Namiq Kamal - türk ədəbiyyatının
qüdrətli nümayəndəsi, xalqa azadlıq, vətən
sevgisi aşılayan şair
1-ci yazı
NAMİQ
KAMAL 19-CU əsr türk ədəbiyyatının qüdrətli
nümayəndəsi, “Yeni Osmanlılar Cəmiyyəti’’nin
fəal üzvü, əsərlərində xalqa azadlıq, vətən,
millət sevgisi aşılayan Namiq Kamal 1840-cı ildə
Tekirdağ qəsəbəsində yüksək rütbəli
məmur və dindar ailədə dünyaya gəlib. Namiq Kamal 6 yaşından etibarən təhsil
almağa başlayıb. Onun ilk təhsili
ilə atası Mustafa Asim bəy və xüsusi müəllimlər
məşğul olub. Namiq Kamal 8
yaşında olarkən anası Zəhra xanım vəfat
edib, ana babası Əbdüllətif Paşa uşağı
himayəyə götürüb. Əbdüllətif
Paşa İstanbulda olarkən Namiq Kamal Bəyazid
rüşdiyyəsində təhsil alıb.
Əbdüllətif Paşa Qars və Sofiyada rəis işləyərkən
Namiq Kamal ərəb və fars dillərini
xüsusi müəllimlərin köməyi ilə öyrənib,
bu xalqların ədəbiyyatı ilə birbaşa
tanışlıq imkanı əldə edib. O, Qars və
Sofiyada olarkən ruslara qarşı türklərin qəhrəman
mübarizəsinin şahidi olub, türk xalqının
mübarizə əzminin böyüklüyünü öz
gözləri ilə müşahidə edib. Bu müşahidələr,
o cümlədən, ərəb və fars
dilli mənbələrdən istifadə bacarığı
sonralar ona şərq-islam mədəniyyəti və
Osmanlı tarixinin öyrənilməsi və tədqiqi
üçün xeyli faktlar verib.
Namiq Kamal 13-14 yaşlarından başlayaraq şeir
yazıb. Daha doğrusu, onun ilk şeir yazması Qarsda
yaşadığı illərə təsadüf edir. O,
1856-cı ildə 16 yaşında olarkən baba və nənəsinin
təkidi ilə evlənib. Evləndikdən
sonra İstanbula köçüb. İstanbulda Tərcümə
mərkəzində işə düzələn Namiq Kamal 10 il burada çalışıb. Lakin
onun fəaliyyəti bu mərkəzlə məhdudlaşmayıb,
eyni zamanda o, Əmtəə Gömrüyü idarəsində
də işləyib. İstanbulda olarkən
Namiq Kamal Şərq ədəbiyyatı və tarixinə dair
biliklərini də artırmağa səy edib, Qars və
Sofiyada yazdığı şeirlər əsasında
divanını tərtib edib. Şərq
dillərini bilməklə yanaşı, o, qərb dillərini
və mədəniyyətini də öyrənməyə
maraq göstərib, Tərcümə mərkəzində
Mehmed Mansur əfəndinin köməyi ilə fransız dilini
öyrənə bilib. Mehmed Mansur Namiq
Kamalın xatirəsində möhkəm iz buraxıb, Fransadan
babasına yazdığı məktublarda onu hörmətlə
yad edib. Fransız dilini öyrənməklə Namiq Kamal
Qərb mədəniyyəti ilə yaxından tanış
olur. Xüsusilə, Şinasinin təsiri
şairdə Qərb mədəniyyətinə olan meyli xeyli
artırıb. 1865-ci ildən başlayaraq
Namiq Kamalın qəzetçilik fəaliyyəti genişlənir.
Müxtəlif mövzularda çap etdirdiyi məqalələr
ona olan maraq və diqqəti artırır, hakim dairələrin
yanında nüfuzunu çoxaldır. Məsələn,
İstanbulun yanğın problemlərinə aid Namiq Kamalın
yazdığı bir məqalə sədrəzəm Ali
Paşa tərəfindən bəyənilib və şairə
hökumət təltifi təqdim edilib. Namiq
Kamalın qəzetçilik fəaliyyəti onun cəmiyyətdə
baş verən ictimai-siyasi proseslərə aktiv münasibətini
təmin edib, şairin mütləqiyyət rejiminə
açıq-aşkar etiraz bildirməsinə gətirib
çıxarıb. Namiq Kamalın istibdada
qarşı etiraz və mübarizəsinin birinci səbəbi
cəmiyyətdə olan ədalətsizlik və
haqsızlıqdan irəli gəlirdi. Eyni
zamanda “onların nəslində sədrəzəmlər,
böyük sərkərdələr, şairlər, alimlər
olub. Lakin hamısı sultanların qəzəbinə
gəlib, bəzilərinin başı kəsdirilib, bəzilərinin
mal-dövləti qəsb edilib, ağır maddi vəziyyətdə
yaşayıblar. Söz yox ki, əcdadına
edilən zülmlər də N.Kamalın sultan istibdadına
qarşı üsyançı ruhda böyüməsinə
ciddi təsir edib” (Rüstəm Hüseynov). Lakin Namiq Kamalın hakimiyyətə qarşı
etirazları ilk illər gizli formada özünü göstərib.
1865-ci ildə “İttifaqi-Həmiyyət” adı ilə
formalaşan təşkilat sonralar “Yeni Osmanlılar Cəmiyyəti’’nə
çevrildi və qarşısına daha böyük məqsədlər
qoydu. “Yeni Osmanlılar Cəmiyyətinin əsas məqsədi
Türkiyədə Məşrutə qurmaqdan ibarət idi. “Yeni
Osmanlılar Cəmiyyətinin ilk qurucuları olan Nuru bəy,
Rəşad bəy, Mehmed bəy, Ayətullah bəy və
başqaları Türkiyənin mövcud vəziyyəti ilə
barışmır, onun yeni fəaliyyət mexanizmini ortaya
atırdılar.
1867-ci ildə Namiq Kamal Şərq məsələlərinə
dair məqalələr yazdı. Hökumətin siyasi xəttinə
uyğun gəlməyən bu yazıya görə həm
müəllif, həm də bir sıra dövrü mətbu
orqanları sıxışdırılmağa başlandı.
Sədrəzəm Ali Paşanın əmri ilə
mətbuata ciddi nəzarət edildi. 18 may 1867-ci il tarixindən Namiq Kamal həyatının
Fransa dövrü başlayır. “Yeni
Osmanlılar Cəmiyyəti” xətti ilə Parisdə nəşriyyat
açmaq dəvəti aldıqdan sonra Namiq Kamal Ziya Paşa ilə
birlikdə Fransaya gedir.
Türkiyə sultanı Əbdüləzizin Fransaya səfəri
zamanı Namiq Kamal müəyyən təqiblərə məruz
qalır və Londona köçür. Namiq Kamal
Avropada olarkən fəaliyyətində qəzetçiliyə
üstünlük verirdi. O, Avropada ən önəmli
türk qəzeti olan “Hürriyyət’’i nəşr etdirir,
orada yeni Osmanlı və məşrutə ideyalarına
xüsusi yer ayırırdı. Bu qəzetin 64
sayı (əvvəlki 3 sayı istisna olmaqla) Namiq Kamalın rəhbərliyi
altında nəşr edildi və yeni ideyaların təbliğində
mühüm rol oynadı. 1870-ci ildə o,
İstanbula gəlir. Sədrəzəm Ali
Paşaya verdiyi sözə əməl edərək nəinki
qəzet çıxarmır, hətta qəzetlərə (bir
neçə gizli imzalarla yazılan məqalələr istisna
olunmaqla) məqalələr də yazmır. Namiq Kamal Ali Paşanın ölümündən
sonra “İstiqbal” adlı qəzet çıxarmaq fikrinə
düşür. İcazə
almadığına görə “İbrət” qəzetində
çalışır. Bu qəzetdə
çap olunan məqalələrə görə o, yenidən
diqqət obyektinə çevrilir. Hökumət
əleyhinə yazılan məqalələrin kəskinliyi
1872-ci ildə “İbrət” qəzetinin bağlanması ilə
nəticələnir. Namiq Kamal və onun
silahdaşları mərkəzdən uzaqlaşdırılmaq
məqsədilə əyalətlərdə vəzifələrə
təyin olunsalar da, göndərildikləri yerlərdə
ciddi nəzarətdə saxlanılırdı. Bu dövrdə Namiq Kamal Geliboluya vilayət rəisi
təyin olunur. Geliboluda üç ay
işlədikdən sonra yenidən İstanbula qayıdır.
1873-cü ilin aprelində inqilabçı
şairin “Vətən, yaxud Silistrə” pyesinin
oyatdığı təsiri bəhanə gətirərək
onu Maqos adasına sürgün edirlər. Özünün
dediyi kimi, Maqosda “bir məzar həyatı” yaşasa da burada
olduğu 38 ay ərzində yaradıcılıqla geniş
şəkildə məşğul olmuş, bir çox dram, nəsr
əsərləri yazıb. “Akif bəy’’, “Gülnihal’’,
“Zavallı cocuq’’, “Röya’’, “İntibah” və s. pyes və
romanlarını yazmış, eyni zamanda burada qələmə
aldığı çoxsaylı tənqidi məqalələrini
dərc olunmaq üçün İstanbula göndərib.
1876-cı ildə Sultan Əbdüləziz taxtdan endirildi,
hakimiyyətə gəlmiş V Murad Gənc türklərlə
yaxın olduğu üçün onların xahişinə əməl
edərək Namiq Kamalı zindandan azad etdi və İstanbula gəlməsinə
icazə verdi. 1877-ci ildə
Namiq Kamal Midilli adasına vilayət rəisi təyin edilir.
O, 1884-cü ildə Rodos, 1887-ci ildə isə Sakiz
adalarında rəis vəzifələrində
çalışıb. Ürəyi daim xalq məhəbbəti
və vətən sevgisi ilə çırpınan Namiq Kamal
1888-ci ildə Sakiz adasında vəfat edib.
XIX əsrin II yarısında avropayönlü yeni
türk ədəbiyyatının formalaşma və
inkişafında xidməti olan sənətkarlardan biri də
Namiq Kamaldır. O, yaradıcılığa şeirlə
başlayıb. İlk dövrlərdə divan
şeiri təsiri ilə yazsa da, qısa müddətdə o,
Tənzimat ədəbiyyatının tələbləri zəminində
əsərlər yazıb, bu ədəbiyyatın ruhuna
uyğun olaraq xalqın azadlığı məsələlərinə
xüsusi fıkir verib. Düzdür, Namiq
Kamal 25 yaşına qədər daha çox divan şeiri təsirində
yazsa da, 25 yaşdan sonra onun yaradıcılığında tənzimatçılığa
meyl xeyli güclənib. Lakin bu bir həqiqətdir
ki, o, yaradıcılığının sonrakı dövrlərində
divan ədəbiyyatından tamamilə imtina etməyib.
Namiq Kamal poeziyasını forma və məzmununa görə təxminən
aşağıdakı şəkildə qruplaşdırmaq
olar: divan ədəbiyyatı tərzində yazılan
şeirlər; forma baxımından əski, məzmununa
görə yeni şeirlər; həm forma, həm də
mövzu baxımından yeni tərzdə yazılan şeirlər;
Namiq Kamalın yaşadığı dövrün
ictimai-siyasi problemləri, ziddiyyət və çətinlikləri
birmənalı şəkildə
yaradıcılığına təsir göstərib, sənətində
mənsub olduğu xalqın, vətəndaşı olduğu
ölkəsinin həyatı üçün xarakterik cəhətlər
özünün hərtərəfli əksini tapa bilib. Bu dövr
Türkiyəyə daha çox Avropa təsiri ilə xarakterizə
olunurdu. İlk növbədə, Türkiyədə
avropayönlü mətbuat orqanlarının dərci, Avropa
yazıçı və şairlərinin əsərlərinin
türk dilinə tərcüməsi geniş vüsət
almışdı. Tənzimat ədəbiyyatının
digər nümayəndələri kimi Namiq Kamal da Avropa ədəbiyyatının
təsiri ilə yeni formalaşan türk ədəbiyyatını
köhnə məzmun və formadan uzaqlaşdırmağa
çalışır, yeni inkişaf mərhələsində
ədəbiyyatın qarşısında dayanan vəzifələri
həll etməyi vacib məsələ kimi irəli
sürürdü.
Namiq Kamal yaradıcılığı özünün
siyasi tutumuna görə daha zəngindir. Atatürk Namiq Kamal
yaradıcılığının ictimai-siyasi təsirini
yüksək qiymətləndirmiş və fikirlərini
aşağıdakı şəkildə belə ifadə
etmişdi: “Vətənin qurtuluşu və istiqlalı
üçün ölməyi bu günkü nəslə Namiq
Kamal öyrətdi. Namiq Kamaldan gələn səsin
sehrinə qapılmışdıq. Bu səs
ruhumuzu şimşək kimi çaxdırdı. Bu səs indiyədək oxuduğum şeirlərdəki
səsə heç oxşamırdı’’.
Namiq Kamalın “türklərin üç
inqilabçı şairindən biri” kimi səciyyələndirilməsi,
sözün həqiqi mənasında, onun vətən
eşqi, vətən sevgisi ilə döyünən
yaradıcılığının ideya-bədii xüsusiyyətlərinin
düzgün müəyyənləşdirilməsi və qiymətləndirilməsindən
irəli gəlib. O, “gur səsli vətən şairi”dir. “Vətən
eşqini, hürriyyət zövqünü,
haqsızlığa qarşı durmaq duyğusunu şeirlərilə
millətə aşılayan Namiq Kamal yalnız böyük
bir ədib, qüdrətli bir şair deyil, zehinləri
başqa türlü düşündürüb, qəlbləri
həyəcanlarla çırpılmağa
alışdırmış bir inqilab və ideal
adamıdır”. Əslində, bir inqilab, bir
ideal adamı olan Namiq Kamal yaradıcılığı XIX əsrin
sonlarına doğru yeni forma və məzmun keyfiyyəti
qazanmış türk ədəbiyyatında yeni hadisə kimi
qiymətləndirilirdi. Yəhya Kamalın
onu “həyatının bir dövründə çox erkək
və diri bir səslə danışan və bizi Şərq
şeirinin qadınlaşmış ədasından qurtaran
insan” şəklində təqdim etməsi heç də təsadüfi
səslənmir. N.Kamal vətənə,
torpağa, dinə, millətinə, onun keçmişinə
bağlı olan bir sənətkardır. Bu mənada
Namiq Kamalın sənətində millətçilik
(islamçılıq və osmanlıçılıq),
hürriyyətçilik, məşrutəçilik və s.
ideyaların özünə yer tapması təbiidir. İlk öncə Namiq Kamal ruhuna və
yaradıcılığına hakim kəsilən vətən
mövzusu özünəməxsus və orijinal formada diqqəti
cəlb edir. N.Kamala görə, Vətənin
torpağı, dağı, dənizi və s.adi məkan yox,
sevgiyə layiq müqəddəs məkandır. N.Kamal vətəni insanlar arasında dil, sevgi və
qardaşlıq birliyi yaradan torpaq hesab edir. Onun fikrinə görə, birliyi yaranmayan, birliyi
olmayan torpaq düşmən hədəfinə tuş gələcək.
Cümləmizin
validemizdir Vətən,
Hər kəsi
lütfiylə odur bəsləyən,
Basdı
adu köksünə biz sağ ikən
Arş igidlər Vətən imdadına.
Elman Quliyev
filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
Xalq
Cəbhəsi.- 2018.- 9 noyabr.- S.14.