Güney azərbaycanlıların
diasporunun ana dili uğrunda mübarizəsi
5-ci yazı
GAMOH-un lideri M.Çöhrəqanlının milli məsələnin
həlli ilə bağlı fikirlərindəki dəyişikliklər
diqqəti çəkir. Azərbaycan türkcəsindən istifadə
hüquqları uğrunda mübarizə aparan Çöhrəqanlı
xaricə çıxandan sonra birləşmə
ideyasını irəli sürməyə başladı: “Bu
gün bütün dünya ayrı düşmüş
xalqların birləşməsinə tərəfdardır. Almanlar, yəmənlilər, vyetnamlılar
bütövləşdi. Koreya
bütövləşmək halındadır. 45 milyonluq Azərbaycan milləti də ən qısa
zamanda öz haqqına qovuşacaq, Azərbaycanın
bütövləşməsi prosesi
yaşadığımız əsrin yaxın onilliyində
başa çatacaq”.
Çöhrəqanlının
ABŞ-da keçirdiyi görüşlərdə isə məsələyə
fərqli yöndən yanaşmasının şahidi oluruq:
“GAMOH hazırkı İranın teokratik rejimini demokratik federal
hökumətlə əvəz etmək və İranda
yaşayan azərbaycanlılara geniş muxtariyyət almaq məqsədini
qarşıya qoyub. Biz İranda bu rejimi dəyişmək
və onu demokratik, dünyəvi və federal hökumətlə
əvəzləmək istəyirik”.
DAK-ın bu məsələyə münasibəti fərqli
idi. DAK-ın
liderlərindən Əhməd Obalı bildirirdi: “Beynəlxalq
təşkilatlar güneylilərin təhsil, dil və s.
hüquqlarının pozulmasından danışır, amma
milli müqəddəratını müəyyən etmək
hüququ hələlik diqqətdən kənardadır. Bu hüquq BMT-nin baş prinsiplərindən biridir və
hamı bunu qəbul edir. Qəbul olunan sənədlər
buna hazırdır. Gələcəkdə
qeyd etdiyimiz hüquq uğrunda mübarizə başlanarsa,
hesab etmirəm ki, beynəlxalq təşkilatlar bizim
qarşımızı alacaq”.
Azərbaycan dilinin funksionallığının
artırılması, eyni zamanda dilin özünün
assimilyasiyasına son qoyulması məsələsi DAK-ın nəzərindən
qaçmamış bu illərdə böyük dövlətlərə
və beynəlxalq təşkilatlara göndərdiyi müraciətlərdə
qeyd olunan problem öz əksini tapırdı. 2002-ci ilin sentyabrında
ABŞ hökuməti çanaq antenası vasitəsilə
İran üçün fars dilində 24
saat yayımlanacaq televiziya kanalı açdı. DAK İrana yayımlanacaq televiziyada Azərbaycantürkcəsində
verilişlər olması barədə ABŞ prezidentinə,
Konqresə və “Azadlıq” radiosunun rəhbəri Tomas Tayana
müraciət etmişdi. Müraciətdə bildirilirdi
ki, İranda 35 milyon Azərbaycan türkünün
yaşamasına baxmayaraq gündə 2 saat yayımlanan Azərbaycan
dili adlanan verilişlər əksinə, dilimizin
assimilyasiyasına xidmət edir”. DAK-ın 2002-ci
ilin sentyabrındakı digər mühüm addımı onun
BMT-nin baş katibi Koffi Annana müraciəti idi. Baş katibə müraciətdə 30 milyonluq Azərbaycan
türkünün dilinin və mədəniyyətinin
assimilyasiya qarşısında olduğu vurğulanır,
BMT-nin müvafiq orqanlarının bu haqda qətnamə
çıxarması xahiş edilirdi. Eyni məzmunda
məktub Beynəlxalq Amnistiya Təşkilatına və
başqa qurumlara da göndərilmişdi.
11-13 oktyabr 2002-ci ildə Hollandiyanın Haaqa şəhərində
DAK-ın VI qurultayı keçirildi. Əvvəlki
qurultaylardan fərqli olaraq bu tədbirə bütün
türk dövlətlərinin başçıları, xaricdə
fəaliyyət göstərən türk diaspor təşkilatlarının
nümayəndələri, səfirlər, xarici işlər
nazirləri də dəvət olunmuşdu. Güney Azərbaycanda
gedən milli hərəkatın analizi, ona münasibət, fars teokratik rejiminin qurbanı olan şəxslərin,
təşkilatların, mətbuat orqanlarının
qarşılaşdığı problemlərin beynəlxalq təşkilatlara
çatdırılması, onların haqlarının
müdafiə edilməsi qurultayın gündəliyindəki əsas
məsə¬lələrdən olmuşdu.
İrandakı
azərbaycanlıların qarşılaşdığı
problemlərin beynəlxalq təşkilatlara
çatdırılması məsələsində daha fəal
olan təşkilatlardan DünAzHaq-ın rəhbəri B.Rəsuloğlu
BMT-nin Cenevrədəki İnsan Haqları Komissiyasının
sədri Meri Robinsona və Beynəlxalq Amnistiya Təşkilatının
(“Amnesty İnternational”) Londondakı mərkəzinə məktubunda
Babək qalasına yürüş
iştirakçılarının beynəlxalq qaydalara
uyğun olaraq ana dilində təhsil haqlarını tələb
etməsinə baxmayaraq İran rejimi tərəfindən təzyiqlərə
məruz qaldığını bildirirdi. Avropa Şurası
(AŞ) Baş Katibliyinin siyasi işlər üzrə baş
direktoru Klaus Şumman bu məktuba cavabda yazırdı: “Avropa
Şurasının baş katibi cənab Valter Şvimmer məndən
xahiş etdi ki, əslən Azərbaycan mənşəli olan
İran vətəndaşlarının dil və mədəniyyət
sahəsində müdafiəsi ilə bağlı əməkdaşlıq
etdiyimizə görə sizə minnətdarlığımı
bildirirəm. Bildiyimiz kimi, AŞ Avropanın
qanunları ilə müəyyən olunmuş coğrafi
çərçivədə fəaliyyət göstərən
hökumətdaxili təşkilatdır. İnsan
haqlarına hörmət və qanunla müəyyənləşmiş
demokratiya əsas prinsipləri olub, müxtəlif istiqamətlərdə
olan dövlətlərlə əlaqələrin və
danışıqların aparılması fəaliyyətimizin
başlıca şərtlərindəndir. İcazə verin, sizi əmin edək ki, Avropa
Şurası mədəniyyət və dil sahəsinin
qorunması yönündə işini davam etdirəcək”.
2002-ci il dekabrın 15-16-da Strasburq şəhərində
keçirilən Avropadakı Azərbaycan Cəmiyyətləri
Konfederasiyasının II qurultayında da bu tipli müraciətlər
qəbul olunmuş, BMT və AŞ-a göndərilmişdi.
Beləliklə,
İran İslam Respublikasının milli təhlükəsizliyi
və ərazi bütövlüyünü pozmağa cəhddə,
21 Azər günü Şəbüstərdə professor
M.Zehtabinin məzarı üstündə baş verən
qarşıdurmaları və 2002-ci ildəki kütləvi
etiraz aksiyalarını, o cümlədən Babək
qalasına yürüşü, Savalan dağındakı
mitinqi, Səttarxanın məzarı üstündə
keçirilən aksiyanı təşkil etməkdə
günahlandırılaraq, həbs olunan hərəkatçıların
müdafiəsi məqsədilə GAMOH, DünAz.Haq və
DAK-ın xarici bürolarının, Cənubi Azərbaycanla
bağlı fəaliyyət göstərən təşkilatların
davamlı mübarizəsi, siyasi partiya və ictimai
qurumların, hüquq müdafiəçilərinin cənubdakı
hərəkatı müdafiə etməsi, Beynəlxalq
Amnistiya Təşkilatının rəsmi Tehrana insan
hüquqları ilə bağlı xəbərdarlıqları,
BMT-nin Tehrandakı nümayəndəliyinin məsələyə
diqqət yetirməsi, bir sözlə, İranın əleyhinə
yönəlmiş daxili, regional və qlobal şərtlər
rejimi yeni addım atmağa məcbur edirdi. 2003-cü il yanvarın əvvəllərində Azərbaycan
məsələsinin Tehran rejiminin ali dini rəhbəri və
prezidenti səviyyəsində müzakirə olunması barədə
məlumatlar yayılırdı. Bu barədə
ayətullah Xamneyi Təhlükəsizlik Nazirliyinə göstəriş
vermişdi ki, İranda sabitliyi pozmaq istəyən qüvvələrə
qarşı daxildə və xaricdə sistemli mübarizə
aparılmalı, onlar üzə
çıxarılmalıdırlar.
Qeyd olunan dövrdə İran ABŞ-ın regiondakı
siyasətinin uğur qazanamasının qarşısında
ciddi əngəllər yaradırdı və Birləşmiş
Şttaların bu bölgədə əlavə müttəfiqlərə
ehtiyacı var idi. “İran problemi”nin həllində
Güney Azərbaycan məsələsindən İrana təzyiq
vasitəsi kimi faydalanma cəhdləri həmin illərdə
daha çox nəzərə çarpır. 2002-ci
ilin iyununda ABŞ-da səfərdə olan Çöhrəqanlı
50-dən çox senator, konqresmen, Dövlət Departamenti və
Ağ Ev rəsmiləri ilə görüş
keçirmişdi. Hərbi Kəşfiyyat Agentliyinin
Yaxın Şərq və Şimali Afrika üzrə
Departamentinin keçmiş rəhbəri Patrik Land bildirirdi ki,
ABŞ hökuməti üçün İran hökumətinə
təzyiq göstərmək böyük maraq kəsb edir: “Məncə,
İranın kifayət qədər dayanıqsız olması
fikri düzgündür. Cənab Çöhrəqanlının
başçılıq etdiyi təşkilat bu sahədə əhəmiyyətli
rol ifa edə və bu təşkilatla əməkdaşlıq
yaxşı nəticələr verə bilər”.
Ermənilərin “Marmara” (Türkiyə) qəzetinin
dünya ermənilərinin ABŞ-da nəşr etdikləri
“Hayastan” qəzetinə istinadən yaydığı məlumatda
bildirilirdi ki, Pentaqon dəftərxanasından son bir ayda qəbul
olunan qonaqların siyahısında GAMOH lideri Çöhrəqanlının
adı 8 dəfə qeyd olunub. “Marmara” yazırdı
ki, Pentaqonun Çöhrəqanlı ilə işbirliyində
olması ABŞ-dakı erməni diasporunun xoşuna gəlmir.
Çünki o, vaxtilə “İranda 150 minə
çatmayan ermənilər universitetlərdə öz dillərində
təhsil aldığı halda 30 milyonluq xalqın dilinin hətta
məktəblərdə də öyrənilməsinə icazə
verilməməsi bir millətə qarşı edilən ən
böyük haqsızlıqdır” deyib. Qəzet
yazırdı ki, ABŞ erməniləri Çöhrəqanlının
erməni xalqı üçün baş bəlasına
çevrilmə ehtimalını istisna etmirlər. Çünki onun prioritet saydığı məsələlərdən
biri İran azərbaycanlılarını müstəqil bir
dövlətdə birləşdirməkdir. Həmin dövlət isə regiondakı növbəti
türk dövləti olacağından bu, Ermənistana təhlükə
yarada bilər. Qeyd edək ki, BMT bu ildə
GAMOH-u güclü təşkilat kimi rəsmən
tanımışdı və ona beynəlxalq hüquq çərçivəsində
siyasi dəstək veriləcəyini, təqibə və təzyiqə
məruz qalan hərəkat üzvlərinin müvafiq orqanlar
vasitəsilə himayə olunacağını bildirmişdi.
ABŞ-ın Güney Azərbaycana maraq göstərməsi Azərbaycanın İran daxilində tarixən oynadığı və oynaya biləcəyi rolu qəbul etdiyinin göstəricisi idi. ABŞ-ın cənubi azərbaycanlılara yaxınlaşmasının digər səbəbi isə 90-cı illərin sonu 2000-ci illərin əvvəllərində İranda Güney Azərbaycan milli hərəkatı qədər geniş gücə və təsir dairəsinə sahib olan heç bir siyasi hərəkatın olmaması idi. ABŞ-ın Güney Azərbaycan məsələsinə diqqət göstərməsinin alt qatında yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, İran daxilindəki azərbaycanlıların tarixi ağırlığından faydalanmaq, onların 1979-cu ildən sonra ciddi şəkildə güclənən milli hərəkatının siyasi enerjisindən öz strateji maraqları baxımından istifadə etmək niyyətləri dayanır.
DünAzHaq da bu illərdə aktiv mübarizəsini davam etdirirdi. O, GAMOH-dan fərqli olaraq ABŞ-ın dəstəyinə etibar etmirdi. B.Rəsuloğlunun fikrincə, ABŞ-ın Azərbaycana pul ayırıb-ayırmamasına baxmayaraq, Güney Azərbaycandakı 35 milyonluq Azərbaycan türklərinin birliyi olmasa, son nəticədə uğur qazanmaq mümkün olmayacaq. Qeyd edək ki, XX əsrdə Güney Azərbaycanda baş verən milli-demokratik hərəkatların məğlubiyyətə uğramasının əsas səbəblərindən biri də böyük dövlətlərin çoxşaxəli maraqları və ikili siyasəti olub.
DAK-ın mübarizəsinə gəldikdə isə qeyd edək ki, qurum özünün VII qurultayını keçirmək ərəfəsində iki hissəyə parçalandı. DAK əvvəlcə xaricdə yaşayan azərbaycanlıların əlaqələrinin intensivləşdirilməsi, Güney Azərbaycan problemlərini həll etmək məqsədlərini qarşısına əsas hədəf kimi qoysa da sonralar şəxsi və qrup maraqları önə çıxmağa başlamışdı. Bu səbəbdən də DAK iki müstəqil qola parçalandı: DAK və Demokratik Dünya Azərbaycanlıları Konqresi (DDAK). Qısaca onu deyək ki, Avropadakı mütərəqqi diaspor qurumlarının bir çoxunun fəaliyyətinin zəifləməsi liderlik uğrunda mübarizənin kəskinləşməsi nəticəsində baş verib.
Yeganə Hacıyeva
Xalq Cəbhəsi.- 2018.- 22 sentyabr.-
S.14.