı palaz 14 manata, naxışlı
çul 6-8 manat, alaçıq keçəsi 20-80 manata
satılırdı. Çiləbörd
mahalında silahqayırma inkişaf etmişdi. Burada 3-4 fəhləsi olan emalatxanalarda silah lülələri
hazırlayırdılar. Vəng və Şeşpara kəndlərində
iki usta silah çaxmağı hazırlayırdı.
19 dabbaq emalatxanasında 40 fəhlə
çalışırdı. Bu emalatxanalarda ildə 2000
ayaqqabı altı üçün gön, 1600 qoyun, 1400
keçi dərisi aşılanırdı. Xanlıqda
tikinti ilə bağlı sənətlər inkişaf
etmişdi. Bu, təsadüfi deyildi. Çünki xanlar yalnız müdafiə tikililərinin
deyil, ictimai binaların və digər mülki tikililərin də
inşasına xüsusi diqqət yetirirdilər.
Şuşa, Bayat, Şahbulaq, Əsgəran qalaları ilə
yanaşı, məscidlər və günbəzlər
tikilmişdi. 1768-1769-cu illərdə
Şuşada böyük cümə məscidi inşa
olunmuş, XIX əsrdə İbrahimxəlil
xanınqızı Gövhər ağa məscidi yenidən
zövqlə təmir etdirmişdi. Hələ
İbrahimxəlil xanm dövründə düşməndən
qorunmaq üçün Xəzinə dərəsində imarət
və otaqlar tikilmiş, daş və əhəngdən istifadə
edilmişdi. Şuşa qalasının bir
ağaclığında Xan bağında möhtəşəm
binalar, Ağdamda Pənahəli xanın və
övladlarının qəbirləri üstündə
üç yüksək gümbəz inşa olunmuşdu.
Burada Pənahəli xanm atası İbrahimxəlil
ağanın qədim ocaq evi, yonma daş və tağbəndi
vardı. Ağa Məhəmməd şah
Qacarın hücumu zamanı günbənzlər
dağıdılsa da, Mehdiqulu xan onları bərpa etmişdi.
Mehdiqulu xan Ehsan bağı saldırmış,
hasar və buzxana tikdirmiş, məqbərə vəqf
etdirmişdi. Tarixçinin məlumatma
görə, buzxanadan yüz min buz ehsan kimi ətrafda
yaşayan elatlara və digər əhaliyə verilirdi. İbrahimxəlil xan Şuşanın bir ağac məsafəsində
«Xan bağı» admı almış bağ
saldırmışdı. Burada bağlar və
tövlələr, buzxana və dəyirmanlar var idi.
Rus işğalından sonra ipək, yun və iplik dəri
boyamaqla məşğul olan üç boyaqxana qeydə
alınmışdı. Bu boyaqxanalarda 6 fəhlə
çalışırdı. Boyaqxananın
biri İbrahimxəlil xanm oğlu Cəfərqulu ağaya məxsus
idi. Xaçın mahalında dəyirman
daşları hazırlanırdı. Daş
karxanası Qanzasar monastırının mülkiyyətində
idi. 1800-cü ilin məlumatına əsasən,
Şuşada 219 sənətkar var idi. Onlardan 16-sı dərzi,
17-si papaqçı, 21-i ayaqqabı tikən, 7-si
boyaqçı, 6-sı dabbaq, 7-si xamutçu, 9-u misgər,
8-i silah ustası, 15-i daşyonan və evtikən, 10-u xarrat,
7-si zərgər və s. idilər.
Tarix elmləri doktoru Zemfira Hacıyevanın
araşdırmasında vurğulanır ki, xanlıqda tətbiq
olunan iltizam sistemi sənətkarlıq və ticarətin
inkişafına ciddi mane olurdu. Xan vergi yığmaq
hüququnu, verginin ümumi məbləğini əvvəlcədən
ödəyən iltizamçılara satırdı. İltizamçılar iltizam müddəti qurtaranadək
tacirlər və sənətkarlardan xana verdikləri məbləğdən
xeyli artıq pul toplamağa səy göstərirdilər.
İpəkdən toplanan mizan vergisi də
iltizama verilirdi. İpək, yun, pambıq
parçaların, sapın tünd yaşıl və mavi rəngdə
boyanmasına iltizamçı icazə verməli idi. İltizamçıdan başqa heç kimin sabun, dəri,
qızıl boya satmaq hüququ yox idi. Təbii
qızıl boya da iltizamçının nəzarəti altmda
idi.
C.Mustafayev
sənətkarlardan yığılan vergiləri iki qrupa
bölür: bütün sənətkarlardan toplanan ümumi
vergilər və istehsalın yalnız müəyyən sahələrindən
toplanan vergilər. Xanlıqda natural təsərrüfat
hökm sürdüyündən daxili ticarət nisbətən
zəif inkişaf etmiş, mübadilə hələ
bütövlükdə müntəzəm ictimai təzahürə
çevrilməmişdi. Yalnız
istehsalın müəyyən hissəsi, nadir hallarda
satışa çıxarılırdı. Xanlığın dağlıq relyefi, əlverişli
yolların və nəqliyyat vasitələrinin olmaması
daxili ticarətin genişlənməsinə əngəl
törədirdi. İqtisadi əlaqələrin
zəifliyi öz növbəsində təsərrüfatın
özü-özünü təmin etməyə yönəlmiş
xarakterini konservasiya edir, kəndlinin yeniliyə həvəsini,
təsərrüfatı genişləndirməyə, əmək
məhsuldarlığmı artırmağa marağını
azaldırdı. O, nəsildən-nəslə köhnə
adətlər üzrə yaşayır və işləyir, tərəqqiyə
meyl göstərmirdi. Əhalinin sosial-iqtisadi həyat tərzinin
bu nəticəsini rus zadəgan-burjua tarixçiləri
haqsız olaraq “xalqın təbii xüsusiyyətləri” kimi
qələmə verərək xalqı “Şərq tənbəlliyi”ndə
günahlandırırdılar.
Xanlığın
yeganə daxili və xarici ticarət mərkəzi Şuşa şəhəri idi. Cümə
günləri Şuşanm ətraf kəndlərindən
şəhərə gələn sakinlər burada öz məhsullarını
satır və lazımi malları alırdılar. Həm
qala daxilində, həm də Şuşa
darvazalarının önündə bazarlar təşkil
edilirdi. Sənətkarlar, kustarlar, tacirlər, kəndlilər,
feodallar, həmçinin digər xanlıqlardan və xarici
ölkələrdən gələn tacirlər ticarətdə
iştirak edirdilər. Struktur və vüsətinə
görə şəhər ticarəti sənətkarlıq səciyyəsi
daşıyırdı. Şəhərdə
kənd təsərrüfatı məhsulları, sənətkar-kustar
istehsalı məhsulları, mal-qara satılırdı. Kəndlilər və sənətkarlar feodal vergiləri
və rüsumlarını ödəmək, özlərinə
lazım olan ən zəruri malları almaq üçün
istehsal məhsullarını bazara çıxarırdılar.
Şuşada çoxsaylı peşəkar tacirlər fəaliyyət
göstərirdi. Çox vaxt kəndlinin mal almağa nəqd pulu
olmadığından aldığı malın əvəzini
natura ilə (buğda, arpa, yun, ipək, yağ,
toyuq, yumurta və s.) ödəməli olurdu. Bu
zaman tacirlər satdıqları malın dəyərini
yüksəldir, kəndlinin verdiyi məhsulun dəyərini isə
aşağı salırdılar. Qarabağ
xanlığında xarici ticarət daha yüksək səviyyədə
inkişaf etmiş, Şuşa Cənubi
Qafqazm ən mühüm ticarət mərkəzlərindən
birinə çevrilmişdi. Şuşadan digər
Azərbaycan xanlıqlarına, habelə Gürcüstana,
İrana, Türkiyəyə və Rusiyaya karvanlar gedirdi.
Adətən kənardan gətirilən
malların üzərinə 15%-ə qədər əlavə
qiymət qoyulurdu. Daxili ticarətdən fərqli
olaraq xarici ticarət demək olar ki. bütünlüklə
peşəkar tacirlərin əlində cəmlənmişdi.
Elçin
Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 30 mart.-
S.13.