Qarabağ
xanlığında idarəçilik sistemi və hərbi
müdafiə işinin təşkili
4-cü yazı
Rüstəm bəyə məxsus
14 kənd və oymaqda 405 (218-i vergi ödəyən, 187-i
ödəməyən) ailə vardı. 11 müsəlman kəndində 268, qeyri-müsəlman kəndində isə 29 ailə yaşayırdı. Qorunzur kəndi (108 ailə) mənbədə xristian kəndi kimi göstərilib. Eyni zamanda, elə həmin mənbədə bu kənddə yerli 2 müsəlman ailəsinin, Naxçıvandan gəlmiş 2 azərbaycanlı ailəsinin, Ağa Nəzirin 2 əmisinin və onların 2 rəncbərinin yaşadığı qeyd olunub. Deməli, Qorunzur kəndində ən azı 8 müsəlman ailəsi yaşayırdı. Beləliklə, Rüstəm bəy və onun qardaşlarına məxsus mülklərdə ən azı 276 müsəlman ailəsinin və 127 qeyri-müsəlman ailəsinin (68,15 və 31,35%) yaşadığı məlum olur.
Əsəd bəyə məxsus 6 kənd və oymaqda 379 (237-si vergi ödəyən, 142-si ödəməyən) ailə vardı. Mənbənin məlumatlarına görə, 3 müsəlman oymağında 88 ailə, 1 kürd (Sultanlı kürd) oymağında 142, 2 xristian kəndində 134 ailə yaşayırdı. Bir kənddə - Qızılqışlaqlıda 2 xristian rəncbər və 4 müsəlman rəncbər yaşayırdı. Beləliklə, Əsəd bəyin mülkiyyətində olan 7 kənd və oymaqda 92 müsəlman ailəsi (24,27%), 142 kürd ailəsi (37,46%) və 145 xristian ailəsi (38,26%) yaşayırdı. Cəfərqulu ağanın mülkiyyətində 79 kənd və oymaq var idi. Həmin kənd və oymaqlarda cəmi 1222 (o cümlədən 792-si vergiödəyən, 430-u ödəməyən) ailə yaşayırdı. Bu ailələrin
tam əksəriyyəti - 1042-si (85,27%)
müsəlman, cəmi 180-i (14,73%) xristian idi.
Nəhayət, Mehdiqulu xanın şəxsi
mülkiyyətində olan 28 kənd və oymaqlarda cəmi 500
(241-i vergi ödəyən, 259-u ödəməyən) ailə
yaşayırdı. Bu kənd və
oymaqların 28-də yalnız müsəlmanlar
yaşayırdı. İki qeyri-müsəlman
kəndində (Bağmanlar və Xankəndi) cəmi 55 ailə
var idi. Onu da qeyd etmək lazımdır ki,
40 ailədən ibarət Xankəndi, mənbənin məlumatına
görə, yenicə salınmışdı. Deməli,
Mehdiqulu xanın mülklərində yeni gəlmiş
xristianları nəzərə almasaq, 445 müsəlman (96,74%), 15 xristian ailəsi (3,26%)
yaşayırmış. Yeni gələnlərin
hesabına xristianların faizi bir qədər artaraq 11%-ə
yüksəlmiş, azərbaycanlıların sayı isə
bir qədər azalaraq 89%-ə enmişdi. Mənbənin
məlumatma əsaslanaraq qətiyyətlə deyə bilərik
ki, xanlıq ləğv olunan dövrdə 139 cəbrayıllı
ailəsi İrana qaçmışdı.
Göstərilən rəqəmləri
yekunlaşdıraraq belə qənaətə gəlirik ki,
xanlıq ləğv olunan ərəfədə Qarabağda
629 kənd və oymaqda yaşayan 17031 ailədən 12.182-si azərbaycanlı,
4.621-i xristian, 228-i mənşəcə kürd idi. Alınan
nəticəyə Şuşa şəhərində
yaşayan 1532 ailənin, mənbəyə əsasən, etnik
mənsubiyyətini müəyyənləşdirdikdən
sonra 969 müsəlman, 533 xristian və 30 kürd ailəsini
(63,25%, 34,79% və 1,96%) əlavə etmək lazımdır.
Beləliklə, Qarabağ xanlığında cəmi 18.563
ailə yaşayırdı ki, bunlardan 13151-i, yaxud 79,85%-i
müsəlman, 5.154-ü, yaxud 27,20%-i xristian, 258-i və ya
1,39%-ni kürd ailələri təşkil edirdi.
Tarix elmləri doktoru Zemfira
Hacıyevanın araşdırmasında vurğulanır ki,
1805-ci ildə Rusiya Qarabağ xanlıgı öz himayəsi
altına aldıqdan sonra müsəlmanları
sıxışdırmağa başlamış, özünə
sosial dayaq yaratmaq məqsədi ilə İran və Türkiyə
ermənilərini Qarabağda yerləşdirməyə
müvəffəq olmuş, nəticədə artıq 1822-ci
ilə kimi minlərlə azərbaycanlı ailəsi
xanlığın hüdudlarını tərk edərək
qaçmış, əvəzində yüzlərlə, bəlkə
də minlərlə erməni ailəsi Azərbaycan
torpaqlarında məskunlaşmışdı.
Qafqazdakı rus qoşunlarının
komandanı, general Yermolovun polkovnik Radinskiyə göndərdiyi
15 noyabr 1816-cı il tarixli göstərişdən
məlum olur ki, İbrahimxəlil xanın oğlu Əbülfət
xan özü ilə 4 min ailəni xaricə
aparmışdı. Bu ailələr şübhəsiz
ki, müsəlmanlardan (əsasən Azərbaycan türklərindən)
ibarət olmuşdu. Faktlara əsaslanaraq
xanlıqda yaşamış Azərbaycan türklərinin
sayına 4 min ailə əlavə edə bilərik.
Bütün bunları nəzərə alaraq belə qənaətə
gəlmək olar ki, XIX əsrin əvvəllərində
Qarabağ xanlığında təqribən 22500 ailə
yaşamışdı ki, onların da 17 min nəfərdən
çoxuna Azərbaycan türkləri təşkil etmişdi.
Deməli, Qarabağ xanlığında
xristianların sayı 20%-ə yaxın, müsəlmanların
sayı isə 80 %-dən artıq olmuşdu. S.Qlinkanın verdiyi məlumata əsasən, II
rus-İran müharibəsi qurtardıqdan sonra 3 ay yarım ərzində
Cənubi Azərbaycandan Cənubi Qafqaza 8 min erməni ailəsi
köçürülmüşdü. Bu,
40 min nəfər demək idi. Köçürülənləri
İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarının ərazisində
yerləşdirmək nəzərdə tutulmuşdu. Ancaq bu ərazilərdə əhalinin sayının
kəskin artımı çörək qıtlığı
problemi yarada biləcəyindən ehtiyatlanaraq hökumət
qaçqınları kifayət qədər ərzaq
ehtiyatının olduğu Qarabağa göndərmək barədə
göstəriş vermişdi.
Xanlığı
xan idarə edirdi. Tədqiqatçı V.Leviatov xanın
hakimiyyətini səciyyələndirərək qeyd edirdi: «Bu,
dövlətə və xana məxsus olan mülk əsasında
fərq qoymayan və onları eyniləşdirən feodal
hakimiyyəti idi. Xanlıqlarda olan vəziyyət
göstərir ki, onların idarəsi xanların şəxsi
mülklərinin idarəsi kimi idi». Səyyah
İ.Berezin yazırdı ki, «Xan tam müstəqil şəxs
idi. O, heç kimdən soruşmadan, heç kimə
hesabat vermədən kimisə edam edər,
bağışlayar, qovar və yaxud cəzalandıra bilərdi.
Xan bütün icra və məhkəmə
hakimiyyətini, hətta şəriət-dini qanun işlərini
də öz əlində cəmləşdirmişdi".
N.Dubrovin xan hakimiyyətini
qatı müstəbid rejim kimi qiymətləndirərək
yazırdı: «Müsəlman əyalətlərinin
bütün silkləri xanın vahid idarəsinə tabe idilər.
Özbaşınalıq xan idarəsinin əsasını
təşkil edirdi. Əhalinin heç bir
hüququ yox idi, onlar xanın qulları idi. Xanın arzusundan
asılı olaraq bugünkü qul sabah bəy
və yaxud əksinə ola bilərdi. Hətta
xanın ən yaxın adamları belə ən kiçik
günah üzündən ölənəcən
döyülürdü". Dubrovinin
yazdığından belə çıxır ki, xanlar hətta
şəriətlə belə hesablaşmırdılar.
Tarix elmləri
doktoru Zemfira Hacıyevanın araşdırmasında
vurğulanır ki, xan hakimiyyətini heç bir çərçivəyə
sığmayan özbaşınalıq rejimi kimi səciyyələndirmək
düzgün deyil. Xan din və xalqın qədim adət-ənənələri
çərçivəsindən kənara
çıxmırdı. Görkəmli Azərbaycan
tarixçisi A.Bakıxanov yazırdı ki, xanlar şəriətin
əsas qanunlarını və xalqın adət-ənənəsini
pozmaq hüququna malik deyildilər. İ.P.Petruşevski
isə qeyd edirdi ki, «Azərbaycanda hökm sürən siyasi pərakəndəlik
və xanlıqlararası müharibələr şəraitində
xanlar kəndli kütlələrini hədsiz dərəcədə
qıcıqlandırmamaq üçün feodal
istismarını müəyyən həddə saxlamağa
çalışır, hətta ona bəzən patriarxal adət-ənənə
donu geyindirməyə cəhd göstərirdilər. Onlar kənd icmalarının hüquqları, adət-ənənəsi
ilə hesablaşmalı olurdular».
Qarabağ xanının
yanında məşvərətçi orqan - divan fəaliyyət
göstərirdi. Divan xanın yaxınlarından və ali müsəlman din xadimlərindən təşkil
edilmişdi. Divanda başlıca olaraq müharibə
və sülh məsələləri, vergilərin
bölüşdürülməsi, yeni vergilərin təyin
edilməsi, mülki və cinayət işləri müzakirə
edilirdi. Müzakirəyə
çıxarılan hər hansı bir mühüm məsələ
ilə bağlı son söz xana məxsus olsa da, bəzi
hallarda xan divan üzvlərinin rəyi ilə
hesablaşmalı olurdu. Digər
xanlıqlara nisbətən Qarabağ xanlığında divan
yüksək nüfuza malik idi. Mirzə Adıgözəl
bəy Şuşa qalasının əsasının
qoyulması məsələləri ilə bağlı
yazırdı: «Mərhum xanın hüzurunda olan əmirlər
onun işarəsi ilə belə məsləhət
gördülər: ...Möhkəm bir yer və meydan tapıb
orada şəhər və hasar binasını qoyaq, bürc və
divar saldıraq. Düşmənin hücum və
sədəməsindən arxayın olaq». Mirzə Camal
yazırdı ki, Pənahəli xanın göstərişi ilə
Şuşa qalasının əsasının
qoyulmasi ilə bağlı «işgüzar və
bacarıqlı adamlar» məsləhət üçün
yığışmışdılar.
Xandan sonra ali
silkin növbəti pilləsini bəylər və məliklər
tuturdu. Qarabağ xanlığında Vərəndə,
Dizaq, Talış, Xaçın və Çiləbörd
hakimləri məlik titulu daşıyırdı. Bəy və məlik titulları irsən
keçirdi. Ancaq hər dəfə bu
hüququ xan xüsusi fərmanla təsdiq etməli idi. Məliklər geniş məhkəmə və
inzibati hüquqlara malik idilər. Tarix elmləri doktoru
Zemfira Hacıyevanın araşdırmasına görə, Pənahəli
xanın iki oğlu var idi: İbrahimxəlil ağa və
Mehralı bəy. Bəzi məlumatlara görə,
onların Talıbxan bəy adlı daha bir qardaşları
olmuşdu. İbrahimxəlil xanın
sağlığında bir anadan olmuş böyük
oğlanları Cavad ağa və Məhəmmədhəsən
ağa vəfat etmişdilər. Onun
xanımlarından biri Nusəl xanın qızı Bikə
ağa idi. Xanın ondan Əhməd
adlı oğlu vardı. İbrahimxəlil
ağanın digər xanımı Gəncəli Şahverdi
xanm qızı Xurşid bəyim Mehdiqulu xanın anası,
onun digər arvadı gürcü qızı Cavahir xanım
isə Gövhər ağanın anası idi. Xanm dördüncü arvadı cəbrayıllı
(əslində isə Cavanşir minbaşısı) Vəli bəyin
qızı idi.
Baharlının
verdiyi məlumata görə, İbrahimxəlil xanm
böyük oğlu, atasının sağlığında vəfat
etmiş Cavad ağa Cavanşir minbaşısının
qızı Xanım bəyimdən idi. İbrahimxəlil
xanın vəliəhdi əvvəlcə Məhəmmədhəsən
ağa olmuşdu. Xanın ən çox səlahiyyət
verdiyi oğulları Məhəmmədhəsən ağa, Əhməd
xan və Mehdiqulu ağa idi. İbrahimxəlil
xanın qızlarından biri Ağabəyim ağa Fətəli
şaha, digər qızı Gövhər ağa Şəki
xanına ərə getmişdi. Xanın
digər oğlanları Xanlar ağa, xan rütbəsi
almış Əbülfət xan, Məhəmmədqasım
ağa, Fətəli ağa, Süleyman ağa, Hüseynqulu
ağa və Səfıqulu idi. 1847-ci ilə
kimi sağ qalan oğlanları xan qızlarından
doğulmuş Mehdiqulu xan və Əhməd xan idi, habelə
onun kənizdən doğulmuş «Şeyxəli xan» adlı
bir oğlu da var idi. 1845-ci ilə kimi qalan qızları:
Gürcü Tavadınm qızından doğulmuş Gövhər
ğa, Gürcüstan çarının vəziri Mirzə Rəbinin
qızından doğulmuş İzzət bəyim idi; II
İraklı öz vəzirlərinin üç
qızını xana və onun iki oğlu - Əbülfət
xan və Məhəmmədqasım ağaya vermişdi.
İbrahimxəlil
xan Kürəkçay müqaviləsini imzaladığı
zaman varislik və vəliəhdlik adını böyük
oğlu Məhəmmədhəsən ağaya vermişdi.
Məhəmmədhəsən
ağanın ikinci oğlu Tiflisdə Qafqazdakı rus ordusunun
baş komandanı, general Sisianovun yanma girov kimi göndərilmişdi.
Məhəmmədhəsən ağa hələ İbrahimxəlil
xanın sağlığında, 1806-cı il fevralın 24-də
xəstələnib qəflətən vəfat etmişdi.
Xanın qalan oğlanları arasında ən
böyüyü general-mayor Mehdiqulu ağa idi. Odur ki, varislik və
vəliəhdlik sənədi xanın və Qarabağın
başqa əyanlarının möhürü ilə Mehdiqulu
ağaya verilmişdi. Mayor Lisaneviç İbrahimxəlil
xanı qətlə yetirdikdən sonra general Nesvetsayevə
raport yazmış və həmin raporta əsasən, 1807-ci
ildə çar I Aleksandr Mehdiqulu xana xanlıq fərmanı,
hakimiyyət bayrağı və cəvahirlə bəzənmiş
qılınc göndərmişdi.
Elçin
Qaliboğlu
Xalq
Cəbhəsi.-
2018.- 25 may.-
S.13.