Kökümüzə gedən yolu
tikanlardan təmizləyək
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin professor Ramazan Qafarlının kitabına yazdığı ön söz
1-CI YAZI
Õalqını, torpağını sevən kəs söz
pəhləvanı olmaqdansa, onun xidmətində
durmağı əməli işi ilə göstərməlidir.
Bu gün Azərbaycan türklərinin milli qeyrətli
tarixçilərə, filoloqlara, sənətkarlara,
yazıçı və şairlərə böyük
ehtiyacı var. «Dədə Qorqud»umuzun – ata kitabımızın
1300 illiyinin təntənə ilə qeyd olunması bir daha
göstərdi ki, biz qədim tarixə və mədəniyyətə
malik ulu bir millətin övladlarıyıq, yurdumuzun hər
qarışında uzaq keçmişimizin bir nişanəsi
yaşayır. Oğul istəyir ki, onların izinə
düşüb kökümüzə gedən yolu otdan,
alaqdan, tikanlardan təmizləsin...
Əlimə bir kitab düşmüşdü. «Mif və
nağıl» (müəllifi Ramazan Qafarlıdır). İşimin çoxluğuna baxmayaraq
götürüb vərəqlədim. Girişi
oxuyandan sonra yerə qoya bilmədim. Həcmcə
böyüklüyü gözümə dursa da, başa
çatdırdım. İlk növbədə
imzasını mətbuatda kəskin yazıları ilə
tanıtmış müəllifin vətəndaşlıq
mövqeyi, milliliyi, dərin və hərtərəfli biliyi,
elmiliyi diqqətimi özünə çəkdi. Ancaq vətənini, xalqını,
insanlığı böyük məhəbbətlə sevən
bir şəxs bu cür yazmağa qadir olardı.
Kitabda Azərbaycan türklərinin ən əski bədii
yaradıcılıq formaları – mif, ritual, əfsanə və
nağılları qarşılıqlı əlaqə və
bağlılıqla təhlilə cəlb edilir. Xalqın
inancları, adət-ənənələri, psixologiyası,
müdrikliyi fonunda elə məsələlərə
aydınlıq gətirilir ki, bu gün hər bir Azərbaycan
türkünə ana südü, hava, su kimi gərəklidir.
«Ot kökü üstə bitər» - deyib aqillərimiz. Bu yurdun sakinləri
olan bizlər göydən düşməmişik, başqa
planetdən gəlməmişik, dünya yaranandan bu
dağlarda, düzlərdə, çəmənlərdə
sakin olmuşuq. Ulularımız
keçdikləri yolun qaranlıq və işıqlı səhifələrini
yaratdıqları şifahi və yazılı abidələrdə,
kurqanlardan tapılan məişət əşyalarında,
füqurlarda, qayaüstü rəsmlərdə
yaşadıblar. Bizi sevməyənlər (təəssüflər
olsun ki, elələrini dəstəkləyən ziyalılarımız
da az deyil) kökümüzü bu torpaqdan
ayırmaq üçün belə bir fikir
formalaşdırmağa çalışırdılar ki, Azərbaycan
türklərinin mifologiyası, mifik görüşləri
yoxdur. «Mif ümumbəşəri anlayışdır,
ayrıca götürülmüş kiçik xalqa məxsus ola bilməz» – deyirdilər onlar. Belələri
yunanları, romalıları, misirliləri, farsları,
çinliləri, hindliliri böyük və ulu xalq sayır,
ancaq özünü, soyunu tanımadığı
üçün Azərbaycan türklərinin ilkin
dünyagörüşü sistemlərindən məhrumluğunu
irəli sürürdülər. Niyə rus və
başqa dillərdə çap olunan «Dünya
xalqlarının mifləri» ensiklopediyasında
kumıkların, avarların, tatarların, ermənilərin,
gürcülərin və onlarla başqalarının (hətta
Avstraliyada yaşayan aborigenlərin də) mifologiyası olsun,
ancaq Azərbaycan türklərinin kökündə dayanan bu
yaradıcılıq hadisəsinin mövcudluğunu biz elmi dəlillərlə
təsdiqləməyək? «Mif və
nağıl» kitabı məhz yanlış düşünənlərə
cavab olaraq vaxtında yazılmış və bir çox
suallara cavab verən elmi-tədqiqat əsəridir.
Rəhmətlik M.Seyidovun tədqiqatları ilə
bünövrəsi qoyulan ağır işin R.Qafarlı kimi tədqiqatçılar
tərəfindən uğurla və cəsarətlə
davamını özümüzə qayıdışın təsdiqi
kimi qiymətləndirirəm. Mifologiya sahəsində
qardaş Türkiyə alimlərinin araşdırmaları ilə
də tanışam. Lakin «Mif və
nağıl»a qədər oxuduğum tədqiqatların əksəriyyətində
irəli sürülən məsələlər havadan
asılı vəziyyətdə qalır. Fərziyələri
əsaslandıran dəlillən yox dərəcəsindədir.
Mənə elə gəlir ki, R.Qafarlının
araşdırmasının əsas üstünlüyü məhz
ondadır, orada qaldırılan problemlər tutarlı faktlara
söykənir. Onun yazdıqlarına
şübhə ilə yanaşmırsan.
Tədqiqatçının böyük ürək
yanğısı ilə qaldırdığı problemlər
və yurdumuzun adət-ənənələrinə, məişət
tərzinə aid dünya folklorşünaslarından gətirdiyi
misallar hər bir Azərbaycan türkündə fərəh
hissi oyatmalıdır. O, bildirir ki, C.Frezer və B.Taylor yüz il əvvəl
Avropada oturub, Azərbaycan türklərinə məxsus bir
sıra qədim mif sistemlərini göstərdiyi halda, nə
səbəbə bizim onların mövcudluğundan
danışmağa cəsarətimiz çatmamalıdır? Sonra C.Frezerin «Qızıl budaq» və başqa əsərlərində
yurdumuzla bağlı ilkin mif sistemlərinin şərhinə
aid tutarlı faktlar göstərir. Belə
ki, C.Frezer xristian xalqlarının əksəriyyətinin
dilində işlənən «Keçinin sərbəst
buraxılması» (ruslarda «kozlom otpuheniem»)
anlayışının əsasında duran mifin köklərini
Azərbaycanda axtarır.
R.Qafarlının
gətirdiyi bir nümunəyə diqqət yetirək: «C.Frezer
«ikinci doğuş»dan danışanda bildirirdi ki, Qafqaz
«türklərində oğulluğa götürmə adi hadisədir,
mərasim ondan ibarətdir ki, oğulluğa götürülən
yeni ananın köynəyindən keçirilir, ona görə
də türkcə «adamı köynəyindən keçir»
anlayışı «oğulluğa götür» mənasını
verir». Məgər bu, Nigarın Eyvazı
oğulluğa götürməsinin analoqu deyilmi? C.Frezer daha sonra nağıllarımızda tez-tez
rastlaşdığımız «kiçik qardaşa
üstünlük verilməsi» məsələsinə
aydınlıq gətirən orijinal fikirlər soyləyir və
yas mərasimi haqqında yazır ki, «qədimlərdə
türklər ölüləri üçün ağlayanda
üzlərini bıçaqla elə kəsirdilər ki, qan
damcıları yanaqlarında göz yaşları ilə
yanaşı axsın». Müəllif deyir ki,
dilimizdə işlənən «gözü qanlı», «gözdən
qan çıxarmaq» ifadələri bu ritual əsasında
yaranıb.
«Mif və nağıl» kitabında Azərbaycan türklərinin
mifləri dünyadan təcrid edilmiş halda deyil, bəşər
övladının yaratdığı ən möhtəşəm
abilələrlə əlaqəli şəkildə təqdim
olunur. Müəllif ilkin təsəvvürlərimizin yunan
və Misir miflərinin qədim mənbələrdəki
modelləri ilə səsləşən tərəflərini
diqqət mərkəzinə çəkir.
Keçini Azərbaycan mifoloji görüşlərinin
möhtəşəm abidəsi kimi təqdim edən
R.Qafarlı ritual-mif sintezinin folklorun epik ənənəsinə
təsirini xüsusi vurğulayır və xalq arasında bu
günədək yaşayan inancların mənşəyinə
nüfuz edir.
Alimin qənaətləri etno-psixoloji amillərlə
təsdiqlənir. Tədqiqatın
tarixi-coğrafi istiqamətdə aparılması bir çox
mübahisəli məsələlərə aydınlıq gətirir.
Əsrlər boyu dünyaya ağalıq etmiş
türkü türklüyünü əlindən almaqla
sındırdılar, böyük millətin
bütövlüyünü hissələrə
parçaladılar və bir-birinə qarşı qoydular. Birinə
köçəri dedilər, birinə gəlmə dedilər,
ən müdrikinə isə çörəyini yeyənlər
«vəhşi» damğası vurmağa
çalışdılar. Və bilmədilər
ki, qəflət yuxusundan ayılıb, kökünə
qayıtması türkün böyüklüyünü bir də
təsdiqləyəcək, tarixi gücünü özünə
qaytaracaq.
Kitabı
oxuduqca adam bu düşüncələrə
dalır və türkün bir parçasının – azərbaycanlıların
əski inanclarında köklə bağlılığın
nə qədər möhkəm olduğunu görürsən.
Dünyada dəmirin, arabanın kəşfi ulu ərənlərimizin
adına yazılıb. Qədim
dastanların birində türkün qarşısını dəmir
dağ kəsir. Onun xilası bu
dağın aradaq qaldırılmasında idi. Böyük-böyük tonqallar qalayırlar, dəmir
dağı əridib yenidən tarix səhnəsinə
atılırlar. İlk dəfə dəmiri
muma döndərən babalarımız başına gələnləri
mifləşdirməklə, dastanlaşdırmaqla ayıq,
sayıq olmağı gələcək nəsillərə
tövsiyə etmişdi. Görün dəmirlə
bağlı bizim xalqda nə qədər inanclar var.
Yadımdadır, bir vaxtlar Şəkidə qorxunu
götürmək üçün evin künclərinə
mismar çalırdılar. Eləcə də «Mif və
nağıl» müəllifinin dediyi kimi, alma
ağacının yaxşı bar verməsi üçün
dibinə dəmir qırıntıları tökürlər,
meyvəsi qurdlamasın deyə ağacın gövdəsinə
iri mismar sancırlar. Bütün bunlar
sözsüz qədim türk eposu «Ərgənəkon»la
bağlanan tellərdir.
Böyükdən
uşağa hamının əzbər bildiyi bir ritual nəğməmiz
var: «Gün çıx, gün çıx...» Bu
15-16 misralıq şer parçasında ən əski mif
motivinin gizləndiyi qənaətinə gələn
R.Qafarlı onu bərpa edir. Kitabdakı Günəş,
Yel baba, Xızır, yazqabağı rituallar – ilaxır çərşənbələrlərlə
bağlı araşdırmaları kökümüzün ən
dərin qatlarına səyahət adlandırardım. Su, yel,
dağ, torpaq, oda aid Ata kitabımızdan gətirilən
misallar və təhlil göstərir ki, «el yandıran
şamı söndürmək olmaz!»
«Mif və din» adlanan bölmədə Azərbaycan
folklorşünaslığında mübahisə obyektinə
çevrilmiş mühüm problemlərin –
kultçuluğun, totemizmin,
şamançılığın bizim mifik görüşlərlə
bağlılığını əsaslandıran dəlillər
gətirir və bu məsələyə öz baxış
bucağından yanaşır. Onun qənaəti belədir
ki, Azərbaycan miflərindən danışarkən dörd
faktoru - ritualları, kultçuluğu, totemizmi və
şamançılığı diqqət mərkəzindən
kənarda qoymaq olmaz.
Miflərin nağıllarla əlaqəsinə gəlincə, epik ənənənin sürətli inkişafını şərtləndirən amil kimi nəzərə çatdırılır. Danılmaz faktdır ki, xalq istedadlarının süjet yaratmaq təcrübəsinin ortaya çıxmasında nağılların rolu böyükdür. Bu fəsildə mif-nağıl bağlılığı, nağıllarda totem, pişrovlar və nağıl sonluqları haqqında fikirlər də təzədir. Müəllifin vətandaşlıq və milliliyindən doğan etirazı bəzən qəzəbə, nifrətə çevrilir. Tədqiqatçılar məsuliyyətsiz tezislərlə xalqın ən yaxşı keyfiyyətlərini tapdalayanda adam niyə hövsələdən çıxmasın? R.Qafarlı haqlı olaraq yazır: «Son illərin tədqiqatlarında belə tendensiya yaranıb ki, folklorda, xüsusilə nağıllarda hansı heyvanın, quşun, bitkinin, təbiət hadisəsinin adı çəkilirsə, o, totemizmin qalığı sayılır. Doğrudur, totemizmin nağıllarımıza nüfuz etməsi danılmaz faktdır. Lakin hansı şəkildə? Demək olar ki, ilkin dünyagörüşü sistemlərinin hamısında heyvan, quş, bitki və təbiət hadisələrinə fövqəltəbii qüvvə kimi baxılıb. Monoteist dini görüşlərdə də müqəddəslik dərəcəsinə qaldırılan heyvan və quşlara təsadüf edilir. Elə isə sual doğur: nağıllardakı heyvan, quş, bitki və təbiət hadisələrinin hansı halda totemizmə (yaxud başqa görüşlərə) söykəndiyini irəli sürmək olar? Əgər sadalanan varlıqlar (məsələn, Ağ quş) nəsil artımına xidmət edirsə, totemdir, qəhrəmanı kölgə kimi izləyib himəyədarlıqla məşğuldursa, quş gildinə girmiş ruhdur – şamanizmin qalığıdır».
Bəxtiyar Vahabzadə,
Xalq şairi, akademik
17 aprel 2000-ci il
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 27 oktyabr.-
S.14.