“Şah İsmayıl” dastanının
variantları
4-cü yazı
Şah İsmayılın Bağdad səfərində təsvir
olunan hadisələr təkcə Təbriz
variantındadır. Bu yürüşdə Dəmirxan
adlı bir türk pəhləvanı ərəb sərkərdəsi
Məmun ibn Məmduha qarşı döyüşür.
Dastançı qəsdən Məmun ibn Məmduhu
iri cüssəli bir pəhləvan kimi təqdim edir. Dəmirxanı isə arıq vücudlu, lakin
özünə inamlı şəkildə təsvir edir.
Bu, Dəmirxanın Məmduha qalib gəlməsinin
necə bir şərəf işi olduğuna dinləyicini
inandırmaq üçündür. Dastançı
Dəmirxanın qələbəsini göstərməklə
türkün nəyə qadir olduğunu təqdim etmək istəyib.
Şah İsmayılın bütün yürüşlərində
qədim türk döyüş üsuluna riayət edilir. Qoşun
hücum etməzdən əvvəl ərəb pəhləvanlarının
meydanına türk pəhləvanı çıxır və
qalib gəlir. Biz bunu Dəmirxanın
timsalında görürük. Bütün
döyüşlərdə düşmənlə təkbətək
döyüş üsulundan istifadə olunur. Dastandakı belə döyüşlərdə
türk pəhləvanları qalib gəlir.
Qədim türk dastançılığında
türk hökmdarlarının ədalətli olduğunu
göstərmək üçün qarşı tərəfin
zülmünü, rəiyyətə etdiyi əziyyəti təsvir
etmişlər. Dastanda aşıq Bağdad alınandan
sonra Şah İsmayılın ədalətli hökmdar
olduğunu göstərmək üçün Bağdad əhalisinin
xəlifələr tərəfindən əzildiyini,
taxılların xalqdan gizlədildiyini göstərir.
Dastanın “Tarixi 916-da Xorasanın alınması” hissəsində
də Şah İsmayılın xalqın qeydinə qalan
hökmdar olduğunu görürük. Bu faktlar
Şah İsmayıl humanizmini çox dəqiq göstərir.
O, malikləri və hampaları məcbur edir ki, kəndlilərin
və işçilərin haqlarını ehtiramla ödəsinlər.
Tarixdən
bəlli olan Şah İsmayılın özbək
hökmdarı Məhəmməd xan Şeybani ilə
bağlı döyüşü, onun başını cəllada
kəsdirməsi, osmanlı sultanına göndərməsi az
bədiiləşərək “Xorasanın alınması” hissəsində
öz əksini tapıb.
Təbriz variantı həm də tarixi dastan olduğu
üçün burada Təbriz şəhərinin təsviri,
Şah İsmayılın Təbrizi paytaxt seçməsi,
orada məclis keçirməsi kimi hadisələr də
verilib. Demək olar ki, Şah İsmayılla bağlı
olan dastan «Təbriz şəhəri» hissəsi ilə
qurtarır. Bundan sonrakı hadisələr
Şah İsmayıl nəslinin hakimiyyət illərinə,
övladlarının həyatı və hökmranlıq
dövrlərinə həsr olunub.
«Təhmasib Mirzə» hissəsində Şah
İsmayılın övladının doğulması
faktı ilə qarşılaşırıq. Tarixdə
Şah İsmayılın Bəhruzədən olan oğlu
Şah Təhmasib Təbriz variantında dastan poetikasına
uyğun olaraq Gülzarın oğlu kimi verilir.
Təbriz variantında Şah İsmayılla Sultan Səlim
arasında baş verən Çaldıran
döyüşünün öz əksini tapmasını da
görürük. Şah İsmayılın Sultan Səlimə
qarşı ədavətinin bu variantda tənqid
olunmasının da şahidi oluruq. Dastançı
təəssüf hissi ilə iki türk oğlunun bir-biri ilə
döyüşməsini dərin kədər hissi ilə təsvir
edir. Burada dastançının
türkçülüyə olan meyli ilə
qarşılaşırıq. Bu səbəbdəndir
ki, o, Sultan Səlimi təsvir edərkən, qələbədən
sonra onun hərəkətlərini göstərərkən
adil bir hökmdar olduğunu da qeyd edir.
Təbriz variantında başqa variantlardan fərqli
özəl bir xüsusiyyət də var. Təbriz
variantında Şah İsmayılın Ərəb Zəngidən
və Pəri xanımdan övladları doğulur. Dastanda təsvir olunur ki,
Şah İsmayılın Təhmasib Mirzə, Əlqas Mirzə,
Sam Mirzə, Məhram Mirzə adlı 4 oğlu var. Adqoyma mərasimində
Pərinin oğlu Sam Mirzə, Gülzarın oğlu Bəhram
Mirzə, Ərəbin oğlu Əlqas Mirzə
adlandırılır (Dastana görə Təhmasib Mizə
onlardan 4 yaş böyükdür).
929-cu ildə artıq Təhmasib Mirzə 10 yaşına
girmişdi. Atası Şah İsmayıl ona öyüd-nəsihət
verərək varis kimi taxta hazırlayırdı. Dastanda
Şah İsmayılın ölüm tarixi 930-cu il göstərilir. Dastanın əvvəlində
Şah İsmayılın ceyranı qovması hadisəsinin
Şah Təhmasiblə bağlı təkrar olunmasının
şahidi oluruq. Şah İsmayıl
ceyranı qovarkən ilk sevgilisi Gülzarı
tapmışdı. Şah Təhmasib də
yaralı ceyranı qovub çaydan keçəndə sahildə
ceyran yerinə gözəl, qaraqaş, alagöz, qönçədodaq,
incəbel, qırmızıyanaq, gülüz, qaratelli, nazik
bir qız görmüşdü. Dastançı
zərif bir heyvanı xilas etməyə
çalışmış, maral kimi gözəl bir
qızın çayın sahilində suda yuyunmasının təsvirinə
nail olub. Şah Təhmasib bu maralı
görüb ceyranı yadından
çıxartmışdı. Mətndən
aydınlaşır ki, Şah Təhmasibin gördüyü bəşəri
bir qızdı və sırf reallığa söykənir.
Qız onu görüb utandığından yenə
çaya girmişdi. Şah Təhmasib ona geyinmək
üçün fürsət vermiş və üzünü
yana çevirmişdi. Qız
fürsətdən istifadə edib geyinib
uzaqlaşmışdı. O, qızın ayaq izləri ilə
(qumun üzərindəki) gedib ona yetişərək atın
tərkinə almışdı. Qızın məsləhəti
ilə sözü bir yerə qoyub ondan
ayrılmışdı. Qızın
adı Sona idi. Dastançı dastanın
bu yerində onların məhəbbət macəralarından
danışır.
Carçılar Şah Təhmasibin adaxlanması xəbərini
xalqa çatdıranda Sona eşidib qəmlənmişdi,
özünü meydana yetirib cavan aşıq
qardaşının şah Təhmasibin hüzurunda
oxuduğunu görmüşdü. Şah Təhmasib
aşığın Sonanın qardaşı olduğunu
bilmişdi. Sonanı meydanda görüb, qəsrə,
anasının yanına aparmışdı. Dastanın sonunda Şah Təhmasiblə Sonanın
toy mərasimi təsvir olunur.
“Şah İsmayıl” dastanının Təbriz
variantında daha çox İran və Cənubi Azərbaycanın
XV-XVI əsrlər tarixi hadisələrinin bədii şəkildə
izahına rast gəlirik. Təbriz variantı yarı tarixi, yarı
epik xarakterli dastandır. Fikrimizcə, bu
variant epikləşmə dövrünü başa
vurmayıb. Variantın əvvəlki hissələrdə
epikləşmə daha çox nəzərə
çarpır. Xüsusilə Şah
İsmayılın doğulması ilə bağlı mifoloji
hissələr, Şah İsmayılın Gülzarın
ardınca getməsi, Ərəb Zəngi ilə bağlı
hadisələr Təbriz variantında və başqa
variantlarda müştərəklik təşkil edir. Məhz bu hissələrdən sonra Təbriz
variantı başqa variantlardan seçilməyə
başlayır. Əvvəlki hissələrdə
epikləşmə güclü olduğu üçün
Şah İsmayılın tarixilik səciyyəsi o qədər
də nəzərə çarpmır. Qalan
hissələrdə epikləşmə prosesi güclü getmədiyindən
tarixi hadisələr dastanda çoxluq təşkil edir.
Dastançı bu tarixi hadisələrin ancaq bədii
izahına yer verə bilir. Əlbəttə,
bu hissələrdə də Ərəb Zəngi, Gülzar
dastanın poetik qanunauyğunluğuna əsaslanaraq əsas
iştirakçılar kimi üzərlərinə düşən
vəzifəni yerinə yetirirlər.
Təbriz variantı Şah İsmayılın nəsil
şəcərəsini təsvir etməyə yönələn
bir dastan kimi də diqqət çəkir. Dastançı
çox məharətlə Şah İsmayılın
övladlarının doğulması, onların
böyüyüb dövlət başçısı, sərkərdə,
təzkirəçi olacaqlarına olan inamı əks etdirir.
Təhmasib Mirzə ilə bağlı dastanda sevgi motivləri
də maraqlı səhifələr kimi maraq doğurur. Bütün bunlar göstərir
ki, “Şah İsmayıl” dastanının Təbriz variantı
beş əsrlik bir zaman müddətdə
yarandığına baxmayaraq, özünün milli səciyyəsi
ilə, azərbaycançılığa,
türkçülüyə xidmət etməsi ilə daha
çox yadda qalır. Yaranma tarixi əski
dövrlərlə bağlı olan başqa variantlarda isə
bu millilik, azərbaycançılıq və
türkçülük arxa plana keçir və daha çox
versiya və variantlaşmaya məruz qalaraq yaddaşlarda
müxtəlif səviyyələrdə qorunmağa
başlayır. Belə variantlarda epikləşmə
hadisəsi mətnə çox təsir etdiyindən
saydığımız xüsusiyyətlər (millilik, Azərbaycançılıq
və türkçülük) qabarıq şəkildə
özünü göstərə bilmir. Belə
variantlar zaman etibarilə də çox arxaikləşir.
Ancaq Təbriz variantında əvvəlki hissələri
çıxsaq, qalan hissələrdə tarixizm arxaizmdən
daha çox hiss olunmaqdadır və dastanın əsas
leytmotivini təşkil edir. Bütün bunlara
baxmayaraq, Təbriz variantının həm süjet xəttində,
həm də obrazların dastanda iştirakı
baxımından müəyyən fərqliliklər vardır.
Bu fərqlər aşağıdakılardır:
1.
Şeyx Heydərin Şah İsmayılın atası kimi
dastanda təsvir olunması;
2.
Şeyx Heydərin iki oğlu olmasına baxmayaraq, özünə
varis olacaq övlad arzulaması;
3. Dərvişin
Şeyx Heydərə möcüzəli alma
verməsi, almanı Şeyx Heydər və arvadının yeməsi,
qabığını Qeysəraq adlı ata yedirtməsi;
4. Adqoyma
mərasiminin keçirilməsi, dərvişin bu mərasimdə
gəlib Şah İsmayıl adını verməsi;
5. Buta məsələsinin
birtərəfli qaydada görünüşü, yəni
Gülzarın Şah İsmayılı yuxuda görməsi;
6.
Gülzarın Ağqoyunlu Dəbir bəyin qızı
olması;
7.
Gülzarın anasının onların izdivacına mane
olması;
8. Təbriz
variantında hadisələrin geniş şəkildə təsvir
olunması;
9. Pərinin
7 qardaşından ikisinin döyüşdə ölməsi;
10. Rəmdar
Pərinin başqa variantlarda tapıcılıq və
görücülük xüsusiyyətinin Pəridə
olmaması;
11. Təbriz
variantının Cənubi Azərbaycanın dil xüsusiyyətlərini
daha çox əks etdirməsi;
12.
Şah İsmayılın Ərəb Zəngi ilə
görüşdüyü səhnələrdə başqa
variantlardan seçilən təsvirlər vardır;
13.
Şah Ərəb Zəngi ilə bağlı hissədə
istifadə olunmuşdur;
14.
Şah İsmayıl Gülzarın ata-anası tərəfindən
Şirvana aparıla bilməsini ona görə güman edir ki,
səfəvilərin əsas düşməni
Şirvanşahlar idi;
15.
Şah İsmayılın, anasının və
qardaşının qalada həbs olunması tarixi faktdır.
Dastanda Ərəb Zəngi də onların arasında
qaladadır;
16.
Şah İsmayıl Rüstəmə, Əlvənd Mirzəyə
qarşı döyüşlərdə Ərəb Zəngidən
istifadə edir;
17.
Şah İsmayıl aşiq obrazından daha çox qəhrəman
obrazında görünür;
18.
Şah İsmayılın Təbrizə daxil olmasından sonra
Gülzarın ardınca getməsi dastan poetikasının tələblərinə
uyğun gəlir;
19.
“Şah İsmayıl” dastanının variantlarında Şah
İsmayıl Ədil şaha, Təbriz variantında isə
Şeyx Heydərə yalvarır;
20. Təbriz
variantında Şah İsmayılın gözlərinin
çıxarılması və quyuya salınması
yuxugörmə prosesində baş verir və s.
Bundan başqa digər fərqli cəhətlər də
vardır ki, bunlar da dastanın daha çox tarixi hadisələrə
əsasən izah edilməsinə şərait yaradır. Təbriz variantının
bu tip fərqli xüsusiyyətləri onu müstəqil bir
dastan kimi qiymətləndirməyə imkan verir. Bu variantın məhəbbət və ya tarixi qəhrəmanlıq
dastanı olması daha çox mübahisə yaradır.
Mətndə qəhrəmanlıq ünsürləri
xüsusilə çoxluq təşkil edir. Buna görə də onun məhəbbət
dastanı olmaq xüsusiyyətindən savayı, əsas olaraq
tarixi-qəhrəmanlıq səciyyəsinə
üstünlük vermək lazımdır. Azərbaycan variantlarının bir çoxunda məhəbbət
ünsürləri üstünlük təşkil etdiyinə
görə “Şah İsmayıl” dastanını məhəbbət
dastanı adlandırmaq olar.
Azərbaycan folklorşünaslığında “Şah
İsmayıl” dastanının Təbriz variantı tədqiqat
obyekti olmayıb. Bu dastanın başqa variantlarla müqayisəli
tədqiqi həm epos yaradıcılığının tarixi
təkamülünü izləməyə, həm də
Şah İsmayıl, Ərəb Zəngi, Gülzar və
başqa obrazların semantikasını mifoloji, tarixi aspektdə
izləməyə yardım edir. Son olaraq
onu da deyək ki, bu variant ayrıca tədqiqatın problemi kimi
daha geniş təhlilləri aktuallaşdırır.
Kəmalə İsmayılova
Araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 23 oktyabr.-
S.14.