1997-2005-ci illərdə siyasi təşkilatların
fəaliyyətində Azərbaycan dili məsələsi
Cənubi Azərbaycanda
ana dilində azad mətbuat çap olunub
yayılmalıdır
3-cü yazı
Qeyd olunan müxtəlif yönlü təşkilatların
yaranması və rəsmi qeydiyyat üçün dövlət
orqanlarına müraciət etməsi milli hərəkatın
tarixində yeni hadisə - leqal siyasi təşkilatlanma mərhələsinə
keçid idi.
Bir çoxları konstitusiyanın uyğun maddələri
əsasında fəaliyyət göstərəcəklərini
bəyan etsələr də, onların qeydiyyata
alınmalarından imtina olunurdu. Bu dövrdə fəaliyyət
göstərən milli-siyasi qüvvələr, əsasən,
4 məsələ ətrafında etirazlar səsləndirirdilər:
- Cənubi
Azərbaycanın tarixi torpaqlarında yaşayan 22 milyon Azərbaycan
türkü, eləcə də İranın başqa bölgələrinə
səpələnən 7-10 milyonluq azərbaycanlı
Konstitusiyanın 15-ci maddəsinin ikinci bəndinə əsasən
ibtidaidən ali təhsilə qədər ana dilində məcburi
təhsil almalıdır;
- Cənubi Azərbaycanda ana dilində azad mətbuat
çap olunub yayılmalı, radio-televiziya verilişləri
yayımlanmalıdır. Bu haqdan İranın başqa bölgələrində
yaşayan türklər də əhalinin say nisbətinə görə
faydalanmalıdırlar;
- İqtisadiyyatın inkişafı. Tehran rejiminin
bölgələrə münasibətdə
yürütdüyü ayrı-seçkilik Cənubi Azərbaycanda
iqtisadi inkişafın qarşısını alır.
Burada sənayenin və iqtisadiyyatın başqa sahəsinin
inkişaf etməməsi üzündən əhali öz dədə-baba
yurdlarından iş dalınca qeyri-türk bölgələrinə
köçür.
Milli hərəkat yüksələn xətlə
inkişaf etdikcə hökumət zəif təşkilatları
öz tərəfinə çəkmək üçün tədbirlər
gördü.
Hökumət belə siyasət yürütməklə
hərəkatı tədricən öz nəzarətinə
keçirməyə cəhd edirdi. Amma
aldadıcı şüarlarla yeni liderlər hazırlayaraq
“milli hərəkatı parçalamaq” siyasəti nəticə
vermədi. Azərbaycan milli hərəkatının
“demokratik bütövləşmə” metoduna əsaslanması
parçalanmaların qarşısını almaqda
böyük rol oynadı. Cənubi Azərbaycan və Tehranda
müxtəlif fikirli 16 təşkilat və dərnəyin bir
araya gəlib Cənubi Azərbaycan Ağsaqqallar Şurası
adlı qurum yaratmaq niyyətinin ortaya çıxması milli
hərəkatın parçalanmasının
qarşısını alan preventiv tədbirlərdən
biri oldu.
Milli hüquqlar uğrunda mübarizənin inkişaf səviyyəsinin
ən mühüm göstəricisi dövlət
strukturlarında çalışan bir sıra azərbaycanlı
nümayəndələrin İran qanunvericiliyinə əsaslanaraq
Azərbaycan dilinin hüquqlarının təmin olunması və
statusunun yüksəldilməsi uğrunda təşəbbüsləri
oldu. 2003-cü
ilin mayında Şərqi Azərbaycan Əyalət
Şurasının prezident Xatəmiyə
ünvanladığı açıq məktubda bildirilirdi:
“Şərqi Azərbaycan Əyalət Şurasının
üzvləri İran qanunlarına hörmət edərək,
tarixi zərurəti və şəraitin yetişdiyini nəzərə
alaraq, habelə 113-cü maddəni əsas götürərək
sizdən xahiş edir ki, əsas qanunun 15 və 19-cu maddələrinin
(dil və milli bərabərlik) icra olunmasını əmr verəsiniz”.
Şura üzvlərinin milli qüvvələri
təmsil etmədiyi nəzərə alınarsa, bunu hakimiyyətyönlü
cənubi azərbaycanlıların əsas qanunun tələblərini
hüquqi, mədəni cəmiyyət ideyası çərçivəsində
reallaşdırmaq cəhdlərindən biri hesab etmək olar.
Belə təşəbbüslər sonralar daha
ardıcıl şəkildə davam etdirilmişdi.
2004-cü ildə təqribən 160-a yaxın təşkilatın
iştirakı ilə Bəzz qalasına yürüş
zamanı iştirakçılar Qumda yaşayan ayətullah Mələkutiyə
müraciət etmişdilər. Ayətullah Mələkuti
Babəki Abbasilər xilafətinə qarşı vuruşan
milli qəhrəman adlandıraraq yürüşün
keçirilməsinə mane olmamaq barədə fitva
imzalamışdı. Bu, milli hərəkatın
tarixində yeni bir hadisə idi.
Lakin hakim dairələrdə təmsil olunan azərbaycanlıların
etno-milli problemə, əsasən də ana dilinə münasibəti
yuxarıda qeyd etdiyimiz bəzi istisnalar xaricində əvvəlki
kimi idi. Qacarların hakimiyyəti illərində olduğu
kimi, İslam inqilabından sonra da cənubi azərbaycanlılar
müxtəlif intensivliklə mərkəzi və məhdud
miqyasda yerli hakimiyyətdə təmsil olunurdular. Təkcə
onu demək kifayətdir ki, Müvəqqəti hökumətin
(1979-1980) başçısı M.Bazərqan, İranın ilk
prezidenti (1980-1981) Ə.Bənisədr, İslam İnqilabı
Şurasının bir sıra üzvləri, inqilabın qələbəsindən
sonra Ali Məhkəmənin sədri ayətullah Musəvi
Ərdəbili, baş prokuror Musəvi Xoiniha, 1981-1989-cu illərdə
baş nazir olmuş M.H.Musəvi, 1989-cu ildən 2007-ci ilə
qədər “Rəhbər”i seçən Xübrəqan Məclisinin
sədri Əli Mişkini, 1989-cu ildən İran İslam
Respublikasının ali rəhbəri olan ayətullah
S.Ə.Xameneyi və bir çox nazirlər azərbaycanlı
olmuşlar. Amma onlar da Qacarlar kimi Azərbaycan
xalqını təmsil etmir, etno-milli problemlərinin həll
edilməsi üçün yuxarıda qeyd etdiyimiz bəzi
istisnalar xaricində heç bir təşəbbüs göstərməyiblər.
Bu baxımdan İranda hakim dairələrdə
təmsil olunmuş azərbaycanlılar Qacar sülaləsinin
nümayəndələrindən heç nə ilə fərqlənmirlər.
Bunun da səbəbi bəzi Qərb alimlərinin
fikirlərinə görə, azərbaycanlıların bu
ölkədə mühüm dövlət postlarında təmsil
olunmaması ilə bağlıdır.
2004-cü ildə Ərdəbil məhkəməsində
Azərbaycan türkcəsinin işlənməsi də diqqəti
çəkən mühüm hadisə idi. Antiiran təbliğatı
aparmaqda, pantürkizmdə, qanunsuz təşkilat yaratmaqda, Babək
qalasında keçirilən tədbirin təşkilatçılığında,
türk dilində təqvim çıxarmaqda ittiham olunan milli
fəal Abbas Lisani və onun vəkili Saleh Kamrani məhkəmə
prosesində türkcə danışacaqlarını əsas
gətirərək tərcüməçi verilməsini tələb
etmişdilər. İttiham tərəfi buna
ciddi etiraz edərək onların farsca bildiyini əsas gətirmişdi.
A.Lisani isə insanların məhkəmədə öz
dillərində danışmaq hüququna malik
olduqlarının İran konstitusiyasında təsbit edildiyini
xatırladaraq sözünün üstündə
durmüş və ana dilində ifadə verəcəyini
bildirmişdi.
Bundan sonra hakim müdafiə tərəfinə
türkcə danışmağa icazə vermişdi. Bu hadisə Cənubi Azərbaycanda Milli Hökumətin
süqutundan sonra türkcənin işləndiyi ilk məhkəmə
prosesi idi və ana dili uğrunda mübarizədə diqqətəlayiq
addım sayıla bilər. A.Lisaninin öz
taleyini nəzərə almadan belə bir tələb üzərində
israr etməsi göstərir ki, İran rejiminin
repressiyaları da insanları geri çəkilməyə məcbur
etmək iqtidarında deyil. 2005-ci ildə İranda
ölkənin ali dini rəhbərinin
iştirakı ilə keçirilən Məşrutə
inqilabının 100 illiyinə həsr olunmuş konfrans
zamanı Azərbaycan dilində himnin səsləndirilməsi
də xüsusi diqqəti çəkən hadisələrdən
hesab olunmalıdır.
Xatəminin 8 illik fəaliyyəti dövründə
milli və etnik azlıqların problemlərinin həlli istiqamətində
irəliləyiş əldə edilmədi. G.Rouks Xatəminin hakimiyyəti
illərində dövlətin etnik məsələyə
münasibətini belə ifadə edir: “Xatəmi “İran
iranlılar üçündür” şüarı ilə
siyasi və mədəni hüquqlarının təmin
olunması iddiaları ilə çıxış edirdi. Lakin onun etnik iğtişaşlara repressiv
yanaşması göstərir ki, mərkəzi hökumət
tələblərin nəzərə alınması və
milli məsələni həll etmək siyasətinin həyata
keçirilməsi yollarını çox çətin
tapır”. Özündən əvvəlki sələfi
kimi (Rəfsəncani) ziddiyyətli bir mövqe göstərərək
daha çox İngiltərə və Qərb təmayüllü
siyasi konsepsiyanı davam etdirsə də fars
dilini İran millətinin tarixi kimliyi və milli birliyinin
simvolu olaraq tanıdı. Onların milli zəmindəki
baxışları daha çox Azərbaycan türklərinin əleyhinə
yönəlmiş və mühafizəkarlara nisbətdə
daha təhlükəli idi.
Siyasi
qüvvələrin fəaliyyəti ilə bağlı araşdırma
bizə belə qənaətə gəlməyə əsas
verir ki, İran rejiminin hərəkatı yatırmaq, öz
orbitindən çıxarmaq yönündə müxtəlif
vasitələrlə həyata keçirdiyi siyasətlə
yanaşı, milli-siyasi qüvvələr arasında
qarşıya qoyulmuş məqsədlərlə bağlı
konsensusunun çox zəif olması və ya bəzən də
yoxluğu milli mübarizənin inkişafı
qarşısında maneələr yaradırdı. Hərəkatın yüksəlməsi yolunda çətinlik
doğuran səbəblər arasında cənubi azərbaycanlıların
siyasiləşmiş təbəqəsi arasında gedən
mürəkkəb sosial-mənəvi-psixoloji, nəzəri-konseptual
çəkişmələr xüsusi ağırlıq təşkil
edir.
Cənubi
azərbaycanlıların İİR bürokratiyasında təmsil
olunması, yüksək rütbəli ruhanilər, ordu zabitləri
və İran ziyalılarının əhəmiyyətli hissəsini
təşkil etmələri, cəmiyyətin müxtəlif
sahələrində önəmli vəzifələrdə
olması onların İran cəmiyyətinə bəluclara və
kürdlərə nisbətdə daha yaxşı inteqrasiya
olunduğunu göstərir ki, bu da milli məsələnin həlli
perspektivlərinin məhdudlaşdırılmasına gətirib
çıxaran səbəblərdən biridir.
Beləliklə,
inqilabın qələbəsindən sonra İranda Azərbaycan
türklərinin təşkil etdikləri siyasi, ictimai-siyasi təşkilatların
qeyd olunan mərhələlərdə milli məsələnin
həlli variantlarına münasibəti həm dünyada və
regionda baş verən hadisələrdən, həm də
İranda mövcud ictimai-siyasi atmosfer və proseslərdən
asılı olaraq müxtəlif cür təzahür etsə
də, onların nəzərində Azərbaycan dilinin
funksionallığının artırılması və ona rəsmi
status verilməsi digər problemlərin fonunda daha aktual məsələ
kimi öndə dayanır. Lakin kütləviləşmə mərhələsində
hərəkatın sosial-siyasi tərkibinin hədsiz rəngarəngliyi,
qeyri-yekcins xarakter daşıması, eyni zamanda uzun illər
çeşidli cəbhələrdə qazanılmış fərqli,
ayırıcı siyasi mədəniyyət, təcrübə,
siyasi əxlaq elementləri milli-siyasi qüvvələr
arasında ünsiyyət problemi, ideoloji-siyasi, mənəvi-psixoloji
maneələr yaradır, hərəkatdaxili ziddiyyətlər
doğurur. Mübarizənin səviyyəsi Azərbaycan
türklərinin milli formalaşması, eyni zamanda
İranın ictimai-siyasi quruluşunda tutduqları mövqe ilə
sıx bağlıdır.
Yeganə
Hacıyeva
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 18 yanvar.-
S.14.