Qarabağ
xanlığının inzibati ərazi quruluşu və idarəçilik
sistemi
3-cü yazı
Çiləbörd mahalında 8 kənddə 201 (127-si vergiödəyən, 74-ü ödəməyən) ailə yaşayırdı. Ən iri kəndləri 88 ailənin
yaşadığı Kisabet və 36 ailənin
yaşadığı Naxçivanik idi. Mahal sakinləri
başlıca olaraq əkinçiliklə, qismən də
maldarlıqla, habelə bağçılıqla, Yenkencə kəndinin
sakinləri sənətkarlıqla, o cümlədən
silahqayırma ilə məşğul olurdular. Mahalda yalnız xristianlar yaşayırdı. Xəzinəyə
ildə 2205 manat (1822-ci ildə cəmi 1269 manat) və 185 əşrəfi
məbləğində vergi və ödənişlər
toplanırdı. Mahalın bir çox kəndlərini
məlik Oqanes, Naxçivanik kəndini isə Əsri bəy
idarə edirdi.
Dizaq mahalı qərbdə Həkəri
çayı və Kültəpədən başlayaraq şərqdə
Maltəpəyə kimi, cənubda Araz çayından başlayıb
Xurat dağma kimi uzanırdı. Mahalın
torpağı çox məhsuldar olduğundan burada
yaxşı pambıq, çəltik və taxıl
yetişdirilirdi. Mirzə Yusif Qarabağinin
yazdığına görə, Dizaq məlikləri gəlmə,
onlarm əsli isə Anadoludan idi. Dizaq məliyi
Yegan Nadir şahın böyük etimadını
qazanmış, buna görə şah bütün məliklərin
vəkilliyini ona tapşırmışdı.
Tarix elmləri doktoru Zemfira Hacıyevanın
araşdırmasında vurğulanır ki, mahalın 16 kəndində
288 (110-u vergiödəyən, 178-i ödəməyən) ailə
məskunlaşmışdı. Ən iri kəndləri
70 ailənin yaşadığı Hadrut və 78 ailənin
yaşadığı Tuğ idi. Mahal
sakinləri taxılçılıqla və qismən
maldarlıqla məşğul olurdular. Bəzi
kəndlərdə ipək mələfə vergisinin ödənilməsi
sakinlərin toxuculuqla məşğul olduğunu göstərir.
Cuvarlı kəndinin sakinləri xan şahinlərinə
qulluq etməklə məşğul idilər. Mahal üzrə xəzinəyə 1822-ci ildə 6746
manat 2 qəpik və 214 əşrəfi məbləğində
vergi və ödəniş daxil olmuşdu. Əhalinin əksəriyyəti xristianlardan ibarət
idi, 6 ailənin yaşadığı yalnız bir azərbaycanlı
kəndi vardı. Üstəlik, Tuğ kəndində
xristianlarla yanaşı, 4 müsəlman ailəsi də
yaşayırdı. Mahal üzrə müsəlmanlar əhalinin
3,47 %-ni təşkil edirdi. Dizaqı
məlik Aslan idarə edirdi.
«Müfəssəl dəftər»ə görə,
Dizaq nahiyəsi birbaşa Gəncə-Qarabağ bəylərbəyliyinə
tabe idi. Nahiyənin ən böyük kəndləri 79
qeyri-müsəlman kişinin qeydə alındığı
Tağan, 73 qeyri-müsəlman kişinin qeydə
alındığı Tuğ, 62 azərbaycanlı vergi ödəyicisinin
yaşadığı Cəbrayıllı, 88 qeyri-müsəlman
kişinin qeydə alındığı Hadrud, 30 nəfər
azərbaycanlı kişinin yaşadığı Marulyan kəndi
idi. Nahiyənin Əyri, Kənak, Kürzandı, Dövlətyar,
Xəlifəşahlı, Məzrə, Bulataq, Oxçu,
Xırdaxaç, Namxeş, Həkərim, Xırman cıq,
Makladərə, Nurkişi, Zimmi Çocay, Vəng, Mania,
Nureşin, Məlikcan və Çimənək kəndlərində
heç kim yaşamır, tarlalarında qonşu kəndlərin
sakinləri dənli bitkilər əkirdilər. Nahiyə
sakinləri buğda, arpa, çəltik, darı yetişdirir,
maldarlıqla məşğul olurdular. Bəzi
kəndlərdə ipəkçilik və
pambıqçılıq inkişaf etmişdi.
Xaçın mahalının ərazisi cənubda
Qarqar çayından başlayıb, şimalda Qabartıda, qərbdə
Qırxqız və Mıxtökən dağından şərqdə
Bayat meşəsinə qədər uzanırdı. Bu
mahal Vərəndə kimi məhsuldar olmasa da, buğda və
s. bol yetişirdi. Bəzi yerlərdə çəltik
yetişdirilirdi. Mahalın ərazisinin
çox hissəsi meşəlik idi. Xaçın
mahalında 13 kənddə 230 (99-u vergiödəyən, 131-i
ödəməyən) ailə yaşayırdı. Mahal sakinləri taxılçılıqla və
qismən maldarlıqla məşğul olurdular. Ən iri kəndləri 36 ailənin
yaşadığı Vəngli və 21 ailədən ibarət
Mehdikənd idi. Xanlıq ləğv olunan
dövrdə mahalda yalnız xristianlar yaşayırdı.
Lakin bir sıra kəndlərin adının
sırf türk adı olması (Seyidbəy, Mehdikənd və
s.) bu kəndlərin əvvəllər azərbaycanlıların
yaşadığını sübut edir. Görünür,
müəyyən səbəblərə görə azərbaycanlılar
nə vaxtsa həmin kəndləri də tərk etmiş və
burada xristianlar məskunlaşıblar. Mahalı
yüzbaşı məlik Səfər idarə edirdi. Xaçın məlikləri qədim alban nəsli
olan Həsən Cəlalin şəcərəsindən idi.
Sonralar Pənahəli xan mahala
xınzırıstanlı (Xındırıstan - red.) Mirzəxam məlik təyin etmişdi.
«Müfəssəl dəftər»ə görə, o
zaman Xaçın nahiyəsi Bərdə livasınm tərkibinə
daxil olmuşdu. Nahiyə sakinləri
buğda, arpa, çəltik əkir, maldarlıqla məşğul
olurdular. Ən böyük kəndləri
41 qeyri-müsəlman kişinin yaşadığı
Qazançı və 23 qeyri-müsəlman kişinin qeydə
alındığı Xınzırıstan (digər adı
Helvi) kəndləri idi. Qanzasar monastrı
bu nahiyədə yerləşirdi. Monastrın
yerləşdiyi kənd «Yuxarı Külədək» və
«Ağvənd» adları ilə tanınırdı. Çiləbörd mahalının ərazisi qərbdə
Qırxqızdan başlayıb şərqdə Bərdə və
Bayat meşəsinin kənarına qədər, cənubda
Xaçın və Qabartı çayından başlayıb
şimalda Tərtərçaya qədər uzanırdı.
Bu mahalda toxumluq buğda və başqa taxıl
məhsulları yaxşı yetişirdi. Çiləbörd
məliklərinin əsli Məğavizdən gəlmişdi.
Mahal ərazisinin böyük bir hissəsi
meşəlikdən və keçilməz yerlərdən ibarət
idi. Çiləbörd məlikləri
«Çarmıx» adlı qalada yaşayırdılar. Mahalın məliyi Allahqulu Nadir şahın
yanında hərbi xidmətdə olub şahdan sultan titulu
almışdı.
«Müfəssəl dəftər»ə görə,
Çiləbörd nahiyəsində əhali buğda, arpa,
çəltik yetişdirir, maldarlıq,
arıçılıq və üzümçülüklə
məşğul olurdu. Ən böyük kəndləri
44 nəfər qeyri-müsəlman kişinin
yaşadığı Qıssaabad, 47 nəfər qeyri-müsəlman
kişinin yaşadığı Yuxarı Qarabəy, 121
qeyri-müsəlman kişinin yaşadığı
Aşağı Qarabəy kəndləri idi. Talış
(Gülüstan) mahalının ərazisi qərbdə Murov və
Gülüstan dağından başlayıb şərqdə
Kürün sahilinədək, cənubda Tərtər
çayından başlayıb şimalda Gorana qədər
uzanırdı. Bu mahalın məlikləri
əslən şirvanlı olub Talış kəndində məskən
salmışdılar. Məlik Usub
Gülüstan qalasını zəbt edib öz iqamətgahı
etdikdən sonra bu mahala həm də «Gülüstan məlikliyi»
deyirdilər.
Mahal 7 kənddən ibarət idi. Bu kəndlərdə cəmi 245 (143-ü vergiödəyən,
102-si ödəməyən) ailə yaşayırdı.
Ən iri kəndlər 77 ailənin
yaşadığı Qaraçinar, 92 ailənin yaşadığı
Ağcakənd idi. Mahalda başlıca
olaraq taxılçılıqla, qismən maldarlıqla məşğul
olurdular. Əhali yalnız xristianlardan ibarət
idi. Mahal üzrə xəzinəyə ildə cəmi
3546 manat 40 qəpik və 114 əşrəfi məbləğində
vergi və ödənişlər daxil olurdu. Ərazini
məlik Yusuf idarə edirdi. XVIII əsrin I
yarısında Talış və Gülüstan
ayrı-ayrı nahiyələr idi. Nahiyənin
ən böyük kəndləri 105 qeyri-müsəlman
kişinin yaşadığı Nurus və 104 qeyri-müsəlman
kişinin yaşadığı Talış kəndləri
idi. Üzümçülük və
arıçılıq daha çox, maldarlıq nisbətən
az inkişaf etmişdi. Nahiyədə
buğda, arpa, darı əkilirdi. Ən
böyük kəndləri 58 qeyri-müsəlmanın
yaşadığı Ağcakənd-Ballıca kəndi və
53 qeyri-müsəlman kişinin yaşadığı
Ağcakənd Oğul kəndi idi.
Qarabağ xanlığında mahallarla yanaşı
ayrı-ayrı şəxslərin mülkiyyətində olub,
mülk sahibləri tərəfindən idarə olunan xeyli ərazilər
də var idi. Mehdiqulu xanın arvadı
Xanxanım ağaya məxsus 9 kəndin və oymağın
6-sı azərbaycanlı, 3-ü qeyri-müsəlman kəndləri
idi. Bu kənd və oymaqlarda cəmi 97 azərbaycanlı
və 110 qeyri-müsəlman ailəsi yaşayırdı.
Xanxanım ağaya məxsus kəndlərin ən
böyüyü 83 ailənin yaşadığı Qaladərəsi
və 27 ailənin yaşadığı İreben idi. Bütünlüklə Xanxanım ağaya məxsus
mülklərdə 207 ailə yaşayırdı. Kəndləri Xanxanım ağanın təyin etdiyi
kəndxudalar və koxalar idarə edirdi. Ümumiyyətlə,
xanm qardaşları, bacıları, əmisi uşaqları və
xan ailəsinin digər üzvlərinə məxsus 130 kənd
və oymaq vardı. Bu kənd və
oymaqlarda 2264 (914-ü vergiödəyən, 1350-si ödəməyən)
ailə yaşayırdı. Bunlardan 578-i
qeyri-azərbaycanlı ailəsi idi.
Bütün
bu kəndlər müxtəlif mahallara səpələnmişdi,
lakin ərazisinə daxil olduqları mahalların inzibati idarəçiliyindən
kənarda qalmış, torpaq sahiblərinin təyin etdiyi kəndxudalar,
koxalar və yüzbaşılar tərəfindən idarə
edilirdi. Gülməmməd
bəyə, onun qardaşı Şirin bəyə, onun
oğlu Rüstəm bəyə, Mirzə Cəfərin
oğlu Mirzə Sadığa məxsus olan 8 kənd və
oymaqda 258 (133-ü vergiödəyən, 125-i ödəməyən)
ailə yaşayırdı. Bu ailələrdən cəmi 29-u (11,24%-i) xristian, 2129-u
(88,76%-i) isə azərbaycanlı idi. Uğurlu bəyə,
Əhməd ağaya, Divanbəyi Məmmədqulu bəyə
və divanxana mirzəsi Mirzə Yusifə məxsus 25 kənd
və oymaqda 420 (304-ü vergiödəyən, 116-sı ödəməyən)
ailə yaşayırdı. Bunlardan 328-i azərbaycanlı,
cəmi 92-si (21,90%-i) qeyri-azərbaycanlı
idi.
Xanın general Mədətova
bağışladığı 10 kənd və 3 oymaqda cəmi
1011 ailə vardı. Mənbədə həmin
ailələrin etnik mənsubiyyəti göstərilməyib.
Şübhəsiz, 3 oymaqda yaşayan 165 ailə
azərbaycanlı idi. Kapitan İsmayıl
bəyə, onun əmisi oğlanları Vəli və Nuru bəylərə
məxsus 2 kənd və oymaqda cəmi 192 (95-i vergiödəyən,
97-si ödəməyən) ailə yaşayırdı.
Bunlardan 165-i azərbaycanh, cəmi 27-si qeyri-azərbaycanlı
(27,19%) ailəsi idi.
Tarix elmləri doktoru Zemfira Hacıyevanın
araşdırmasında vurğulanır ki, Hacı Ağalar bəyin
və Hacı Bəylər bəyin mülkiyyətlərində
15 kənd və oymaq vardı. Bu kənd və
oymaqlarda 497 ailə (115-i vergi ödəyən, 382-si ödəməyən)
yaşayırdı. Mənbədə bu
ailələrdən 387-nin dəqiq azərbaycanlı,
74-nün kürd olduğu göstərilir. İki kənd - Qarakilsə kəndi (20 ailə) və
Vişniy Qal kəndi (16 ailə) üzrə etnik mənsubiyyət
göstərilməyib. Lakin Qarakilsə kəndində
9 ailənin Əliyanlı oymağından olduğu göstərilir.
Qarakilsə kəndinin qalan 2 ailəsi
Naxçivandan, Vişni Qal kəndinin 16 ailəsi isə
İrəvandan köçüb gəlmişdi. Beləliklə, Hacı Ağalar bəy və
qardaşı Hacı Bəylər bəyə məxsus kənd
və oymaqlarda əvvəllər əhalinin böyük əksəriyyətini
Azərbaycan türkləri (80%-ə yaxm) və qismən (20%-ə
yaxın) kürdlər təşkil ediblər. Naxçıvan və İrəvandan
köçüb gələnlərin erməni olduğunu nəzərə
alsaq xanlığın ləğvinə yaxın bu mülklərdə
ermənilərin peyda olduğunu deyə bilərik. Deməli,
1822-ci ildə həmin mülklərdə 387 azərbaycanlı,
83 kürd ailəsi və ola bilsin ki, 27 erməni ailəsi
yaşayırmış (77,87%, 16,70%,
5,43%). Səfərəli bəy və
qardaşlarının mülkiyyətlərinə 16 kənd və
oymaq daxil idi. Bu kənd və oymaqlarda cəmi
233 (183-ü vergiödəyən, 50-si ödəməyən)
ailə yaşayırdı. Mənbədə cəmi 142
ailənin yaşadığı 10 kənd və
oymağın azərbaycanlı kəndləri, 46 ailənin
yaşadığı 4 kəndin xristian kəndi, 2 kəndin
isə qarışıq əhalidən ibarət olduğu
göstərilib.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.-
2018.- 24 may.- S.13.