Kökümüzə gedən yolu
tikanlardan təmizləyək
Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadənin professor Ramazan Qafarlının kitabına
yazdığı ön söz
2-CI YAZI
Kitabda ən böyük bölmə əfsanələrin
janr xüsusiyyətlərinə, poetik strukturuna, mövzu dairəsinə
və miflərlə bağlığına həsr olunub. Müəllifin sözləri
ilə desək, torpağını, obasını öz
qanı bahasına yadlardan qoruyan ulularımız onun hər
qarışına – orada rastlaşdığı hər
daşa, çaya, gölə, çəmənə, meşələrində,
düzlərində gəzib dolaşan heyvanlara, sinəsində
bitən güllərə, çiçəklərə,
havasında süzən quşlara əfsanələr
düzüb qoşub, bununla doğma yurdlarına öz
möhürlərini vurmuşdular ki, gələcək nəsillər
o yerlərin türklərə məxsusluğunu təsdiqləyə
bilsinlər və ulu tanrıdan əcdadlarımıza miras
qalan vətəni göz bəbəkləri kimi qorusunlar».
Sonra ağrılarımızdan, acılarımızdan
söz salaraq bildirir ki, bu zəngin sərvətin – bədii
yaradıcılıq nümunələrinin türk yurdu – Qərbi
Azərbaycan torpaqlarında yaşayan nənə-babalarımızın
yaddaşlarından vaxtında toplanmaması bəlkə də
sonsuz faciələrimizdən biridir. Çünki illər arxada qalandan
sonra mənfur düşmən ələsgərlərimizin qəbirlərinin
altını üstünə çevirdikləri kimi, onların
ayaqları dəyən daşlara, yollara, düzlərə,
meşələrərə, çəmənlərə,
qayalara, dağlara, suyunu içdikləri sərin bulaqlara
qondarma erməni adlarını yapışdırıb öz
«əfsanələrini» toxuyacaqlar.
Kitabın bir qəribəliyi də ondadır ki,
R.Qafarlı mənəvi abidələrimizə ögey
münasibət bəsləyənlərə qarşı
barışmaz mövqedə durur. O, kökümüzə doğru
uzanan yollarla addımlayarkən xalqın sərvətinə
dırnaqarası baxanlarla rastlaşır, ilk növbədə
folklor nümunələri yazıya alıb yaşadanlara
üz tutur.
Folklorun xüsusi yaranma mexanizmi var. Fərdin
düşüncə tərzi ilə milyonların təfəkkür
süzgəcindən keçirilib cilalan nümunələr o
dəqiqə seçilir. Xüsusilə əfsanələrə
diqqət və qayğı ilə yanaşmağı
tövsiyə edən R.Qafarlı bildirir ki, «bu «təşəbbüslər»
ilk növbədə folklor janrlarının spesifikliyini
pozduğu üçün dolaşıqlıq yaradıb,
xüsusilə epik ənənəndə jarların əlamətlərini
düzgün müəyyənləşdirmək
mümkün olmayıb. Xalqın
özünün təyin etdiyi yaradıcıdlıq
formalarının xüsusi qəlibləri, biçimlənmiş
yaranma üsul və metodları var. Ona görə də hər
hansı bir yazıçıya xas fərdi
yaradıcılıq üslubu ilə xalq
yaradıcılığı formaları arasında ciddi fərq
nəzərə çarpır».
Bu mənada əfsanələri Azərbaycan
türkünün namus, qeyrət pasportu, əxlaqının
göstəricisi hesab etmək olar. Heç bir ölkənin
əfsanələrində bizdə olduğu qədər namus,
qeyrət məsələlərinə incəliklə
yanaşan motivlərə, namusu canından, qanından
üstün tutan qəhrəmanların təsvirinə rast gəlmirik.
Məhz Azərbaycan əfsanələrinin ən
xarakterik xüsusiyyəti bu motivlə üzə
çıxır.
Kitabda
«Sel Saranı niyə aparır?», «Boz qurd türklərin əsas
totemidirmi?», «Ulularımız «mannalılar» ilandanmı
doğulmuşlar?», «Türkün övladına «qızıl
beşik» lazımdırmı?», «Dünyanın sonu cəhənnəmdirmi?»,
«Nuhun tufanı nədən baş verdi?, «Maral Azərbaycan
türklərinin əfsanələşmiş totemidirmi?»,
«Ç.Aytmatov «Buynuzlu ana maral əfsanəsi» ilə nə demək
istəyir?» kimi sorğulara dolğun cavab alırsan. «Çiçəklər miflərdə, əfsanələrdə
və gerçəklikdə» başlığı altında
verilən hissədə nələrə rast gəlmirsən.
Qaldırılan məsələlər barədə
saatlarla diskussiya aparmaq olar. Məni silkələyən
bir motiv üzərində də dayanmaq istəyirəm: əfsanələrimizdə
rastlaşdığımız «südün qana
qarışması» motivi. R.Qafarlı bu motivin şərhini
verərkən bir cümlə işlədir: «Südün qana
qarışması şərin qələbəsi deməkdir».
Bəli, südü qana qarışdıranlar
haqqı tapdayanlardır.
Azərbaycan miflərində böyük qəzadan –
tufandan bəhs olunur. Nizami də Allahın insanlardan üz
döndərməsindən bəhs açır. Ona görə ki, onlar meydanı şərə
verib, xeyirxahlıqdan əl çəkib, ədalətin
ağzını qıfıllamışdılar. Bu halda ulu tanrı öz bəndələrini yer
üzündən təmizləmək qərarına gəlir.
Bəlkə də onu qəzəbləndirən
insanların südü qana qarışdırmaları olub.
«Mif və sakral rəqəmlər» bölməsində
də çoxlu təzə məlumat öyrənirsən.
Türk say sistemi üzrə dünya modelinin qurulmasını
göstərən cədvəl hamının diqqətini
özünə çəkəcəyinə şübhəm
yoxdur.
Nağılların
strukturunun müqəddəs rəqəmlərlə
qurulduğunu müşahidə edən tədqiqatçı
yazır: «Diqqət edin, nağıllar vahidlə
başlayır: «Biri var idi, biri yox idi, Allahdan başqa heç
kim yox idi». Bir naməlum
ölkə ilə ikiləşir, o ölkənin
padşahı (yaxud taciri, ovçusu, əkinçisi və
s.) səhnəyə gətirilməklə isə üçləşir,
yəni primitiv də olsa, mifik dünya modeli (allah-yer-insan)
qurulur. Məsələn, «Məlikməmməd»
nağılında başlanğıcda qoyulan 3 rəqəmi
bütün hadisələri müşaiyət edir:
«Padşahın bağındakı «alma ağacı birinci
gün çiçək açarmış, ikinci gündə
çiçəyini tökərmiş,
üçüncü gündə bar verərmiş». Sonra üç oğlun meydana atılır. Almaların qorunmasına üç dəfə təşəbbüs
edilir. Qardaşların üç də
quyuya düşmək istəyir. Məlikməmmədin
üç devlə və üç qızla
rastlaşır. Hər devin
ayağını üç dəfə xəncərlə dəlir.
Devlərin hərəsi ilə üç gecə vuruşur və
s.»
Nəsiminin
bir misrasında gizlənən sirrin açarını da
sakral rəqəmlərdə görür: «Məşhur «Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam»
misrasını sakrallığın, mifopoetikliyin ən
yüksək nümunəsi hesab etmək olar. Təkcə
Nəsimi yaradıcılığı imkan verir ki, Azərbaycan
mifologiyasının mükəmməl strukturlara malikliyindən
söz açaq. Diqqət edin: misrada işlənən
ilk birdə (allahın zərrəsi olan insanda) iki (gerçək
dünya və mənəvi dünya) yerləşir, lakin o,
üçüncü birdə özünə yer tapmır. Görəsən nə səbəbə? Çünki birinci bir tək deyil, onda iki dünya
yerləşməklə üçləşib. Mifik görüşlərdə bir-üç
bağlılığı bütovlüyü,
tamlığı – tanrını bildirir. Əslində
mifik anlamda üçdən başqa digər rəqəmlər
– dünyanın elementləri birin – bütövün, vahidin
içərisində əridilir».
Həyatın qəribəlikləri çoxdur. «Mif və
nağıl» kitabını oxuduğum ərəfədə məqalələr
toplumu çapa hazırlayırdım. Yazılarımın
arasından ünvanına çatmayan bir məktumuma rast gəldim.
Keçən ilin iyul ayında Şəkidə
dincəlirdim. Mənə «Ərən»
adlı bir qəzet gətirdilər. İlk diqqətimi
çəkən «Bu dil bizim dilimizdirmi?»
adlı məqalə oldu. Bütün fəaliyyətim
boyu uğrunda mübarizə apardığım məsələyə
– ana dilimizin əcnəbi təsirlərlə
sıxışdırılmasına ürək
yanğısı ilə münasibət bildirilirdi.
Gördüm ki, bu xalqın güzaranı ağır olsa da,
mənəviyyatını qorumağa hələ qüvvəsi
var. Qəzetdə «Ağdaşın harayı», «Arzularsız
dünya», «Jurnalist etikası», «Alp Aruzun xəyanəti» və
başqa yazılar da dünənimizin və bu
günümüzün ağrılı məsələlərinə
güzgü tuturdu. Götürüb qəzetin
təsisçisi və baş redaktoru Ramazan Qafarlıya məktub
yazdım. Məktub bir-neçə aydan
sonra üstümə qayıtdı. Onu
Şahmar Ələkbərzadəyə verdim ki, «Azərbaycan»
nəşriyyatında yerləşən «Ərən» qəzetinə
çatdırsın. Bir neçə
gündən sonra o, bildirdi ki, «Ərən» qəzeti fəaliyyət
göstərmir. Təəssüfləndim.
Yalnız indi «Mif və nağıl»
kitabının arxa tərəfində müəllif
haqqındakı qeydi oxuyanda gördüm ki, məktubumu
ünvanladığım şəxs öz əsəri ilə
qonağımdır.
Ata kitabımızın 1300 illiyinin yekununa həsr olunan
beynəlxalq simpoziumda mənə bir şəxs
yaxınlaşdı. Əlindəki kitabı uzadıb xahiş
etdi ki, onu rəyasət heyətində əyləşən
Oljas Süleymonova çatdırım. Bu,
bəhs açdığım «Mif və nağıl»
kitabı idi. Ramazan Qafarlı ilə ilk
tanışlığımız belə oldu. Sonra
öyrəndim ki, o, Azərbaycan folklorunun ən az araşdırılan sahələri üzərində
tədqiqat işi aparır. Namizədlik
dissertasiyası uşaq folkloruna həsr olunub. Xalq dramları, mahnı folkloru və atalar sözlərinə
aid iri həcmli monoqrafiyası çapdadır. Ata
kitabımızın («Kitabi-Dədə Qorqud»un)
miflərlə bağlılığı və bədii
strukturu haqqında maraqlı araşdırmaları var. Onun bəhs
açdığımız kitabın ardı olan «Mif və
epos» əsəri sponsorunu gözləyir.
Elə kitablar var ki, onlar həmişə
oxunmalıdır, çünki xalqa özünü
tanıtdırır. «Mif və nağıl» kimi əsərlər
hər bir gəncin stolüstü kitabı olmalıdır.
Təəssüflər olsun ki, çox az
tirajla işıq üzü görüb. Təhsil
Nazirliyi R.Qafarlı tək alimlərin imkanlarını məhz
orta məktəb şagirlərinin, tələbə gənclərin
milli ruhda tərbiyəsini şərtləndirən vəsaitlərinin
yaranmasına istiqamətələndirsə, həm dövlətimiz,
həm də xalqımız qazanar. Azərbaycan
türkünün kökünə gedən yolun tikanlardan təmizlənməsinə
xidmət edən bir cümlə də
alqışlanmalıdır. Bizə isə
bu sahədə ciddi tədqiqat əsərləri yazanlara
böyük uğurlar diləmək qalır.
Bəxtiyar
Vahabzadə,
Xalq şairi,
akademik
17 aprel 2000-ci il
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 30 oktyabr.-
S.14.