Azərbaycanın təbiəti Aleksandr
Dümanın “Qafqaz səfəri” əsərində dolğun
verilib
3-cü yazı
Yazıçı
Azərbaycanın müxtəlif bögələrinə səfəri
müddətində ilk növbədə onun diqqətini ərazinin
təbiəti cəlb edib: “Şamaxıdan Ağsuya – Yeni
Şamaxıya gedən yol bir az şose yoluna bənzədiyindən
o qədər də pis deyildi; yolun hər iki tərəfində
yalnız ləzgi mahudunun davam gətirdiyi tikanlı kol-koslar
gözə dəyirdi. Bakıdan Şamaxıya
gedəndə yolda bir dənə də olsun ağac görmədik.
Şamaxı yolunda isə nəinki ağac, hətta
ağacların üstündə yarpaqlar da gözə dəymədi.”
Görünür, indi olduğu kimi Bakı –
Şamaxı yolunun ətrafları boş bozqır olub və
A.Dümanın nəzərindən qaçmayıb. Müasir müstəqil Azərbaycanda iqtisadi
inkişafın yüksəlişi bu problemin qismən
azaldımasına səbəb olub. Belə
ki, fransız yazıçısının keçib getdiyi
yolun cansıxıcı görünən, kasıb təbiəti
bu gün xeyli dəyişib, Abşeron və Qobustan inzibati
rayonları ərazilərinə düşən həmin sahələrdə
süni meşələr və yaşıl zolaqlar
salınıb.
Faydalı qazıntılara da toxunan A.Düma ölkəmizin
əhalisinin yaşayışında neft və qaz yataqları
və onların istifadəsinin Azərbaycan üçün əhəmiyyətindən
danışır. Azərbaycan neftinin dünyanın digər
neftindən daha keyfiyyətli və bol olduğuna diqqət
yetirir. Burada neft, onun növləri və əmələ
gəlməsi ilə bərabər, yüksək keyfiyyətli
sementin də çıxarılmasını qeyd edən
A.Düma əhəngdaşı, daş kömür, qatran
kimi faydalı qazıntıların olduğunu göstərir.
O, hətta dünyanın müxtəlif ölkələrinə
Azərbaycan neftinin ixracı, Xəzər dənizinin təkində
neft ehtiyatlarının mövcudluğu barədə fikir
söyləyir: “Odun əbədi yandığı yer – Atəşgah
məbədi Bakıdan iyirmi altı verstlik məsafədədir.
Bu əbədi məşəl neftin hesabına
yanır. Neft – xam neft təmizləndikdən
sonra alınan şəffaf rəngli, tez alışan daş
kömür yağıdır, hətta təmizləndikdən
sonra da yananda qalın, sıx tüstü – duman qalxıb ətrafa
xoşagəlməz iy yayır; bu xoşagəlməz iy Lənkərandan
tutmuş Dərbəndə qədər hiss olunur. Bu iy neftin məişətdə istifadəsinə
mane olmur. Nəhayət, burada Roma sementinin
ulu babası sayılan, Babil və Nineviyanın tikintisində
istifadə edilən sement istehsal olunur. Neft
yeraltı bərk qatran qatları, süxurları ilə odun
birləşməsindən əmələ gəlir. Yer kürəsinin bir çox yerində neft istehsal
olunur; lakin onun ən çox, ən bol
çıxarıldığı istehsal nöqtəsi
Bakı və onun ətrafıdır. Şəhərin
bütün ətrafında, Xəzər dənizinin sahili
boyunca dərinliyi üç metrdən iyirmi metrə qədər
olan quyular qazırlar; nefti özünə çəkmiş gil və əhəngdən ibarət
çöküntü süxurundan ağ və qara neft
ayrılır. Burada ildə təxminən
yüz min sentnerə qədər neft istehsal edilir. İstehsal olunmuş neft Həştərxana, Tiflisə
və İrana göndərilir. Xəzər
dənizinin xəritəsinə nəzər yetirdikdə,
sağ tərəfdən Bakıya paralel düz xətt boyunca
köçəri türkmən tayfalarının
yaşadığı sahilin lap yaxınlığında
Çələkən, yaxud Neft adası adlı bir ada görərsiniz.
Onunla üzbəüz tərəfdə, həmin o çəkdiyiniz
düz xətt istiqamətində Abşeron yarımadası dənizin
içərisinə doğru uzanır ki, burada çoxlu neft
və qaz mənbələri var. Abşeronun lap
qurtaracağında Svyatoy, yəni Müqəddəs ada bərzəx
əmələ gətirib; yerli adamlar və farslar buranı
ona görə belə adlandırırlar ki, burada da neft və
qaz var. Deməli, nəhəng neft qatı Xəzər dənizinin
altı ilə Türkmən ölkəsinə qədər
gedib çıxır.”
Yazıçı
səfər etdiyi Dərbənd, Bakı, Şamaxı, Quba və
Şəkinin timsalında Azərbaycanın zəngin təbiətə
malik olduğunu, burada çoxlu ov heyvanları
yaşadığını, hətta özü də kəklik,
qırqovul, turac kimi ov quşları ovladığını
qeyd edir. O, ov edərkən tazı və şahin kimi köməkçi
heyvanlardan istifadə edildiyini də yazır: “Elə yüz
addım getməmişdik ki, hərəmiz bir dovşan vurduq. Bundan əlavə, bir dəstə qırqovul düz
qabağımda havaya qalxdı və mən dəstəni izlədim.
Atıma qalxıb qollarında şahin tutan
adamları səslədim. Onlar itləri də
gətirib tez gəldilər. Mən onlara
qırqovulların düşdüyü yeri nişan
verdim… İtləri qabağa buraxıb
özümüz də onların arxasınca həmin yerə
getdik. Tezliklə dörd yanımızda
qırqovullar uçuşan həmin yerə çatdıq;
şahinlərin hər ikisini buraxdıq. Mən
birinin, Moyne isə o birinin ardına düşdük. İki yüz addım getmişdik ki, izlədiyim
qırqovul artıq şahinin caynağında idi. Özümü vaxtında çatdırıb
qırqovulu diriykən şahinin çəngindən
qurtardım, bu yaraşıqlı xoruz qırqovul
başından yüngülcə yaralanmışdı”.
A.Düma ov prosesində şahinə hücum edən digər
bir yırtıcı quşun onu necə təqib etməsini də
maraqla izləmiş və təəssüratını təbii
formada qələmə alıb: “Birdən bir kəklik
pırıldayıb qalxdı, şahinlərdən biri də
onun ardına düşdü, ancaq kəklik aradan
çıxmışdı; ikinci bir kəklik uçdu, onun
ardınca o biri şahin şığıdı. Kəklik düz bizim üstümüzə gəlirdi,
şahin iki-üç dəfə qanad çalsaydı, ovunu
haqlayacaqdı, ancaq şahin elə təzəcə kolluğa
girən kəkliyin ardınca cumurdu ki, birdən güllə dəymiş
kimi hər iki qanadı yanına düşdü və
kolluğun ortasında görünməz oldu. Bu qəfil enişin səbəbini öyrənmək
üçün gözlərimi qaldırıb ətrafı
diqqətlə nəzərdən keçirdim. Başımın üstündən yüz metr
yüksəklikdə iri bir qartal uçurdu. Şahin onu görmüş, belə bir güclü
rəqibin qarşısında tab gətirə bilməyəcəyini
duyub, özünü kolluğa vurmuşdu. Qartal ona məhəl qoymadan uçub gözdən
itdi. Mən şahinin
düşdüyü yerə qaçdım və çox
çətinliklə onu axtarıb tapdım; şahin bir
ağacın koğuşuna girmişdi və qorxudan
bütün bədəni tir-tir titrəyirdi. Onu gizləndiyi yerdən dartıb
çıxartdım, ancaq yazıq quş ayaqlarını elə
sıxmışdı ki, qolumun üstündə dayana
bilmirdi. Birtəhər onu qolumun
üstündə saxlamağa çalışdım. Quş özünü elə itirmişdi ki,
qorxa-qorxa ətrafına baxırdı. Ancaq
qartal artıq uçub getmişdi, səmada heç nə
görünmürdü. Elə bu vaxt ovçu
özünü yetirdi; o, quşu məndən aldı və
onu tumarlayıb sakitləşdirməyə başladı,
yalnız yarım saatdan sonra quş özünə gəldi və
yenidən əldən qaçırdığı kəkliyin
ardınca getməyə başladı. Mənəvi
cəhətdən mənə ən çox zövq verən
bu gözlənilməz macərayla bərabər, biz iki saat ərzində
üç kəklik vura bildik.”
Dümanın
səfər qeydlərində Şamaxının kifayət qədər
həssas seysmik zonada yerləşməsi, üstəlik burada
vaxtaşırı “qızdırma xəstəliyi”nidən əhalinin
əziyyət çəkdiyi faktlar da var. O, mənəvi cəhətdən
yoxsul, lakin, qorxulu adamların da bölgənin əhalisi
üçün əsas bəlalardan hesab edir: “Çox az
şəhər Şamaxı qədər fəlakətə məruz
qalır. Şəhərin aşağı hissəsində
ilin üç ayı qızdırma xəstəliyi baş
alıb gedir, camaat qızdırmadan qırılır. Yuxarıya, dağa tərəf qalxdıqca xəstəlik
azalır. Ancaq burada da əhali zəlzələlərdən
yaxasını qurtara bilmir. Şamaxı əhalisi
hər gün sabahından naguman oyanır.
Qızdırma ilə zəlzələ arasındakı fərq
ondan ibarətdir ki, qızdırma hərdənbir ara verir, zəlzələnin isə demək
olar ki, ardı-arası kəsilmir. Şamaxının
əsas düşməni yalnız qızdırma və zəlzələ
deyil, burada bu iki bəladan da qorxulu adamlar var.”
Fikrimizcə, Azərbaycanın təbiəti
A.Dümanın “Qafqaz” və ya “Qafqaz səfəri” əsərində
dolğun verilib. Belə ki, yazıçı səfər
çərçivəsində görüb - eşitdiklərini
həvəslə qələmə alıb, ərazidə
yayılmış bitki və heyvanların həyatı,
davranışı, faydalı və zərərli cəhətləri
barədə məlumat verib. Məsələn,
quşlardan qırqovul, kəklik, turac, şahin, qartal, məməli
heyvanlardan pələng, bəbir, çaqqal, sürünənlərdən
ilan, onurğasızlardan böv, əqrəb, ağcaqanad,
çəyirtkə və s.; bitkilərdən, fıstıq,
palıd, çinar, tut, ağcaqovaq,
çobanyastığı, kəklikotu, daş
sarmaşığı və başqalarını misal
görsətmək olar.
A.Dümanın
“Qafqaz” əsərinin “Pələnglər, bəbirlər,
çaqqallar, ilanlar, böyələr, əqrəblər,
ağcaqanadlar, çəyirtkələr” adlanan 24-cü fəsli
bütünlüklə Azərbaycan təbiətini əks
etdirir: "Adının mənası “küləklər məskəni”
olan Bakı şəhəri əbəs yerə Avropa şəhərləri
sırasına qoşulmağa can atırdı: o,
torpağı, dənizi, tikililəri, istehsal etdiyi məhsulları,
çaylarındakı balıqları, meşələrində
nərə çəkən heyvanları, səhralarında,
düzənliklərindəki sürünənləri,
atmosferindəki atomları ilə bir yerdə Asiya şəhəridir.
Məsəl var, deyərlər, “hər yerin
öz ağası var”, odur ki, biz də söhbətimizə pələngdən
başlayaq. Pələng olan yerə
şir gəlməz, çox nadir hallarda bir ölkənin iki
hökmdarı olar. Görünür ki, qədimdə
pələng Kür çayını özünə sərhəd
təyin edib. Mənbəyini Axalçik
dağlarından götürən, Tiflisdən, Aksabardan
keçib Muğan düzünün şimalında Arazla birləşən
və üç qola ayrılıb Qızılağac
körfəzində Xəzər dənizinə tökülən
Kürün sol sahilində pələng nadir heyvanlardan olub.
Kürün dördüncü qolu Salyanda
ayrılır və ayrıca gedib dənizə
tökülür. Tez-tez Lənkərana
yaxın meşələrdə görünən pələng
Arazı keçib Qarabağa gedir, bəzən isə öz
macəralarını Gürcüstana qədər davam etdirir;
ancaq yenə də deyirəm ki, o, çox nadir hallarda Kür
çayını keçir. Bununla belə,
pələngi Qafqazda da görən olub, onlardan
iki-üçünü Avariyada vurublar. Beş-altı il bundan qabaq Lənkəranda peyda olan bir pələng
yoldan keçənləri “soymaqla” çox məşhurlaşıbmış.
Adətən, o, Lənkəranla Astara
arasındakı yolda dayanarmış. Bu
yol Gilan dağlarının ətəyində, dəniz sahili
boyunca uzanıb gedir. Günlərin birində bir kazak həmin yolla gedirmiş və birdən
yolun üstündə bir heyvanın uzanıb
yatdığını görür. O, əvvəlcə bunun
hansı heyvan olduğunu bilmir və yaxına gəlir. Heyvan başını qaldırıb nərildəyir
və dişlərini qıcırdanda artıq kazakın
bütün şübhələri dağılır – bu, pələng
idi. Kazakın əlində çörək
varmış. O, çörəyi pələngə
atır, pələng də pəncəsini uzadıb
çörəyi özünə tərəf çəkir
və yeyir. Beləcə, kazak yolu
keçir. Astaraya çatanda yoldaşlarını xəbərdar
edib tapşırır ki, işdir, birdən Lənkəran
yolunu keçsələr və təsadüfən bu yolun
“ağasına” rast gəlsələr, əllərində
mütləq nəsə götürsünlər. Səhəri gün pələng yenə həmin
yolda bir erməni tacirinin qabağını kəsir. Lakin, pələng əvvəlcə onun
özünün yox, itinin üstünə
atıldığından tacir qaçıb canını
qurtara bilir. Həmin vaxtdan etibarən nə
Lənkərana, nə də Astaraya gedən yolçular əllərinə
bir daş götürməmiş yola
çıxmazlarmış; bu eynilə cəhənnəmə
düşəndə yoldakı gözətçiyə bir
şey atan Eneyin əhvalatına bənzəyir. Əvvəlcə hamı özü ilə
çörək götürür. Ancaq
çox keçmir ki, pələng artıq çörəklə
kifayətlənmir. O, donquldanmaqla, nə bilim,
mırıldanmaqla yoldan keçənlərə
açıq-aydın narazılığını bildirir və
çörəyin yanında nəsə istədiyini başa
salır. Bu “nəsə” ət idi. O vaxtdan
yolçular bu insaflı şahzadəyə çolpa, hind
toyuğu, bir parça çiy ət atarmışlar, pələng
də bu məcburi vergini alandan sonra onları salamat
buraxarmış. Nəhayət, bu əhvalatın
sorağı gedib hökumətin qulağına
çatır. Hansı hökumət
olursa-olsun, əlində ədliyyə nazirinin
möhürlü sənədi, vəsiqəsi olmayan
vergiyığana icazə verməz ki, böyük bir yolu kəsib,
gələn-gedəndən xərac alsın.
Yusif Dirili
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 31 mart.-
S.14.