«Avesta»da dünyanın yaranması haqqında mifik təsəvvürlər
və Azərbaycan
1-ci yazı
“Dünya haqqında mif modeli müxtəlif
xalqların erkən düşüncəsində özünəməxsusluqlarla
şərtlənsə də onun bədii təfəkkür
üçün ümumi olan cəhətləri və
xüsusiyyətləri də var. Erkən mədəniyyətlərin
müxtəlif etnik-mədəni sistemlərini bərpa etmək,
hər bir xalqın ümumdünya mədəniyyətindəki
yerini və onun yaranmasındakı rolunu müəyyənləşdirmək,
tarix səhifəsində hər bir xalqın
yaradıcılıq ənənələrinin meyl və
istiqamətlərini öyrənmək üçün
mifologiya ən mötəbər mənbələrdəndir».
Bu mənada «Munisnamə»ni XII yüzilliyə
aid Azərbaycan mifologiyasının məlumat kitabı
adlandırmaq olar. Burada dünyanın əsas elementlərinin
həmin dövrə qədərki görüş sistemlərindən
(animizm, antropomorfizm, totemizm, dualizm, şamanizm və monoteizm)
götürülüb islam prizmasından
keçirilən modelinə rast gəlirik.
Həmin modelə görə,
Yüksəklərdən yüksək olan Allah hər şeydən
əvvəl yeddi qapılı cəhənnəmi yaradıb. Sonra o, oddan
iki məxluq düzəldib, şir cildində olanı Halid,
dişi canavar cildində olanı isə Salit adlandırıb.
Onlar nəhənglərin nəhəngi idilər.
Şir-Halidin quyruğu əqrəb,
canavar-Salitin quyruğu isə ilan quyruğu kimi idi. Allah bir dəfə hər ikisinə silkələnməyi
əmr edir, onların üstündən saysız-hesabsız əqrəblər,
ilanlar tökülür. Cəhənnəm
ildə iki dəfə (istidən və soyuqdan) qaynayır və
püskürüb nərildəyir. Qaynamadan
bərk həyəcanlanan cəhənnəm dəniz suları
kimi coşub-daşır, onun dalğaları ilanlardan bəzilərini
götürüb yer üzərinə atır. Yayda bərk istilərin və qışda isə
şaxtaların düşməsinin səbəbi cəhənnəmin
qaynamasıdır (bir qədər sonra isə bunun səbəbi
başqa cür izah olunur). Allahın əmri
ilə Halid Salitlə evlənir. Salit hamilə
olur, vaxt çatanda yeddi ərkəc, yeddi dişi uşaq
doğulur. Böyüyəndən sonra
Allah ərkəcləri dişilərlə evləndirir.
Sonra Allah ilk insanı - Adəmi yaradır, ərkəclərin
altısı Adəmə boyun əyir, İblis adlanan yeddincisi
isə imtina edir. Allah İblisi lənətləyir.
Altı qardaş - Haris, Yaksak, Müzir, Əbuməza, Rəviyə
və Sarisdən olan övladlar xeyirxah ruhlardı, gözəl
pərilərdi, İblisdən doğulanlar isə divlər,
cinlər, şər ruhlardı. İşığın
və qaranlığın qoruyucusu Bərhayıl sağ əlində
Günəşi, sol əlində isə Ayı tutur.
Onun sağ əli gündüzü, sol əli isə gecəni
yaradır. Gündüzü yaradan əl Şərqə,
gecəni yaradan əl Qərbə doğru uzanır. Əgər Bəhrayıl yorulub Şərqə
doğru uzanan əlini göydən çəksə,
bütün kainat zülmətə bürünər və
heç vaxt səhər açılmaz. Bəhrayılın
göyə uzanan qolları arasında üstünə ağ və qara xətt cızılmış
lövhə qoyulub. Bu lövhə ilin hər fəslinə
uyğun olaraq gecə-gündüz mütənasibliyini
qorumağa xidmət edir. Belə ki, Bəhrayılın
gözləri həmişə lövhəyə dikili
qalır. O, gündüzlərin və gecələrin
qısalıb-uzanmasını uyğun xətlərin
uzanıb-qısalması ilə tarazlayır. Bir
əlini yerə dirəyən, digərini isə göyə
dikən Səhayıl (qədim külək tanrısı Səbayel
bəlkə də bu inancdan yaranıb) dəniz suyunun və
küləklərin qoruyucusudur. O, göyə yüksələn
əli ilə sərt küləklərin,
qasırğanın, yerə dikilən əli iləsə
coşub-daşan dəniz sularının
qarşısını alır. Əgər Səhayıl sol əlini
yerdən götürsə, dəniz suyu kükrəyib
bütün çölləri, düzləri basar, insanlar
sulara qərq olar, boğulub ölər, sağ əlini
aşağı salsa tufan, qasırğa qopar, dünya
üzünü silib aparar, canlı varlıqlardan əsər-əlamət
qalmaz. Allahın yerdə yaratdığı varlıqlar
dörd qrupda cəmləşir: birincisi, insanlardır ki, insan
başlı, ikincisi, yırtıcı, vəhşi
heyvanlardır ki, şir başlı,
üçüncüsü, ev və yük daşıyan
heyvanlardır ki, inək başlı, dördüncüsü
isə yerdə qalan heyvanlar, quşlar və başqa zəif məxluqlardır
ki, qırğı başlı dörd nəhəng mələyin
himayəsi ilə təbii fəlakətlərdən, istilərdən,
sərt şaxtalardan, lənətlərdən, əzab-əziyyətlərdən
mühafizə olunurlar. Qeyd etmişdik ki, «Munisnamə»də
dünyanın başlanğıcı bütün torpaqlara
bağlanan böyük Qaf dağı nişan
verilir. Mərkəzdə yerləşdiyi
üçün dünya onun zirvəsindən noxud boyda
görünür. Qaf mavi zümrüddən
qurulmuşdu… Dünyanı idarə edən Qaf
dağı nəhəng öküzün başındakı
iki buynuzun arasında yerləşir. Bu
öküzün böyüklüyü minillik yol məsafəsinə
bərabərdir. Mövcud dünyanın
torpağı yeddi qatdır, dənizləri də yeddi nəhəng
su məkanından, sahəsindən ibarətdir. Qaf dağından sonra 40 dünya təsvir edilir.
Bu dünyaların hər biri mövcud
dünyadan 40 dəfə böyükdür və 400 hissəyə
parçalanır. Parçalanan hissələrin
hər biri insanların yaşadıqları ölkələrdən
400 dəfə böyükdür. O dünyalarda zülmət
yoxdur (Atəşpərəstlik təsəvvürlərində
də dünya qızıl dövründə gecələrsiz
təsvir olunur). Heç vaxt qaranlıq gecələr
olmur, oralarda həmişəlik gur işıq məskən
salıb. Bütün torpaqlar təmiz
qızıldan, əksər əşya və predmetlər isə
işıqdan əmələ gəlib. O
dünyaların sakinləri mələklərdir. Onlar nə
insanları, nə də İblis kimi məxluqları
tanımaq istəyir, nə cənnətdən, nə də cəhənnəmdən
xəbərləri var. O 40 dünyadan o yana nəyinsə
mövcud olub-olmaması isə bir Tanrıya məlumdur. Məxluqları
dünyanın bir qatından o biri qatına aparan vasitələr
müxtəlifdir: a) Qanadlı at, ona minən düşməməlidir,
yoxsa ikinci dəfə belinə qalxa bilməz. Koroğlu otuz
doqquzuncu gün tövlənin çardağından deşik
açıb baxmasaydı, Qırat da həmin ata çevriləcəkdi;
b) Mənzil başına on, doqquz və bir günə
çatan sehirli nəhəng quşlar - Məlikməmmədi
qaranlıq dünyadan işıqlı dünyaya qırx
günə gətirən Simurq quşu onlardan biridir; v) Quş
cildində olan Xızır, bir göz qırpımında Qəribi
doğma yurduna gətirir. Dünyanın bir
qatını digərindən ayıran vasitələrin təsviri
daha orijinaldır. Keçiddə duran mələyin
boyu o qədər uzundur ki, ayağı yerdə, başı
göydə yerləşir. Onun
qabağında göydən yerə pərdə sallanır,
sonu dənizin dibinə çatır. Pərdənin
ortasında ikitaylı qapı var, qapıdan işıq
topasından ibarət qıfıl asılır, qıfıla
isə şüadan möhür vurulur. (Adama
elə gəlir ki, ulu babalarımız kompüterləşib,
kənardan ultraşüalarla, əl, barmaq izlərini
toxundurmaqla idarə olunan müasir qapılardan
danışırlar). Qapıda iki qoruyucu mələk
var ki, başları ilə öküzə, bədənləri
ilə qoyuna oxşayırlar. Bu qapıdan o yana bir-birinə söykənən iki dəniz
mövcuddur, birinin suyu şirin, digərininki acıdır. Bu
dənizlərin hər ikisi eyni yerə tökülsə də,
suları bir-birinə qarışmır, necə ki, yağ suda həll olunmur. İki
dənizin arasında cənnətə oxşayan bir ada yerləşir.
Orada çoxlu meyvə ağacları, müxtəlif
cür quşlar, ətirli otlar, çiçəkli düzənlər
var. Bütün quşların başları qızıldan,
gözləri yaqutdan, qanadları xrizolitdən, dimdikləri
mirvaridəndir. Onlar bir-birilərindən
gözəldir. Adanın acı sularla əhatə
olunan ortasında təmiz qızıldan ibarət,
böyüklüyü təsəvvürə gəlməyən
dağ var (Qızıl dağ). Şirin
sular yalayan tərəfdə isə balıqlar kimi
parıldayan gümüş dağ yerləşir. Hər dağın başında bir mələk oturur
ki, biri şirin, digəri acı suyu qoruyur. Onlar bu suları bir-birinə qarışmağa
qoymurlar. Dünyanın bütün sərvətləri
bu iki dağda saxlanır. Dünyadakı bütün mədənlərin,
faydalı qazıntıların mənbəyi qoşa
dağlardır, şirin suların, bulaqların, yeraltı arxların,
quyuların başlanğıcı şirin sulu;
duzlu sulu arxların, quyuların başlanğıcı isə
acı sulu dənizdir. Bu iki dəniz öz mənbəyini
Allahın göydəki taxtının altından alır.
Yaradıcı mələklərdən əvvəl
bu dənizləri, adanı və oradakı qızıl,
gümüş dağları yaratmışdı. Dünya modelinin bu cür təsvirinə başqa
xalqların mif sistemlərində təsadüf edilmir.
Azərbaycanlıların
kosmoloji təsəvvürlərində atəşpərəstlik
sistemlərinin də təsiri güclü olub. Zoroastrizmdə
məkan və zaman sonsuz hesab edilir. Məkan iki hissəyə
ayrılır: a) işığın heç vaxt tükənmədiyi
sahə Xeyrə və Ahur-Məzdə məxsusdur; b)
qaranlığın əbədi hökm sürdüyü yer
Şərin və Anhro-Manyunun vətənidir. Sonsuz
zaman «zurvan akaran» şəklində tələffüz edilir.
Birinci söz Ahur-Məzdlə Anhro-Manyunu bətnində
yetişdirən zaman və tale tanrısı Zurvanla
bağlıdır və ehtimal ki, Azərbaycanda qədim ərazi
adında (Şirvan) pasportlaşıb. İkinci
kəlmə isə eyni anlamda Azərbaycan türk dilində
indi də «axır» şəklində işlənir. Ahur-Məzd zamanın son kəsiyini müəyyənləşdirib
«zurvan xvadat» ifadələri ilə əks etdirir. İkinci söz rus dilindəki «xvatit» (bəsdir)
feili ilə səsləşir. Bütov
zamanın davamlılığı 12 min ildir və 4 (3 min
illik) bərabər mərhələyə ayrılır.
Təqvim mifləri rituallarla bağlı görüşləri özündə əks etdirir. Müntəzəm olaraq ilin fəsillərinin, aylarının, günlərinin bir-birini əvəz etməsi ilə təbiətin (günəşin çıxıb, batması ilə gündüz gecəyə çevrilir, onun istisinin azalıb-çoxalması, külək əsməsi, göy guruldaması, havaların açılıb-bozarması, soyuyub qar düşməsi, yağış yağması fəsilləri meydana gətirir) və bitkilərin dəyişib haldan-hala düşməsi (cücərməsi, yarpaqlaması, çiçəkləyib meyvə verməsi, çılpaqlaşması və s.) ilkin təsəvvürlərdə bir silsilə mifik obrazların kortəbii şəkildə yaranmasına təkan verib. Bitki, heyvan və təbiət hadisələrində ruhun varlığı ideyası meydana gəlib. Ulu əcdadlar dünyadakı varlıqların ölüb-dirilməsini (Yağış göy gurultusundan sonra damcılayır və çalalara yığılan suyun torpağa hopması ilə ömrünü başa çatdırır; bitki toxumu cücərib torpaqdan baş qaldırır, boyu uzanandan, bar yetişdirəndən sonra quruyur və ölür - bütün bunları insanlar özlərinin ana bətnindən çıxıb, böyüməsi, boya-başa çatması, qocalıb o dünyaya köçməsinin analoqu kimi başa düşürdülər, ananın doğuşdan qabaq ağrı çəkib çığır-bağır salmasını isə göy gurultusuna bənzədirdilər) ruhların iki qütbə ayrılması ilə (xeyir və şər ruhlar) əlaqələndiriblər. Bərəkət, bolluq gətirən hami ruhlara ehtiram göstərib sitayiş edib, yolunda qurbanlar kəsiblər. Ölüm, fəlakət, quraqlıq, aclıq və soyuğu qoruyan ruhlara qarşı isə mübarizə yolları axtarıblar. Əlbəttə, təqvim miflərində də ilkin yaranış motivlərinə müraciət olunurdu, lakin etioloji kateqoriyaya daxil olanlardan fərqli olaraq, əsas qayə, məqsəd yaranma, meydana gəlmə epizodları ilə deyil, yaranan varlıqların sonrakı funksiyalarında açılırdı. Məsələn, ən primitiv formada olan bir mifik təsəvvürü götürək: Günəş doğulur və torpağa can verir («Gün çıx, çıx, çıx...» mərasim nəğməsində Günəşin doğulması torpağın dirilməsi üçün arzulanır). Burada iki məsələdən söhbət gedir. Təqvim kateqoriyasının prizmasından baxanda günəşin doğulması məqsəd deyil, vasitədir. Əsas deyil, köməkçidir. Ulu əcdadın ritual vasitəsi ilə çatdırmaq istədiyi ideya torpağın canlanıb üzərində ağacları, bitkiləri yetişdirə bilməsidir. Başqa sözlə, etioloji miflərdə əsas diqqət Günəşin doğulması səbəbini aydınlaşdırmağa yönəlirsə, təqvim miflərində Günəşin doğulandan sonrakı fəaliyyətinə, dünyadakı varlıqların xidmətində durmasına üstünlük verilir.
Ramazan Qafarlı
filologiya üzrə elmlər doktoru,
professor
Xalq cəbhəsi.-
2018.- 13 yanvar.- S.14.