“Dağları duman bürüdü, əğyar seçilməz…”
- ƏBDÜLHƏMİD ZİYA PAŞA
2-ci yazı
Yarəb, nədir bu keşməkeşi dərdi-ehtiyac,
İnsanın ehtiyacı ki bir loxma nanədir.
Yarəb, nədir bu dəhrdə hər mərdi züfünun
Olmuş bəlayi ağıl ilə aramdan məsun.
Yarəb, neçün bu arsada hər şəxsi arifin
Miqdari fəzlinə görə dərdi olur füzun.
Bu suallara cavab tapılmadıqca, biz əsərdə dünyanın qeyri-bərabərliyi, ədalətsizliyi və s. barədə sadalanan fikirlərlə rastlaşırıq. Şair dünyanın cahil insanların nəzarətində olması, könül sahiblərinin, bilgili insanların mənəvi sarsıntıya düçar olması, insanlarda varlanmaq hərisliyinin çoxalması, pisin yaxşıya qalib gəlməsi və s. kimi fikirlərlə cəmiyyətdəki pisliklərin ümumi mənzərəsini yarada bilir. Ziya Paşa “Tərcibənd”də bunun səbəbini ürəkağrısı ilə cahanda ağıllı ilə dəlini, haqq ilə nahaqqı ayıracaq tərəzinin yoxluğunda görür. Şair Şərq dünyasının özünəməxsus qüsurlarından danışarkən müsəlmanlarda əvvəlki qeyrət, səy, namus və təmizliyinin qalmamasını, insanlarda milli qürur, dövlətə sədaqətin azalmasını mənəvi eybəcərlik hesab edir və əsərdə bunları narahatçılıq hissi ilə aşağıdakı şəkildə qələmə alır:
Milləti-islamda əvvəlki qeyrət qalmamış,
Əski iffət, əski namus, əski himmət qalmamış.
Əski məcnunlardakı qeyrət, həmiyyət qalmamış,
İndi hər kəs aqil olmuşlar, o cinnət qalmamış.
Kimsədə əvvəlki ikdam, o sədaqət qalmamış
Hasili əxlaq bitmiş, mülki millət qalmamış.
Lakin Ziya Paşa mənəvi eybəcərliklərdən narahat olduğunu bildirsə də, üzünü insanlara tutub “namus və insanlığı əsla xəyal edib düşünmə” deməklə Allahın iradəsindən kənarda heç nəyin dayanmadığı qənaətini ortaya qoyur. Şairə görə, dünya təkcə gözəllikləri ilə deyil, hətta bütün mənəvi eybəcərlikləri ilə də Allaha məxsusdur. Çünki bu dünyanın eyiblərini də, gözəlliklərini də Allah yaradıb. Ancaq bunları Allah yaratsa da, Allahın özü hər cür qüsur, eyib və nöqsanlardan uzaqdır, böyük qüdrət sahibidir:
Subhanə mən tahayyare fi sunihil-ukül,
Subhanə mən bi kudretihiya cüzül-fuhül.
(Uca qüdrəti
ilə Allahı təsbih edərəm. Onun hər
cür qüsur, eyib və nöqsanlardan
uzaq olduğunu qəbul edər və söylərəm).
Əsərdə irəli sürülən
ideya budur ki, kainatda hər
şey Allahın əlindədir və insan iradəsi Allahın yaratdıqları
qarşısında acizdir.
Bütün bunları Ziya
Paşa bir islahatçı olaraq yeni hökumət qurmaq, cəmiyyətdə
dəyişiklik etmək,
xalqı xoşbəxtliyə
qovuşdurmaq üçün
atılan addımların
faydasız olduğunu
gördükdən sonra
yazmaq məcburiyyətində
qalır. Şair
bunları mövcud mərhələdə insanın
hələlik nəyəsə
nail olmasının qeyri-mümkünlüyünü
dərk etdikdən sonra qələmə almışdır. Lakin bunlar
o demək deyil ki, Ziya Paşa
əsərdə irəli
sürdüyü ideya
ilə cəmiyyətdə
insan təşəbbüskarlığı
qarşısında sədd
çəkir, onun həyatdakı fəaliyyət
və rolunu əhəmiyyətsizləşdirir. Çünki modem ədəbiyyatın
nümayəndəsi kimi
Ziya Paşa yaradıcılığında cəmiyyət dəyişkənliyi
ideyası öndə
olub, insan cəmiyyətdə aparıcı
və aktiv rolda təqdim edilib.
Ziya Paşanın
1870-cı ildə İsveçrədə
qələmə aldığı
“Tərkibbənd” mənzuməsi
Ruhi Bağdadinin (XVI əsr) “Tərkibbənd”inə
nəzirədir. Şairin bu əsəri
ilə 1859-cu ildə yazdığı “Tərcibənd”
arasında mövzu, ideya və forma baxımından müəyyən
yaxınlıq var (Ziya Paşanın digər iki “Tərcibənd” və “Tərkibbənd”i mövzu
və ideya baxımından eyni olsalar da, bənd
saylarına görə
fərqlənirlər). Hər iki əsər gerçək həyat həqiqətlərini əks
etdirən yarımsatirik
tərzdə yazılmış
12 bəndlik hikmətli
şeir parçalarından
ibarətdir. Şeir Avropada
yazıldığı üçün
buradakı Qərb təsiri digər əsərlərdən fərqlənir.
Buna görə də, əsərdəki əxlaqi-didaktika və estetiklik daha güclü hiss olunur.
“Tərcibənd”də olduğu kimi, “Tər- kibbənd”də də göstərilir ki, Allah qüdrətlidir,
o, külli-ixtiyar sahibidir.
Günəşin meydana çıxması,
Ayın nurlanması, göydəki quşların
uçması, dəryalardakı
balıqların suda yaşaması və s. hamısı Allahın hikmətindəndir. Şair yer
üzündə, dəryada
və göydə olan hər şeyin
Allahın əmri ilə yarandığını
qeyd edir. Bu səbəbdən o, yer üzündəki fitnə və fəsadların da Allahın hökmündə
olduğunu bildirir.
“Tərkibbənd”in 2-ci bəndində
bu barədə belə deyilir:
Səndədir ilahi yenə bu məkrü, bu fitnə,
Bu məkrü, bu
fitnə yenə səndəndir, İlahi.
“Tərkibbənd”də əxlaqi-didaktik fikirlərə
əhəmiyyətli dərəcədə
yer verilir. Bu fikirlərdə Ziya Paşanın bir növ dini-təsəvvüfi
görüşləri ilə
yanaşı, ictimai baxışları da əksini tapır. Əsərdəki ağıllı
insanla ağılsız
insanın fərqi, var-dövlətin müvəqqəti
sərvət olması,
sərvət sahiblərinin
qəlbinin yox, üzünün gülməsi,
insanlığın əsas
məqsədinin xeyirxahlıq
olması, dövlət
və səltənətin
insana daimi bağışlanmaması, əsli
pis olanların xarakterinin içki məclisində bilinməsi
və s. kimi fikirlər həm reallıqları əks etdirir, həm də insan düşüncəsində
təsirli iz buraxır.
“Tərkibbənd”dəki saray
məmurları, zalımlar,
rüşvət alanlar
və s. ilə bağlı nümunələrdə
ictimai-siyasi məzmun daha güclüdür. Məsələn, şair
xalqına əzab verən valinin istər bu dünyada,
istərsə də axirətdə çəkəcəyi
əziyyətlərə işarə
edərək yazırdı:
Qəddarlıq edə rəiyyətinə
valiyi-əyalət,
Dünyada və axirətdə nə zillət, nə rəzalət.
Avropada kapitalizmin
sürətlə inkişafı
onun iqtisadi yüksəlişi ilə
yanaşı, siyasi gücünü də artırırdı. İnkişaf etmiş Avropanın
Şərqə marağı
onun bir sıra məqsədlərinin
reallaşmasına xidmət
göstərirdi. Osmanlı imperiyasını
dağıtmaq və Şərqdə yeri müstəmləkələr əldə
etmək Avropanın Şərq maraqları sırasında birinci yerdə dayanırdı.
XIX əsrdən başlayaraq Avropanın Osmanlı dövlətinə
siyasi və iqtisadi baxımdan təzyiq və təsiri güclənməyə
başladı.
Tənzimat islahatı (1839) və Tənzimat fərmanından
(1856) sonra Osmanlı dövlətinin siyasət
və iqtisadiyyatında
avropasayağı tənzimləmələrə
geniş şərait
yarandı. Avropasayağı tənzimləmələrin uğurları ilə yanaşı, qüsurları
da var idi.
Lakin Tənzimatın mədəni
və iqtisadi pərdəsi arxasında Avropanın siyasi məkri gizlənirdi.
Avropadan gələn bütün siyasi ideyalara şübhəsiz yanaşan
və onu Türkiyədə tətbiq
etməyə çalışanlar
əslində bu məkrlərin mahiyyətini
dərk etmir, pərdə arxasında gizlənənləri görə
bilmirdilər. Məhz bu
cür qüvvələr
Türkiyənin və
ümumən Şərqin
geriliyini İslam dini ilə bağlayır,
Qərbə uyaraq milli-mənəvi dəyərlərimizə
etinasızlıq göstərirdilər.
Ziya Paşa əsərdə bu cür fikir sahiblərini tənqid edir, insanları kökə, milliliyə bağlanmağa səsləyirdi:
İslam
imiş dövlətə
pabəndi tərəqqi,
Əvvəl yox idi iş, bu rivayət yeni çıxdı.
Milliyyəti nisyan edərək
hər işimizdə
Əfkari firəngə tabeiyyətyeni
çıxdı.
Eyvah, bu oyunlarda bizlər
yenə yandıq,
Zira ki, ziyan ortada, bilməm
nə qazandıq.
“Ərzi-hal” Ziya
Paşanın realist nəsr
üslubunda yazdığı
tərcümeyi-hal xarakterli
əsəridir. Əsər 1867-ci ildə yazılır
və Parisdə səfərdə olan
Sultan Əbdüləzizə təqdim olunur. Əsərdə Osmanlı məmləkətinin
bugünkü durumu ilə bağlı maraqlı fikirlər diqqəti cəlb edir. Bununla yanaşı, əsərdə
Ziya Paşanın nəyə görə saraydan çıxarılması
və Avropaya getməsi və s. tərcümeyi-hal xarakterli
məlumatlar da yer alır.
Məktub şəklində yazılmış
“Vərasəti səltənəti
seniyə” (1868) əsəri
daha çox “Vərasət məktubları”
adı ilə tanınır. Əsər iki məktubdan
ibarətdir. Avropada yazılmış
bu məktublar Mustafa Fazil Paşanın hüquqlarını qorumaq
məqsədi daşıyır.
Şair guya məktubları Avropadan İstanbuldakı dostuna göndərir.
Məqsəd Fazil Paşanın
hüquqlarının müdafiəsi
olsa da, Sultan Əbdülməcidin qardaşı
Əbdüləzizi taxtdan
uzaqlaşdırması və
oğlu V.Muradı vəliəhd təyin etməsi məsələsi
də əsərdə
yer alır.
Yaradıcılığının dərinliklərinə endikcə
oxucu Ziya Paşanı gah nəsihətçi, gah kinayəçi, gah da zəmanə ittihamçısı kimi
görür. Təxmini ardıcıllığı izləsək, görərik
ki, Ziya Paşa nəsihətçiliyi
son anda qəzəbə,
etiraza, barışmazlığa
çevrilir.
Bir yerdə ki, yox nəğməni təqdir edəcək guş,
Təzyiyi-nəfəs eyləmə, təbdili məqam et.
Arvad kimi məğlubi-həva olma, ər ol,
ər!
Nəfsin
səni ram etməyə,
sən nəfsini ram et.
Göründüyü kimi, Ziya Paşa
hər bir şəxsin cəmiyyətdə
özünün yerini
bilməyə, mövqeyini
müəyyənləşdirməyə səsləyir. Lakin onu da qeyd edək ki, Ziya Paşa
sarayda olduqca ziddiyyətli bir siyasi burulğanlar şəraitində yaşayıb,
müəyyən qrup
saray rəsmiləri ilə qarşılaşıb,
nəticədə qarşı
tərəfin güclü
təzyiqləri ilə
saraydan uzaqlaşdırılıb.
Maraqlı faktdır ki,
o, sədrəzəm kimi
dövlətdə böyük
bir postu tutmaq arzusunda olsa da, istəyinə
çata bilməyib.
Təbii olaraq, bu proseslərin də onun yaradıcılığının
siyasi və ideoloji xüsusiyyətlərinin
artmasına təsiri az olmayıb.
Elman Quliyev
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 11 oktyabr.-
S.14.