“Allaha yalvarıram ki,
romanımı tamamlamaq üçün mənə imkan
versin”
Vidadi
Babanlı ilə 91 illik söhbət...
Mən Vidadi Babanlının timsalında insanın, həm
də yaşı 90-ı keçən insanın necə
darıxdığını öz gözlərimlə
gördüm.
Görmək sözü bəlkə də bu
darıxmağın kədərli halını ifadə etməkdə
acizdir. Bunu hiss etmək, yaşamaq... və yenə
yaşamaq lazımdır. Bir az diqqətli
olsan, Vidadi Babanlının gözlərinin öləziyən
işığında bu cümləni oxuya bilərsən:
“Qocalığın və xəstəliyin gətirdiyi əlacsızlıq
çəkilməz olur, cavanlar”. Bəs, bu
darıxmağın əlacsızlığı necə olur?
Məsələn, səni görməyə, sənə
baş çəkməyə gələn bir gəncə
ünvanı addım-adım nişan
verirsən. Təki tez çatsın, təki dərdləşməyə,
xatirələrə qulaq verməyə adam
olsun.
Vidadi
Babanlı APA-ya danışır:
- “Üç ildir ayağım sınıb, kənara
çıxa bilmirəm. Dəmirdən yapışıb evdə
birtəhər hərəkət edirəm. Amma qalan cəhətdən maşallah, pis deyiləm,
babatam. Sonra... yazı-pozu ilə də məşğul ola bilmirəm. Gözüm
çox zəif görür. Bu da məni
darıxdırır. Haradasa, 30-35 faiz
görürəm. Burdan-bura sənin sifətini
zorla seçirəm. Hərfləri də
görə bilmirəm. Mənə baxan
qadın var, bəzən ona diktə edirəm, yazır. Diktə eləməklə də bədii əsər
o qədər yaxşı alınmır. Qələm-kağız
başqa şeydir. Onda fikirlər elə
bil, öz-özünə axıb gəlir qələmin ucuna.
Hərdən də çatdıra bilmirsən,
fikirlər korlanır. Mən makina ilə
də heç vaxt yazmamışam. Başqa
yazıçı yoldaşlarım, məsələn, Maqsud
İbrahimbəyov, Anar makinada yazırdılar. İndi təzə əsər başlamışam.
Gözüm görmür deyə, çətindir”.
- Nə
yazırsınız, Vidadi müəllim?
- Təzə
roman. “Doğru söz” adında bir romandır.
Keçid dövrümüzdən bəhs edir.
Çox ciddi əsərdir. Yarıya
qədər yazmışam, indi qalmışam çətinlikdə.
- Səhv
etmirəmsə, yoldaşınızı iki il
əvvəl itirmisiniz, hə?
- Yox,
üç il. Üç
ildir yoldaşımı itirmişəm. On
yaş ondan böyük idim. Bilirsən də,
mənim 91 yaşım var. Qıçımın
sınmağı məni çətin vəziyyətdə
qoydu. Ayağımın biri gödəlib.
Evin içində də üç il
qalmaq adamı darıxdırır. Bir yana
gedə bilmirəm, heç kəslə görüşə
bilmirəm. Həmişə yığıncaqlarda olan adam, indi evdən heç yerə çıxa
bilmirəm. Yaxın adamlar hərdən gəlib
baş çəkirlər. Hamının
işi-gücü var, qınamaq da olmur.
Dostlarımın heç biri qalmayıb. Cavan
yazıçı-şairlərdən yanıma gəlib-gedən
yoxdur. Onların hamısı bizdən
sonrakı nəsildir. Heç biri ilə də
münasibətim olmayıb. Mənim
dostlarım kimlər olub? İsmayıl Şıxlı,
İsa Hüseynov, Qabil, Cabir Novruz, Əli Kərim, Nəbi Xəzri...
Hamısı üçün darıxıram.
Hamısı üçün. İsmayıl Şıxlı ilə tez-tez
görüşürdük. İsa
Hüseynovla dayıoğlu-bibioğluyuq. İsa
məndən bir yaş kiçik idi. Qabillə
də tez-tez telefonla danışırdıq. Ürəyiaçıq
adam idi. Bir əsərimi
oxuyan kimi o saat zəng edirdi.
- Əsəri bəyənməyəndə açıq
deyirdi?
- Deyirdi,
deyirdi... Açıq deyirdi.
- Vidadi
müəllim, stolunuzun üstündə çoxlu iynə-dərman
görürəm. Bunların hamısı xərcdir.
Dolanışıq sarıdan çətinliyiniz
yoxdur?
-
Dolanışıq pis deyil. Mən prezident təqaüdü
alıram. O mənə kömək edir. Olmasa,
çətin olar, çox çətin. Mənə
indi qulluqçular baxır. Adi pensiya ilə
necə olardı? Nə isə, belə
şeylərə çox aludə olmayaq e, ədəbiyyatdan
danışaq. Mən həmişə ədəbiyyatla
yaşamışam, onunla nəfəs almışam. Yazdığım əsərlərə o qədər
qapılmışam ki, kənardan tamam təcrid olmuşam.
- Sizə
məşhurluq gətirən “Vicdan susanda” romanı olub...
- Hə...
On ilə yazmışam. İki
kitabdan ibarətdir. “Vicdan susanda” əsərinə
görə məni çox sıxdılar. Məni tuturdular. Deyirdilər,
sovet quruluşunun əleyhinə yazmısan. İşimi partiya iclasına qoymuşdular. Mirzə İbrahimov onda Yazıçılar
İttifaqının sədri idi. Deyirdi,
quruluş əleyhinə yazmısan. Mirzə
düz demirdi. Kimsə öyrətmişdi
onu. Məsələ
qaldırmışdı ki, partiyadan
çıxarılsın. Əli Vəliyev
də onun əleyhinə çıxış elədi.
Dedi,
böyük cəzadır, belə etmək olmaz. Sonra
Süleyman Rüstəm, Osman Sarıvəlli, Rəsul Rza mənim
tərəfimdə dayandılar. Dedilər, bu qərar
bizim ittifaqa başucalığı gətirməz. Mirzə İbrahimov təkid edəndə Rəsul
Rza acıq edib iclasdan getdi. “Gizlinlər”
kitabımda bu haqda yazmışam.
- Oxumaq
istəyirəm o kitabı. Mənə imzalı
bağışlayarsınız?
- Yoxdur,
deyəsən, özümdə də qalmayıb o kitabdan. Hə...
İclasda hirs boğdu məni. Partiya biletim üstümdə idi. Çıxarıb atdım Mirzə İbrahimovun
üstünə. Uzunsov stolu vardı, bilet
getdi düşdü bunun ayağının altına. Hamı qaldı çaşqın. Çünki o vaxt bileti atmağın cəzası
vardı. Dedim, bir partiya ki, düzlüyü, haqqı
müdafiə eləmir, onun bileti mənə lazım deyil.
- Mirzə
İbrahimovun sizinlə düşmənçiliyi nə idi?
- Bir Cəlal Məmmədov var idi. “Azərbaycan”
jurnalının baş redaktoru idi. Mən
də nəsr üzrə şöbə müdiri işləyirdim.
O vaxt Əkrəm Əylisli Maksim Qorki adına
Ədəbiyyat İnstitutunda oxuyurdu. Oradan “Mənim
nəğməkar bibim” povestini yazıb göndərmişdi.
Mən də əsəri oxuyub bəyənmişdim.
O əsəri neçə dəfə təqdim eləmişdim,
Cəlal çap eləmək istəmirdi. Hər
dəfə kənara qoyurdu. Avqust ayı
idi, yığışdıq ki, onuncu nömrənin
planını tutaq. Yenə dedim, Əkrəm cavan
oğlandır, ona kömək etmək lazımdır. Cəlal
da dedi, yox, Mirzə müəllim Yaltadan məktub yazıb ki,
təzə povest qurtarıram, onuncu nömrədə çap
edərsiniz. Mən də qayıtdım ki, Mirzə
müəllim hələ əsəri yazıb bitirməyib,
heç bəlkə tamamlaya bilmədi? Bitirsin,
bir nömrə sonra verərik. Əkrəm
isə cavan oğlandır, hər dəfə zəng edir, məktub
yazır, narahatdır.
Cəlal üstümə qışqırdı ki, sənin
nə marağın var? Dedim, tələbədir, qonorara ehtiyacı var, cavana
kömək lazımdır axı. Cəlal Məmmədov
məni işdən çıxartdırmaq istəyirdi, əlinə
bəhanə düşdü. Mirzə
müəllim istirahətdən qayıdandan sonra hər
şeyi ona danışıb ki, bu yekəxana sizə
yazmağı öyrədir. Səhər
işə gələndə məni çağırdılar
Mirzə İbrahimovun yanına. Girdim
otağına, gördüm qəzet oxuyur. Salam verdim, almadı. Qəzeti kənara
atdı. Əsəbiləşdi ki, o nə
yekəxanalıqdır edirsən?! Mənə
yazmağı öyrədəcəksən?! Sən kimsən?! İstədim hər
şeyi danışıb, məsələyə
aydınlıq gətirim. Yenə əsəbiləşdi,
qulaq asmadı mənə. Bizim Qazax tərəfdən
“yekə kişisən” ifadəsi var. Yaxşı mənada
işlənilir. Yəni böyük
adamsan, hörmətli şəxssən. Mən
bunu Mirzə İbrahimova deyəndə, təhqir kimi başa
düşdü. Üstümə qışqırdı
ki, sarsağın biri sarsaq, yekə kişi
sənsən, rədd ol burdan. Qapını
örtüb getdim. Səhər işə
gələndə dedilər, burda işləmirsən. “Ədəbiyyat qəzeti”ndə aşağı
işə keçirmişdilər, mən də işləmədim.
- Söhbət
neçənci ildən gedir?
- 1967. “Vicdan susanda” romanının birinci kitabını
yazmışdım. İmran Qasımova dedim, məni
çap etmirlər, evə çörək almağa pulum
yoxdur. Bu götürdü Cəlala zəng
vurdu. Axır, əsər çap olundu.
Bir ay sonra da Cəlal jurnalda məqalə verdi
ki, belə əsər yazmaq yaramaz. Məsələmi
partiya iclasına qoyanda Brejnevə məktub yazdım ki, Azərbaycanda
yaşaya bilmirəm, mənim ayrı respublikaya köçməyimə
icazə verin. Dörd il işsiz
qaldım. 20 qəpik nədir, onu tapa bilmirdim.
Allah xeyirxah adamlara rəhmət eləsin. Məmməd Cəfər Cəfərovla bir binada
yaşayırdıq. Dedi, Vidadi, əsəri yuxarıdan
mənə rəyə göndəriblər, müsbət rəy
yazacağam, bunu ruscaya tərcümə etdir. Dedim, ay müəllim,
mənim vəziyyətimi görürsünüz də, necə
tərcümə etdirim? Əlini çiynimə qoydu, dedi,
görüm özüm nə edirəm. Bir həftə
sonra Ədəbiyyat Fondundan zəng etdilər ki, əsəri
gətir, sətri tərcüməyə veririk. Altı ay sonra Moskvadan müsbət reaksiya gəldi.
Əsər Moskvada çap olunandan sonra mənə
münasibət dəyişdi. 1969-cu ildə
Heydər Əliyev I katib seçildi, ona məktub yazdım.
Heydər Əliyev məsələni yoxlatdırdı
və məni işə düzəltdirdi. Heydər Əliyevin mənə münasibəti həmişə
yaxşı olub.
Pambıqçılarla görə gedəndə məni
də aparırdı. Onun insanlarla münasibəti, idarəçiliyi mənə
o qədər xoş gəlirdi ki... O vaxt yanında
çıxış da etmişdim, “Kommunist” qəzetində
oçerk də yazmışdım. Pambıqçılarla
elə danışırdı, deməzdin, rəhbər şəxslə
adi adam söhbət edir.
- Bunu mənə
bilirsən kim dedi? Dilarə xanım...
-
Prezidentin katibliyinin rəisi Dilarə Seyidzadəni deyirsiniz...
- Hə,
Dilarə Seyidzadə. Siyahını qaytarıb,
mənim adımı saldırıb. “Vicdan
susanda” romanından danışırdım. 1979-cu ildə o roman Moskvada 100 min tirajla
çıxdı. 100 min tiraj o dövr
üçün nadir hadisə idi.
- Deyəsən,
bir il sonra yenə 100 min tirajla ikinci dəfə
çap olunub...
- Hə,
hə... Belə şey görünməmişdi.
Borc içində itib-batırdım. Əsərin qonorarı məni diriltdi. O vaxt
evim də yox idi. Mərkəzi Komitənin ikinci
katibi rus idi. Teleqram vurdum, qəbul elədi.
Yanımdaca “Baksovet”ə zəng vurdu. Sən demə, “Baksovet”in sədrinin arvadı da
“Vicdan susanda” romanını oxuyub, buna məsləhət
görüb ki, sən də oxu, yaxşı romandır.
Mən dedim, imkan varsa, ev şəhərdə
olsun. “Gənclik” metrosunun yaxınlığında ev ayırmışdılar, xoşuma gəlmədi
ki, uzaqdır. Getdim Mərdəkana
yaradıcılıq evinə. Yoldaşım
zəng vurdu ki, Mərkəzi Komitədən zəng edib səni
soruşurlar. Deyirmişlər, evi niyə
götürmür? İndi evlər tikilib,
o vaxt buralar tamam boşluq idi. “Gənclik” metrosu da bir az uzaqdadır. Təzədən
məni çağırdılar, gəlib bu yerlərə bir
də baxdım, gördüm yaşamaq olar. Beləcə, bu evi mənə verdilər.
-
Stolunuzun üstündə “Ədəbiyyat qəzeti”ni görürəm. Müasir ədəbi
prosesi izləyə bilirsiniz?
-
Gözüm görmür. Oxuya bilmirəm.
Mənə lazım olan yerləri oxutdururam.
Poçtalyona demişəm, qəzeti hər həftə
gətirir. Başqa heç bir qəzeti
almıram. Vallah, “Ədəbiyyat qəzeti”
indi pis çıxmır, yaxşıdır.
Qəzeti tam oxuya bilsəydim, səviyyəsi haqqında
lap geniş qiymət verərdim. Məndə yalan, riya
yoxdur. Amma sənə bir gileyimi
açıq deyim. 90 illik yubileyimi ədəbiyyat
qəzetində yaxşı işıqlandırmadılar.
İki sütun yazı verdilər. Başqalarını bir səhifə verirlər.
İncidim onlardan. Özlərinə
də narazılığımı bildirdim. Amma Qazax Xeyriyyə Cəmiyyətində mənim
yaxşı yubileyimi keçirdilər.
-
60-cıların yaradıcılığına münasibətiniz
necə idi?
-
Yaxşı sual vermirsən, məni onlarla düşmən edəcəksən.
Çoxunun əsərini oxumuşam. Bəyəndiyim də var, bəyənmədiyim də.
Mən altı roman, beş povest müəllifiyəm.
- “Ana
intiqamı” pyesiniz də Akademik Milli Dram Teatrında
tamaşaya qoyulub...
- Sənin
onun tamaşaya qoyulmağının tarixçəsini bilirsən?
- Povest çap olunanda Leyla Bədirbəyli oxuyub, Həsənağa Turabova deyib, bu əsərdə ananı oynamaq istəyirəm...
- Ay sağ ol. Məni o vaxt ittiham edirdilər ki, Hüseyn Cavidin “Ana” əsərindən oğurlamısan. Amma başqa-başqa əsərlərdir...
- Vidadi müəllim, nə arzunuz, nə istəyiniz var?
- Gecələr Allaha yalvarıram, dua edirəm
ki, romanımı tamamlamaq üçün mənə imkan
versin.
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 12 may.-
S.15.