“Koblandı-batır”da real tarixi hadisələr
və şəxsiyyətlər
2-ci yazı
“Koblandı-batır”
da batırların paltarları, onların atlarının rəngi,
xəz paltarları, məxmər paltarları, qızılla,
gümüşlə bəzədilmiş paltarlar, məişət
əşyaları, hərbi arabalar, dörd təkərli at
arabaları, yurtaların detalları, sicimləri, ipləri,
madyanlar, onların qulunları, mehtərlərin və
ilxıçıların paltarları müxtəlif yüklə
doldurulmuş karvanlar, milli yemək, köçərilərin
uzun müddət ərzində istifadə etdikləri
bütün nə varsa hamısı – yerli xalq təbabəti,
dərmanları, atların yemi və s. göstərilib.
Bütün bu detalların hamısı köçəri həyatının
və zəngin qazax torpağının təbiəti,
mal-qaranın rəngarəngliyi, bitki aləmi, xüsusən köç
vaxtı qanadlı atlarda batırların yarış təşkil
etdiyi anlar, susuz çöllər, dağ
aşırımları, qamışlarla
ötürülmüş göllər, bol sulu çaylar, ətrafdakı
möcüzəli batır qəhrəmanlığı və
s. özünəməxsus şəkildə reallıqla
fantastikanın sintezini ortaya qoyur.
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, poemada patriarxal tayfa qəbiləsinin mənəviyyatı,
həyatı, adət-ənənəsi, mənəvi-əxlaqi
dəyərləri və s. əksini tapmışdır. Bunlar ilk növbədə əsərdəki
ayrı-ayrı qəhrəmanlıq eposunun müxtəlif
epizodlarında, motivlərində, mövzularında özünü
göstərir. Məsələn,
Koblandı bu dəstənin başçısı kimi öz
yaxınları, qohumları ilə sıx bağlıdır.
İlk növbədə onun həmyaşıdı
Qaramanla (o, dostluğa sadiq olmayıb qorxaqlıq göstərməsinə
baxmayaraq) çox yaxşı münasibətlərdə olub
qədim adətə görə qardaş (kürdas) kimi
yaxınlığı göstərir, Koblandı onu
bağışlayır. Doğma
torpağa patriarxal sevgi, valideynlərə, böyüklərə
hörmət, tayfa başçısının nüfuzu,
tayfalar arasındakı həmrəylik, ələ
keçirilmiş qəniməti birgə bölmək, məsələn,
Koblandı qıpçaqlarla öz böyük qələbəsindən
ələ keçirdiyi bütün qiymətli şeyləri
bölür. Qızılbaş Kobikti
qızı Qarlıqanı Qaramana verir. İctimai tədbirlərin,
xalq bayramlarının, toy-büsatların qurulması, hər
hansı bir hadisə ilə bağlı bayramların
keçirilməsi, məsələn, yürüşdən
qayıtma, tayfanın gələcək
başçısının adının qoyulması ilə
bağlı keçirilən bayramlar və mərasimlər, ənənəvi
övladsızlıq motivi və xana övlad arzulanması –
bütün bunların hamısı batırın doğulma
tarixi, onun öz hakimiyyətini əldə saxlama ilə
bağlı qayğısı ictimai xarakterli olub, patriarxal əxlaq
mədəniyyətinin səviyyəsini əks etdirməklə,
poemanın məzmununa orqanik şəkildə daxil edilib.
Xalq həyatının
özünəməxsus ensiklopediyası olan bu dastan əsrlər
ərzində yaranmaqla onu yaradanların ideologiyasını
ortaya qoyur və onun məzmununda, xüsusən bədii,
obrazlı sistemində qədim dövrün inancları –
avamlıq, mərasimlər, rituallar (məsələn, heyvan
kultu - qurban kəşmə, ölüləri anma və s.) və
eləcə də islamın sonrakı dövrlərdə təfəkkürə
təsiri, köçəri həyatında, mənəviyyatında
özünə çətinliklə də olsa yer alması və
s. göstərir. Qazaxlarda iki inancın -
yarımşamançı və
yarımislamçılığın izləri qəhrəmanların
poetik müraciətlərində Allaha yox, ruhların,
heyvanların gücünə söykənməsi, onların
köməyə çağırılması, gah da
Allahı, müsəlman peyğəmbərlərini və
müqəddəslərini səsləmə və s.
maraqlıdır. Poemada həm də Orta
Asiya xalqlarının digər epik nümunələri
üçün xarakterik olan müsəlman düşüncə
tərzi əksini tapıb. Bundan başqa poemada həm də
islamdan əvvəlki köçəri tayfalarını əhatə
edən fakt və hadisələr yer alıb ki, onların da
folklora müsəlman əfsanələrinin təsiri ilə əlaqədar
daxil ola biləcəyi təxmin edilir. Əsərdə Bibliya peyğəmbərinin və
İslam müqəddəslərinin, övliyalarının
adları çəkilir. İslamın köçəri
düzlərdə və səhralarda yayılması
dövrü XIX əsrə təsadüf edir ki, burada
Süleyman peyğəmbər haqqında əfsanələr,
Xızır peyğəmbərə olan müraciətlərdə
bu müqəddəslərin hamısı, hifzedici, müalicəedici,
qoruyucu və xilasedici kimi çıxış edir. Onların adı poemada digər müqəddəslərlə,
peyğəmbərlərlə yanaşı dayanıb. Onlarla birlikdə qəhrəmanların
monoloqlarında qədim epik ənənəyə əsasən
mifik qəhrəmanların adları çəkilir ki, bunlar
da müsəlmanlığa qədər çoxallahlıqla
bağlı olan düşüncələrin əksi kimi qiymətləndirilməlidir.
Digər çoxsaylı epik poemalarda olduğu kimi
“Koblandı-batır”dakı hadisələrin magistral süjeti
qəhrəmanın şəxsi maraqları ilə yox, onun
ictimai borcu ilə bağlıdır. Epik qəhrəman
obrazında qazaxların ictimai şüurunun uzun zaman kəsiyində
formalaşmış etik, mənəvi-əxlaqi normaları ifadə
olunub. Batır doğma Vətəndə
yalnız xeyirxahlıqlar etmək üçün dünyaya gəlib.
Koblandı obrazının başlıca mahiyyəti
də məhz bundan ibarətdir. Dastanın
süjet xətti, orada yer almış hadisələr qazax
torpağının yadellilərdən müdafiəsi kimi
ümumi, aparıcı ideya ətrafında qruplaşmaqla, epik
təhkiyənin vahidliyi üçün münbit zəmin
yaradır.
Poemanın əsas ideyası öz əksini ənənəvi
epik mövzularda tapır. Qəhrəmanların
başlıca vəzifəsi öz tayfasını, qəbiləsini
qorumaqdan ibarətdir. Bu mövzu kifayət
qədər xəlqidir. Təsadüfi
deyil ki, etnik-milli əxlaqa uyğun olaraq poemanın
bütün variantlarında yadellilərin bütün
yürüşləri pislənir. Koblandı
yalnız bircə dəfə məğlub olur. Onun tərəfdarlarını düşmən o,
Qaramanla kalmık xanı Kobiktinin üzərinə hücuma
keçən zaman yaxalayır. Poemanın
başlıca ideyası epik qəhrəmanlığı
ön plana çıxarmaqdan ibarətdir. Bu
isə məhz əsərin başlıca pafosunu müəyyənləşdirir.
Epik təhkiyənin mərkəzində qalib
batır dayanır. O, bütün
mümükünsüz çətinlikləri dəf edir və
hətta ölüm təhlükəsinə də qalib gələ
bilir. Batır öz doğmalarından kənarda
olsa da, o, daim öz dostları, öz qıpçaqları ilə
birlikdədir. Hadisələr isə qəhrəman
batırın ətrafında inkişaf etməklə, onun vətənpərvərliyini
əks etdirir. Qəhrəmanlığın
belə etalonu xalq epopeyasının ruhuna tamamilə
uyğundur.
Məlum olduğu kimi, xalq epopeyasının
başlıca əlaməti qəhrəmanlıqdır. Bu faktlar əsərin
kompozisiyasına, obrazlarına, bədii təsvir vasitələrinə
və s. yetərincə təsir edir. Bu,
“Koblandı-batır” üçün də xarakterikdir. Bu da daha mükəmməl şəkildə əsərin
nəşrində öz əksini tapır. Poemanın məzmunu üçün əsasən
mifoloji elementlərin yoxluğu xarakterikdir. Burada nağıl elementlərindən istifadə qəhrəmanların
idealizasiyasını güncləndirməyə xidmət edir.
Hərbi cəngavərliyin təsviri isə
batır obrazının romantikləşdirilməsi məqsədini
güdür. Qəhrəmanın geneologiyası,
tayfası, batırın doğulması, onun tərbiyə
alması, sevdiyi qız uğrunda mübarizəsi və s.
iştirakı, baş qəhrəmanların taleyi haqqında
söhbətlər və s. burada mühüm yer tutur.
Poemanın süjeti xətti, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,
ayrı-ayrı tamamlanmış epizodlardan ibarətdir. Bu isə
onların təhkiyənin vahid həlqələr üzərində
qurulmasını şərtləndirir. Poema
Batırın doğulmasına qədərki tarixdən
başlayır. Belə başlanğıc
qəhrəmanlıq eposunun epik ənənələrində
mövcuddur və eyni zamanda bu türk xalqlarının
batırlıq nağılları üçün də
xarakterikdir. Qaraqıpçaq tayfasından
olan Toktarbəy artıq qocalıb, Allahdan, övliyalardan, pirlərdən
özünə davamçı, müdafiəçi
arzulayır. Bu məqsədlə o, müqəddəs
yerləri ziyarət edir. Allahın, müqəddəslərin
şəninə qurbanlar kəsir, nəhayət, onun arvadı
bəybişə Analığın əkizi - oğlu
Koblandı, qızı Qarlıqaş doğulur. Koblandının uşaqlığı ənənəvi
olaraq batırlıq ənənələri ilə
bağlıdır. Oğlan çox tez
böyüyür. Altı yaşında
artıq o, atasının ilxısına gedir və orada
baş ilxıçı Yestimislə hərbi, köçəri
həyat ruhunda tərbiyə alır.
Qəhrəmanlıq eposu ənənələrində
batırın uzaqda yaşayan gözəl qızla evlənməsi
və eləcə də batır atlarının
böyüdülüb saxlanması da əksini tapır. Qız
uğrunda mübarizədə iştirak batırın qəhrəmanlığının
birinci mərhələsidir. Burada
Koblandı gənc oğlanların sırasında ən
cavanı kimi qızın atasının şərtlərini
yerinə yetirməklə bir ox ilə qızıl sikkəni
vurur. Yarışda qalib gəlməklə,
o gözəl Qurtqanı öz doğma köçəri
torpaqlarına aparır. Batırın evlənməsi
onun qəhrəmanlıq bioqrafiyasının ən
mühüm mərhələlərindən birini təşkil
edir. Koblandı çox güclü və
döyüşkən batır atı əldə edir. Burada, təbii ki, ən mühüm rolu müdrik
Qurtqa oynayır. O, əvvəlcədən özü
üçün ilxıdan seçdiyi madyandan doğulmuş
qulunu qəbul edir, onu böyüdür, öyrədir, ərinə
batır sursatı hazırlayır. Koblandı
Yestimislə birlikdə öz atasının
ilxısını otarmaqda davam edir, ov ovlamaqla məşğul
olur, at çapmağı öyrənir və s.
Batırın qəhrəmanlığı bir neçə
seriyadan ibarət yürüşlərdə və
döyüşlərdə yadellilərə,
qızılbaşlara, kalmıklara qarşı mübarizələrdə
öz əksini tapır. Batırın ilk qalibiyyət
yürüşü qızılbaşlar xanı Qazana
qarşıdır. O, qıpçaqlardan
çox-çox kənarda olan noğayların köçəri
torpaqları üzərinə yürüş edir. Artıq Koblandı burada qəhrəmanlıq
göstərməklə öz batır keyfiyyətlərini
nümayiş etdirir. Öz yaşıdı Qaramanın
xahişi ilə kiyat tayfasından olan Seili və daha beş kiyat batırını götürməklə,
geyinib-kecinib, yaraqlanıb-yasaqlanıb yürüşə
çıxır və Qazan xanı onun möhkəmləndiyi
qala – şəhərdən, noğay şəhərləri
Qırlıqala və Sirliqaladan kənara atır. Əgər Koblandı müdrik Qurtqanın
qıpçaqların möhkəmləndiyi yerdən
düşmənlərin üzərinə getmiş olsa uduza
bilər. Yenə də Koblandı
atası, anası, bacısı, arvadı və bütün
yaxınları ilə vidalaşır. Qurtqanın
böyüdüb yetişdirdiyi Tayburıl ata minib tezliklə
kiyatlar ordusunun yanına çatır ki, elə bu anda onlar
Qazan xana qarşı vuruşmağı
planlaşdırır. Koblandı tək
başına Qazan tərəfindən tutulmuş atları
qovur, sonra isə öz atına minib Qarlıqayla
qızılbaşların ordusunun başçısı Qazan
xana qarşı birgə döyüşə girir. Koblandı uzun müddətli qanlı-qadalı təkbaşına
döyüşdə Qazanı onun öz oxu ilə vurub
öldürür və atdan yerə sərir. Bundan sonra min süvari qızılbaş ordusunu yerlə-yeksan
edir.
Koblandının ikinci yürüşü, onun artıq
bir sıra hərbi bacarıq və vərdişlər əldə
etməsinə baxmayaraq, müvəffəqiyyətsizliklə nəticələnir. Batır və
Qaraman birgə əsir düşürlər. Məğlubiyyətin əsas səbəbi
Koblandının Qaramana qulaq asması ilə bağlıdır.
Bu zaman Qaraman düşmənlərin tutduğu
yeri azad etmək məqsədi ilə oraya yürüş
edir. Məqsəd ilxını ordan kənarlaşdırmaq,
Kobikti xanın şəhərini darmadığın etməkdən
ibarət idi. Əsərdə
dağıdıcılıq yürüşləri ifşa
edilir. Bununla belə onlar yola tələsərkən
daim möcüzəli köməkçilər olan pirlərə
dua etməyi yaddan çıxarıblar. Çünki
qədim türklərin epik ənənələrinə
uyğun olaraq pirlər və övliyalar belə vəziyyətdə
batırlara kömək edirlər. Belə
olduqda Qurtqanın əvvəlcədən dediyi öz yerini
alır. Kobikti xanın kəhər atı
ilxıdan kənarda qalsa da, öz sahibinin üstünə gəlir.
Koblandı isə öz Tayburıl atında ona
çata bilməyib geri dönür. Çünki,
o, bundan sonra hələ qırx üç gün
yetişdirildiyi yerdə qalmalı idi. Kobikti
xan Tərlan atını çaparaq ilxıya çatır.
Koblandı burada yatdığı zaman Kobikti əlindəki
toru onun üzərinə atır və onu Qaramanla birlikdə
öz ordusuna aparır.
Nizami Tagisoy
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 26 oktyabr.-
S.14.