“Ey Vətən, ey mübarək Vətən,
min yaşa!”
Türk dünyasının azadlıq
şairi - Tofiq Fikrət
3-cü yazı
Tofiq Fikrətin elə şeirləri var ki, onlar bağça yaşlı uşaqlar üçün yazılıb. “İthaf’ şeiri əslində adından da göründüyü kimi bağça yaşlı kiçik uşaqlara ithaf olunub. Bu qrup şeirlərdə ideya uşaq psixologiyası ruhunda aşılansa da, “yuva” deyimində bağça nəzərdə tutulsa da, məsələlərə yanaşmada müəyyən mənada, sanki fəlsəfi mahiyyət önə keçir. “Yuva” bir növ vətən, ana qoynu şəklində başa düşülür. Yuvanın mərifət, fəzilət yuvası (məkanı) kimi təqdimi isə hər bir uşaqda vətən sevgisini artırır, milli tarix barədə düşüncələri genişləndirir:
Yuva
şevkat yuvasıdır,
Ninelerdir
onu yapan...
Haydiyuvana,
yavru çox
O marifet
yuvasıdır.
Ve fazilet yuvasıdır.
Orda firkin
uyanacak Orda kanat açacakdır,
Yükseklere
uçacaksın!
“Həsbi-hal” şeirində şair maraqlı bir
mövzuya toxunur. Uşaqlara müraciət şəklində
yazılan bu şeirdə iki müxtəlif nəslin nümayəndələrinin
məktəb həyatı
qarşılaşdırılır. Şair indiki
uşaqların məktəb həyatı, məktəb şəraiti,
oxuma səviyyələri ilə öz dövrünü
müqayisə edərkən fərqlərə daha çox
yer ayırır: Gözəl dərslik, təmiz məktəb,
parta-stul və s. Amma Tofiq Fikrətin əsas məqsədi
keçmişlə bu günün məktəb fərqlərini
ortaya qoymaq olmamış, indiki yaxşı şəraitin təsviri
fonunda yaxşı oxumağı, öyrənməyi, elmlə
məqsədə çatmağı və s. təbliğ etməkdir:
Okuyunuz,
okuyanlar
Çok
şey bilir, çok şey yapar
Muradına
onlar erer
Cennete de
onlar girer
Onlar
cidden mesut olur...
Tofiq Fikrət hər bir uşağın gələcəkdə
layiqli vətəndaş kimi formalaşmasını onun
düzgün tərbiyəsində, vətənpərvərlik
hissinin güclü olmasında görür. Bu səbəbdəndir ki,
şairin uşaq şeirlərində vətənpərvərlik,
əməksevərlik, qəhrəmanlıq, estetik zövq və
s. məsələlərə daha çox önəm verilib. Bu şeirlər həm ictimai-siyasi, həm əxlaqi-didaktik,
həm də pedaqoji cəhətdən diqqəti cəlb edə
bilir. Tofiq Fikrət “Şərmin” şeirlər
toplusunda uşaq dünyasının özünəməxsus
cəhətlərinə yer verərkən həyati gerçəklikləri
əsas götürüb, uşaqlara təsiri real həyat
fonunda əks etdirib. Bu cür şeirlərdə
təbliğat ümumi səciyyə daşımır. Şairin uşaqlara nəsihəti, onların maraq
dünyasının coğrafiyası təxmini deyil. Məsələn, “Umacı” (“Xoxan”) şeirində
şair maraqlı bir mövzuya müraciət edib. Uşaqları bir işdən çəkindirmək
üçün onları “xoxanla” qorxutmaq bütün ailələr
üçün xarakterikdir. Tofiq Fikrət
“Umacı” şeirində bu məsələyə toxunmaqla həm
uşaq psixologiyasını, həm də ailə-tərbiyə,
uşaqlara təsir münasibətlərini əks etdirib,
uşaq əqlinin, uşaq psixikasının düzgün
formalaşmasında tərbiyənin rolunu xüsusi dəyərləndirib.
Şeirdə cindən, xoxandan yox, yamanlıqdan
qorxmağa çağırış, əslində Şərminin
timsalında bütün uşaqlara ünvanlanır.
Çünki şair öz ifadələrində cin və şeytanın
real varlıq olmadığını, onların insanlara təsirinin
qeyri-mümkünlüyünün mahiyyətini açır:
Ağabeyi
der ki “Şermin,
Seni
titreyen şu hain,
Şu
korkunc şey ki kutudan
Çıkıverdi,
bir kuzudan
Koparılmış
bir avuç yün,
Bir az kağıt, bir az da dün
Sana verdiyim tel yoxmu.
İşte ondan ibaret bu.”
Şair bu cür deyim, ifadə və izahları ilə
uşaqları mifikliyin doğurduğu qorxunc təsirlərdən
uzaqlaşdırır, onların yaş səviyyəsinə
uyğun həyati baxışlarını
formalaşdırır.
Əxlaqi-didaktik səpki Tofiq Fikrətin uşaq poeziyasında
əhəmiyyətli yerlərdən birini tutur. Bu tip şeirlərdə
uşaqlara ülvi hiss və duyğuların səmimiliyi daha
çox diqqəti cəlb edir. Ümumiyyətlə,
Şərq ədəbiyyatı və ədəbi-bədii
fikri üçün əhəmiyyətli olan didaktika, nəsihət,
təkcə uşaq mövzusu olmamışdır. Şərq
ədəbiyyatında bu mövzu şərq-islam konteksində
öz təsir dairəsini xeyli genişləndirib, Y.Balasaqunlu,
N.Tusi, S.Şirazi, N.Gəncəvi, Ə.Cami və s. sənətkarların
yaradıcılıqlarında əxlaqi dəyərlər
çoxçalarlı ifadə, deyim tərzində əsrlər
boyu mənəvi xəzinə mənbəyinə
çevrilib. Tofiq Fikrətin didaktik mövzuda
yazdığı uşaq şeirləri əslində Şərq
ənənəviliyindən kənarda qalmır. Daha doğrusu, bu cür şeirlərdə mövzu
və ideya klassik Şərq ənənəsi ilə eyni olsa
da, deyim və ifadə uşaq psixologiyası və uşaq
yaşına uyğundur. Şairin “İki
yolçu” şeiri bu baxımdan diqqəti cəlb edir.
Şeirin maraqlı mövzusu var: “Bir yay səhəri iki
yolçu yol gedir. Onlardan biri yolda yerə
düşmüş şabalıd görür. Şabalıdı bölmək üçün iki
yolçu arasında dava düşür. Yoldan
keçən bir hoca əhvalatı öyrəndikdən sonra
şabalıdı ləpələyir, ləpəni
özü yeyir, qabıqları isə onlara verir. Qismətlərini
bu cür alan həmin iki şəxsin təəccüblənməkdən
başqa əlacları qalmır”.
Hoca
kestaneyi kırdı
Kabuklarından
birini
Bir
yolçuya, diğerini
Bir
yolçuya uzatarak
İçini
kendisi yedi
Sonra:
“Haydi buyurun!”-dedi.
Şeirin “az tamah çox ziyan verir” son misrası bir ideya
şəklində uşaqların
dünyagörüşünün formalaşmasında
müsbət rol oynayır, onlarda dostluq, sədaqət meyllərini
gücləndirir, tamahın insanlara verdiyi zərər barədə
təəssüratlarını genişləndirir. Qeyd etmək lazımdır
ki, yaradıcılığının birinci dövründən
(1888-1896) fərqli olaraq Tofiq Fikrətin sonrakı dövr
yaradıcılığı, daha dəqiq desək, 1908-ci ildən
başlayaraq özünün inqilabiliyi və aktivliyi ilə
seçilən bir mərhələyə qədəm qoyub. Həmin mərhələdə dövrün
birbaşa və kəskin ittihamları xüsusi yer tutur.
İctimai həyatın dözülməz səbəbləri
açıqlanır, vəziyyətdən
çıxış yolları barədə fikirlər
yürüdülür. Bu səbəbdəndir ki,
şairin yaradıcılığında vətən,
azadlıq, mübarizə və s. mövzular yeni ədəbiyyatın
tələbləri zəminində özünün həllini
tapa bilib. Tofiq Fikrət
yaradıcılığının dərindən təhlili
onun birmənalı şəkildə vətən şairi
adlandırılmasına tam əsas verir. Ümumiyyətlə,
vətənpərvərlik Tofiq Fikrət
yaradıcılığında geniş anlayışdır.
Onun nəzərində vətən əcdadlarımızın
bugünkü və gələcək nəslə əmanət
etdiyi əbədiyaşar müqəddəs yurd yerləridir:
Can da sən,
şan da sən, həpsi sənsən yaşa,
Ey vətən,
ey mübarək vətən, min yaşa!
Tofiq Fikrətin yaradıcılığı ilə
yaxından tanışlıq onu deməyə əsas verir ki,
xarici müdaxilənin Türkiyəni dağıtmaq, xəritədən
silmək planlarına qarşı onun sənətində vətənpərvərlik
ideyalarının tərənnümü daha intensiv səciyyə
daşıyır. Bu hal heç şübhəsiz, şairin
uşaq şeirlərində də özünə yer
alır. Lakin başqa qrup şeirlərindən
fərqli olaraq uşaq şeirlərində Tofiq Fikrət
onların yaş və psixologiyalarını nəzərə
alıb, fikirlərini bir növ nəsihət, sevgi,
çağırış, həvəsləndirmə şəklində
təbliğ edib.
Tofiq Fikrətin uşaq şeirlərində nəsihətçilik
bir model olaraq müdrik insanların uşaqlara vətənin gələcəyi
olan insanlara öyüd səciyyəsi daşıyır. Təbii
olaraq, bu öyüdlər sırasında uşaqlarda vətənpərvərlik
hisslərinin gücləndirilməsi meylləri daha
güclüdür. Tofiq Fikrətin vətənpərvərlik
ruhu təbliğ olunan şeirlərində maraqlı forma
seçilir. O, uşaq psixologiyasına uyğun olaraq bu
hissi yurd gözəlliklərinin tərənnümü ilə
aşılayır. Daha doğrusu, vətənin təbiət
gözəllikləri fonunda uşaqların bu diyara olan məhəbbəti
artırılır, uşaqların nəzərində
heç yerdə tayı-bərabəri olmayan vətən
obrazı canlandırılır:
Bahar olsun
da seyr edin,
Necə
süslər bayırları,
Zümrüd
kimi çayırları...
“Kiçik
əsgər” şeirində kiçik uşağın
simasında vətəni qoruyan, qəhrəmanlıq yolu
keçən, əldə silah düşmənə
amansız olan və s. bir igid canlandırılır. Bu
şeirdə vətənin ana, vətən üçün
ölməyin müqəddəs borc, qəhrəmanlıq
olması elə bir tərzdə aşılanır ki, bunlar
uşaqların layiqli vətəndaş kimi
formalaşmasına, həyatda tutacağı mövqeyə
birbaşa təsir göstərir:
Kiçik
əsgər, silah əldə
Qəhrəman
tək irəliləyir
Qabağında
bütün el də:
“Qəhrəmanım, yaşa” deyir.
Tofiq Fikrətin uşaq poeziyasında təbiət təsviri əhəmiyyətli yerlərdən birini tutur. “Papatya”, “Bahar kalfa”, “Yaz nine”, “Hazan teyze”, “Kış baba”, “Yayda”, “Kışda” və s. şeirlərdə təbiətlə birbaşa təmas, hər fəslin öz rəng və xüsusiyyətləri uşaq dünyasının maraqlarına uyğun təsvir olunub. Bu şeirlərdə baharın “qönçə dodaq, gəlin qiyafəli” (“Bahar kalfa”), yayın “odalov saçan qızmar günəşli” (“Yay ana”), payızın “dumanlı-çənli, qızılı” (“Hazan teyze”) və s. şəklində təqdimi uşaq psixologiyasının tələbləri ilə birbaşa bağlanır, onların hər fəsil barədə ilkin təsəvvürlərini həm təmin edir, həm də bir qədər genişləndirir. Ümumiyyətlə, Tofiq Fikrət yaradıcılığında təbiət təsviri geniş yer tutur. Onun müxtəlif mövzularda yazdığı şeirlərində təsvirin problemə uyğun göstərilməsi diqqəti xüsusi cəlb edir. Buna görə də Tofiq Fikrəti rəssam-şair adlandıranlar heç də səhv etməyiblər. Onun üst-üstə düşən, bir-birini tamamlayan şair-rəssam istedad və qabiliyyəti əsərlərində təbiət gözəlliklərinin, təbiətin rəng incəliklərinin son dərəcə canlı verilməsini təmin edi.
Tofiq Fikrətin uşaq şeirlərində məktəbə, dərsə maraq, dərsin öyrənilmə metodikasından və s. tutmuş, əməyə sevgi, vətənə, valideynlərə məhəbbətə və s. qədər halların təbliği gənc nəslin təlim-tərbiyəsində, onların vətəndaş kimi formalaşmasında mühüm rol oynaya bilib. “Həsbi-hal”, “Şərminin əlifbası”, “Hədiyyə”, “Mələyin quzusu”, “Qış baba”, “Aslan”, “İki yolçu”, “Cırcırama və qarışqa” və digər şeirlərində Tofiq Fikrət olduqca sadə deyim, asan ifadə tərzi nümayiş etdirərək uşaqların maraq dünyasına birbaşa müdaxilə yolu ilə fikirlərini poetik şəkildə diqqətə çatdırıb. Tofiq Fikrətin uşaq şeirlərinin dili sadə, aydın, mövzusu həyati, aktual, ideyası ictimai-əxlaqi səciyyədədir. Bu şeirlərdə Tofiq Fikrətin lirik yaradıcılığına xas olan nə köhnə ədəbiyyata qarşı mübarizə, nə də güclü siyasi motiv meylləri görünmür. Bu şeirlərdə uşaq dünyası psixologiyasının bütün cəhətləri əməksevərlik, vətənpərvərlik, məktəbə çağırış, təbiət təsvirləri timsalında yurd sevgisinin aşılanması və s. özünə yer tapır. Tofiq Fikrətin “şəfqət, mərifət, fəzilət yuvası” (“İthaf’) kimi dəyərləndirdiyi tərbiyə müəssisələrini gənc nəslin gələcəyi hesab etməsi, Şərminin timsalında uşaqları şeytan, əcinnədən deyil, fənalıqdan qorxmağa çağırışı (“Umacı”), uşaqlarda əlifba öyrənməyə sevgi, maraq oyatması (“Şərminin əlifbası”), zəhmətin insan həyatında əhəmiyyətini canlandırması (“Cırcırama və qarışqa”), təbiət lövhələrini təsvir etməklə uşaqlara yurd sevgisi aşılaması (“Qışda”, “Yazda”, “Qış baba”) və s. onun uşaq psixologiyasını dərindən bilməsini təsdiqləyir, uşaqların vətəndaş kimi formalaşmasında mühüm rol oynayır, eyni zamanda şairin uşaq poeziyasındakı uğurlarından xəbər verir.
Elman Quliyev
filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 22 noyabr.-
S.14.