Namiq Kamal - türk ədəbiyyatının
qüdrətli nümayəndəsi, xalqa azadlıq, vətən
sevgisi aşılayan şair
3-ci yazı
“Cəzmi” tarixi roman kimi qələmə alınıb. Müəllif
əsəri iki cilddə yazmağı planlaşdırsa da,
yalnız birinci cildi yaza bilib. Romanın
mövzusu İran-Türk müharibəsindən
götürülüb. Əsərin əvvəlində
II Sultan Səlim zamanında İranla gedən müharibədən
söhbət açılır. Bu
müharibədə igidlik göstərən Cəzmi komandan
Osman Paşanın rəğbətini qazanır. Döyüşdə Adil Gəray və onun
qardaşı Qazi Gəray düşmənə əsir düşür.
İran şahının arvadı Şəhriyar
Adil Gəraya aşiq olur. Eyni zamanda
şahın bacısı Pəri xanım da Adil Gəraya
öz eşqini bildirir. Pəri
xanımın həm gözəl, həm də sünnü məzhəbə
mənsub olması Adil Gərayın ona olan məhəbbətini
daha da artırır. Bunu bilən Şəhriyar
vəzir Süleymanla həm Adil Gərayı, həm də Pəri
xanımı öldürməyi planlaşdırır. Adil Gəray kömək məqsədilə Cəzminin
İrana gəlməsini arzulayır. Cəzmi
bir dərviş libasında İrana gəlir. Cəzmi onları xilas edərkən yaralanır, Adil
Gəray və Pəri xanım qəhrəmancasına
ölür. Cəzmi bu döyüşdə
yaralansa da, onları dəfn edir və Türkiyəyə
qayıdır.
Müəllif əsərdə məsələlərə
qəhrəmanlıq, igidlik və s. prizmasından yanaşaraq
qarşıya qoyduğu problemləri həll edib, vətən
sevgisinin, yurd sevgisinin hər şeydən üstün
olduğunu önə çəkib. Namiq Kamal bu əsərdə
özünün “dünyaya gəliş hünər deyil” məşhur
fikrini xatırladaraq, əsl hünərin isə dünyaya gəlib
ad qazanmaq, şücaət göstərmək olduğunu təsdiqləyib.
Namiq Kamal yaradıcılığında dram əsərlərinin
xüsusi yeri var. Ədib ədəbi janr kimi sənətdə
dram əsərlərinin yerini və təsir dairəsini
yüksək qiymətləndirib. Hələ Parisdə
olarkən Namiq Kamal atasına yazdığı məktubların
birində bu barədə fıkirlərini belə ifadə
edirdi: “Bir millətin gözəl söyləyiş qüdrəti
ədəbiyyatında, ədəbiyyatın da ən canlı
ifadəsi dram əsərlərində bəlli olur.’’
“Vətən,
yaxud Silistrə” (1873), “Gülnihal” (1873), “Zavallı cocuq”
(1873), “Akif bəy” (1874), “Cəlaləddin Xarəzmşah”
(1885), “Qara bəla” (1885) kimi dram əsərləri Namiq
Kamalın dramaturgiya ilə ciddi məşğul olduğunu
göstərir. Dramaturq bu əsərlərdə
tarixi hadisələrə, millət və vətən sevgisi
problemlərinə yer ayırmış, ilk növbədə
milli təfəkkür prizmasından hadisələri dəyərləndirib.
“Vətən, yaxud Silistrə” müəllifın
ilk dram əsəridir. Əsl adı “Vətən”
olsa da senzura tərəfindən icazə verilmədiyinə
görə əsərin adı dəyişdirilib və
“Silistrə” adı ilə yayımlanıb. Lakin sonralar “Vətən, yaxud Silistrə” şəklində
çap olunub. Pyes 4 pərdədən ibarətdir.
Əsərin mövzusu 1828 və 1853-cü illər
türk-rus müharibələrində baş vermiş hadisələrdən
götürül¬üb. Lakin pyesin əsas mövzusunu
1853-cü il Krım uğranda ruslarla
türklər arasında gedən müharibə təşkil
edir. Silistrə bugünkü Bolqarıstanda
Dobruca bölgəsində yerləşir. 1388-ci
ildə türklər tərəfindən fəth edilmiş bu
ərazilər 1853-cü ildə rus ordusunun hücumuna məruz
qalıb. Namiq Kamal bu əsərlə bağlı belə
yazır: “Mənim yapdığım şey Rumelində cənnətməkan
Sultan Mahmud xan zamanındakı Şumnu mühasirəsində
söylənən bir hekayəni Krım savaşı
zamanında baş vermiş Silistrə müharibəsinə nəql
etməkdir. Bunu yazmaqda məqsəd mil- lətdəki
vətəni hissləri təsvir etməkdir”. Tarixdən
məlumdur ki, 1853- cü il türk-rus
müharibəsinin ən qanlı döyüşlərindən
biri Silistrə qalası uğranda gedib. Türklər Musa
Hulusu Paşanın komandanlığı altında Silistrə
qalasını 6 minlik qoşunla 41 gün müdafiə edib,
döyüşlərdə 3 min şəhid veriblər. Ruslar isə Silistrə qalasının müdafiəsində
12 general, 15 min əsgər itiriblər. Bu
döyüşdə həmçinin rus ordusunun 20 min əsgəri
yaralanıb, çoxlu cəbhəxanası məhv edilib.
Türk qəhrəmanlıq salnaməsində
yeri olan Silistrə döyüşündə igidlik göstərən,
vətən naminə canını oda atan türk oğul və
qızlarının mədh edilməsi Namiq Kamalın “Vətən,
yaxud Silistrə” əsərində ən yüksək formada bədii
əksini tapıb.
“Vətən, yaxud Silistrə” pyesinin əsas qəhrəmanlarından
biri İslam bəydir. Əsərdəki obrazların bir
çoxu tarixdə yaşamış şəxsiyyətlərdir.
Məsələn, tarixi şəxsiyyət olan
Mustafa bəy əsərdə Abdulla çavuş kimi təqdim
olunur. Və yaxud Silistrə
döyüşünə 120 könüllü ilə birlikdə
gələn İslam bəyin qəhrəmanlığı da
tarixi gerçəklik zəminində əks etdirilib. O
cümlədən, Namiq Kamal Qarsda olarkən
nişanlısının ardınca müharibəyə gəlmiş
və şəhid olmuş bir qızın cənazəsini
görüb, həmin qızın obrazını Zəkiyənin
timsalında canlandırıb. Bəlkə buna
görədir ki, müəllif əsərdə türkün
qəhrəmanlıq və şücaətini tək¬cə
bir obrazla - İslam bəylə bağlamır. Əsərdəki Sidqi bəy və Zəkiyə
xanım obrazlarını da dramaturq İslam bəyin
timsalında ortaya atdığı ideyaların
daşıyıcıları kimi təqdim edir. Əsərin
maraqlı bir məzmunu var. Vətənin ağır
günündə İslam bəy döyüşə gedir və
onu sevən şəxsin arxasınca gəlməsini arzu edir:
“Qardaşlar!.. Mən
savaşa gedirəm. İstəyənlər
yanıma gəlsin. Qurşundan, güllədən
qorxmuram, qorxanlar qarılarının yanında otursun. Mümkün olsa, bütün vətən
qardaşlarıma bu zəif vücudumu sipər edəcəyəm,
köksüm parça-parça olmadıqca bir daşına
kimsənin əli toxunmayacaq. Biz vətəni
qoruyacağıq... Allah da bizi qoruyacaq...”. İslam bəy Silistrə uğrunda gedən
ölüm-dirim döyüşlərinin
iştirakçısı olur və düşmənə qan
uddurur. Qəhrəmanlıq sorağı
ilk günlərdən bütün döyüş bölgələrinə
yayılır. İslam bəy döyüşə
getdikdən sonra Zəkiyə də qiyafəsini dəyişərək
kişi libasında Silistrəyə gedir. Döyüşlərdə Silistrənin qala komandiri
həlak olur. Onu Sidqi bəy əvəz
edir. Sidqi bəy bundan əvvəl
müharibədə ölümə məhkum edilmiş bir
dostunu öldürməkdən imtina etdiyi üçün vəzifədən
çıxarılmış, rütbəsi aşağı
endirilib. Buna görə o, ailəsinin
yanına getməyi özünə təhqir sayıb, itkin
düşməsi haqda yalan xəbəri yayaraq başqa bir adla
sıravi əsgər kimi yenidən müharibədə
iştirak etmək üçün Silistrəyə gəlib.
Bu böhranlı anda o, arvadı və
oğlunun ölümü, qızının isə itkin
düşməsi barəsində məlumat alır. Məlumat onu xeyli kədərləndirir. Lakin bu xəbərlər onu kədərləndirsə
də, döyüş əzmini zəiflətmir, əksinə,
düşmənə olan nifrətini daha da artırır.
Növbəti əməliyyat zamanı düşmən
cəbhəxanasını partlatmağa gedən İslam bəy,
Abdulla çavuş, Zəkiyə, Sidqi bəy xüsusi qəhrəmanlıq
göstərirlər. Əməliyyatdan sonra Zəkiyənin
qolları arasında özünə gələn yaralı
İslam bəy Zəkiyəni tanıyır, o cümlədən
Sidqi bəy də Zəkiyənin onun qızı olduğunu
öyrənir. Bu sonluqla müəllif əsərdə
səadətini tapan şəxslərdən çox,
düşmənə zərbə vurub zəfərlər
qazananların obrazını canlandırır.
Namiq Kamal
beş pərdəli “Gülnihal” dramını
1873-cü ildə Maqosda yazıb. Zülm və
istibdad əleyhinə yazılmış bu əsərin əsl
adı könüldəki sirr mənasını verən
“Razi-dil” olub. Əsərdə müəyyən
obrazlar silsiləsində müəllif iki müxtəlif
qütbün-zülmün və istibdadın, azadlıq və
xeyirxahlığın konturlarını müəyyənləşdirir.
Qaplan paşa zülmün, Muxtar bəy isə
azadlıq və xeyirxahlığın rəmzi kimi
çıxış edir. Zülmkarlığı
ilə ad çıxarmış Qaplan paşa insanların
bütün haqlarını tapdayıb, işıqlı
düşüncə adamlarına hər cür zülm etməkdən
çəkinməyib. İş o yerə
çatır ki, o, əmisi oğlu Muxtar bəyin sevgilisini əlindən
almağa çalışır və bu iyrənc niyyətini
həyata keçirmək üçün onu zindana
salmağı əmr edir. Muxtarın
sevgilisi İsmət bunlara etiraz etsə də, bunun nəticəsi
olmur. Lakin Gülnihalın köməyi hər
şeyi dəyişə bilir. O, əvvəlcə öz
ağıllı məsləhətləri ilə Muxtar bəyi
zindandan azad etdirir. Muxtar bəy vilayət mərkəzinə
gedir. Qaplanın hərəkətləri
barədə məlumat verir. Qubernator
Qaplanın edamı barədə fərman verir. Lakin hələlik bunlardan, daha doğrusu, Muxtar
zindandan qaçması və qubernatorla görüşməsindən
xəbəri olmayan Qaplan öz işindədir. Bu vaxt onun qeyri-insani hərəkətlərinə
etiraz edən Gülnihal Qaplan tərəfindən xəncərlə
öldürülür. Hadisə yerinə
Muxtar bəy gəlir. O, qəzaya hakim seçilir. Qaplan öldürülür. Əsər
belə bir sonluqla tamamlanır. Müəllif
xalq hakimiyyəti tərəfdarı kimi çıxış
edir, xalqın istiqlal, xoşbəxtlik arzularının həyata
keçməsini tərənnüm edir. Bu
məqsədlə də xalq tərəfindən sevilən və
seçilən Muxtar bəyin hakimiyyəti illərində
insanların həyatının
yaxşılaşmasını, ədalətli idarəçiliyi
ön planda təqdim edır.
Namiq Kamalın “Akif bəy” faciəsi də bir növ ailə-məişət
mövzusunda yazılıb. Lakin müəllif
burada “Zavallı cocuq’’dan fərqli olaraq əxlaqsız bir
qadının həm cəmiyyətdə, həm də ailədə
oynadığı pozucu rolunun təsvirini ön plana çəkib.
Əsərin qəhrəmanı Akif bəy dəniz
süvarisidir. Vətənini və
xalqını canından da artıq sevən bu gənc
böyük arzularla yaşayır. O, Dilruba adlı bir
qızla ailə qurur. İlk baxışdan
gözəl və ismətli görünən bu qadın, əslində
pozğun həyat yaşayan, namus və ismətdən uzaq olan
bir gəncdir. Rus donanması ilə
türk donanmasının dəniz savaşları zamanı
Akif bəyin gəmisi partladılır və o, təsadüfən
bir gəmi taxtası üzərində sahilə
çıxaraq xilas olur. Lakin onu hamı
ölmüş bilir. Dilruba onun şəhid
olduğunu sübut edən bir saxta sənəd düzəldərək
Əsəd adlı bir başqasına ərə gedir. Akif bəy yaşadığı yerə gəlir.
Bütün əhvalatları təfsilatı ilə
öyrənir və Dilruba ilə Əsədin
yaşadığı evə gedərək Dilrubanı
öldürmək istəyir. Güllə
Dilrubanın qarşısına keçən Əsədə
dəyir. Əsəd ölüm
ayağında Akifi xəncərlə vurur. Hadisə yerinə gələn Akif bəyin atası
Dilrubanı öldürür.
Əsərin məzmunu ilə tanışlıq faciədə
hadisələr daxilində qəhrəmanlıq ruhunun, vətən
sevgisinin böyüklüyünü bir daha nümayiş
etdirir. Namiq Kamalın tarixi mövzuda qələmə
aldığı “Cəlaləddin Xarəzmşah” dramı Xarəzmşahlar
dövlətinin hökmdarı Cəlaləddinin həyatı
və siyasi fəaliyyətindən bəhs edir. Sırf vətənpərvərlik, qəhrəmanlıq
ruhunda yazılan bu əsərdə Cəlaləddin Xarəzmşahın
monqol istilası dövründə düşmənə
qarşı mübarizəsi əsərin ana xəttini təşkil
edir. Namiq Kamalın “Qara bəla” adlı
son pyesi uzaq Hindistanda Babirlər sarayında baş verən əhvalatlardan
bəhs edir. Hökmdar qızı Banu
nişanlısı Xosrovla gələcək səadətləri
barədə düşünür. Lakin qara
bir zəncinin Banunun namusuna toxunması qızın zəhər
içib özünü öldürməsi ilə nəticələnir.
Bunu eşidən Xosrov əvvəl zəncini,
sonra isə özünü öldürür. Ümumiyyətlə, bu əsəri türk ədəbiyyatşünasları
N.Kamalın ən zəif əsəri hesab edir və bunun səbəbini
isə əsəri yazarkən “N.Kamalın Maqosda zindan
böhranları içərisində maddi və mənəvi
baxımdan zəif düşdüyü vaxta” təsadüf
etməsi ilə əlaqələndirirlər.
Namiq Kamal türk ədəbiyyatı tarixində təkcə
qüdrətli şair, nasir və dramaturq kimi yox, həm də
böyük tədqiqatçı-alim kimi tanınıb. Onun tarixi mövzuda
yazdığı “Böyük İslam tarixi”, “Silistrə
müharibəsi”, “Osmanlı tarixi”, “Əfkari-pərişan” və
s. əsərləri istər türk, istərsə də
İslam tarixinin tədqiqi və öyrənilməsi sahəsində
əvəzsiz mənbədir.
Elman Quliyev
filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 14 noyabr.-
S.14.