Qarabağ xanlığında sənətkarlıq
və kustar sənaye
7-ci yazı
Tiflisdən
Şuşaya çit, güllü pambıq parçalar,
mahud, müxtəlif rəngli pambıq parçalar, zolaq-zolaq
parçalar, sarı rəngli qalın və kobud pambıq
parçalar, qırmızı boyaq, Bakı
xanlığından dəmir, yazı kağızı, neft,
müxtəlif şüşə, çini qablar, duz, zəfəran,
mazut gətirilirdi. Dərbənddən qızıl boya
(marena), Şəki xanlığından tüfəng, əldə
toxunma mahud şal, xalçalar və s., Gəncə
xanlığından zəy və meyvələr,
Naxçıvan xanlığından qalın kətan
parça və duz, İrəvan xanlığmdan duz, Ərdəbil
xanlığından «burmet» arçalar və s. gətirilirdi.
Qarabağ xanlığı Azərbaycanın
mühüm iqtisadi mərkəzi olan Təbriz şəhəri
ilə müntəzəm icarət əlaqələrinə
malik idi. Təbrizdən Şuşaya ildə 300 yük
güllü parça (burmet), 300 yük bez (ağ parça),
1000 arşın qanauz (ipək parça), 600 ədəd
göy tafta, 1000 ədəd göy örtük, 2000 ədəd
ipək yaylıq, müxtəlif rəngli Təbriz şərfləri,
yorğan üzü və s. idxal edilirdi. Təbrizdən həm
də istiot, darçın, qərənfil, badam, quru meyvələr,
İran şəkəri, həna, tumac, Şiraz
tütünü və s. kimi mallar daxil olurdu. Xoy və Urmiya
xanlıqlarından Şuşaya qumaş, bez, çit və
«burmet», Şamaxıdan müxtəlif ipək parçalar,
qırmızı boya, qəhvə, Yəzddən müxtəlif
ipək məmulatı və pambıq örtükləri,
Ərdəbildən qalın pambıq parça gətirilirdi.
Məlumatlara görə, İrandan və Cənubi Azərbaycandan
Qarabağa gətirilən malların ümumi dəyəri 140
min gümüş rus manatına bərabər imiş. Şuşa
tacirlərinin Təbriz və nisbətən İsfahanla da
daimi ticarət əlaqələri vardı. İsfahandan
Qarabağa ildə 10 yük «burmet» parça, 2 yük zərbaf
parça, 500 ədəd qara ipək kəlağayı, 200 ədəd
göy və ağ çadra, 10 pud istiot, darçm və digər
ədviyyat, 12 pud İran şəkəri idxal edilirdi.
.
Tarix elmləri doktoru Zemfira Hacıyevanın
araşdırmasında qeyd olunu ki, Türkiyədən meyvə
qurusu, atlas, müxtəlif örtüklər, ipək mallar və
qəhvə, Gürcüstandan müxtəlif növ
parçalar, mahud, çay, qənd, spirtli içki
Qarabağa idxal olunurdu. Qarabağ xanlığının tacirləri
yüksək keyfiyyətli və müxtəlif
çeşidli parça məmulatları almaq
üçün Rusiyanın Moskva, Nijni-Novqorod yarmarkalarına
gedirdilər. Qarabağ
xanlığından ixrac olunan mallar arasında ipək
çox mühüm yer tuturdu. Şuşa
tacirləri nəinki Qarabağ, eləcə də Şəki,
Şamaxı, Gəncə xanlıqlarında, Car-Balakəndə
ipək tədarükünü inhisara almışdılar.
Bir sıra maneələr xarici ticarətin inkişafını
ləngidir, tacirlərdən bu və ya digər
xanlığın ərazisindən keçərkən
xanların xeyrinə rahdar rüsumu toplanırdı. Bəzən
eyni maldan bir neçə dəfə gömrük pulu
alınırdı. İpək
parçalar istehsal olunduğu yerdə satıldıqda onun hər
tayından 1 manat 3 qəpik, xam ipəyin hər tayından 5
manat pul alınırdı. Tacirlər
öz məhsullarını istehsal olunan yerdə sata bilməyib
başqa şəhərə apardıqları zaman təkrar
gömrük rüsumu verirdilər. Tacirlər
hər dəfə «tərəzi pulu» adlanan xüsusi rüsum
ödəyir, Kür çayından keçdikdə isə həm
mallarına, həm də yük heyvanlarına görə
vergi ödəməli olurdular. Son nəticədə bir
batman malın gətirilməsi Təbrizdən 30 qəpiyə,
Xoydan təxminən 1 manata, Urmiyədən 1 manat bir
abbasıya, Ərdəbildən 1 manata, Tiflisdən isə bir
pudun gətirilməsi 6 manat 2 abbasıya başa gəlirdi. Əlavə idxal və ixrac olunan mallardan Təbriz,
Xoy, Urmiya və Ərdəbildə rahdar (1 taydan 6 manat 50 qəpik
gümüş manat) rüsumu alınırdı. Qarabağ xanlığının özündə də
ticarət sahəsində bir sıra gömrük
rüsumları və vergilər toplanırdı.
Şəhərdə ticarətlə məşğul
olanlar xana vergi və rüsumlar ödəyirdilər. Bundan əlavə, onlar bazar
işçilərinin saxlanılması üçün
bazarbaşı, qapançı və s. rüsumlar ödəməli
idilər. Bazar xadimləri peşkəş,
çaypulu, cərimə kimi ödənişlər verməli
idilər. Yerli əhalinin
satdığı məhsulların keyfiyyətindən
asılı olaraq vergi alınmırdı. Duz satışından duz pulu, araq və şərab
məhsulundan şirə, sabun, dəri, tütün, rəng
pulu, xırda satışdan, dükanlardan balıq, ət, meyvə,
odun satışından darğabazar adlı vergi toplanırdı.
Ticarətdə müxtəlif çəki və
ölçü vahidlərindən istifadə edilməsi də
ticarətin inkişafına mane olurdu. Gümüşdən
kəsilən «pənahabad» adlı pula xalq arasında sadəcə
«pənavat» deyilirdi. O, rus gümüş pulunun 15 qəpiyi
dəyərində idi. Pənahabad təklik və
cütlük şəklində (30 qəpik), habelə mis
yarımşahılarla zərb olunurdu. Xanlıqda
həmçinin qonşu ölkələrin pulları da
işlənirdi. Qarabağda uzunluq vahidi
kimi xan arşınından istifadə olunurdu. O, 1 metrdən
5-10 sm az olurdu. Çəki
ölçüsü təxminən 800 qram
ağırlığında olan «stil» idi. Buğda, arpa,
darı və s. ölçmək üçün
«çanaq»dan istifadə olunurdu. Şuşada üç
növ çanaqdan istifadə olurdu: 1-ci növ - 31 funt, 2-ci
növ - 12 funt 31 zolotnik, 3-cü növ 2 fiınt 8 zolotnik
buğdaya bərabər idi.
Məlum olduğu kimi, Azərbaycan
xanlıqlarının əksəriyyətinin öz pul vahidləri
var idi.
Şuşa şəhəri salınandan sonra Pənahəli
xanın əmri ilə 15 qəpik dəyərində olan pənahabad
sikkəsi zərb olunmuş, həm Qarabağ
xanlığının daxilində, həm də digər
xanlıqların ərazisində işlənmişdi. Xanlıq daxilində yarımşahı tədavüldə
idi. Ağa Məhəmməd şah
öldürüldükdən sonra İranla münasibətləri
nizamlamaq məqsədilə İbrahimxəlil xanın göstərişinə
əsasən, Fətəli şahın adından 35 qəpik dəyərində
olan «sahibqıran» adlı pul vahidi buraxılmağa
başlanmışdı.
Qarabağ
xanlığında xan sikkələri ilə yanaşı,
İran şahlarının pulları - tümən (4
gümüş rus rubluna bərabər) və rial (45,5 rus qəpiyinə bərabər), Təbriz,
Xorasan, İsfahan və digər yerlərin abbasıları və
«nadiri» adlı pul vahidləri tədavüldə idi. Türk abbasıları, rus rublları da geniş
işlənirdi. Xan abbasılarında 4,5-dən
2,25 qrama qədər gümüş, nadiridə 11,5 qram
gümüş, İran abbasısında 5,30 qrama qədər
gümüş var idi. Xan sikkələrinin
çəkisi və əyarı tez-tez dəyişirdi ki, bu
da pul tədavülünü və xanlıqlar arasında ticarəti
çətinləşdirirdi. Pulların qəlp
olub-olmadığını və dəyərini müəyyənləşdirmək
məqsədi ilə bazarda sərraflar işləyirdi.
Digər xanlıqlarda olduğu kimi, Qarabağ
xanlığmda da gömrük rüsumlarınm toplanması
iltizama verilirdi. İpək, yun, pambıq iplərin və
parçaların mavi, tünd yaşıl, açıq
göy rənglərə boyanması,
iltizamçıların inhisarına verilmişdi. Varlanmaq məqsədilə və ya digər ödəniş
maddəsini iltizama götürən şəxs şübhəsiz
kı, xəzinəyə odədiyindən daha çox pul
toplamağa çalışırdı. Qarabağ
xanlığında 20-yə yaxın iltizam maddəsi
mövcud idi. Biyan kökü, tnizan boyaqxana, sabun,
dabbaqlıq və s. sahələrin iltizammdan xeyli gəlir əldə
edilirdi.
İltizamdan gələn gəlirlərin bir hissəsi
xanın yaxın adamlarına, digər hissəsi xəzinəyə
daxil olurdu. Hər bir mahal özünü təmin edən
natural təsərrüfat idi. Tədqiqatçı
M.Mustafayev yanlış olaraq xanlıq dövründə sənətkarlığın
əkinçilikdən ayrılmasına yalnız erkən mərhələdə
təsadüf edildiyini bildirir. Əks halda
Şuşada 500-dən çox sənətkarın
olmasını, yüksək keyfiyyətə malik məhsulların
hazırlanmasını (həm də nəinki sifarişlə,
hətta azad satış üçün) necə izah etmək
olar.
Sənətkarların əksəriyyəti peşələr
üzrə həmkar təşkilatlarda (əsnaflarda) birləşmişdilər
(boyaqçılar, dərzilər, papaqçılar və
s.). Ərəb dilində «sinif» mənası verən «əsnaf»
termini xanlıqlar dövründə sənətkarlarn
üçün daha səciyyəvi ad hesab edilirdi. Həm də əsnaflar yalnız sənətkarları
deyil, ticarət və müxtəlif peşə sahiblərini
öz sıralarında birləşdirirdi. İstehsal olunmuş məhsulu sərfəli satmaq və
eyni zamanda yerli feodalların
özbaşınalığına qarşı mübarizəni
mütəşəkkil surətdə aparmaq məqsədi ilə
sənətkarlar əsnaflarda birləşməyə
üstünlük verirdilər. Heç
bir əsnafa daxil olmayan azad sənətkarlar da çox idi.
Şuşada qalayçıları, çəkməçiləri,
papaqçıları, dabbaqları birləşdirən, hər
birində 10 nəfərdən 25 nəfərə qədər
üzvü olan əsnaflar mövcud idi.
Qərbi Avropa istehsal müəssisələrindən fərqli
olaraq Azərbaycanda, o cümlədən Qarabağ
xanlığında sənətkar birlikləri şəhər
idarəçiliyinə təsir edə bilmirdilər. Onlar şəhər
idarə orqanlarının sərəncamlarını yerinə
yetirir, ilk növbədə vergiləri emalatxanalar arasında
bölüşdürürdülər. Adətən
hər bir əsnafın üzərində təmsil etdiyi sənətə
aid alətin təsvir edildiyi bayrağı olurdu.
Əsnaflar müəyyən müddətə özlərinə
başçı - ustabaşı seçir, həmin
ustabaşmın statusunu şəhər hakimi təsdiqləyir,
bu da öz növbəsində onu şəhər hakimindən
asılı vəziyyətə salırdı. Ustabaşılar əsnaf
üzvləri arasında bağlanan müqavilələri təsdiq
edir, kargərliyə (usta köməkçisi) və
ustalığa qəbul məsələlərini
nizamlayırdılar. Onlar şagirdlərin təhsil
müddətini nizama salır, sənətkarların məişətdə
özlərini necə aparmalarına nəzarət edirdilər.
Ustabaşı həm də əsnafın bazarda nümayəndəsi
idi: o, qiymətləri təyin edir, xammal satıcıları
ilə danışıq aparırdı. Əsnaf
üzvləri mah birgə alırdılar. Onlar
əsnaf daxilində məhdud məhkəmə hakimiyyətinə
malik idilər. Ustabaşılara
ağsaqqallar kömək edir, onlar ustabaşı xəstələndikdə
onu əvəz edir, ustabaşı ilə birlikdə məhkəmə
işlərinə baxırdılar. Xəzinəyə
nəzarəti savadlı xəzinədar həyata
keçirirdi. Əsnaf xəzinəsinin
yığım mənbəyi müxtəlif idi.
Əsnafa üzv qəbul edildikdə, sənətkar yeni
emalatxana açdıqda və s. hallarda əsnaf xəzinəyə
pul ödəməli idi.
Əsnaflıq - həmkarlıq istehsalı qaydaya salmaq, sənətkarların bir-birinə kömək etmələri üçün təşkil olunurdu. Təşkilata rəhbərlik etmək üçün 3 il müddətinə ustagər adlı başçı seçilirdi. Ustagərlər ustalar arasında ixtilaf baş verdikdə mübahisələri həll edir, ustaları xammalla təmin edir, ictimai tədbirləri təşkil edirdilər. Əsnaflar - həmkarlar vergiləri sənətkarlar arasında bölüşdürür, ustaların peşəkarlıq fəaliyyətinə nəzarət edirdilər. Xanlar vergilərin vaxtında və lazımi səviyyədə toplanması məsuliyyətini ustagərlərin üstünə qoymuşdu. Əsnaflar - həmkarlar qarşılıqlı yardım təşkilatı idi. Ehtiyacı olan kasıbları təşkilata qəbul edərək təmin edirdilər. Əsnaf üzvlərinin sayı çox olduqda ustagər köməkçisi və dörd nəfərdən ibarət ağsaqqallar şurası seçilirdi. O, bazara daxil olmuş yeni mallar haqqında məlumat verir, ustaları əsnafm yığıncağına dəvət edir və s. işləri yerinə yetirirdi. XVIII əsrin son rübündə Şuşada qalayçıların, başmaqçıların, papaqçıların, sərracların, dabbaqların əsnaf təşkilatlarının olması haqqında məlumat var. Onların hər birinin 10-25 üzvü var idi.
Elçin Qaliboğlu
Xalq
Cəbhəsi.- 2018.- 31 mart.- S.13.