Aşıq Cəlalın sənət yolu
1-ci yazı
Azərbaycan aşıq sənəti
xalqımızın özünəməxsus, bənzərsiz
yaradıcılığı olmaqla, bəşər mədəniyyətinin
də üzağlığı sayıla bilən mənəvi
sərvətdir. Ümumtürk ozan-aşıq sənətinin
bu gün də yeni yaradıcılıq üfüqləri ilə
diqqət çəkdiyi bir zamanda Azərbaycan aşıq sənəti
durmadan inkişaf edir. Bu zəngin
yaradıcılıq sahəsinin öyrənilməsi ilk
növbədə xalq olaraq milli ruhumuzun, varlığımızın
ardıcıl təsdiqi üçün gərəkdir.
Başqa tərəfdən, qədimliyin
soraqlarının qorunması, xalqların, bəşərin
sabahında özünün insansevərliyi, mənəviyyatın
yetkin, davamlı ifadəsi olması baxımından
aşıq sənətimiz ana sazımız kimi həmişə
bir kök üstədir.
Çağdaş yüksək texnologiyalı, sanki
qarşısıalınmaz inkişaflı görünən
zamanda yenə də insanın təbiiliyi, özüylə, təbiətlə
bir olması, duyğularının əsilliyi, xəlqiliyindən
güc alması qaçılmazdır. Ona görə
ki, heç bir texnoloji inkişaf insanın ilahiliyini yarada
bilmir, əksinə, onu özümlüyündən uzaq
salır. Bu gün ilk növbədə
insanı mənəvi cəhətdən yaşatmaqla
bağlı çağırışların çox
hallarda ümidsizliyə doğru getdiyi çağda Azərbaycanın
mənəvi zənginliyinin sübutu olan aşıq sənətimiz
gerçəkdən nəinki özümüzə, habelə
dünyaya mənəvi məlhəm olaraq
varlığını dəyanətlə qorumaqdadır.
Azərbaycan aşıq sənətinin
özülü hədsiz güclüdür ki, hər cür
yad təsirlərə, basqılara baxmayaraq
varlığını qoruyub saxlayıb.
Aşıq
sənətimiz 28 sentyabr - 2 oktyabr 2009-cu il tarixində Birləşmiş
Ərəb Əmirliyinin Abu-Dabi şəhərində
YUNESKO-nun Qeyri-maddi mədəni irsin qorunması Komitəsinin
4-cü sessiyasının yekun qərarına əsasən
YUNESKO-nun Qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edilib.
Bu qərarla Azərbaycan aşıq sənətinin
mədəni irsin ən qədim nümunələrindən
biri olduğu beynəlxalq səviyyədə yenidən təsdiqlənib.
Aşıq sənəti özündə
söz, musiqi və hərəkəti harmonik şəkildə
birləşdirir, habelə çoxəsrlik zəngin tarixə
malikdir. Yüzillərdir cilalanıb təkmilləşən
aşıq sənəti zəngin ənənəyə malik
olmaqla nəsildən-nəslə ötürülərək
günümüzə qədər gəlib çıxıb,
bu gün də xalqın ruhunu, zövqünü oxşamaqda,
ifadə etməkdədir. Bununla Azərbaycan
aşıq sənəti zəngin ruhanilik (insanilik) zirvəsindən
nəinki insanların fərd-fərd mənəvi
dünyasının qurulmasına yardımçı olur,
üstəlik o göylükdən dövrün ictimai-siyasi həyatına
da qırımlı münasibətini bildirir.
Aşıq sənətinin qorunması, gələcək
nəsillərə ötürülməsi istəyi bu sənətin
araşdırılmasını hər zaman
aktuallaşdırır. Son zamanlarda aşıq sənəti ilə
bağlı araşdırmaların artması da bununla
bağlıdır. Xalqın həyatı
ilə sıx bağlı olan bu sənət hər dövrdə
zənginləşib, bu özüldə kamil sənət əsərləri
yaranıb, bu günə kimi müxtəlif mərhələlərdən
keçib. Şifahi mədəniyyət
hadisəsi kimi aşıq sənəti xal¬qı¬mızın
milli duyum və düşüncə tərzini, saz
(musiqi)-söz birliyini, ustad-şəyird ilişgilərini
(münasibətlərini) özündə qoruyaraq yaşadan,
klas¬sik ənənəyə bağlı yaşam fəlsəfəsidir.
Bu gün aşıq ədəbiyyatını
öyrənməyin və onun çoxsahəli fəaliyyətini,
zəngin repertuarını aşkarlamağın əsas yolu
bu sənətin regional-mədəni və sosial mühit
özünəməx¬sus¬luqlarına xüsusi diqqət yetirməklə
mühitdə yetişmiş ustad aşıqların həyat
yolunu və yaradıcılıqlarını fərdi olaraq
araşdırıb elmi tədqiqata cəlb etməkdir.
Bu səbəbdən də düşünürük
ki, Qazax aşıq mühitinin ustad aşıqlarından olan
Aşıq Cəlal Qəhrəmanovun sənət yolunu və
yaradıcılığının öyrənilməsi bu
mühitin yaradıcılıq mənzərəsinin elmi
baxımdan yaradılmasında mühüm rol oynayacaq. Aşıq
yaradıcılığının regional və lokal kontekstdə
öyrənilməsi folklorşünaslığın aktual
problemləri olaraq qalmaqdadır. Elə bu
səbəbdən də sənətkarların
yaradıcılıqlarının fərdi şəkildə
araşdırılması bütövlükdə Azərbaycan
mədəni sisteminin mükəmməl öyrənilməsi
üçün zəruridir.
Özünəməxsus ənənəsi,
yaradıcılıq çalarları, tarixi inkişaf yolu olan
Qazax aşıq mühiti Azərbaycan aşıq sənətində
vacib qollardan biri olub, ustad aşıqların
yaradıcılıqlarının öyrənilməsi öz
aktuallığını qoruyur. Azərbaycan
aşıq sənətinin inkişafında mühüm rolu
olmuş Qazax aşıq mühitinin təşəkkül, təkamül
və inkişaf dinamikası ilə bütövlükdə zəngin
sənət ənənələrini nəsildən-nəslə
ötürən ustad aşıqları vardır. Bu aşıqların yaradıcılığı
müasir dövrümüzdə də diqqət çəkməkdədir.
Zaman-zaman Qazax aşıq mühitində
yaradıcılıqları, ideya-estetik, irfani-fəlsəfi və
sənətkarlıq xüsusiyyətləri ilə bir-birindən
fərqlənən ustad aşıqlar və el şairləri
yetişib, bu gün də yetişməkdədir.
Aşıq Cəlal Qəhrəmanovun
yaradıcılığının öyrənilməsi həm
folklorun, həm də konkret olaraq aşıq ədəbiyyatının
elmi mənzərəsini yaratmaq üçün vacibdir. Qazax
aşıq mühiti ayrılıqda araşdırılsa da,
XX yüzildə yaşayıb-yaratmış Qazax
aşıqlarının fərdi
yaradıcılığı indiyə qədər monoqrafik
planda araşdırılmayıb. Bu
baxımdan Aşıq Cəlal Qəhrəmanovun
yaradıcılığına baxış tarixi inkişaf
baxımından formalaşan özünəməxsus
repertuarı, ustad-şəyird münasibəti, sənətkarlıq
məsələləri, mövzu dairəsi, janr spesifikası
və bütün bunların filoloji yöndən öyrənilməsi,
monoqrafik səviyyədə araşdırılması zəruriyyətindən
yaranıb. Bununla yanaşı Aşıq Cəlal Qəhrəmanovun
özünəməxsus ifaçılıq yolu,
yaratdığı havacatları və iki dastanı, məhəbbət
və təbiət lirikası, klassik Vətən mövzulu
şeirləri, dövrü və ustad-şəyird münasibətlərindəki
rolunu araşdırmaq, ənənənin daşınması
yollarında özünəməxsusluqlarını, fərqliliklərini
tədqiq etmək araşdırmanın predmetini təşkil
edir. Burada aşıq Cəlal Qəhrəmanovun sənətkarlıq
xüsusiyyətləri, ustadı Aşıq Avdıdan, eləcə
də dövrünün ustad aşıqlarından,
Borçalı aşıq mühitinin ustad
aşıqlarından bəhrələnməsi, mövzu-janr
xüsusiyyətləri və dastan
yaradıcılığının poetik xüsusiyyətləri
təhlil edilir.
Qazax bölgəsinin ustad aşıqlarından biri olan
Aşıq Cəlal Qəhrəmanovun
yaradıcılığının ilk dəfə geniş
araşdırılır. Aşıq Canallı Məmməd,
Aşıq Məmmədyar Əminov, Mirzə Səməd,
Çoban Əfqan, Misgin Əli, Aşıq Ədhəm
Ərəbov, Şair Şeyda Əziz, Aşıq Məhəmməd
Qocayev (Dərya Məhəmməd), Aşıq Avdı,
Aşıq Bəhrəm, Aşıq Kərəm Nəsibov,
Şair Hacı Qaracayev, şair Qulu Məşədiyev,
şair-aşıq Temraz Novruzov, Aşıq Şəmistan Dərgahquliyev,
Aşıq Zəkəriyyə Mehman, Aşıq Əli Bəşirov,
Aşıq Ədalət Nəsibov, Aşıq Şadət
Gülməmmədov (ustad aşıq 25 mart 2018-ci ildə 89
yaşında həyatdan gedib. Sinəsində
neçə-neçə dastanlar, çoxlu şeirlər,
qaravəllilər, nağıllar vardı. Onun
yaradıcılığı və sənət yolu
haqqında kitab nəşrə hazılanır - İ.Q.),
Aşıq Yaqub Şıxlı və onlarla ustad
aşıqların, el şairlərinin yaratdıqları sənət
inciləri var. Bu mənada XX əsr Qazax aşıq
mühitinin ustad aşıqlarının, el şairlərinin
yaradıcılığının fərdi şəkildə
mövzu və elmi yenilik baxımından tədqiq edilməsi
gərəklidir. Aşıq Cəlal Məhəmməd
oğlu Qəhrəmanovun yaradıcılığı indiyə
qədər müstəqil tədqiqat mövzusu olmayıb və
elmi dövriyyədən kənarda qalıb.
Aşıq Cəlal Qəhrəmanovun dövrü. Vaxtilə oymaq, sultanlıq,
sonralar qəza mərkəzi olan Qazax mahalının qədim
kəndlərindən biri də Gürcüstan və Ermənistanla
həmsərhəd olan, qədim türk tayfalarından
sayılan “İncu”ların məskunlaşdığı
İncə dərəsidir. Qədimdə burada
İncu-Aslanbəyli, Qamak-Qaymaqlı və Kimer-Kəmərli
tayfaları yaşayıb ki, hazırda indiki üç kəndi
əhatə edir. Bunlardan ən qədimi
“İncu” tayfasıdır. Bu üç kəndin
əhalisi etnoxronim kimi “incəlilər" adlanır. İncə dərəsi həm də Qazağın
Ermənistanla sərhəd kəndlərindəndir.
Üç kəndi özündə birləşdirən
İncə dərəsinin kəndlərindən biri də Azərbaycanın
qədim yaşayış məntəqələrindən olan
Kəmərli kəndidir. Bəzi mənbələrdən
verilən məlumatlara görə kimmerlər tayfası ilə
bağlı olan kimmerlər, yəni Kəmərlilər
Şimali Qara dəniz hövzəsindən köç edərək
Azərbaycanda və Şərqi Anadoluda məskunlaşanlardır.
Bu kəndlərin hamısının əhalisi
Azərbaycan Türkləridir.
Qazax mahalının saf türk bölgələrindən
olan, üç kəndi birləşdirən İncə dərəsinin
kəndlərindən biri olan Kəmərli kəndi
Qazağın ermənilərlə məsafə baxımdan ən
yaxın kəndlərindəndir. Elə bu səbəbdəndir
ki, zaman-zaman erməni təcavüzünə məruz
qalıblar. Hər zaman
torpaqlarımızı qorumaq uğrunda mübarizə
aparıblar. Əhali sadə əməklə
məşğul olur, əkinçilik və maldarlıqla
dolanır. Kəndin əhalisi ta qədimdən
Azərbaycan folklorunun, etnoqrafiyasının, mədəniyyətinin,
ədəbiyyatının yaradıcısı və daşıyıcısı
olub. Bu kəndin kişiləri ilə
yanaşı qadınları da aşıq sənətini dərindən
bilir, eləcə də folklorun müxtəlif sahələrinə
böyük maraq göstərir. Kəmərlilər
bütün bu dediklərimizi təbii şəkildə,
ömrün ayrılmaz parçası, nəfəs kimi
yaşamaqdadırlar.
Cəlal Qəhrəmanov 1928-ci ilin aprelin 28-də Qazax
rayonunun Kəmərli kəndində müəllim ailəsində
anadan olub. Uşaqlıq və gənclik illəri İkinci
Dünya savaşı dövrünə təsadüf edib.
Müharibə illəri aşıq Cəlalın
da taleyində amansız izlərini qoyub. Belə
ki, atası Məhəmməd müəllim savaşda
iştirak etmək üçün gedib, nəticədə
ailəsi başsız qalıb. Onun qara
kağızı gələndən ailənin yükü
Aşıq Cəlalın çiyinlərinə
düşüb. Uşaqlığından
məhrum olan, ata qayğısından məhrum olan Cəlal
çətinliklərlə üz-üzə qalıb.
Şeirlərində "Atamdan doymadım, gəzmədim
qoşa", "Körpə ikən ümidimi itirdim",
"Anam ilə ağır həyat keçirdim" - deməklə
sanki, yaşadığı ağır günlərin tablosunu
yaratmış olur. Bu mənzərədə
acınacaqlı həyat yaşayan bir gəncin həyat hekayəsi
əks olunur. Aşıq Cəlal müharibənin ağır
günlərini "Yadında varmı" adlı lirik
poemasında belə izah edir:
Sonra da
başladı dava illəri,
Qəm-kədər çuğladı bütün elləri.
Ah-vaya
döndərdi şad könülləri,
Hitlerin davası yadında varmı?
Körpəlik
həyatı başa çatanda,
Uşaqlıq dövrümüz keçdi kotanda.
Boyunduruq
üstdə hodaq yatanda,
Sırpıncın zopası yadında varmı?
Aşıq Cəlal bütün çətinliklərə baxmayaraq təhsilindən geri qalmayıb. Kəmərli kəndində məktəb olmadığı üçün ilk təhsilini kəndlərində məsciddə oxuyub, sonra isə təhsilini qonşu Qaymaqlı kəndində almalı olub. Orta təhsilini əla qiymətlərlə başa vurur. Humanitar fənlərə daha çox meyl edirmiş. Mütaliəni çox sevir, saza-sözə böyük maraq göstərirmiş.
İlhamə Qəsəbova
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 13 oktyabr.-
S.14.